Verwijderd

Topicstarter
ik zit met een paar vragen.

ik heb 2 jaar geleden mijn acer Aspire T160 N97E gekocht!

nu wil ik deze upgraden naar een betere prossesor.
omdat ik graag games speel en de nieuwere games niet op mijn huidige systeem kunnen draaien.

ik heb bij acer geprobeerd om het moederbord te achterhalen maar .....daar kunnen/willen zij mij niet helpen!
wat ik wel weet is het volgende:

het gaat om een T160 N97E
met een AMD Athlon 64 3500+ klok snelheid 200mhz en Hyper tr. 1000mhz
een AMD 939 Socket
er zit een ATI-X 1300 video kaart in.
moederbord = onbekend ID code is 06/13/2006-C51MCP51-6A61 HFKDC-00
en ik kreeg bij acer een code waar van ze niet wisten of dit bij het moederbord hoorde deze is:
FC51GM-NVIDEA-C51GT-MCP51-10

mijn vraag is nu wat zijn de mogelijkheden voor mijn computer? bestaat er een upgrade naar een
dual core en wat voor prossesor moet ik dan hebben, en welke video kaart kan ik hier bij nemen?
alvast bedankt! :*)

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Socket 939 is vrijwel dood. Er bestaan wel AMD dual cores voor die socket, maar sowieso zal je nog amper aanbod vinden in winkels voor deze socket. Als je ze vindt kan je misschien proberen, maar zoveel weet ik van je moederbord niet af. Het kan best zijn dat de bios van je moederbord niet geschikt is om een in principe nieuwere dual core te ondersteunen.

Om even een alternatief te bieden: het is best mogelijk om een AMD dual core systeem met 2GB ram en een vrij deftige onboard grafische kaart te kopen voor tegen de 300 euro met alle upgrade mogelijkheden inzake extra ruimte om schijven op het moederbord te steken en om een zwaardere grafische kaart te gebruiken.

Ik heb het dus op een goedkoop AMD Athlon64 X2 processortje van om en bij de 50 euro, dan een AMD 690G of 780G gebaseerd moederbord, samen met 2x1GB ram en een goedkope harde schijf. Dit in een middelmatig goedkope kast zoals een antec.

Verwijderd

Ik heb thuis 3 systemen staan waaronder 2 systemen met amd athon 64 3500+

Je voldoet bij alle spellen aan de minimum systeem eisen voor de CPU..Crysis en call of duty 4 vragen een 2800+ of hoger.

Nu heb ik zelf een 8600 GTS en 7900 GT in beide systemen waardoor ik alle spellen soepel kan draaien. Crysis in multiplayer alles op medium. Nu heb jij een ATI x1350 die niet zo geweldig is en dat is dus ook de bottleneck waardoor je de nieuwste spellen niet kunt draaien. Nu weet ik dat het minimum voor alle spellen zo ongeveer bij een 6600GT of x850xt of beter word gevraagd.

Als ik jou was zou ik een 8600 GTS aanschaffen nieuwprijs : 74-85 euro tweedehands hier op tweakers wel te krijgen voor 60 euro als je beetje geluk hebt of een 7900 GT. Hoop dat je iedergeval PCI-express hebt. zo niet zou ik overstappen op nieuw platvorm AM2/+ of 775.

Nu zit er in jou systeem geloof ik 512 mb geheugen DDR1. 512 mb erbij en je voldoet ook daarbij aan alle minimum requirements van alle spellen. Want Crysis vraagt minimaal 1 GB.

Nu hoef je dus niet perse de processor te vervangen maar alleen 1 blokje van 512 mb geheugen en een snellere videokaart te kopen..Dit kan allemaal voor minder dan 100 euro.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

DevilsProphet: Volgens mij heb je even gemist dat het over een laptop gaat. Toch een desktop, my bad

Marcowinter: Indien er een gewone desktop chip inzit (geen Athlon Mobile en dat soort ongein) kan je Je kan tweede hands misschien een X2 scoren, maar het is even afwachten of je moederbord dat gaat snappen. Acer kennende maken ze weer niet gebruik van alle mogelijkheden die de chipset bied. Weet je trouwens zeker dat het niet kunnen draaien van de nieuwste games aan je CPU ligt? Ik denk dat je trage grafische kaart eerder de beperkende factor is.

[ Voor 13% gewijzigd door AtleX op 15-04-2008 20:26 . Reden: Zit ik daar even niet op te letten. :X ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Hier ben ik helaas niet mee eens. s939 is niet dood, en in de Vraag en Aanbod is er ook regelmatig nog genoeg te vinden ! Een Opteron CPU voor deze socket is erg leuk hoor ;)
Wat je zegt dat in de winkel het aanbod meer aanwezig is, is waar.

