Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1e auto aanschaffen, welke optie?

Pagina: 1
Acties:

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:19

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Ik ben sinds 3 april 2008 in het bezit van mijn rijbewijs. Nu ben ik van plan een auto aan te schaffen. Alleen sta ik hier een beetje voor een dilemma, want ik heb 2 opties:

Optie 1:

AutoVW Golf (model 3, 1991-1993) Afbeeldingslocatie: http://www.autotrack.nl/car-img/ot01/s077/ot01_0005100077.jpg
Aanschaf€750-€1000
OnderhoudWaarschijnlijk regelmatig naar de garage met mankementen
Verzekering (WA)€55 p/m
Benzine (300 km/m)~€40 p/m
Wegenbelasting~€40 p/m
Totaal~€140 p/m
Voordelen:- Lage aanschafprijs
- Deukjes/krassen etc zijn niet erg
Nadelen:- Verborgen gebreken, kans op hoge kosten
- Oud wrak
- Gaat hooguit 1 jaar mee

Optie 2:

AutoSeat Leon I (1.8/2.0, 2001-2004) Afbeeldingslocatie: http://www.autotrack.nl/car-img/ot01/s086/ot01_0005007686.jpg
Aanschaf€7500-€11000
OnderhoudRedelijk jonge auto, daarnaast bij aflevering vaak een grote beurt etc.
Verzekering (WA+Casco)€85 p/m
Wegenbelasting~€45 p/m
Totaal~€470 p/m
Voordelen:- Mooie auto die nog redelijk nieuw is
- Auto kan nog jaren mee
Nadelen:- Hoge aanschafprijs
- Lening nodig

Kies ik voor optie 1, dan kan ik sparen voor optie 2, echter kan dat sparen dus in gevaar komen door problemen met de oude auto. Daarnaast moet de auto het dan nog een jaar volhouden voordat ik genoeg gespaard heb (gok ik). Voordeel is wel dat ik kan leren rijden in een oude auto. Kan ook een nadeel zijn.

Kies ik voor optie 2, dan moet ik een lening afsluiten, en is de auto pas na een hele tijd écht van mij. Voordeel is dat ik meteen een goede auto heb die nog even mee kan. Ook kan ik de auto nog voor een redelijk bedrag doorverkopen over een aantal jaren.

Ga ik voor optie 1, dan komt de auto er eind april. Dan kan ik lekker oefenen en rijervaring opdoen. Ga ik voor optie 2, dan ga ik de auto eind juni aanschaffen. Ik kan voorlopig zo nu en dan in de auto van mijn ouders rijden, en vanaf begin juni heb ik 3 weken de auto omdat mijn ouders op vakantie zijn. Dan kan ik dus lekker zelfstandig rijden en zo ervaring op doen, ook voor de wat kortere ritjes pak ik dan de auto puur voor de rijervaring. Dit houdt ook in dat ik 2 maanden langer kan sparen, wat weer scheelt in de lening.

Financiële situatie:
Ik heb netto ongeveer €1000 per maand te besteden aan persoonlijke dingen. Ik woon nog thuis, dus de vaste lasten zijn er niet. Ik geef persoonlijk ongeveer €150-€200 per maand uit aan games, dvd's, bios en noem maar op.

Ik wil zelf heel graag de Seat Leon, alleen ben ik bang voor schade, en vind ik het afsluiten van een langlopende lening niet erg prettig. Voordeel is dat ik een mooie auto heb, die motorisch in orde is en er goed uitziet. Daarnaast gaat de auto nog een flink aantal jaren mee.
Kies ik de VW Golf, dan heb ik een el-cheapo auto, die geen drol kost, mits er geen gebreken zijn. Als ik ineens dingen moet vervangen, dan kan de el-cheapo al heel gauw een el-expensivo auto worden. Dat risico is best groot met dergelijke auto's. Het voordeel is dan wel dat ik tijdens het bezit lekker kan oefenen, en eventuele deukjes (ik ga er niet vanuit) niet boeiend zijn. Ook kan ik tijdens het bezit lekker sparen voor de nieuwe auto, zonder daar dan een lening voor te moeten afsluiten.

Wat raden jullie mij aan?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-11 08:32

Mojo

The Power Within

Ik zou als je nog maar zo kort je rijbewijs hebt eigenlijk geen dure auto aanschaffen. Daarnaast zou ik er al helemaal geen lening voor uittrekken. Als je een beetje fatsoenlijk met je (oude dan) auto omgaat hoef je er weinig aan onderhoud aan te hebben. Neem iemand aan de hand die verstand van autos heeft en je er eentje met je kan uitzoeken. Dan weet je dat je een leuke, goedkope (je kan bijv. ook iets van 2000 euro uitgeven?) en relatief betrouwbare auto hebt.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kan me haast niet voorstellen dat je maar twee opties hebt en dat je moet kiezen. Waarom geen optie 3, een auto van €3000~4000, mooi ertussen in. Nu liggen je opties wel heel erg uit elkaar, voeg ze samen tot een compromis? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Inderdaad wel een groot verschil tussen die auto's. Beetje moeilijk kiezen zo.

Kun je niet eens soort compromis ertussen vinden? Een andere degelijke auto bijvoorbeeld?
Zonder compromis raad ik je toch de Golf aan. Wel een goede Golf.. dus voor de koop even goed checken, en als die dan goed is zou die ook nog redelijk lang zonder problemen moeten kunnen rijden. En nieuwe auto's kunnen soms ook wel kuren vertonen... hou daar rekening mee.

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-11 22:50
Ga er tussenin zitten met een Seat Ibiza die zijn ook nog redelijk nieuwe te krijgen maar voor stuk betere prijs ;)

Ik heb er zelfs nog wel eentje voor je die verkocht moet worden. In perfecte staat, verkoop wegens overbodig.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:29

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik raad je in ieder geval aan niet te lenen. Afgezien van de kosten hiervan, het is je eerste auto, je zult hem dan all-risk moeten verzekeren, want als je het ding in de prak rijd ben je nog jaren aan het betalen voor een auto die je niet meer hebt. (En alsnog lever je dan in, wegens het krijgen van de dagwaarde die altijd lager is dan de aanschafwaarde, de premie die als een gek stijgt, etc, moet je allemaal niet willen.)

Tevens lijkt het mij zonde om als eerste auto een "mooie" auto te kopen, want het rijden moet je tenslotte nog leren. (denk aan oepsjes met parkeren, krassen, deuken, etc.) Het Golfje is misschien niet het betrouwbaarste, maar onderdelen zijn er plenty en ook niet al te duur. (Ook het nodige van de sloop en 2e hands op te snorren.)

Ik zou gaan voor het goedkope bakkie wat je zelfstandig kunt betalen, heb je iig een auto onder je kont, als je die om een boom vouwt is het jammer maar niet volkomen klote, en ook al gaat hij maar een jaar mee, en moet je ieder jaar een nieuw "barrel" kopen voor 1K, die leon schrijft wel mooi meer als 1K per jaar af, en daar betaal je dan ook nog rente voor.

Ik zie aan de manier waarop je je ts gemaakt hebt dat je er eigenlijk al uit bent dat je de Leon wilt, maar mij lijkt het niet verstandig.

[ Voor 7% gewijzigd door GaMeOvEr op 13-04-2008 23:25 ]

Aannames zijn fataal.

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat is er mis met een klein eerste autootje? Neem een goede golf 2 of een daihatsu charade of zoiets. Het is niet erg als er deuken of wat in komen en qua onderhoud ben je vrij goedkoop uit. Het is alleen een kwestie van goed opletten bij de aanschaf.
Sowieso zou ik nooit beginnen aan een lening. Geld wat je niet hebt moet je niet uitgeven (tenzij je een hypotheek wil)

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Verwijderd

Ik zou zeggen kijk ook eens naar een Nissan Almera heb je voor erg weinig geld al een airco.
http://www.autotrader.nl/...naNummer=1&total=81&pos=2

Ik zou verder kiezen voor een wat goedkopere auto, zeker omdat je een beginnende bestuurder bent.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 23:26 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Benzine (300 km/m) ~€40 p/m

Dat gaat natuurlijk nergens over, een auto kopen voor 300 km per maand? Waar gebruik je m dan voor? Hele korte stukjes is sowieso slecht voor de auto dus het zal een keer een weekendje weg zijn ofzo? Huur dan een auto, is goedkoper en je hebt er verder geen omkijken naar.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

GaMeOvEr schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:24:
Ik raad je in ieder geval aan niet te lenen. Afgezien van de kosten hiervan, het is je eerste auto, je zult hem dan all-risk moeten verzekeren, want als je het ding in de prak rijd ben je nog jaren aan het betalen voor een auto die je niet meer hebt.
Dat is alleen iets psychologisch natuurlijk, voor je portemonnee maakt het niet uit of de auto total loss is in combinatie met een lening.
Ik zou gaan voor het goedkope bakkie wat je zelfstandig kunt betalen, heb je iig een auto onder je kont, als je die om een boom vouwt is het jammer maar niet volkomen klote
Voor je portemonnee wel, maar ik denk dat het voor je gezondheid fijner is als je in een auto uit 2004 jezelf om een boom vouwt dan in een '91 auto :+ Niet iedereen vindt dat belangrijk, maar het zou voor mij een reden zijn om dan toch een duurdere auto te nemen.
Sick Nick schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:26:
Huur dan een auto, is goedkoper en je hebt er verder geen omkijken naar.
Of een Greenwheels/concurrenten autootje als je dat hebt in de buurt (ze staan iig wel in Rijswijk). Die pak je wat makkelijker dan een huurauto die je ergens moet gaan ophalen. Helemaal geen slecht systeem.

Even gekeken op de site, 300km per maand kost je €68,1 aan kilometers en dan nog eens €0,50 tot €1,50 per uur (afhankelijk van het tijdstip). Je kunt dus 300km rijden en de auto 48 uur gebruiken in het duurste tarief voordat je aan het maandbedrag zit wat je voor dat Golfje hebt gereserveerd (met als kantekening dat je geen afschrijving hebt meegenomen in je maandelijkse bedrag). Heb je ook nog eens het voordeel dat je kosten ook veel lager kunnen uitvallen, want je zit vast aan maar €5 vaste kosten.

Verder ook geen gezeur qua onderhoud natuurlijk.

