HD Vragen / Discussie

Pagina: 1
Acties:

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-02 17:16
Beste tweakertjes,

Ik volg informaticabeheer (5de jaar) en in de les hardware waren we bezig over harde schijven. Op een of andere manier geraakten we in discussie over wat het snelst is bij harde schijven. helaas kwamen mijn leerkracht en ik maar niet uit de discussie dus besloten we om het maar met goeie bewijzen te staven. :+ Helaas werkt google niet erg mee om gepaste antwoorden te geven (of ben ik gewoon lomp :P ) en de FAQ bood ook al geen antwoord. Dus zo kom ik uitendelijk op tweakers ;)

Nu had ik 2 vragen:
Wat is het snelste deel van een Harde schijf?
Ik ben 99% zeker dat ik hier nog gelezen heb dat de binnenkant sneller is dan de buitenkant, maar helaas kon ik nergens een uitleg vinden waarom.

Tweede vraag:
Is een harde schijf met 2 leeskoppen sneller dan een harde schijf met 1 leeskop?
Laat ons wel zeggen dat ze dezelfde plattergrootte hebben en de rest van de specificaties identiek is.

Ik hoop dat jullie ons uit de discussie kunnen helpen. :)

Mvg
eSCe ;)

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
De eerste vraag is al meermaals besproken hier op het forum. Het komt erop neer dat aan de buitenkant van de schijf zich meer sectoren bevinden, en er dus per rotatie meer sectoren onder de leeskop doorkomen. De doorvoersnelheid van een harde schijf is dus het grootst aan de buitenzijde. Let wel, dit geldt alleen bij sequentiële reads, of random reads in de buitenste sectoren.

Op de tweede vraag durf ik niet met zekerheid antwoord te geven. Volgens mij bewegen de koppen namelijk parallel, dus is er geen mogelijkheid om met de andere kop alvast naar de volgende request te gaan. Daarom zou het dus niet moeten uitmaken. Wat weer wel kan, is dat zo'n schijf sneller is bij sequentiële reads, omdat er van meerdere platters kan worden gelezen. Maar aangezien je die in de praktijk niet veel tegenkomt zul je ook niet veel (if any) snelheidsverschil merken.

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-02 17:16
Ik heb was nog eens het Samsung Spinpoint F1 topic aan het doorlezen en zag volgende post:
REDFISH schreef op woensdag 09 april 2008 @ 18:28:
Heeft iemand nog tips voor harddisk indeling?

Je wilt natuurlijk de dingen die je het meeste gebruikt op het snelste deel van de schijf hebben dus je bootpartitie meteen aan het begin en programma's en games wil je ook snel, maar zouden jullie een swap file dan verder naar voren zetten? Ik heb ook een aparte partitie voor temp files, ook naar voren dan maar? Ik ga wel mijn multimediabestanden helemaal aan de achterkant zetten, want die hoeven niet zo snel. Maar het probleem is dus als ik een gamepartitie van 300 GB maak die dan voor 10% gevuld is, dan is de volgende partitie natuurlijk weer een stuk minder snel, en dat vind ik een beetje zonde. Dus advies: meer kleinere partities maken? Maar dan heb ik weer schijfletters te kort.

De indeling maakt natuurlijk niks uit, want schijfletters kun je gewoon later veranderen. De feitelijke volgorde op de schijf is van belang.

Hoe ik de 2,4TB vol ga krijgen is me ook nog een raadsel, maar we zien wel :)
Dit deed me toch weer twijfelen, is het nu toch de binnenkant? :s
Uw uitleg klinkt zeker logisch Fauna, ik ga nog eens verderzoeken op het net. Hopelijk kan ik harde bewijzen vinden :)

Verwijderd

In het geval van een harde schijf is het begin de buitenkant, hij begint aan de buitenkant te schrijven en gaat steeds verder naar het midden naarmate hij voller wordt.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:58

Twazerty

AVCHDCoder developer

Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2008 @ 13:32:
In het geval van een harde schijf is het begin de buitenkant, hij begint aan de buitenkant te schrijven en gaat steeds verder naar het midden naarmate hij voller wordt.
Weet je het zeker? Ik vind het nogal onlogisch klinken. Bv een dvd is het begin toch de binnenkant. En bij een dvd zijn de hoogste doorvoersnelheden aan de buitenkant.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Verwijderd

De FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers:
OM FAQ / Beleid

Die verwijst naar:
http://www.tomshardware.com/reviews/storage-guide,33-2.html
en hier staat de werking van HDD's beschreven.
Pagina: 1