Eigenlijk is het bovenstaande ook een antwoord op de TS :)
Take a look bij het vraag en aanbod gedeelte of anders bijvoorbeeld op Marktplaats. Het goud is er zo onderhand wel aardig uit.

[ Voor 10% gewijzigd door CDAAbeltje op 15-04-2008 20:22 ]

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

CDAAbeltje schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 20:21:
[...]

Hier ben ik helaas niet mee eens. s939 is niet dood, en in de Vraag en Aanbod is er ook regelmatig nog genoeg te vinden ! Een Opteron CPU voor deze socket is erg leuk hoor ;)
Wat je zegt dat in de winkel het aanbod meer aanwezig is, is waar.

Eigenlijk is het bovenstaande ook een antwoord op de TS :)
Take a look bij het vraag en aanbod gedeelte of anders bijvoorbeeld op Marktplaats. Het goud is er zo onderhand wel aardig uit.
Dat is inderdaad een antwoord op zijn vraag, maar dan moet je even afstand nemen en het geheel overzien, waarbij je kan zien dat hij van plan is om zijn processor te upgraden om betere prestaties in games te krijgen, terwijl hij een radeon X1300 heeft. Vrij nutteloos dus.

Daarom dat ik ook de mogelijkheid aankaart om een volledig nieuw systeem aan te schaffen, waarbij de nieuwkost die relatief laag is kan opwegen tegen de moeite en tijd die het kan kosten om een processor te vinden voor dat systeem, die processor op dat moederbord te krijgen en dan te hopen dat ze zal werken.

Wat hij dan wel weer kan doen is een zwaardere grafische kaart steken, mits het een desktop betreft. Wel zien dat de voeding die grafische kaart dan aankan, want daar verhoog je snel het verbruik mee als je direct voor een high end model kiest.

Verwijderd

En een dualcore voor socket 939 zou ik niet kopen. Ze vragen er tweedehands best veel voor waar je in verhouding beter kunt upgraden naar een ander platvorm en dan een dualcore voor AM2/+ platvorm te kopen.

@DevilsProphet

Ik draai mijn 7900 GT en 8600 GTS op 350 watt no name voedings. Nog nooit uitgevallen. Denk dat er in die Acer ook zoiets zal in zitten.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2008 20:32 ]

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

@DevilsProphet,

Dat ben ik dan ook weer met jou eens :P

Maar.... ik denk dat het idd voor hem niet veel zin heeft om in dit systeem een high end graka te steken, dan kan bijvoorbeeld de graka het wel bij benen maar krijg je een CPU bottleneck. En het is uiteraard de vraag of die voeding het gaat trekken.

Mocht deze beste man een 2e misschien wel 3e hands CPU'tje en/of Graka'tje op de kop kunnen tikken is het uiteraard eerst aan te raden om het nieuwe tegen het oudere af te wegen :)

@Jb1988,

Eigenlijk is het "Goud" zoals ik al zei er wel een beetje uit. Bijvoorbeeld voor een X2 3800+ betaal je nu ongeveer nog € 40,= (of nog minder), dit was een half jaar geleden zeker het dubbele :P

[ Voor 19% gewijzigd door CDAAbeltje op 15-04-2008 20:35 ]

Verwijderd

maar met een 3800 X2 schiet het niet echt veel op lijkt mij.

Die is geclockt op 2.0 ghz. En Crysis die vraagt voor recommend settings 4600+
Nu neem ik ook een voorbeeld met crysis maar goed.

En de spellen van nu hebben meer baat bij hogere clocksnelheiden. waar bij de 3800x2 minder is. en een 4200 X2 waar ik op doelde kwa dure prijs. moet je al snel 75 euro voor neertellen en dan zit je nog steeds als probleem de grafische kaart.

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Agree ! :) Moet wel zeggen dat je een X2 4200+ niet vaak ziet.

Maar als je dan kijkt naar die X1300, idd geen top kaart, maar is dan een X1950 Pro oid niet iets icm met zijn 3500+ ? Dat lijkt mij opzich al een hele vooruitgang :)

Maar dan brand mij nog een vraag aan Marcowinter, aangezien jij gebruik maakt van een socket 939, heb jij dan een AGP of een PCI-E interface ?.