Samengevat: je bent gek als je een auto gaat kopen voor 300km per maand als je in de buurt een greenwheels autootje hebt staan.

[ Voor 35% gewijzigd door Gizz op 13-04-2008 23:43 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Sick Nick schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:26:
Benzine (300 km/m) ~€40 p/m

Dat gaat natuurlijk nergens over, een auto kopen voor 300 km per maand? Waar gebruik je m dan voor? Hele korte stukjes is sowieso slecht voor de auto dus het zal een keer een weekendje weg zijn ofzo? Huur dan een auto, is goedkoper en je hebt er verder geen omkijken naar.
Hoezo zouden korte stukjes slecht zijn? Nooit gehoord van een stadsauto?

Belangrijke vraag die TS zich moet stellen. Waarvoor wil ik de auto gebruiken?
Als het een liefhebbersobject is dan zijn er andere eisen aan verbonden dan wanneer je van A naar B wilt komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 23:34 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als je een oude 2e hands auto koopt die enigszins betrouwbaar moet zijn doe je er goed aan om bepaalde autotypes te mijden. Golfjes komen veel voor maar zijn vaak afgeragd, je kunt dan beter een "truttenbak" kopen als de eerdergenoemde Daihatsu.

🖥️ | 🚗

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Gizz schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:20:
Kan me haast niet voorstellen dat je maar twee opties hebt en dat je moet kiezen. Waarom geen optie 3, een auto van €3000~4000, mooi ertussen in. Nu liggen je opties wel heel erg uit elkaar, voeg ze samen tot een compromis? :)
Ik wil juist geen auto die er tussen in zit, omdat ik uiteindelijk toch een Seat Leon wil gaan kopen. Dan investeer ik die €2000-3000 extra liever in sparen voor een Seat Leon en rijden in een VW Golf.
luccie schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:23:
Ga er tussenin zitten met een Seat Ibiza die zijn ook nog redelijk nieuwe te krijgen maar voor stuk betere prijs ;)

Ik heb er zelfs nog wel eentje voor je die verkocht moet worden. In perfecte staat, verkoop wegens overbodig.
Een iets goedkoper alternatief zou inderdaad een Seat Ibiza zijn, qua model verschilt het niet veel met de Leon. Die zitten in de prijscategorie €6000-€8000

AutoSeat Ibiza (1.6/1.8, 2001-2004) Afbeeldingslocatie: http://pictures.autotrader.nl/servlet/media?id=41060673
Aanschaf€6500-€8000
OnderhoudRedelijk jonge auto, daarnaast bij aflevering vaak een grote beurt etc.
Verzekering (WA+Casco)€75 p/m
Wegenbelasting~€38 p/m
Totaal~€453 p/m
Voordelen:- Mooie auto die nog redelijk nieuw is
- Auto kan nog jaren mee
Nadelen:- Hogere aanschafprijs
- Lening nodig
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:31:
[...]

Belangrijke vraag die TS zich moet stellen. Waarvoor wil ik de auto gebruiken?
Als het een liefhebbersobject is dan zijn er andere eisen aan verbonden dan wanneer je van A naar B wilt komen.
Ik gebruk de auto puur en alleen voor prive-doeleinden. Ik fiets naar mijn werk (1km verderop). Ik zou dan de auto pakken om naar vrienden of familie te rijden, of zo nu en dan wat leuks te doen buiten mijn woonplaats. Daarnaast wil ik de auto ook gewoon voor de heb, omdat ik de Seat Leon een onwijs mooie auto vindt.
MadMarky schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:31:
Als je een oude 2e hands auto koopt die enigszins betrouwbaar moet zijn doe je er goed aan om bepaalde autotypes te mijden. Golfjes komen veel voor maar zijn vaak afgeragd, je kunt dan beter een "truttenbak" kopen als de eerdergenoemde Daihatsu.
Ik ga dus niet in een Daihatsu rondrijden, daar ben ik zeker al over uit. Het wordt een Golf of het wordt een Seat Leon. :P

Overigens is de 300 km/m maar een schatting. Ik heb echt geen idee hoeveel ik zal rijden, misschien wordt het wel 600 km? Overigens kan mijn moeder er ook van gebruik maken als ze wil, dus dan komen er nog wel wat km's bij.

Daarnaast kan ik de lening vrij aflossen, dus als ik ineens €800 wil aflossen, dan kan dat prima. Dat heeft dus ook invloed op de duur van de lening (uitgaande van €300 p/m over €6000: 20 maanden, €500 12 maanden, €600 10 maanden)

[ Voor 6% gewijzigd door Angeloonie op 13-04-2008 23:52 ]

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:28

PromWarMachine

Forsaken Archer

1. Je hebt net je rijbewijs
2. Voor 300km/mnd moet je geen dure auto willen (edit: voor 600 trouwens nog niet, da's 150km per week.. dat leg ik bijna per dag af :P)
3. Je kunt het niet eens betalen!

Ik zie 3 goede redenen om voor de eerste te gaan.

Ik heb nu 5 jaar m'n rijbewijs en heb 6 auto's gehad van tussen de E750/E2000 aanschaf. Dat beviel eigenlijk wel. Heb ook een keer een klein deukje gereden.. niets ernstigs, maar als je een relatief nieuwe auto hebt, dan is het geen leuk gezicht. Dus wil je het laten uitdeuken en ben je zo maar 500 euro verder.

Overigens vind ik het een sport om met iedere auto die ik aanschaf een 'upgrade' te maken ten opzichte van de voorganger.. dat is nu al zeker 4x gelukt.. nu heb ik een Nissan Almera uit 1997, met airco op G3. Je tank stampvol tanken voor €12,50 is echt veel leuker dan aftanken voor €66 (30 liter vs 40 liter, 300km rijden per tank vs 480km rijden per tank, voor de volledigheid).

Tot slot zou ik je adviseren geen van beide deze auto's te kiezen. Je hebt veel geld te besteden per maand. Wacht nog 3 maanden en koop een auto van eind jaren '90 voor pak 'm beet €2500. Die houdt het langer dan een jaar uit, maar je kunt wel direct zeggen dat het jouw auto is, zonder dat je jaren aan een bank vast zit.

[ Voor 3% gewijzigd door PromWarMachine op 13-04-2008 23:49 ]

Dividend for Starters

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik wilde ook altijd een bmw of een audi redelijk jonge als eerste auto. Maar dat is me door iedereen afgeraden. En heb een auto van 10 jaar oud aangeschaft, Seat Cordoba.

3000 euries en ik heb em al beschadigd, tegen een muur gereden..

Rijbewijs heb ik 3.5 maand.

Dus ik ben blij dat ik een oude goedkope auto heb en niet eentje van 10.000 of meer!

Dus wees slim, neem ook geen auto van 750 euro. Neem er eentje van 2000 a 3000. Een middenmoot. Je moet immers nog echt leren rijden. Dat merk ik dus ook.

Tegen de muur aan was niet hard, was toen ik de auto in mn garage wilde zetten en de bocht niet kort genoeg nam en met de linkerbumper tegen de muur van de ingang zat inplaats van de opening.. |:(

Als je goed rondkijkt heb je een leuke sportieve auto met 100.000 a 150.000 op de teller voor niet zoveel.

Alsjeblieft geen golfje :O

neem zoiets

seat ibiza ofzo.

Seat Ibiza 1.4I Salsa 3D
Prijs € 2.250
Bouwjaar 1996
Kilometerstand 154.298 km
Brandstof Benzine

Afbeeldingslocatie: http://pictures.autotrader.nl/servlet/media?id=41050867

http://www.autotrader.nl/...Nummer=4&total=108&pos=33

[ Voor 49% gewijzigd door Arsenius op 14-04-2008 00:00 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Angeloonie schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:44:
Overigens is de 300 km/m maar een schatting. Ik heb echt geen idee hoeveel ik zal rijden, misschien wordt het wel 600 km? Overigens kan mijn moeder er ook van gebruik maken als ze wil, dus dan komen er nog wel wat km's bij.
Dan mogen je kosten per maand ook wel omhoog, niet alleen qua brandstof maar ook qua onderhoud/afschrijving.

Bijna €500 per maand betalen voor 300km is natuurlijk bizar, dat is €1,67 per kilometer :o Misschien te doen als het gewoon een hobby van je is, maar dan moet je geen topic openen en advies vragen, want het is dan gewoon geen rationele beslissing.

300km per maand haal ik op mijn fiets ook wel :P

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12
golf 3 is een ideale beginnersauto, maar voor de prijs die jij noemt (750-1000 euro) ga je daar geen goeie van vinden...

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-11 12:37

BioHazard

*\o/*

Ik heb sinds gister een Corsa B uit 98. Prachtig autoke om mee te beginnen. Maar ik kan je afraden meteen zon dure auto aan te schaffen voor 300km/m. En wat ik je al helemaal ga afraden, is om een lening te nemen. Je wilt niet op zon jonge leeftijd al vast zitten aan zon lening. Ik ben zelf niet veel ouder, maar ik zou me er niet fijn bij voelen.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Gizz schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:29:
[...]

Dat is alleen iets psychologisch natuurlijk, voor je portemonnee maakt het niet uit of de auto total loss is in combinatie met een lening.
Psychologisch of niet, stel je koopt een auto van 10K voor cash, of voor 10K van een lening. Punt is, je baalt als een stekker als je die bak cash heb betaald en je crashed het ding en dat geld ben je dan kwijt. Als je die auto met geleend geld crashed, ben je geld kwijt wat je nog niet eens had en wat je ook nog rente kost. Worst case scenario: Stel je crashed je met contant geld betaalde auto, en je hebt er eentje "nodig" kun je altijd nog lenen voor een ander. Crash een auto die je aan het afbetalen bent, krijg je niet zomaar een andere lening... En tevens, het feit dat hij die 10K moet lenen, betekend dat hij geen 10K heeft liggen. Dat betekend wel dat je iedere maand een xx bedrag aan maandlasten erbij hebt, waar je voor een xx periode rekening mee moet houden. Je bent altijd beter af met iets kopen wat je cash kunt betalen, want dat geld heb je al, en ga je voor dat doel gebruiken, kost je dus geen xx periode xx aan maandlasten, xx rente, en het risico dat als het mis gaat, dat je nog tijden betaald voor iets wat je niet meer hebt, en het dus verhinderd dat je weer zoiets kunt kopen, omdat je nu eenmaal die vaste lasten hebt. Daarbij, auto's schrijven behoorlijk af, dus zijn per definitie al geen verstandige dingen om voor te lenen.

