Toon posts:

hd3850 fps probleem bij cod 4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hej,

heb een probleem met de fps tijdens het online spelen van cod4.
Mijn fps wil niet boven de 50/55 komen terwijl dit echt mogelijk moet zijn met mijn pc. Heb veel gelezen van mensen die zelfs 200fps halen met bijna dezelfde specs.

info over pc:

4800+ x2 64 2.5ghz
2gb ram
ati saphire hd3850 512mb ddr3
vista ultimate 64 bit
500gb hdd

speel het op me hd tv met een hdmi kabel aangesloten op de kaart.
De instellingen heb ik allemaal op het hoogst staan, sync every frame staat wel uit.
Ik heb al super veel berichten gezien van mensen die ook een lage fps hebben maar echter goede oplossingen niet. Wordt veel gezegd zet hem op " low" maar goed dat is ook niet echt een oplossing, mijn zusje draait met een pc die half zo goed is als de mijne makkelijk 80fps
snap hier dus echt niets van! :?

Iemand mayb meer handige info of zelf ervaring met een oplossing om een hogere fps neer te zetten?
Btw max fps staat op 333, helpt ook niets.
Heb ook geprobeerd om sommige settings op low en/of uit te zetten, daarmee werd de fps wel wat hoger maar zodra het op een " gevecht" uitliep zakte de fps weer netjes terug naar de 40/55.

laat maar wat horen jongens :)

Verwijderd

Heb je een full hd tv? Dan mag je blij zijn met 1920x1080 op alles high met 55fps hoor.

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
staan echt alle settings op high? ook AA en Texture filtering? Welke resolutie speel je? Hd ready of Full hd? 3850 is niet echt high end en 50/60 fps is netjes met "alles" op high setting.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:25
Waar staat AA en FSAA op? Dat zijn namelijk nogal fps killers. :)

En netzoals ^^, CoD4 met die specs op een full hd tv mag je best tevree mee zijn.

Verwijderd

Topicstarter
1024*768
AA 4X

tevens is het een 26inch tv, hd-ready.
texture filtering staat op automatic net als quality.

Verwijderd

Topicstarter
_Apache_ schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:10:
Waar staat AA en FSAA op? Dat zijn namelijk nogal fps killers. :)

En netzoals ^^, CoD4 met die specs op een full hd tv mag je best tevree mee zijn.
sorry dat ik het vraag maar "fsaa" ??? Wat is dat haha?

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-05 20:26
Zet de AA eens op 2x, en kijk of dat helpt. Het is ook wel de moeite om even in je driverpanel te kijken of er niet daar nog permanent extra AA aanstaat, misschien heb je dat ooit op 8xAA en 16xAF gezet en ben je dat nu vergeten.

• _Apache_
  • Laatst online: 18:25
Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:20:
[...]
full-scene anti-aliasing (FSAA), in sommige games los van AA, bij andere zijn ze samengevoegd. Anyways, zoek een van beide op en verlaag deze, wat gebeurd er dan met je fps?

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 17:24
das een beeldverbeterings functie. Die haalt karteltjes van randen weg. Maarehm ik denk dat jij heel blij mag zijn met 55 frames. De 4800+ is geen wereldwonder, niet slecht, maar geen topper. Het zelfde geldt voor de 3750. dit is een Midrange kaart. dus niet bedoeld om alles vol open te kunnen gooien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:20:
[...]

Full Scene Anti Aliasing (of ook wel FSAA of kortweg anti-aliasing)
zelfde als AA dus...
En waar staat AF op?
Test hem is op quality niet op automatic? dacht altijd dat hij de hoogste quality neemt die speelbaar is, en volgens mij kan jij hem niet op het hoogste spelen, dus dan gaat hij niet voor de hoogste, en 55 wordt meestal als acceptabel aanvaard.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-05 13:47
50 frames is wat aan de lage kant maar ik denk dat je 200 Frames nooit gaat halen met deze config + de instellingen die je nu gebruikt.

Maar welk mobo heb je? Heb je de AGP/PCI-E poort geconfigureerd?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Topicstarter
ik heb toenstraks de quality even getest en handmatig op hoogste gezet dit had tot gevolg een stijging van 10fps...ga dalijk even die AA op 2X zetten eens kijken wat ie dan doet.

ChojinZ de pcie.