Als ik dan even een vergelijking maak

X1300 vs. X1950 Pro @ AGP

X1300 vs. X1950 Pro @ PCI-E

[ Voor 47% gewijzigd door CDAAbeltje op 15-04-2008 20:47 ]

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Ik denk dat socket 754 nog AGP was maar socket 939 meestal al pci-express. Dan is de keuze al snel gemaakt. ;)

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Er zijn ook s939 planken die gewoon nog netjes AGP hebben hoor ;)

Check -> \[OC-939] Het ASUS A8V Deluxe OC Thread Deel 3

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 13:33
Het ziet er naar uit dat het een nForce 4 chipset is en de PC dualcore CPU's ondersteunt:
http://www.acer.be/public...txParam=nl&crc=1398071470

Ik heb onlangs het systeem van mijn schoonbroer (A64 3200+, 6800 Ultra) geupgrade met een tweedehands X2 4200+ en een overgeklokte 7900GTO en het ding gaat terug harder vooruit. Verwacht natuurlijk niet crysis op ultra high settings te kunnen spelen ;) Maar het is was toch een redelijke sprong voorwaarts in performance. De voeding hebben we noodgedwongen ook moeten upgraden. Dit was nochtans een Zalman 400W maar de 12V-lijn (19A) bleek niet sterk genoeg om het systeem te voeden (lage 3DMark score en reboots).
Lager dan een X2 4200+ zou ik persoonlijk niet gaan. Alhoewel steeds meer games en applicaties profiteren van een tweede core, zou ik geen X2 nemen die op een lagere kloksnelheid draait dan jouw huidige CPU. Zoals al eerder gezegd, let op om niet teveel te betalen voor een tweedehands S939 CPU. Op den duur is het interessanter om een nieuw mobo en CPU te kopen.

Verwijderd

Topicstarter
sorry ik ben niet zo thuis in deze dingen hoe zie ik het verschil tusse AGP en PCI-E?

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Dit kun jij bijvoorbeeld uitlezen met Everest Home.

Scherm -> GPU. Even kijken of daar AGP of PCI Express staat :)

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 13:33
Volgens de specs zou het PCI-e moeten zijn. En met nForce4 is dat eigenlijk meestal zo omdat de nF4 chipset geen AGP ondersteunt.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:23
kan best zijn dat de acer kastjes BTX mobo's gebruiken (wat dell bij de 420 en medion o.a bij mijn vorige pc deed), dan is cpu upgrade al niet mogelijk (of je moet een btx koeler hebben?), Zeker als het een btx kastje zou zijn zou ik zeker eerst kijken naar de airflow en eventueel alle kabels netjes wegbinden en indien mogelijk een extra 120 mm fan plaatsen ofzo, want een midrange videokaartje geeft ook wel aardig wat warmte af.

één is geen, twee is één

Verwijderd

Topicstarter
ik heb everest gedownload en heb gedaan wat u heeft geschreven maar bij GPU is leeg heb het verder nergens zien staan of het AGP of PCI-E is kan ik het nog ergens anders maar zag bij deze computer 3x PCI-E staan hoop dat dit het is

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
[quote]Wackoz schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 22:16:
kan best zijn dat de acer kastjes BTX mobo's gebruiken (wat dell bij de 420 en medion o.a bij mijn vorige pc deed), dan is cpu upgrade al niet mogelijk (of je moet een btx koeler hebben?), Zeker als het een btx kastje zou zijn zou ik zeker eerst kijken naar de airflow en eventueel alle kabels netjes wegbinden en indien mogelijk een extra 120 mm fan plaatsen ofzo, want een midrange videokaartje geeft ook wel aardig wat warmte af.
[/quote]
De Dell XPS 420 heeft gewoon een 8800GT of GTX aanboord welke zat warmte produceren, daarnaast draaien daarin de quadcores idle op zo'n 25 graden dus qua warmte zit dat heus wel goed. Verder qua koelers: Daarnaast wordt BTX eigenlijk alleen bij Intel gebruikt en ben ik er nog geen AMD systemen van tegengekomen. Ook las ik nog dit op Wikipedia:

[quote]The BTX form factor is largely incompatible with the ATX form factor. The only area where this doesn't fully apply is in power supply support. ATX power supplies can be used with regular or full-sized BTX motherboards. Neither the power connectors nor the direction of airflow from the power supply fan has been changed.[/quote]

Maargoed, ontopic :)
Ik zou persoonlijk een iets betere videokaart nemen zoals een Ati X1950 of een nVidia Geforce 8800GS, 9600GT of iets in die richting. Daarnaast is de proc nog wel afdoende voorlopig IMHO.

Als je er weinig vanaf weet is het raadzaam om de FAQs door te lezen die bovenaan de topiclijsten staan. Hierin staat veel informatie en kun je snel wat vinden!

Zoek anders ook op Google naar bijvoorbeeld benchmarks en vergelijkbare vragen.

EDIT: GPU is waarschijnlijk leeg omdat het een integrated graphics chip (IGP) is.
Pagina: 1