Kijk, heb je een nieuwe baan op xx afstand van je huis, heb je een goed, jongere auto nodig om die afstand af te leggen en kun je door je inkomen dat ding binnen 1-2 jaar terug betalen, ok, dan is het het overwegen waard. Maar puur een auto voor de fun? Daar moet je niet voor willen lenen, en al zeker niet zulke bedragen, die betekenen dat je (momenteel lage) vaste lasten door die auto de helft van je maandinkomen opvreten, zonder rekening te houden met onderhoud, ongelukjes, etc.
Voor je portemonnee wel, maar ik denk dat het voor je gezondheid fijner is als je in een auto uit 2004 jezelf om een boom vouwt dan in een '91 auto :+ Niet iedereen vindt dat belangrijk, maar het zou voor mij een reden zijn om dan toch een duurdere auto te nemen.
Tja, dat is een feit. Beste is om niet te crashen. :+

[ Voor 34% gewijzigd door GaMeOvEr op 14-04-2008 01:03 ]

Aannames zijn fataal.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
418O2 schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:57:
golf 3 is een ideale beginnersauto, maar voor de prijs die jij noemt (750-1000 euro) ga je daar geen goeie van vinden...
Daarnaast zijn de Golf III's van voor '96 over het algemeen lelijke roestbakken. Ik rijd nu 4 jaar in een Golf III 1.9D uit 1992 die ik toen voor 1000 euro gekocht heb, er is inmiddels al veel vervangen en dit jaar wordt het of een nieuw stuk staal erinlassen, of gewoon een andere halen. Mijn auto is echt niet de enige Golf uit dat bouwjaar die op een tweekoloms brug door de drempels zakt...

Ik zou liever een paar maand extra sparen en het dubbele uitgeven aan een auto die meteen goed is. Een auto die je 1000 euro kost en vervolgens 700 euro reparatiekosten aan verborgen gebreken oplevert (en dan had ik nog korting omdat ik bij die automaterialenzaak werkte :X) is alleen maar zuur. In het begin denk je dat je nog redelijk goedkoop zit, maar als vervolgens weer iets afbreekt wat 200 euro moet kosten had je liever een auto van 2000 euro gehad waar minder mankementen bij aanwezig zijn.

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 17:06
De Leon is er ook met 1.6 motor en is prima te doen met zn gewicht, vanwaar de keuze voor 1.8? De motorisering voor de Golf maakt blijkbaar niet uit? Ook voorzie ik niet dat het Golfje na 1 jaar compleet instort. Er rijden er zat en met een set schroevendraaiers is een hoop op te lossen.

Verzekeringskosten voor de Leon verbazen me wel enigzins zonder schadevrije jaren + zo kort je rijbewijs?

Ik heb mijn auto pas gekocht nadat ik het geld had + reserves. Lijkt me niet verstandig te lenen voor "luxe" ala auto, je kwam er ook voordat je een rijbewijs had ;)

Conclusie: die Leon komt later wel met een spaarcentje. Zoek een van de laatste Golfjes 3, eentje van 95-97, die schijnen roestbestendiger te zijn.

Whoop!

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Tip 1 leen aub niet voor een auto!! Teveel risicos
Tip 2 zoals zoveel al hebben gezegd koop een autotje rond de 2000 euro.
Tip 3 kijk naar de km stand beter niks boven de 150 duizend kopen.
Tip 4 met deze bezineprijzen zou ik niet een 1.8 kopen als je het niet kunt betalen.
Tip 5 (een heel persoonlijke mening) Koop een leuk japanner. Toyota, Mazda, Nissan etc. Die blijven rijden. Zon golf rijd iedereen al in. En meestal met zon kachelpijp en foute velgen.

Ik wou ook een BMW zoiets toen ik net mijn rijbewijs had.
Niet doen. Koop een leuk autotje om een paar jaar in te rijden, paar deukjes krasjes etc hier en daar. maakt niet veel uit.

Owja had ik al gezegd dat je niet moet lenen voor en auto ;)
Stel dat je 9000 euro leent om een leon te kopen.
Je verzekert hem wa. En je rijd je auto total los op iets en het is jouw schuld.
Je krijgt niks terug van de verzekering en je zure lening kun je nog steeds terugbetalen.

Autorijden is altijd verlies leiden.

Succes met de aankoop!!

[ Voor 11% gewijzigd door Pepperana op 14-04-2008 01:31 ]

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 11:22
1. Voor 300-600 Km/m zou ik geen auto kopen, het OV is in Nederland best goed geregeld. Daarnaast geeft je aan dat je de auto van je ouders ook wel een mee kan krijgen, misschien is het een optie om daar gebruik van te maken, al dan niet tegen betaling. Je bespaart dan zoveel geld zodat je straks een mooie auto kan kopen, of een mooi appeltje voor de dorst hebt. :)

2. Huren, zoals hierboven aangegeven.

3. Áls je een auto koopt, koop voor een laag bedrag een rammelbakje en steek jezelf niet in de schulden, op elektronica na zijn auto's echt een ramp kwa afschrijving. Leningen combineren slecht met afschrijvingen, een grote snellere auto is leuk maar daar zitten ook weer extra kosten aan.
Denk aan hogere wegenbelasting, hogere verzekeringspremie, hoger brandstofverbruik, als het een sportieve auto is, boetes, als je een paaltje raakt uitdeukwerk, duurdere banden, hoge onderhoudskosten omdat je voor het verwisselen van een koplamp naar de dealer moet bij het VAG-concern -O-
Daarnaast raak je ook verwend met zo'n nieuwe auto, rij maar eens in een auto zonder rembekrachtiging, stuurbekrachtiging en ABS, op een oude fiets moet je het leren. :)
En misschien is een oude auto onbetrouwbaarder, maar áls er iets mis is kan je gewoon naar een merkloze dealer, geen ingewikkelde computers om uit te lezen en onderdelen zijn erg goedkoop. Je kan bijvoorbeeld ook zelf veel onderhoud doen, dan leer je direct het nodige over auto's.

Erg persoonlijk gekleurde mening
Zoek een leuk rammelbakje, je wil er eerst niet aan maar als je er eenmaal in rijdt ben je verkocht, de geur van benzine en olie, heerlijk :) Voor mij is het in ieder geval een soort van cult-ervaring, 's ochtens lekker doorstarten met de choke helemaal uitgetrokken en dat het apparaat dan ronkend tot leven komt. B) En de beleving die je in een oude auto hebt, je hoort alles gewoon goed, ik vraag me altijd af wat je toch met een toerenteller moet, dat hoor je toch gewoon :Y)
/Erg persoonlijk gekleurde mening

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 15:45

Bestla

Kvinne

Zoek gewoon een Toyota van 2 a 3000 euro en ga daar maar eens ervaring mee opdoen.

Of nog beter, kijk eens naar auto's waar net een apk opzit die niet meer kosten dan 750 euro. Lekker een jaar karren en doet hij het niet meer?------> naar de sloop brengen dat ding,en een andere kopen en weer een jaar rijden.
Goedkoper kan niet.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Koop een oud beestje van rond de 1000,-, check het onderhoudsboekje.
Als je een Japanner of Duitser hebt en hij is onderhouden, dan zit je goed.
Mensen onderschatten vaak hoelang een auto meegaat.

Ik heb 3 oude beestjes gehad voordat ik deleaseauto kreeg:
VW Polo "Steilheck"
Mishubishi Colt GL
VW Golf II 1990

De polo en de Colt waren echt superauto's voor dat geld. Lekker zuinig, redelijk vlot als je sportief rijdt. Polo gingen wel eens wat kleine dingen kapot (normale slijtage), maar daarvan is het voordeel dat de onderdelen geen drol kosten en ze heel makkelijk te fixen zijn. Dus als je het zelf niet kunt of geen vrieden hebt die het kunnen, dan valt het uurloon ook nog wel mee.

Colt ging echt niks kapot aan, alleen ff een keer de uitlaat vervangen (de originele zat er nog op !).

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
Bestla schreef op maandag 14 april 2008 @ 07:11:
Zoek gewoon een Toyota van 2 a 3000 euro en ga daar maar eens ervaring mee opdoen.

Of nog beter, kijk eens naar auto's waar net een apk opzit die niet meer kosten dan 750 euro. Lekker een jaar karren en doet hij het niet meer?------> naar de sloop brengen dat ding,en een andere kopen en weer een jaar rijden.
Goedkoper kan niet.
Wat hij zegt.

Als je net je rijbewijs hebt wil je geen lening afsluiten voor een auto... stel dat je dat wel doet en je wil binnen een x aantal jaren ineens op jezelf gaan wonen. Zit je met een lening, ik geloof dat hypotheekbanken dat niet echt gaaf vinden...

• caRe.Ghost
  • Laatst online: 21-11 11:45
Als ik jou was dan zou ik echt niet gaan lenen voor een auto. Als je net je rijbewijs hebt gehaald dan moet je het auto rijden nog leren. De kans is dus groter dat jij als beginnend bestuurder schade rijdt dan een ervaren bestuurder.

Ik zelf heb in mijn eerste jaar dat ik het rijbewijs heb een auto totall los gereden, het zou erg jammer zijn als jou dat zou overkomen met de Leon die je gefinancierd hebt met een lening.

Ook vrijwaart een nieuwere auto je niet altijd van onderhoud. Ik heb zelf op dit moment een lease auto een Seat Leon 1.9TDI van 07-2007 ik heb er inmiddels 40K opstaan (rij minimaal 1000KM per week) maar na 26K zijn de startmotor en het motorblok kapot gegaan en vervangen.

Daarom zoals al eerder is gezegd, ga voor een tussenweg, kies voor een auto van 3 a 4 duizen euro. Voordat geld heb je een mooie auto waarin je het auto rijden kunt leren en heb geld over voor eventueel onderhoud.

• martijn_tje
  • Laatst online: 14-11 18:33
Ik zou toch voor een goedkoop oud brik gaan waar net APK op zit. Voor <1000 euro heb je er zo 2-5 jaar plezier van, een keer parkeer schade is dan ook niet zo'n ramp en kan je een beetje sparen voor een iets mider oud brik. M'n vriendin rijd volgens het zelfde motto rond in een mazda 323 uit 94 (prima wagentje, de eerste 5K zonder problemen) en misschien doe ik na de zomer ongeveer het zelfde.