[Edit1]
_Apache_ schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:25:
[...]

full-scene anti-aliasing (FSAA), in sommige games los van AA, bij andere zijn ze samengevoegd. Anyways, zoek een van beide op en verlaag deze, wat gebeurd er dan met je fps?
gedaan met de AA, heb hem eerst op 2x en toen uitgezet. op 2x maal verbeterde er niets als je lekker aan het knallen bent maar als je ergens een gebouw inliep schoot de fps omhoog ver boven de 100.
uitgezet werd de beeldkwaliteit slecht maar hielp niets met prestaties.
FSAA heb ik nergens terug kunnen vinden denk dat het dan samengevoegd is?

[Edit2]
Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:30:
[...]

Full Scene Anti Aliasing (of ook wel FSAA of kortweg anti-aliasing)
zelfde als AA dus...
En waar staat AF op?
Test hem is op quality niet op automatic? dacht altijd dat hij de hoogste quality neemt die speelbaar is, en volgens mij kan jij hem niet op het hoogste spelen, dus dan gaat hij niet voor de hoogste, en 55 wordt meestal als acceptabel aanvaard.
hoezo zou ik hem niet op het hoogste kunnen spelen?
heb toch echt alle instellingen op het hoogst staan...heb net ook sync every frame aangezet, dat beinvloede de prestaties amper. Alleen op sommige stukken even voor de rest werkte prima.

Modbreak:Indien je zelf de laatste poster in de afgelopen 24 uur bent, maakt dan aub gebruik van de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop om je post te editen in plaats van nieuwe posts te maken waarmee je je topic onnodig omhoog schopt.
Buiten die 24 uur is het geen probleem om je topic een schopje te verkopen, maar drie keer binnen 20 minuten is echt teveel van het goede.

[ Voor 82% gewijzigd door Ultraman op 15-04-2008 19:07 ]

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-05 14:01
Misschien ook handig om te vermelden dat de optie "sync every frame" ervoor zorgt dat de fps gelijk getrokken wordt met de verticale verversingssnelheid van je monitor, wat dus wil zeggen dat je nooit meer fps zal zien dan de refreshrate van je scherm. Meestal is dat 50, 60 of 75 herz, afhankelijk van je instellingen.

Verder zoals vermeld: 50 fps is echt niet zo weinig, en de hd3850 is in principe een hogere mid-range-kaart. Ik zou me er niet te druk om maken. Schuif nog wat met de instellingen tot je een goede balans vindt tussen beeldkwaliteit en prestaties, en dan gaan met die banaan zou ik zeggen :-)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:06:
Mijn fps wil niet boven de 50/55 komen terwijl dit echt mogelijk moet zijn met mijn pc.
Ik neem aan dat je het hier outdoor scenes hebt en dat het zodra je een gebouw inloopt wel omhoog gaat?
Heb veel gelezen van mensen die zelfs 200fps halen met bijna dezelfde specs.
Gelezen of gezien? Ik kan hier namelijk ook prima typen dat ik met mijn PC 50fps haal in Crysis met alles op High. Of ik dat kan bewijzen is puntje numero 2.
Waar zijn die framerates gemeten en zijn daar toevallig screenies van als het op een zelfde plek is waar jij 50fps haalt met een vergelijkbare configuratie?
info over pc:

4800+ x2 64 2.5ghz
2gb ram
ati saphire hd3850 512mb ddr3
vista ultimate 64 bit
500gb hdd
Dit is mainstream hardware, als je hiermee 50~60 fps haalt met alles op High Detail dan denk ik niet dat er iets heel vreemds aan de hand is. Bovendien is 50 fps een prima framerate om op te spelen, zeker als het tot je minima behoord.

Als het verlagen van alle Details tot Low nauwelijks invloed heeft op je framerate dan lijkt het er op dat je videokaart in niet de beperkende factor is.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 15-04-2008 19:21 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ultraman schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 19:19:
[...]
Ik neem aan dat je het hier outdoor scenes hebt en dat het zodra je een gebouw inloopt wel omhoog gaat?

[...]
Gelezen of gezien? Ik kan hier namelijk ook prima typen dat ik met mijn PC 50fps haal in Crysis met alles op High. Of ik dat kan bewijzen is puntje numero 2.
Waar zijn die framerates gemeten en zijn daar toevallig screenies van als het op een zelfde plek is waar jij 50fps haalt met een vergelijkbare configuratie?

