Alternatief voor iLO

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:01
De meeste netwerkbeheerders die met HP werken zijn geloof ik al wel eens in contact gekomen met iLO of gebruiken het vaak. Ik heb het voor de eerste keer gehoord toen ik eens op een stage zat en een server op een andere locatie plat lag, ze konden er niet bij en iLO credentials kenden ze niet (of er was een ander probleem mee, weet het niet meer exact).

Nu zit ik het ook met het probleem dat mijn server (het is maar thuis, ik weet het, maar ik kan er niet tegen dat ik niet bij mijn server kan...) niet meer reageert, ik wijt het aan een probleem dat ie geen IP heeft genomen, zoals je kan lezen hier: \[WRT54GL/Tomato]Server krijgt soms ander IP dan static DHCP .

Dit heeft me allemaal wat aan het denken gezet en ik wou nu even weten of er ook een iets elegantere oplossing is om een server over te nemen terwijl ik ergens anders zit, en met overnemen dan echt alsof ik achter de PC zit.

Ik weet ook niet wat de prijzen zijn van iLO, blijkbaar moet je ook een licentie nemen. Indien dit het geval is, is het wel jammer, want ik krijg binnenkort een HP Proliant voor een klein prijsje en ik dacht dat iLO altijd een chipje was wat gewoon erbij zat.

KVM-over-IP is denk ik iets te duur... meeste dingen die ik zie zijn 400 EUR of daarrond...

Kent iemand nog een ander alternatief? ik ben al op zoek geweest maar vind niet direct iets...

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ilo werkt standaard zonder licentie.
dan heb je een aantal functie 's alleen niet de belangrijkste functie van Ilo.
Daar moet je inderdaad een aparte licentie voor aanschaffen ik dacht inderdaad iets van 380 euro.

Je kan ook kijken naar een Remote Kvm switch die werkt op basis van ip :)
Is volgens mij iets goedkoper en je kan het met meerdere pc's doen en via een web interface.

• HyperBart
En wat reken je tot "de belangrijkste functies" die je dan niet hebt, alhoewel je toch de hardware toch hebt ?

Ik zou het bv handig vinden moest je het ding op afstand toch kunnen overnemen, opnieuw kunnen opstarten, afsluiten, resetten enz...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt zonder extra iLO licentie geen grafische consoles overnemen. Wel text-based (unix/DOS) consoles. Je kunt er dan ook geen virtual media aan voeren (cd images enzo). De echt essentiele dingen kun je wel, zoals de virtuele powerknop, virtuele serial console, etc.

Wat voor doos krijg je? Want als 't echt een oudje is kan 't er net zo goed niet in zitten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je thuis met een windows machine werkt kan je gebruik maken van 'remote desktop'. Hiermee kan je van afstand op je machine inloggen alsof je erachter zit. Anders kan je kijken naar RealVNC. Helaas werken beide alleen als het systeem al is opgestart. Of wil je ook zien hoe de machine opstart (bios) en/of hierin kunnen werken?
iLo zit inderdaad (ook gratis) standaard bij HP servers. Zoals hierboven al is gezegd heeft deze wel bepaalde beperkingen.

Laatst heb ik ergens gehoord dat de licensie van iLo tegenwoordig 'gratis' bij machines geleverd kan worden, indien je hierom vraagt. Zelf heb ik hier mijn twijfels over maar je kan het proberen.

• HyperBart
RDP ken ik ;)
WebRDP heb ik, gewone RDP, dat draait allemaal als een tierelier met mstsc /console enzo, dus das geen probleem.

In principe zou ik een tweede kaart moeten hebben met alleen maar dus die functies om te beheren, die niet gelinked is aan het OS (dus iLO eigenlijk...), want nu bv zit er ergens een rol op mijn server die er voor zorgt dat mijn server meerdere ip's aanvraagt, en slechts één actief maakt volgens de router (static dhcp), maar zelf heeft hij toch een van die "meerdere ip's" die ik dus niet wil dat hij heeft. Ik denk dat die rol VPN is, zal nog eens testen, want sinds ik weet dat RDP ook versleuteld is kan ik wel even door zonder VPN..

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 15-04-2008 18:12 ]

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Dell heeft DRAC aan boord. Die vind ik zelf fijner werken dan iLO. Ook aangezien DRAC dan weer geen aparte licentie nodig heeft daarvoor. En DRAC werkt wel met een Linux client (JAVA client). Ik heb die van iLO nog niet aan de praat gekregen op mijn Linux client (ook geen tijd gehad om het goed te proberen by the way). Ik dacht wel dat hij ook een JAVA client aan boord had. Dus zou kunnen dat het wel kan.