[ Voor 6% gewijzigd door martijn_tje op 14-04-2008 10:25 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

J.J.K. schreef op maandag 14 april 2008 @ 01:31:
1. Voor 300-600 Km/m zou ik geen auto kopen, het OV is in Nederland best goed geregeld. Daarnaast geeft je aan dat je de auto van je ouders ook wel een mee kan krijgen, misschien is het een optie om daar gebruik van te maken, al dan niet tegen betaling. Je bespaart dan zoveel geld zodat je straks een mooie auto kan kopen, of een mooi appeltje voor de dorst hebt. :)
Ik zie dit nu al een paar keer staan, maar ik vind het zo'n onzin. Het aantal kilometers zegt natuurlijk geen drol. Ik rij er ook misschien 600-1000 per maand, maar ik zou de auto niet willen missen. Kan je tenminste gaan en staan waar je wilt zonder rekening te houden met het OV, planningen moeten maken, tijd in de gaten houden ed, voor de deur parkeren ipv te moeten lopen vanaf het station, 's nachts kunnen rijden als de trein of bus niet meer gaat etc etc. Redenen genoeg.

• AkroBatik
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Waarom zeurt iedereen er over dat je een auto moet kopen met minder dan 150k? Vind dit eerlijk gezegd niet heel spannend. Ik ken auto's met 350k (vw passat uit 1991) die ik liever zou kopen dan een hoop andere auto's met maar 150k. Een goede auto is mijn sinds niet gerelateerd aan het aantal km's. De onderhoudshistorie en hoe er met de auto om is gegaan is veel intressanter. Liever een auto die 2 ton op de snelweg heeft gereden dan 1tje van 100k die in 10 jaar tijd alleen maar in de stad heeft gereden.

.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

@ TS: De 2 auto's die je noemt zijn nogal een wereld van verschil in aanschaf. Ik denk dat je die leon niet eens verzekerd krijgt (teveel paardekrachten)

Neem de golf of iets tussenin, ibiza is vaak genoemd ook prima auto's

Als je toch een leon wilt kopen, doe een bod en deze auto is van jou :P

Afbeeldingslocatie: http://martinespeksnijder.mine.nu/foto/leon/leon_3_web.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Slasher op 14-04-2008 11:21 ]

Elect a clown, expect a circus.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 11:06:
[...]

Ik zie dit nu al een paar keer staan, maar ik vind het zo'n onzin.
Dat je geen auto koopt betekent niet dat je meteen met het OV moet gaan. Hij woont in Rijswijk, waar gewoon greenwheels autootjes staan die perfect zijn als je zo weinig rijdt en alleen in het weekend naar vrienden gaat etc. Dan is het een beetje overkill om 24/7 een eigen auto voor de deur te hebben staan.

En 300km per maand doe ik op mijn fiets, maar ik geloof dat dat geen optie is :P

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:14

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een auto is niks meer dan onkosten/afschrijving/..., dus allemaal geld voor het vervoersprobleem. Als je toch eentje wilt, probeer dan de kosten laag te houden.

Afschrijving van een 500 tot 1200 euro wagens zit tussen 42 en 100 euro per maand. Dat is zelfs goedkoper dan de onderhoud/herstellingen zodat je gerust jaarlijks een wagentje kan oprijden. Indien het voertuig langer kan uithouden, dan kan je met een afgeschreven voertuig doorrijden.

Hoe meer inzicht je in autotechniek hebt en zelf eraan kan sleutelen/reviseren, dan is het helemaal interessant. Een garagist kijkt naar de wagen, weet dat bepaalde onderdelen nu moeten vervangen worden, bepaalde moeten over 3 maanden vervangen worden, andere kunnen nog een half jaar mee en nog andere kunnen 1 jaar mee. Als je dat zelf weet, dan heb je enorme voordelen tijdens aankoop en als je zelf de wagen tot goede betrouwbaarheid wil opwerken.

Bepaalde Japanners zijn niet kapot te krijgen, maar reserveonderdelen zijn duurder en VW heeft het voordeel dat je overal reserveonderdelen kan oprapen. Vroeger ging je naar de autosloop, je snuffelt wat in de wrakken, haalt paar onderdelen eruit, de uitbater kijkt eventjes ernaar en zegt zoiets als "25 gulden per stuk, je hebt 3 stukken, dus in totaal 75 gulden" (als er 20 stukken uit een wrak gehaald werd, dan heeft de uitbater 500 gulden)

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 14-04-2008 11:28 ]

• Jorrit
Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 11:06:
Ik zie dit nu al een paar keer staan, maar ik vind het zo'n onzin. Het aantal kilometers zegt natuurlijk geen drol. Ik rij er ook misschien 600-1000 per maand, maar ik zou de auto niet willen missen. Kan je tenminste gaan en staan waar je wilt zonder rekening te houden met het OV, planningen moeten maken, tijd in de gaten houden ed, voor de deur parkeren ipv te moeten lopen vanaf het station, 's nachts kunnen rijden als de trein of bus niet meer gaat etc etc. Redenen genoeg.
De vraag is natuurlijk hoe je die kilometers aflegt, als dat erg verschilt en onregelmatig is, is een auto wel handig. Maar als je het gebruikt om 2 keer per week 30 km af te leggen is de fiets misschien een optie, of een afspraak maken met je ouders. Voor ritten 's nachts is de ouderlijke auto vaak een goed optie, vaak zijn ouders dan wat minder actief. Als je 1 keer per maand een eind moet rijden is huren een goede optie, of even informeren bij je ouders.
Een eigen auto biedt absoluut heel veel vrijheid, waarschijnlijk gebruik je hem dan ook vaker dan je nu denkt. Ik wil alleen maar zeggen, denk even na over hoe je de auto gaat gebruiken. Net als bij elektronica, je koopt geen Full HD scherm om 1 keer per maand een videootje te kijken, dan ga je naar de bioscoop, of naar een vriend die er toevallig 1 heeft staan en hem wel veel gebruikt.
Misschien dat de TS wel heel onregelmatig rijdt, het is zijn goed recht dan wat anders te doen, het is puur een mogelijkheid.

Verwijderd

Pepperana schreef op maandag 14 april 2008 @ 01:24:
Tip 1 leen aub niet voor een auto!! Teveel risicos
Als je leent voor een auto, leen dan voor een nieuwe, en zorg dat de lening minstens een jaar korter loopt dan de garantie op die auto. Dan heb je de meeste risico's zo goed als gaat afgedekt. Lenen voor een tweedehands auto, zeker ééntje die zó ver boven je budget zit, is inderdaad gekkenwerk.
Ik wou ook een BMW zoiets toen ik net mijn rijbewijs had.
Niet doen. Koop een leuk autotje om een paar jaar in te rijden, paar deukjes krasjes etc hier en daar. maakt niet veel uit.
Ik ben mijn chauffeurscarriëre begonnen in andermans auto's (d'r stonden er drie voor de deur, en ik heb geen broers of zussen, dus dat was niet zo moeilijk lenen :) ) van het type "slagschip" en powerbeest. Leuk, maar je bent wel verwend als je je eerste eigen auto gaat kopen. Dus kocht ik een nét geen drie jaar oude Astra Superburgerlijk ipv een VW Roestbak van 10 jaar. Die eerste deuk heh, dat doet nu nóg zeer. Ik hoefde toen geen geld te lenen voor de auto en de maandlasten waren geen 50% tot 70% van mijn netto maand inkomen... en dat was goe dook, want dan had ik nooit een huis kunnen kopen, twee jaar later. Jij wilt nu nog geen eigen huis misschien, maar als je die Leon koopt gaat dat er voorlopig niet van komen ook. Zelfs zonder de lening kost die bak je meer dan je denkt, en op jezelf gaan wonen is sowieso ook altijd veel duurder dan je in het begin denkt, want iedereen vergeet dingen mee te rekenen. Netto netto denk ik dat ik wel een goeie reden kan verzinnen waarom je eigenlijk nooit mensen met een 1000 euro netto besteedbaar inkomen een Seat Leon ziet rijden... ik denk niet, dat jij iets goed doet dat al die andere mensen fout doen :+
Owja had ik al gezegd dat je niet moet lenen voor en auto ;)
Stel dat je 9000 euro leent om een leon te kopen.
Je verzekert hem wa. En je rijd je auto total los op iets en het is jouw schuld.
Je krijgt niks terug van de verzekering en je zure lening kun je nog steeds terugbetalen.
Nou ben je een eikel pur sang als je je goed-als-nieuwe auto alleen WA verzekert, maar wat hier staat klopt als een bus vol gabbers. Zelfs als je hem all risk verzekert krijg je niet terug wat ie je gekost heeft, en hou je dus een restlening over. Terwijl jij op de fiets naar je werk gaat, betaal nog altijd een X aantal maanden door aan je lening voor je auto. Zoals gezegd kost die je sowieso te veel geld en dus heb je door de restlening een poosje geen lucht om een andere auto te kopen.
Als je nog geen hekel aan fietsen hard ga je het dán krijgen. :+
Als je wilt lenen, koop dan een nieuwe auto en verzeker hem WA. En zorg dat je hem snel snel afbetalen kunt. Ik heb bijvoorbeeld wel 28000 euro geleend voor m'n huidige skelter, maar met garantie optie van Peugeot dat als ik hem kort rij in het eerste jaar, zij het gat tussen de door de verzekering betaalde dagwaarde en de vervangingswaarde opvangen (zodat als ik hem total loss rij, ik geen restlening heb!) en wetend van te voren dat ik die 28K in één jaar terug afbetaald ging hebben.
Niet om je af te kraken maar ik zie jou met je 1000 euro bestedingsruimte die auto niet in 20 maanden afbetalen: de eerste de beste pitstop in de garage voor een setje nieuwe banden en je hele financiële huishouding ligt overhoop. Gewoon niet doen. Lekker blijven dromen. Als je het niet gelooft, moet je eens kijken wat een setje bandjes voor die kar kost en wat een grote en een kleine beurt kosten.
Autorijden is altijd verlies leiden.
Nou ja, het kost in elk geval altijd geld. En veel.
Eerlijk gezegd: ik denk dat je de Leon best zou kunnen kopen. Maar ik denk niet, dat je het verantwoord doet als je daar geld voor gaat zitten lenen. Spaar die 6 ruggies die je anders zou moeten lenen. Ik lees net dat je dat in 10 maanden kunt doen: doe het dan ook in 10 maanden. D'r is niemand die zich afvraagt wat die Angeloonie nou weer aan het doen is voor gekke dingen, als je het eerste jaar niet meteen een auto koopt. Sterker nog, dat is slim. Lekker sparen voor je eerste auto en dan gelijk een toffe bak kopen ipv jaren lang van wrak naar wrak dansen.
Echter, mocht tijdens het sparen blijken dat je geld nodig hebt voor iets anders (op jezelf gaan, onverwachte financiele ellende, werkeloosheid, God knows) dan kan het, en als je leent kan het niet. Dan staat daar elke dag voor je deur een dure auto die je helemaal niet nodig hebt "voor de heb" en had je van dat geld graag wat anders gedaan.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Slasher schreef op maandag 14 april 2008 @ 11:14:
@ TS: De 2 auto's die je noemt zijn nogal een wereld van verschil in aanschaf. Ik denk dat je die leon niet eens verzekerd krijgt (teveel paardekrachten)