[...]
Dit is mainstream hardware, als je hiermee 50~60 fps haalt met alles op High Detail dan denk ik niet dat er iets heel vreemds aan de hand is. Bovendien is 50 fps een prima framerate om op te spelen, zeker als het tot je minima behoord.

Als het verlagen van alle Details tot Low nauwelijks invloed heeft op je framerate dan lijkt het er op dat je videokaart in niet de beperkende factor is.
Dat heb ik gelezen op verschillende forums...sommige hadden wel een zwaardere processor maar het ging me vooral om de kaart.
En idd ik heb het over outdoor scenes waar hij zakt en als ik in een gebouw zit dan schiet de fps flink omhoog. Als ik uit het gebouw kijk blijft het ook best hoog maar bij de meeste mappen zakt me deze als ik buiten ben, bij sommige zijn er bepaalde stukken van de map waar de fps toch rond de 90 kan blijven dat is wel op zich netjes.

Met het laatste wat je zegt, hoe bedoel je dat precies? Dus wat houdt dat in " niet de beperkende factor is" ?

Verder snap ik het niet dat mijn zusje met precies dezelfde kaart alleen de rest van de specs iets zwakker wel zo'n hoge fps voor elkaar krijgt. In princiepe zou ik dat dan ook voor elkaar moeten krijgen lijkt mij?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 23:41

M2M

medicijnman

dat betekend, dat het niet aan je videokaart ligt, maar aan een andere bottleneck in je systeem, zoals je processor, geheugenbandbreedte, of 3rd party meuk software (virusscanners, firewalls, spam, virussen / adware)

daarnaast ook nog vista, wat sowieso al een enorm zuipende OS is (dat wil zeggen, vreet veel geheugen en onnodige processorkracht op om er mooi uit te zien)

ook nog 64 bit waar de drivers vaak nogal.. ongeoptimaliseerd zijn (niet perse de videokaart drivers maar mischien ook de chipsetdrivers etc.)

zoveel dingen waar het aan kan liggen, ik zou zeggen, draai 3dmark06, vergelijk je score met een ander systeem. Als het dan afwijkt (kijk ook naar de detailscores) dan zou ik als ik jouw was een rustig gaan kijken en experimenteren waar jouw bottleneck ergens ligt.

-_-

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 22:26:
Met het laatste wat je zegt, hoe bedoel je dat precies? Dus wat houdt dat in " niet de beperkende factor is" ?
M2M legt het al heel aardig uit zie ik. Om het nog ietwat te verduidelijken:
Je systeem bestaat uit verschillende componenten, welke allemaal bijdragen aan het proces waardoor het een game op je scherm tovert. Om een beeld te vormen zou je voor elk onderdeel een buis kunnen nemen welke je vervolgens in serie aan het elkaar koppelt. Een snel onderdeel is dan een buis met een grote diameter en een langzamer onderdeel heeft een kleinere diameter, en kan er dus minder water doorlaten. In het geval van een trage oude videokaart zou je daar dus een dun buisje voor kunnen visualiseren welke eigenlijk alle andere buizen ophoudt. Die vervang je dan door een sneller model, dikkere buis, en dan stroomt het water een stuk sneller ;)
Hier komt de term "bottleneck" vandaan. Vloeistof in een fles kan immers maar zo snel er uit als de flessenhals breed is.
Overigens moet je je ook niet blind staren op bottlenecks, het is geen heilige graal maar een indicatie.
Verder snap ik het niet dat mijn zusje met precies dezelfde kaart alleen de rest van de specs iets zwakker wel zo'n hoge fps voor elkaar krijgt. In princiepe zou ik dat dan ook voor elkaar moeten krijgen lijkt mij?
Dat is wel interessant.
Is het al eens in je opgekomen om de verschillen eens nauwkeuriger naast elkaar te leggen?
Zowel hardwarematig als softwarematig. Dus ook wel OS je zusje gebruikt en welke drivers er geïnstalleerd staan en mogelijk zelfs hoe dingen ingesteld staan.
Is natuurlijk een beetje mieren, maar misschien vind je wel wat nuttigs.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 23:41