• HyperBart
ja, dat heb ik gelezen, een free java client...
Maarja, dan is het nog steeds de vraag of er een alternatief voor bestaat.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

HyperBart schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 18:11:
maar zelf heeft hij toch een van die "meerdere ip's" die ik dus niet wil dat hij heeft. Ik denk dat die rol VPN is, zal nog eens testen, want sinds ik weet dat RDP ook versleuteld is kan ik wel even door zonder VPN..
RRAS registreert ook een adapter met (jawel) een IP in de reeks.

Overigens is RDP weliswaar encrypted, maar nou ook weer niet supersterk (standaard 128bits RC4).
High Encryption on a Remote Desktop or Terminal Services Session Does Not Encrypt All Information
Wikipedia: Remote Desktop Protocol

Je zou er eventueel een ipsec/l2tp tunneltje overheen kunnen leggen :)

ontopic:
Je kan kijken naar een 2ehands RILOE II board eventueel:
http://www.nowthatsit.nl/?c=207&i=6605

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 16-04-2008 00:49 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Welke type en versie proliant heb je? Ik heb hier legale licenties liggen van de G03 varianten.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
mabarto schreef op woensdag 16 april 2008 @ 00:29:
Welke type en versie proliant heb je? Ik heb hier legale licenties liggen van de G03 varianten.
En die geef je zo weg :? Los daarvan werken die licenties niet afhankelijk van de G0X nummers bij mijn weten; volgens mij werken die op alle (min-of-meer recente) iLO2 versies en dus onafhankelijk van de generatie proliant maar pin me d'r niet op vast

Wat ik me afvraag: waarom heeft die server geen vast IP en krijgt 'ie z'n IP van een DHCP server? Ik ken maar weinig situaties waar een dynamisch IP voor een server wenselijk is... Je zult voor iLO ook een (vast) IP moeten reserveren, anders heb je daar hetzelfde probleem mee...

[ Voor 28% gewijzigd door RobIII op 16-04-2008 00:40 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:41
iLO2 werkt echt super. en die licenties: Er wordt geen echte check gedaan qua activatie oid.
Dus mocht je ooit een licentie hebben gebruikt op een andere proliant dan kan je die 'overzetten' op jouw server.

Wij hebben ook nog wel losse ilo bordjes liggen

• HyperBart
alt-92 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 00:20:
[...]

RRAS registreert ook een adapter met (jawel) een IP in de reeks.
Ahaaaaaa _/-\o_ EINDELIJK WEET IK HET !
Ik heb me daar al suf op gepiekerd, man, je kan het je niet voorstellen.
Geef dat geen problemen met RRAS (=vpn), nu ik mijn server een static ip heb ingesteld ipv een static DHCP ? Heb je daar ervaring mee ?
Overigens is RDP weliswaar encrypted, maar nou ook weer niet supersterk (standaard 128bits RC4).
High Encryption on a Remote Desktop or Terminal Services Session Does Not Encrypt All Information
Wikipedia: Remote Desktop Protocol

Je zou er eventueel een ipsec/l2tp tunneltje overheen kunnen leggen :)
Ja, doe ik nu met een VPN-verbindingkje... (dat is toch wat je bedoeld he ?)
ontopic:
Je kan kijken naar een 2ehands RILOE II board eventueel:
http://www.nowthatsit.nl/?c=207&i=6605
Ja, iemand had me al een DM gestuurd, en naar aanleiding daarvan (hij vermeldde iets van licenties), ben ik wat op zoek gegaan, en daar zag ik ook van die RILOE II bordjes...

Zijn die dingen ook te gebruiken met een gewone, non-HP PC ?
mabarto schreef op woensdag 16 april 2008 @ 00:29:
Voorlopig? Nog geen ;). Ik ging er ééntje kunnen overkopen van de overbuur hier.
Op dit moment draait er een gewoon bakje.
Informatie over beide:
HyperBart in "Show je Server deel 4"
Als je er nog zo hebt, en je bent in een vriendelijke bui, dan zou je me er heel blij mee maken, het is het proberen waard, ook al vermeld een post hieronder me dat het kan van niet...
Ik weet wel niet in welke mate dit allemaal OK is hier, dus misschien toch maar beter dan een mailtje sturen.
RobIII schreef op woensdag 16 april 2008 @ 00:35:
[...]