Neem de golf of iets tussenin, ibiza is vaak genoemd ook prima auto's

Als je toch een leon wilt kopen, doe een bod en deze auto is van jou :P

[afbeelding]
Ik bied €4000 voor die auto :Y)

Kijk, mensen, laat ik even een paar dingen ophelderen:

1) Ik ga niet met het OV. Ik haat het OV en je bent veel te afhankelijk van hun tijden en locaties.
2) Ik ga niet huren, even spontaan de auto pakken gaat dan niet meer.
3) ALS ik ga lenen, dan betaal ik die lening dit jaar waarschijnlijk nog af! Ik zit dus zeker niet langer dan een jaar aan de lening vast! Wat dat betreft is het dus geen probleem als ik de auto total loss rij, ik betaal dan hooguit 3-4 maanden misschien nog door, niet nog 2 jaar oid.
4) Ik wil de auto WA+Casco verzekeren. Niet alleen WA.
5) Het is goed mogelijk dat ik in de komende maanden met een opleiding naast mijn werk ga starten. Dat houdt dus in dat ik een aantal dagen per week naar school moet: dus met de auto waarschijnlijk omdat ik mogelijk naar Rotterdam moet. Dan stijgen de km's per maand natuurlijk ook!

Maar goed, ik zit dus nu te kijken naar een iets goedkoper alternatief wat al aangerraden werd, een Seat Ibiza. Dan wel het nieuwe model uit 2001-2004 ergens. Die lijken qua model veel op de Leon. Wat ik dan doe is een Ibiza kopen, ondertussen sparen voor de Leon en over een jaar oid de Ibiza inruilen/verkopen bij de dealer, om dan de Leon te halen. Stel ik betaal nu €6000 oid (ik noem maar wat) voor een Ibiza uit 2002, dan krijg ik er volgend jaar gok ik nog iets van €4000 voor? Ik ga vanmiddag even uitzoeken wat de kosten voor een Ibiza precies zijn, en kijken of dat beter in het plaatje past voorlopig.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Angeloonie schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:40:
[...]
2) Ik ga niet huren, even spontaan de auto pakken gaat dan niet meer.
Daarom dus Greenwheels, kun je tot 5 minuten van tevoren online reserveren en de auto staat wellicht een paar straten verderop. Alleen heb je daar nog niet op gereageerd :P

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:15:
[...]

Daarom dus Greenwheels, kun je tot 5 minuten van tevoren online reserveren en de auto staat wellicht een paar straten verderop. Alleen heb je daar nog niet op gereageerd :P
Greenwheels valt bij mij onder huren. Daarnaast moet je dan alnog je auto halen, en daar heb ik geen zin in.Als ik voor elke keer als ik weg ga een reservering moet gaan maken.. Daar begin ik niet aan. Huren is gewoonweg geen optie.

• eX0duS
  • Laatst online: 21:32
Ik heb niet eens het hele topic gelezen, maar het eerste wat ik dacht is, lenen voor een auto, is wel het slechtste wat je kunt doen.
Die auto word alleen maar minder waard, als je hem in de prak rijd kun je nog vrolijk 5 jaar door betalen...
Je moet geen geld uit gaan geven wat je niet hebt, zeker niet voor een auto.
Voor een huis word een hypotheek genomen meestal, maar dan heb je ook echt je huis als onderpand, bij een auto is dat toch wat anders...

Ik zou eerder voor optie 1 gaan, en daar gewoon een tijdje lekker mee rond rijden.
Of eventueel dan gewoon een wat nieuwere auto kopen dan die Golf, maar dan niet gelijk een racing Leon met turbo motor, maar gewoon iets anders wat ook leuk kan zijn (bijv een Peugeot 205 GTI, voor wat meer een 306 GTI, noem maar wat).

En tjah, als je gaat/wil lenen... Kijk je ouders dan maar gewoon lief aan. Betalen aan je ouders is in elk geval minder problematisch uiteindelijk dan een bank. En misschien krijg je nog wel 1000 euro zo en kun je de rest op je gemak terug betalen.

[ Voor 13% gewijzigd door eX0duS op 14-04-2008 18:47 ]

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Zonder het hele topic gelezen te hebben, heb ik maar 1 advies voor TS:

Sluit nooit een lening voor een auto! De auto wordt er nog duurder van en je betaald bij total loss van je auto lekker een lening voor iets wat je niet meer hebt. En nee, een casco verzekering lost dit niet op, want je krijgt nooit je aankoopbedrag terug. Je auto wordt namelijk elke maand minder waard.

Blijkbaar heb je niet het geld voor een jongere, duurdere auto, dus dan koop je deze ook niet!!

Mijn advies is een auto te kopen waarvan je zeker weet dat je de kosten ervan kunt betalen. Ook een oude auto kan nog lang probleemloos meegaan. Voordeel van een oude auto is ook de simpele techniek en de daarmee gepaard gaande lage onderhoudskosten.

Audi: Vorsprung durch Technik

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
eX0duS schreef op maandag 14 april 2008 @ 18:43:
Ik heb niet eens het hele topic gelezen, maar het eerste wat ik dacht is, lenen voor een auto, is wel het slechtste wat je kunt doen.
Rejgun schreef op maandag 14 april 2008 @ 18:55:
Zonder het hele topic gelezen te hebben, heb ik maar 1 advies voor TS:
Lees dan mijn reacties in het topic door. De lening is het probleem niet en ik zit er niet 5 jaar aan vast. Tevens is het geen €10.000 wat ik moet lenen, hooguit €5000 max. Dat kan ik met gemak terugbetalen binnen 12 maanden, waarschijnlijk minder.

[ Voor 11% gewijzigd door Angeloonie op 14-04-2008 19:00 ]

• eX0duS
  • Laatst online: 21:32
Ik snap het, maar ik zelf zou sowieso toch niet gaan lenen... Daarom geef ik als advies (wat meerdere geven), ga eens kijken voor een wat oudere auto dan de Leon, maar wel nieuwer dan die Golf, en zoek gewoon eens een mooie uit, er is vast genoeg te vinden voor de helft van wat die Leon kost...

• AkroBatik
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Wacht lekker tot je ouders weer terug zijn van vakantie. Rijdt tot die tijd lekker in hun auto rond. Als je hem dan echt zo "vaak" gebruikt zou ik er voor te kiezen om een beetje verstandig te shoppen en te leren auto rijden in een wat oudere auto. Hiermee bedoel ik niet alleen het daadwerkelijke rijden, maar ook het om de zoveel km aan de pomp staan en dingen die stuk gaan. Zo'n golf3 is natuurlijk niet gek, maar je zou ook eens kunnen kijken naar een oudere ibiza een vento of een cordoba. Dit zijn vergelijkbare auto's kwa techniek maar wellicht wat spannender en goedkoper.

Ik begrijp dat je graag in een luxe, nieuwe vette auto rijden, maar doe dit niet ten kosten van alles. Vergis je niet, op een relatief nieuwe leon moet je zeker niet gaan bezuinigen op het onderhoud. Bij een golf3 kan je nog makkelijk naar de beun.

[ Voor 17% gewijzigd door AkroBatik op 14-04-2008 19:04 ]

.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Kan je uberhaupt die Leon wel verzekeren op je eigen naam?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Tja, volgens mij heb je je besluit al genomen dan? Bijna iedereen zegt dat je voor de goedkopere auto moet gaan die je nu kan betalen en geen lening voor een auto moet afsluiten. Echter, al je reacties spreken dit tegen.
Geen punt, moet je zelf weten natuurlijk maar leen dan gewoon dat geld en haal die leon. Ik denk dat je hier weinig bevestiging voor jezelf zal vinden om te lenen maar als je keuze in je hoofd al gemaakt is, tja dan kunnen we hier met z'n allen zeggen wat we willen maar dat heeft toch geen zin.

• -elw00d
  • Laatst online: 21:08
Het is een veel gemaakte fout om gelijk een "dikke" eerste auto te kopen. Hiermee bedoel ik een dure auto of snelle auto, of combinatie hiervan. Je kunt veel beter gaan voor een minder populair model, of een veel minder "leuke" buitenkant. Maar uiteindelijk lach je veel harder als je zo'n auto hebt.

Ik rijd nu al bijna 2 jaar in 'n Corsa B uit 96. Gewoon een normale, dus geen GSI of Sport-uitvoering, enz.
Nog geen enkele dure reparatie gehad, enkel wat onderhoud.

Het is ook helemaal niet leuk meer voor jezelf als je nu al een hele dikke auto hebt, je moet zoiets een beetje opbouwen. Het blijft je eigen keuze, maar aangezien iedereen hier bijna hetzelfde standpunt heeft zou ik er echt goed over nadenken!

• -elw00d
  • Laatst online: 21:08
Gunner schreef op maandag 14 april 2008 @ 19:03:
Kan je uberhaupt die Leon wel verzekeren op je eigen naam?
Alleen voor de hoofdprijs. 8)
Ik bouw liever eerst wat schadevrije jaartjes op met een goedkope verzekering om vervolgens een auto met all-risk te nemen met 50 % korting.