M2M

medicijnman

ik moet zeggen: mooie vergelijking :D, maargoed, om het verhaal nog iets completer te maken,

niet ieder spel heeft dezeflde bottleneck. Een FPS (first person shooter) heeft vaak een dikke videokaart nodig, maar niet zo'n geweldige processor, of enorme bergen geheugen. Dit is met de laatste generatie games wel een beetje verandert, maar het principe blijft hetzelfde. Daarnaast heb je een soort spellen dat RTS heten. Real time strategy. Deze strategiespellen (command & conquer etc. etc.) zijn vaak nogal processor afhankelijk. Dan ligt de bottleneck meer bij de processor en de hoeveelheid RAM geheugen, dan bij de videokaart. Je kunt je indenken, dat als de computer het schieten van 1000 eenheden op een slagveld bij moet houden, de processor het drukker heeft dan de videokaart, die enkel een gedeelte van die 1000 eenheden op het scherm moet toveren.

Dus het moraal van het verhaal is eigenlijk: zit iemand met een veroudert systeem, dan moet je eerst kijken wat je voor een games mee wilt gaan spelen. Wil je graag een (virtueel) geweer vasthouden, investeer dan vooral in de videokaart, wil je strategiespellen (of sim city achtige games) spelen, investeer dan in je processor. Geheugen wat ik net genoemd had kun je ook in investeren, maar die prijzen zijn, vergeleken met de prijzen van andere componenten van een computer, minimaal.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
dit is wel interessant wat jullie twee vertellen.

ik heb zelf al 4gb extra geheugen binnen die ga ik plaatsen en dan testen...hoop dat ik met 6gb wel verder kom. Ik vroeg me wel af, ik kan tot 8gb gaan maar is dat wel goed als je tot het maximale er in propt?

Even op Ultramen reageren:
Ik heb alles vergeleken, we hebben bijna alles hetzelfde op de OS na(kwa instellingen). Ik heb tevens bij een vriend ook getest hij draait in cross-fire met dezelfde kaart en zelfde OS en processor. Heb hem even single laten draaien en ook hij had meer fps.
Nu ik de computer net nieuw heb samengesteld en hij voor schiet spellen hoofdzakelijk is dacht ik dat ik met deze kaart goed uit was. Maar ergens heb ik het gevoel dat ik toch de verkeerde kaart heb gekozen.

Weten jullie bij toeval of een Nvidia kaart op een Ashrock moederbord draait? Tevens wat is een betere kaart ergens in de prijsklasse van de hd3850?

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 12:54
Probeer is /com_maxfps 250
gr,
guido:P

en trouwens 50 fps is best veel ;)
Ik haal met mijn oc8800gts 512mb. Alles op ze hoogst 100 fps

e6750 en 4gb geheugen

[ Voor 60% gewijzigd door StormRider op 17-04-2008 00:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
StormRider schreef op donderdag 17 april 2008 @ 00:46:
Probeer is /com_maxfps 250
gr,
guido:P

en trouwens 50 fps is best veel ;)
Ik haal met mijn oc8800gts 512mb. Alles op ze hoogst 100 fps

e6750 en 4gb geheugen
maxfps staat al op 333, is dus al redelijk hoog ingesteld.
Helpt het ook om de max framerate te verhogen?
Tevens nog maals zijn er goede nvidia kaarten in de prijsklasse van mijn kaart, zo ja wat is een aanrader om meer fps eruit te halen?

• Depep
  • Laatst online: 27-07-2025
De prijsklasse van de HD3850 is op het moment 85 euro. Daar ga je geen betere kaart voor vinden. Elke kaart onder de 200 euro gaat je sowieso max 10fps meer opleveren. En elke kaart boven de 200 euro is geldverspilling omdat je processor het niet bij kan houden.

Het lijkt me érg knap als je zusje of je vriendje of je moeder of je opa of wie dan ook veel meer dan 50fps met een HD3850 zou halen, aangezien dat reviewers in alle benchmarks nog niet gelukt is.

Ik zou gewoon eens naar mensen gaan luisteren als ik jou was. Er is al meerdere keren gezegd:
- 50fps is genoeg om een spel vloeiend te laten lopen, meer ga je echt niet merken.
- Van jouw huidige systeem kan je echt niet meer verwachten.

Mocht je echt een nieuwe videokaart willen, pak dan lekker **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? erbij en ga zelf opzoek.

edit @ hieronder:
De Asus HD3850 256MB staat in de pricewatch voor 85 euro. De 512MB variant zou ik niet meer kopen, want voor 10 euro meer heb je een HD3870.