En die geef je zo weg :? Los daarvan werken die licenties niet afhankelijk van de G0X nummers bij mijn weten; volgens mij werken die op alle (min-of-meer recente) iLO2 versies en dus onafhankelijk van de generatie proliant maar pin me d'r niet op vast
Hij is blijkbaar in een vriendelijke en behulpzame bui ;) _/-\o_
Het is tenminste het proberen waard...
Wat ik me afvraag: waarom heeft die server geen vast IP en krijgt 'ie z'n IP van een DHCP server? Ik ken maar weinig situaties waar een dynamisch IP voor een server wenselijk is... Je zult voor iLO ook een (vast) IP moeten reserveren, anders heb je daar hetzelfde probleem mee...
Goede vraag:
Toen ik nog dd-wrt draaide kon ie niet zo goed DNS en statische ip's koppelen, bijgevolg moest ik altijd met IP's zitten intikken en ik ben zo een koppigaard en wou ook dat mijn hostname werkte.
Na een overschakeling naar Tomato had ie dat probleem nog altijd wat en deed wat moeilijk...
Ik heb 'm dus via DHCP (statisch) een IP gegeven, zo kon de router het ip wat hij uitdeelde netjes in zijn dns tabel zetten.
Ik dacht ook dat ik problemen had met dat gedoe van een IP echt statisch in te stellen op de PC, dus daarom dan ook weer...

@alt-92: En dit brengt mij dan bij de volgende vraag ook weer: Waarom heeft RRAS nog een tweede IP nodig dat ik eigenlijk nooit ergens gedefinieerd heb ?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
HyperBart schreef op woensdag 16 april 2008 @ 01:08:
Goede vraag:
Toen ik nog dd-wrt draaide kon ie niet zo goed DNS en statische ip's koppelen, bijgevolg moest ik altijd met IP's zitten intikken
Ik heb 'm dus via DHCP (statisch) een IP gegeven, zo kon de router het ip wat hij uitdeelde netjes in zijn dns tabel zetten.
Ik dacht ook dat ik problemen had met dat gedoe van een IP echt statisch in te stellen op de PC, dus daarom dan ook weer...
Huh? Waarom zou een DNS niet naar een statisch IP kunnen verwijzen? En waarom draai je dan DNS op je router en niet gewoon op die (of "een") server?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• HyperBart
RobIII schreef op woensdag 16 april 2008 @ 01:14:
[...]

[...]

[...]

Huh? Waarom zou een DNS niet naar een statisch IP kunnen verwijzen?
Ik weet dat ie dat zou moeten kunnen, maar hij deed het toen niet goed bij dd-wrt,en ik denk dat dat te wijten was aan het feit dat ie niet goed om kon met twee ip's bij twee hostnames door dat extra IP van RRAS.
En waarom draai je dan DNS op je router en niet gewoon op die (of "een") server?
Omdat ik DNS nog niet volledig begreep en dat als de server plat ligt (zoals overlaatst met geen IP) niemand meer op Internet kan als ik weg ben...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Geef dat geen problemen met RRAS (=vpn), nu ik mijn server een static ip heb ingesteld ipv een static DHCP ? Heb je daar ervaring mee ?
En dat vraag je aan mij? :)
Nou goed, servers geef je liefst een vast IP en als het echt niet anders kan een DHCP reservering.
Dat maakt voor de werking van RRAS niet uit, sterker nog -het zorgt er juist voor dat je routing tables tenminste constant zijn.
@alt-92: En dit brengt mij dan bij de volgende vraag ook weer: Waarom heeft RRAS nog een tweede IP nodig dat ik eigenlijk nooit ergens gedefinieerd heb ?
Er moet gerouteerd worden als je inbelt op dat ding :)
Maar doorgaans (als je een fixed IP geeft) stel je zelf de range in waarin die adapter verschijnt, en laat je je 2003 server ook DNS en DHCP draaien (en dan gebeurt dat sowieso al niet).

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 16-04-2008 11:37 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• HyperBart
alt-92 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:28:
[...]

En dat vraag je aan mij? :)
Nou goed, servers geef je liefst een vast IP en als het echt niet anders kan een DHCP reservering.
Dat maakt voor de werking van RRAS niet uit, sterker nog -het zorgt er juist voor dat je routing tables tenminste constant zijn.
Ja :)
Ik neem het mee, server staat nu op vast IP. VPN werkte gisteren toch via een extern netwerk, dus, dat lijkt me wel snor, hopelijk blijft het nu zo...
[...]

Er moet gerouteerd worden als je inbelt op dat ding :)
Weeral wat meer duidelijkheid ;)
Maar doorgaans (als je een fixed IP geeft) stel je zelf de range in waarin die adapter verschijnt, en laat je je 2003 server ook DNS en DHCP draaien (en dan gebeurt dat sowieso al niet).
Kan je dit laatste nog wat toelichten? Ik snap niet wat je bedoeld met "stel je zelf een range in waarin die adapter verschijnt"

Klopt het dat er ook alleen maar een "howto troubleshoot DNS" is en geen om er één op te zetten?
Anders heb ik 'm gemist in de search denk ik.
"Probleem" bij mij is ook dat ik geen AD heb, de server is eigenlijk een stand-alone in een werkgroup. Ik lees bij de dns-troubleshoot dat er daar toch gelinkt is met AD.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 16-04-2008 15:42 ]

Pagina: 1