[ Voor 26% gewijzigd door -elw00d op 14-04-2008 19:18 ]

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Angeloonie schreef op maandag 14 april 2008 @ 18:59:

Lees dan mijn reacties in het topic door. De lening is het probleem niet en ik zit er niet 5 jaar aan vast. Tevens is het geen €10.000 wat ik moet lenen, hooguit €5000 max. Dat kan ik met gemak terugbetalen binnen 12 maanden, waarschijnlijk minder.
Waarom spaar je dan niet gewoon door? Je hebt de auto eigenlijk niet nodig omdat je zo dicht bij je werk woont. Je wilt alleen lenen omdat je zo ongeduldig bent.

Mij is altijd geleerd dat je niet iets moet kopen als je er geen geld voor hebt maar call me old-fashion.

En wat als je de Leon hebt, is er al een standaard gecreeerd, je zal bij de volgende auto alleen maar een duurdere klasse willen hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Slasher op 14-04-2008 19:21 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

eens met Nick, vraag 't dan niet... en ik vind het imho nogal raar dat enkel een golf een optie is, niet dat het slechte auto's zijn maar als goedkoop tijdelijk bakkie kun je zo veel betere auto's voor dat geld kopen, z'n golf is sowieso al relatief duur voor wat je krijgt omdat hij zo gewild is.

verder ook met eX0dus, al is 't maar een 10tje leen 't gewoon niet

[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 14-04-2008 19:20 ]

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Even echt van beginnend bestuurder tot beginnend bestuurder, ga voor die Seat Ibiza/ Cordoba voor 2000 a 4000. Iets wat je gewoon nu kunt betalen zonder te lenen.

Moet jij eens kijken hoe pijnlijk het is bij zo een auto al als je tegen een paaltje rijdt of net de muur raakt als je je verkijkt/vergist.

Moet je voorstellen dat je dat met je 10.000 euri Leon doet.

Mijn dierbare Cordoba van a 3000 heeft al leuke krassen door mijn caprioolen en ik ben dus echt wel een voorzichtige bestuurder.

Maar dit is niet zo pijnlijk als dat ik een Leon had van 12.000 of een bmw of wat dan ook.

Kijk wij kunnen je misschien niet overtuigen maar wat is dan het nut van dit topic als je toch doet wat je wil.

Ik wilde ook de blits maken, met een dikke turbo gti dit en dat, maar ben voor een bescheiden Seat gegaan.

Ik ben hartstikke blij met mn keuze, waarom? hij is a goedkoop in belasting want hij weegt maar 950 kg. b hij is zuinig en c het is niet heel pijnlijk als ik ergens tegenaanrij en de auto beschadigt.

En met deze oudere auto leer ik ook de techniek, hij heeft al zat electronica hoor, airbags, centrale remote deurvergrendeling, 4 electrisch bedienbare ramen etc etc.

Zelf mankementjes fixen is veel toffer, ik ga de beschadigde plek aanpakken. Soms als het lekker weer is dan krik ik de auto op en kijk gewoon onder de auto, checken op kapotte uitlaat of roest ergens, beetje bijsmeren waar het kan.

Boekje erbij nemen en zelf dingen doen, is toch veel toffer als zo een kant en klare bak die je je in principe niet eens kunt veroorloven..

Je moet niet meer geld uitgeven dan je hebt, eerste principe. Anders blijf je lenen en blijf je ook relatief laagvermogend.

das een tip.

Oh en nog iets over de Seat Ibiza/Cordoba, het is een VAG auto. Veel onderdelen kun je vervangen met VW onderdelen en bv mijn cordoba heeft bijna alles hetzelfde als de Ibiza. En daar zijn er een hoop van, dus als er iets kapot is. Heel makkelijk te vervangen. Allemaal interchangable..

Scheelt je in kosten en het is leuk om zelf te doen of met iemand die ervaring heeft.

:z

[ Voor 9% gewijzigd door Arsenius op 14-04-2008 22:54 ]

• Widow
  • Laatst online: 20-11 13:37
Een ding. Koop niet meteen een droomauto a la 10 ruggen. Zeker niet als je net een paar weken je rbw hebt. Ik snap wel dat die vrijheid trekt van een auto hebben en niet iets willen lenen, groot gelijk. Ik heb ongeveer een jaar geleden mn rijbewijs gehaald en een paar maanden later een 106 gekocht, denk dat die wel vergelijkbaar is met een golf 3. Ik heb er nooit schade mee gehad maar wel n hoop van geleerd, op een gegeven moment wil je toch ff die handrem aantrekken in n bocht op zondag in een industrieterrein. Ging met mn 106 goed, maar voor hetzelfde geld knal je wel op de stoep, en zit je met schade. Gebeurd dat met een golfje ofzo, tuurlijk is het klote, maar als je meteen je droomauto sloopt is het nog veel erger en duurder.

Het nadeel alleen als je een auto wegdoet, je krijgt er nooit de prijs voor die je zou willen! Dealers geven een afpakprijs en over marktplaats zal ik het maar niet hebben, je levert echt gigantisch in als je je auto wegdoet voor een andere auto. Is zo 1000 euro. Neem daarom echt de tijd om je goed te focussen op wat je wilt en kijk niet alleen hoe snel ie van 0 naar 100 gaat of hoe de auto eruit ziet, maar echt of het een prettige auto is om in te rijden.

Misschien is een Leon die je wilt dat wel, maar dan zou ik me echt af gaan vragen of je wel zon bedrag wilt gaan lenen. Je bent echt lang bezig dat af te betalen, je denkt misschien 1000eu/mnd opzij te kunnen zetten, maar hey, dan bevalt de radio niet, de speakers zijn ook wel n beetje oud, subwoofertje is leuk, paar mooie LM velgen scoren, iets aan de wegligging verbeteren, dan zal je zien dat er altijd nog wat vervangen moet worden aan een auto wat je op het eerste oog niet zag, dus een auto is bijna altijd duurder dan dat je eerst denkt. Ik zou iig een lekker goedkoop koektrommeltje kopen van 2-3K.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Widow schreef op maandag 14 april 2008 @ 19:25:
Dealers geven een afpakprijs en over marktplaats zal ik het maar niet hebben, je levert echt gigantisch in als je je auto wegdoet voor een andere auto. Is zo 1000 euro.
1000 euro is wel heel optimistisch. Dat is wel veel meer, zeker bij zo'n Leon.

• Widow
  • Laatst online: 20-11 13:37
Gunner schreef op maandag 14 april 2008 @ 19:26:
[...]

1000 euro is wel heel optimistisch. Dat is wel veel meer, zeker bij zo'n Leon.
Is afhankelijk van de prijs ja, ik ging een beetje uit dat op een auto die je voor 2500eu koopt en een jaar later wegdoet, je met geluk nog 1500 vangt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• BARO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-11 20:28
Angeloonie schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:40:
[...]

5) Het is goed mogelijk dat ik in de komende maanden met een opleiding naast mijn werk ga starten. Dat houdt dus in dat ik een aantal dagen per week naar school moet: dus met de auto waarschijnlijk omdat ik mogelijk naar Rotterdam moet. Dan stijgen de km's per maand natuurlijk ook!
Rijswijk -> R'dam CS is ongeveer 17 minuten met de trein. Dat doe je niet sneller met de auto, want er staat elke dag file. Rijswijk -> Schiedam Centrum is zelfs 13 minuten. De trein van Rijswijk gaat ieder kwartier. Heb geen idee waar je studeert, maar als je studeert op Hogeschool R'dam ben je dus nooit langer dan 20/25 minuten bezig van station Rijswijk -> deur school; de metro rijdt elke 3 minuten in de spits.

Ik weet dat dit niet je wens voor een auto zal beinvloeden (zelf een auto hebben is heerlijk, 't kost alleen een godsvermogen), maar denk er even over na. Vorig jaar studeerde ik in Rijswijk. Heel af en toe met de auto gedaan -> vaak 2 tot 3 keer langer bezig dan wanneer ik met het OV zou zijn geweest.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

BARO schreef op maandag 14 april 2008 @ 19:47:
[...]

Rijswijk -> R'dam CS is ongeveer 17 minuten met de trein. Dat doe je niet sneller met de auto, want er staat elke dag file. Rijswijk -> Schiedam Centrum is zelfs 13 minuten. De trein van Rijswijk gaat ieder kwartier. Heb geen idee waar je studeert, maar als je studeert op Hogeschool R'dam ben je dus nooit langer dan 20/25 minuten bezig van station Rijswijk -> deur school; de metro rijdt elke 3 minuten in de spits.

Ik weet dat dit niet je wens voor een auto zal beinvloeden (zelf een auto hebben is heerlijk, 't kost alleen een godsvermogen), maar denk er even over na. Vorig jaar studeerde ik in Rijswijk. Heel af en toe met de auto gedaan -> vaak 2 tot 3 keer langer bezig dan wanneer ik met het OV zou zijn geweest.
Ik denk dat TS zijn keuze al gemaakt heeft, en er moeilijk vanaf te praten is. Dat moet hij zelf weten natuurlijk :)

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

Gizz schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:15:
[...]

Greenwheels is leuk en aardig maar alles bij elkaar opgeteld wordt even naar de Ikea gaan wel érg duur. Mijn vriendin heeft een abo bij ConnectCar (zelfde principe, in theorie iets goedkoper) en om van de Ikea Utrecht naar haar huis te gaan (en dat is maar 25km) ben je veel meer kwijt dan wanneer je dat met je eigen auto zou doen. Ook wanneer je afschrijving en dergelijke meerekent.
Komt nog bij dat Greenwheels geen bestuurders <23jr accepteert en nog wat meer van dat soort stekeligheden. Afradertje wat mij betreft.

Wat de auto's betreft:
Tja, lenen voor een auto zou ik je echt afraden, zéker wanneer je in relatief korte tijd (10 maanden is echt niks) €6000,- bij elkaar gespaard hebt voor een leuke auto.
Ik snap wel dat je graag nú een auto wilt maar €11.000,- lenen is niet niks. Je zegt dat je het binnen een jaar afbetaald hebt maar er hoeft maar *dit* te gebeuren en je hebt een serieus probleem wat dat betreft.
Om je een voorbeeld uit de praktijk te geven:
Mijn pa rijdt een Laguna (type I, phase II - een betrouwbare Laguna, nooit problemen mee gehad). Deze is áltijd op tijd en bij de Renaultdealer onderhouden. Essentiële delen zelfs preventief te vroeg etc. Kortom: op onderhoud werd echt niet bespaard. Echter, een ongelukje zit in een klein hoekje en in dit geval was dat een boutje van de distributieriem die men vergeten was te vervangen. Schoot op een afrit van de snelweg de motor in, motor naar de filistijnen en na een hoop gezeik met de dealer kostte het mijn pa nog €3500,- aan materiaal alleen.
Nou moet je je voorstellen dat iets soortgelijks bij jouw auto zou gebeuren - en dat kan makkelijk - dan ben je dus gigantisch de Sjaak want die lening, die moet je echt wel betalen. Dat stopt niet even omdat jij een probleem met je auto hebt.