[ Voor 8% gewijzigd door Depep op 17-04-2008 13:08 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Depep schreef op donderdag 17 april 2008 @ 12:52:
De prijsklasse van de HD3850 is op het moment 85 euro. Daar ga je geen betere kaart voor vinden. Elke kaart onder de 200 euro gaat je sowieso max 10fps meer opleveren. En elke kaart boven de 200 euro is geldverspilling omdat je processor het niet bij kan houden.
Vind het knap dat jij hem voor 85eu kan kopen heb net rondgekeken op internet maar nergens een saphire 512mb voor 85eu gevonden!
Paas anders de site dan koop ik er nog eentje erbij want dat is geen geld.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:29

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 13:03:
[...]

Vind het knap dat jij hem voor 85eu kan kopen heb net rondgekeken op internet maar nergens een saphire 512mb voor 85eu gevonden!
Paas anders de site dan koop ik er nog eentje erbij want dat is geen geld.
Verkijk jezelf hier ook niet op he. Van wat ik begrepen heb levert Crossfire meer rendement dan nVidia's tegenhanger maar hoef je nog steeds niet in elk spel op een verdubbeling van de FPS te rekenen.

Daarbij moet je ook rekening houden met de extra belasting op je systeem. Is je voeding van goede kwaliteit en geschikt om Crossfire te draaien ? Gaat je processor niet meer roet in het eten gooien omdat die de grafische kracht gewoon niet meer kan bijbenen ?

Overigens heb ik nog steeds niet gelezen waarom je 50FPS+ niet lekker vind spelen ? Zou meer dan voldoende moeten zijn om gewoon lekker te kunnen knallen. Ik zou het persoonlijk dan zonde geld vinden om slechts voor een getal dat niet eens permanent in je scherm staat (of je moet echt een statsgeile junk zijn en continu FRAPS aan hebben staan) een tweede kaart erbij te plaatsen.

Mijn mening is dan ook zoals vele meningen hier, niet zeuren :P Dit zijn mooie scores. Wellicht met wat Windows- en drivertweaking kun je er nog iets meer uithalen (Aero staat bijvoorbeeld wel uit, toch ? Antivirus/-spyware en firewall ook gewoon lekker uitknallen).

Edit: in je topicstart heb je het trouwens alleen over online, heb je offline dezelfde "problemen" ?

Edit edit: de site "passen" hoeft overigens niet, de Pricewatch is gewoon onderdeel van tweakers.net en daar kun je vinden waar je de goedkoopste HD3850 vandaan kunt halen.

[ Voor 8% gewijzigd door KneoK op 17-04-2008 15:35 ]

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 12:54
je kan kiezen voor de 9600 gt :). Het scheelt niet heel veel fps. Meer als je hem oc'ed is hij wel lekker snel ;) maar ik zou zeggen ovrlcok de kaart die j nu hebt goed. Stel nog half jaar uit en kijk dan voor een kaart

gr,

neem geen club3d meer :) Xfx is net zo duur en beter ;)
En laat kritiek maar zitte want het zijn feiten, op de 8800gt van xfx na dan:P ( alpha dog herrie editie)

[ Voor 27% gewijzigd door StormRider op 18-04-2008 09:35 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:29

KneoK

Not in a million lightyears

StormRider schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 09:34:
je kan kiezen voor de 9600 gt :). Het scheelt niet heel veel fps. Meer als je hem oc'ed is hij wel lekker snel ;) maar ik zou zeggen ovrlcok de kaart die j nu hebt goed. Stel nog half jaar uit en kijk dan voor een kaart

gr,

neem geen club3d meer :) Xfx is net zo duur en beter ;)
En laat kritiek maar zitte want het zijn feiten, op de 8800gt van xfx na dan:P ( alpha dog herrie editie)
Club3D is een kutmerk en dat is een feit ? Begrijp ik dat goed dat je dat beweert ? In dat geval denk ik niet dat je gelijk hebt, voor zover ik weet is Club3D gewoon een klaliteitsmerk en volgens mij hebben ze voor Ati zelfs BBA's gemaakt.

Ik denk dan ook dat er geen kwaliteitsverschil zit tussen de Club3D versie en de XFX versie, dus dan zou je moeten kijken naar accessoires, standaard overclock en dat soort zaken en daar je keus op afstemmen.
Pagina: 1