Kortom:
Spaar dat geld bij elkaar! Je hebt nú geen auto absoluut nodig als ik het zo lees, dus je hebt de tijd om het bij elkaar te sparen en dan kun je zelfs nog wel kijken naar een 2e hands Leon of Ibiza.
Dat heeft ook nog een aantal voordelen, waaronder dat je veel minder afschrijving hebt dan wanneer je een nieuwe auto koopt.
Dan kijk ik overigens meewarig naar je verzekering want de auto die ik nu zou willen kopen, daar wordt al voor aangeraden om die WA+ te verzekeren en die kost aanzienlijk minder dan de Leon. Het kan dus best zo zijn dat een fatsoenlijke verzekeringsmaatschappij je niet wil verzekeren zonder WA+ of All Risk - even los van de vraag of ze je überhaupt wel verzekeren met die auto want je vergeet in je enthousiasme dat je een beginnende bestuurder bent en dus in de risicocategorie valt. Houdt concreet in dat auto's met meer dan 100pk (en zo'n Leon heeft dat nogal snel) érg lastig te verzekeren zijn in de praktijk en érg duur zijn in de verzekering.
Verder zou ik je aanraden om verder te kijken dan je neus lang is. Ik heb mijn rijbewijs nu ruwweg 4 jaar en rij Nissan BoodschappenBak. Onderhoudskosten in die 4 jaar: € 400,-, dat bedrag ben je al aan verzekering kwijt per jaar.
Als je je rijbewijs net hebt is het mijns inziens vooral belangrijk dat je een auto hebt die rijdt en dan nog het liefst zo betrouwbaar en goedkoop mogelijk en ja, uiteindelijk ook een beetje mooi maar een nieuwe auto, daar loop je op leeg.

Als ik zo je posts lees wil je toch wel érg graag een Leon kopen, ook al weet je ergens wel dat het niet het meest verstandige is dat je kunt doen, anders had je dit topic niet geopend.
Wil je het echt, dan had je 't ding allang gekocht imo. Feit is dat een nieuwe auto voor de meeste beginnende bestuurders gewoon eigenlijk niet is weggelegd. Ook niet wanneer die €1000,- per maand binnenharken en verder geen vaste lasten hebben.

Nee, merp!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

PauseBreak schreef op maandag 14 april 2008 @ 21:21:
[...]

Greenwheels is leuk en aardig maar alles bij elkaar opgeteld wordt even naar de Ikea gaan wel érg duur.
Tja, wat is erg duur? Een auto voor de deur hebben, 300km per maand rijden en dan €500 kwijt zijn is nog duurder. Juist als je 1x per maand naar de Ikea gaat en af en toe ergens anders heen moet is het niet erg dat het per keer iets duurder is dan normaal, want per maand is het niet echt een extreem bedrag.
Komt nog bij dat Greenwheels geen bestuurders <23jr accepteert en nog wat meer van dat soort stekeligheden.
Dat is waar ja (van de leeftijd, andere stekeligheden ken ik niet?) Zat met Connectcar in mijn hoofd, die doen wel vanaf 18 jaar. Mijn schoonmoeder heeft een Connectcar en wij als gezin een greenwheels als 2e auto dus ik gooi soms dingen door elkaar :P

Verwijderd

J.J.K. schreef op maandag 14 april 2008 @ 01:31:
, rij maar eens in een auto zonder rembekrachtiging,
Die bestaan al 20 jaar niet meer.....

• Jorrit
Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 22:53:
Die bestaan al 20 jaar niet meer.....
Ongeveer 20 jaar geleden werd rembekrachtiging echt standaard op personenauto's, dat neemt niet weg dat een oud brikkie dat niet persé hoeft te hebben. Oude bestelauto's bijvoorbeeld hebben het vaak niet en die auto's zijn juist zo lekker goedkoop. Mensen zijn zo lui, na een minuutje mis je het systeem niet eens meer maar het klinkt zo handig. Maargoed, dit is offtopic.

OT: TS, niet gaan lenen voor iets stoms en vooral vergankelijks als een auto, als je bij de dealer wegrijdt ben je al 1000 euro aan afschrijving lichter. Je bent dan een lening aan het aflossen voor waarde die er niet meer is. Verder is alles hierboven al gemeld, niet verontwaardigd worden als mensen niet zeggen wat jij wil dat ze zeggen. Het is rationeel gezien gewoon niet verstandig om een dure auto te kopen en al helemaal niet om ervoor te gaan lenen. Het kan en het kan ook best goedgaan maar je bent gewoon zuur als je wel een schade hebt, of total loss rijdt, je kan dan én geen nieuwe auto meer kopen én je betaald je scheel voor een lening op iets wat je niet meer hebt.
Wat je ook doet, succes met de keuze :)

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gizz schreef op maandag 14 april 2008 @ 22:16:
[...]

Tja, wat is erg duur? Een auto voor de deur hebben, 300km per maand rijden en dan €500 kwijt zijn is nog duurder. Juist als je 1x per maand naar de Ikea gaat en af en toe ergens anders heen moet is het niet erg dat het per keer iets duurder is dan normaal, want per maand is het niet echt een extreem bedrag.
Heb je gelijk in maar zoals TS verderop stelt, worden het meer dan 300km/mnd (zou ik overigens geen Leon oid voor kopen maar à la) en Greenwheels e.d. zijn gewoon erg duur wat dat betreft. De facturen heb ik niet bij de hand maar als ik het me goed herinner was een dagje Ikea €55,-oid. Dat vind ik veel. Als je een beetje auto koopt ben je toch al snel goedkoper uit. Komt natuurlijk nog bij dat je absoluut niet moet vergeten om schades die er al zaten op te schrijven en meer van dat soort ongein. Het klinkt leuk maar niet de moeite waard imo.
Dat is waar ja (van de leeftijd, andere stekeligheden ken ik niet?) Zat met Connectcar in mijn hoofd, die doen wel vanaf 18 jaar. Mijn schoonmoeder heeft een Connectcar en wij als gezin een greenwheels als 2e auto dus ik gooi soms dingen door elkaar :P
Mja, het is alweer een tijd geleden maar dingen als schades opschrijven, verzekeringsdingen (lees de AV maar eens goed door), tijden dat ie terug moet zijn etc. Het is gewoon nog teveel een soort OV, wat op zich wel begrijpelijk is want het is jouw auto simpelweg niet en dat merk je gewoon aan dat soort dingen.

Overigens, voor TS, mijn toekomstige kostenplaatje, wellicht is het behulpzaam:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Kosten Mégane Coupé 1.6 16V (2000):

Vaste kosten:
Verzekering (WA + Beperkt Casco, jaarpremie):       €  1025,-
Motorrijtuigenbelasting (Utrecht, jaarpremie):      €   320,-
Parkeervergunning (kwartaalpremie): € 15,- * 4 =    €    60,-
                                -------------
                        Subtotaal:          €  1405,-

Variabele kosten:
Onderhoud (maandelijks spaarbedrag):        € 75 * 12 = €   900,-
Benzine (geschat bedrag, 1:10, €1,55/ltr):  € 125 * 12 =    €  1500,-
Onvoorziene kosten (maandelijks spaarbedrag):   € 75 * 12 = €   900,-
                                -------------
                        Subtotaal:          €  3300,-
                                        ---------------
                        Totaal per jaar:        €  4705,-
                        Totaal per maand:       €  392,10

Vergeef de sloppy indeling, het is gecopy/paste vanuit Word en ik had geen zin om veel aandacht aan de indeling te besteden verder.
Bovenstaand kostenplaatje is om je een idee te geven van wat een auto uit dezelfde klasse maar uit 2000 moet kosten. Het totaal per maand is €392,10, inclusief parkeervergunning maar dat scheelt maximaal €15/kwartaal dus niet erg veel. Hierin heb ik de afschrijving niet meegerekend overigens want ik rij de auto op.
Punt dat ik wil maken is dat deze auto al uit 2000 stamt, geen dikke motor heeft (115pk ofzo) maar toch al duur is in verzekering. Wat ik me dus afvraag is hoe jij die Leon voor minder verzekerd? Geef de verzekeraar eens, wellicht scheelt het mij ook wel wat :p
Echter, met zo'n soort auto liggen je vaste lasten lager dan bij de Leon maar het comfort en rijplezier is ongeveer vergelijkbaar. Daarbij zie je dat deze auto mij per jaar bijna net zoveel kost als het aanschafbedrag.

[ Voor 35% gewijzigd door PauseBreak op 15-04-2008 00:48 ]

Nee, merp!

Verwijderd

Een goede regel is .. koop pas iets als je het 2 keer kan betalen. Blijkt heel vaak heel goed op te gaan.

Verder .. koop een Cuore .. of een Kia Pride of zo. Klein goedkoop gebakje. Weinig belasting en vooral: weinig verzekering. Wel schadevrije jaren en dus premiekorting opbouwen. En leren rijden voor het echie! En dan .. als je uit de zwaarste risicogroep bent ( 23+ ) heb je wat ervaring, en je hebt kunnen sparen, en je hebt een veel lagere premie waardoor je je mooie nieuwere auto beter kunt betalen qua maandlasten. En echt .. voor 300 km in de maand kun je met een klein Japans gebakje ook komen waar je wezen moet zonder gezeik.

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-11 22:50
Ik vind het trouwens knap als je die leon zoals jij aangeeft voor €85 per maand WA+Casco kan verzekeren,

Dan moet je toch eens een nummerbord posten en de verzekeraar.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:14

rapture

Zelfs daar netwerken?

Van de 1000 euro netto per maand budget blijft er na de maandelijkse kosten nog 600 euro over. De rente kost wat zodat de lening ten snelste in 20 maanden afbetaald geraakt.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 00:31:
Een goede regel is .. koop pas iets als je het 2 keer kan betalen. Blijkt heel vaak heel goed op te gaan.
Of de ongeschreven regel in EVE Online: "Vlieg Rij nooit iets wat je niet kan verliezen.". Kunstje 1 keer kunnen opvoeren of eerder voor continuïteit/zekerheid kiezen? Voordat je weet, zit je op een fiets of in het OV.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou echt nooit een dure auto als eerste auto nemen, dus ik zou voor de Golf gaan (waarom zo principieel een VW of een Seat?) en lekker een jaar lang sparen. Dan kun je over een jaar altijd nog met een jaar rijervaring een nieuwere auto kopen, want als je werkelijk zo'n 600 euro per maand kunt sparen, heb je over een jaar 7200 euro te besteden :Y)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Slasher
  • Niet online

Slasher

luccie schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 00:46:
Ik vind het trouwens knap als je die leon zoals jij aangeeft voor €85 per maand WA+Casco kan verzekeren,

Dan moet je toch eens een nummerbord posten en de verzekeraar.
Volgens mij valt TS in risicogroep en zal er meer premie worden geheven. Als hij zo'n 1.8 leon wil verzekereren zal het wel veel meer zijn, of hij moet hem op een van de ouders zijn naam zetten. Of dat verstandig is een tweede.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

PauseBreak schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 00:24:
[...]
De facturen heb ik niet bij de hand maar als ik het me goed herinner was een dagje Ikea €55,-oid. Dat vind ik veel.
Dat vind ik ook veel :P De auto 8 uur huren (wat me lang lijkt voor de Ikea..) kost €12 in het weekend. Dan hou je nog €43 over voor de kilometers, en daarmee kan je bijna 200km rijden. Dus het kan hoor, maar dan moet je wel van 9:00 tot 17:00 naar de Ikea zijn in het hoge tarief en ver van de Ikea wonen. Anders lijkt het me een hoog bedrag dat je misschien verkeerd onthouden hebt?

• PsychoHellDude
  • Laatst online: 13-10 10:02
waarom niet eerste tijd de auto van je ouders gebruiken...
betaal de benzine / diesel en iedereen is blij

what's the problem asking ?? moet je bekijken wat je kan besparen!!
ik heb nu 5 jaar rijbewijs, heb nu eindelijk!! naja... lease valt niet echt onder eigen auto ;) rij ik een gloednieuwe pimp ass auto!

rij ook iets van 4 / 5000 per maand

moet wel zeggen dat ik een ruim aanbod, bij ouders / schoonouders had aan kiezen van een auto ;)

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gizz schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 08:55:
[...]

Dat vind ik ook veel :P De auto 8 uur huren (wat me lang lijkt voor de Ikea..) kost €12 in het weekend. Dan hou je nog €43 over voor de kilometers, en daarmee kan je bijna 200km rijden. Dus het kan hoor, maar dan moet je wel van 9:00 tot 17:00 naar de Ikea zijn in het hoge tarief en ver van de Ikea wonen. Anders lijkt het me een hoog bedrag dat je misschien verkeerd onthouden hebt?
Neuh, ik denk eerder dat het verschil er in zit dat het niet in het weekend was :p En 200km rijden, ja... bij Greenwheels wellicht, niet bij Connectcar (ze is namelijk wel eens van haar naar mij gereden en dat kostte meer dan €100,- voor 210km).

Nee, merp!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

PauseBreak schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 09:56:
[...]

Neuh, ik denk eerder dat het verschil er in zit dat het niet in het weekend was
Maar dan wordt het alleen maar goedkoper, want ik had nu de duurste periode genomen(á €1,50 per uur, doordeweeks kun je voor 33% minder) ?
En 200km rijden, ja... bij Greenwheels wellicht, niet bij Connectcar (ze is namelijk wel eens van haar naar mij gereden en dat kostte meer dan €100,- voor 210km).
Ik vind het niet erg dat je hoge bedragen noemt, maar ik kan ze gewoon niet terugberekenen.
Laten we connectcar met het goedkoopste abonnement nemen, dat kost €2,50 per uur plus iets van €0,19 per kilometer. Dan kun je voor €100 10 uur huren (€25) en 400km rijden (€75 ). Om op €100 voor 210km rijden uit te komen moet je de auto 24 uur lenen (en met een abonnement dat 1 stapje duurder is zelfs 31 uur, want de nachten zijn dan gratis).

Dus ergens gaat er iets mis geloof ik :P

@ hieronder: wederom, als ze niet het goedkoopste abonnement heeft wordt het per rit alleen maar goedkoper. Afkopen eigen risico is bij greenwheels €3 per rit, bij connectcar weet ik het niet. Dat zorgt er ook niet opeens voor dat je op €100 zit :)

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 15-04-2008 10:25 ]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gizz schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 10:08:
[...]

Maar dan wordt het alleen maar goedkoper, want ik had nu de duurste periode genomen(á €1,50 per uur, doordeweeks kun je voor 33% minder) ?

[...]

Ik vind het niet erg dat je hoge bedragen noemt, maar ik kan ze gewoon niet terugberekenen.
Laten we connectcar met het goedkoopste abonnement nemen, dat kost €2,50 per uur plus iets van €0,19 per kilometer. Dan kun je voor €100 10 uur huren (€25) en 400km rijden (€75 ). Om op €100 voor 210km rijden uit te komen moet je de auto 24 uur lenen (en met een abonnement dat 1 stapje duurder is zelfs 31 uur, want de nachten zijn dan gratis).

Dus ergens gaat er iets mis geloof ik :P
Ze heeft volgens mij niet het goedkoopste abo én ze koopt die verzekeringstoestand af (betaal je ook een x bedrag per rit of per uur voor). Ik zal 'ns kijken of ik de facturen kan vinden, kan je 't zelf zien.

Nee, merp!

• Buzz_NL
  • Laatst online: 21-11 12:43
mijn 2 eurocentjes
(Door schade en schande wordt men wijs, zit nu op mijn 2de wagen(10k+) hiervoor Slopel Astma. dus aantal jaar geleden vergelijkbare situatie)

Let even op dat een Seat leon uit 2001-2004 niet onderhoudsvrij is en ook al op leeftijd is, meestal hikken deze occasions tegen de eerst of soms al tweede distributieriem vervanging aan(lees grote beurt).

Dus stel je voor je neemt een lening, slaat je spaarvarken stuk en neemt de sleutel in handen van je glimmende Leon. Dan begint de "pret" pas....de bodemlose put die auto heet.
Na een aantal maanden lekker karren gaat de boordputer piepen dat het tijd is voor de 10 of 20k beurt.
Ja meneertje, de voor- remmen en banden zijn gesleten en over 6 maanden moet de distributrieriem vervangen worden. 8)7

Om samen te vatten, koop niet een tweedehands auto waarbij je aan de max van je budget zit, ongeacht of je wel of niet gaat lenen. De aanschaf is slechts het begin van de aanslag op je portemonee.

• PsychoHellDude
  • Laatst online: 13-10 10:02
Buzz_NL schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 11:14:

...

... koop niet een tweedehands auto waarbij je aan de max van je budget zit, ongeacht of je wel of niet gaat lenen. De aanschaf is slechts het begin van de aanslag op je portemonee.
sluit ik mij volledig bij aan O+

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:31:
Ook voor "stadsautootjes" zijn korte ritjes slecht. Ze noemen het stadsauto's omdat ze lekker wendbaar zijn in de stad, niet omdat ze graag korte ritjes maken.
Krukaslagers en zuigerveren bijvoorbeeld slijten eigenlijk alleen als de motor koud is.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Wat dacht je van de koppeling en de drukgroep? Remmen, startmotor, accu, enz. Allemaal onderhevig aan extra slijtage bij vooral veel korte ritjes in de stad, ipv lange stukken snelweg.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Afgezien van het feit dat lenen niet verstandig is, en al helemaal niet voor een auto die je "niet echt nodig" hebt, de kosten die komen kijken als je zo'n ding eenmaal hebt, de verzekeringspremie die waarschijnlijk berekend is op zijn ouders naam (en de risico's die hier ook aan kleven, die zijn niet leuk) is het gewoon stom om als eerste eigen auto een duur ding te kopen, je hebt nu wel je rijbewijs, maar echt autorijden kun je nog niet. Je hebt nu toestemming en de basisvaardigheden waarmee ze je op de openbare weg los durven te laten. Echter, een ongelukje, krasje, deukje, zit in een bijzonder klein hoekje. Zonde van zo'n dure auto, en je portomonnee. Ik zou gewoon iets kopen in de klasse die je contant kunt betalen, en kijk dan eerst maar eens wat er aan kosten op je af komt.

Als je denkt dat je dat geleende geld zo snel kunt afbetalen, kun je ook snel sparen. Koop nu iets van 2K ofzo, spaar 1-2 jaar, dat ding van 2K raak je dan ook wel weer voor 1K kwijt (beetje rijdende auto met APK brengt altijd wel 1K op) en kun je na die tijd, nu je eenmaal weet wat er op je af komt aan kosten enzo, altijd nog je duurdere auto kopen, met ondertussen wat rij-ervaring achter de kiezen.

Maar, zoals ik al zei in mijn eerste reply (waar de TS ook niet op reageert. ;) ), de TS zijn mening staat volgens mij al behoorlijk vast. Liefde maakt blind enzo. ;)

Believe me, been there, bought the T-shirt and regretted it. (ja, ik heb ook geleend voor auto's en nee dat was niet verstandig en heeft me meer gekost dan ik hoopte en had meer te besteden dan jij...)

[ Voor 23% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-04-2008 14:07 ]

Aannames zijn fataal.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

TS laat zich niet meer zien :)

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Hm? Wat wil je van me horen?

Ik heb (bijna) alle posts gelezen, en heb alle adviezen wel gezien. Ik ben nu een beetje aan het kijken hoe en wat. Aangezien ik binnenkort een nieuwe baan krijg (dus mogelijk ook een ander salaris) wacht ik even met plannen maken.

Moet ik anders elke dag een berichtje plaatsen? :P

Naast de off-topic reacties, dezelfde adviezen die al 10x zijn gegeven en de reacties die geen rekening houden met mijn eigen reacties, valt er niet veel nieuws te melden op dit moment.

[ Voor 16% gewijzigd door Angeloonie op 16-04-2008 17:20 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ja ik ben dus wel benieuwd of er nog een lening aan te pas is gekomen.

Pagina: 1