2.0 vs 2.1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 253304

Topicstarter
Na 4 jaar gebruik te hebben gemaakt van een Creative 5.1 setje (toendertijd voor 60,- gekocht bij onze Germaanse buren) is het tijd voor een nieuwe apparaatje dat mijn kamer voorziet van herrie. Sinds een jaar geleden gebruik ik uitsluitend de woofer en de twee voorste speakers omdat ik A] een laptop heb die alleen maar digitaal 5.1 ondersteunt, en B] ik geen DVD's meer kijk op de laptop en de speakers 90% van de tijd gebruik voor het afspelen van muziek (lees MP3). Nu weet ik niet goed te doen.. Ik zoek een goede 2.0 of 2.1 set om simpelweg met een jacket aan te sluiten op de audio (hoofdtelefoon) uitgang van mijn laptop.
  • Waarom zou ik een 2.0 set nemen? Waarom zou ik een 2.1 set nemen? Wat is het verschil in de praktijk?
  • Wat doet een 2.1 set met een 2.0 stereo geluidsbron?
  • Wat klinkt beter/mooier/hoger van kwaliteit?
  • Op welke specificaties van de speakerset moet ik letten?
  • Welke set raad jij mij aan?
  • Ik heb al gelezen dat veel mensen adviseren om een versterker op de kop te tikken met 2 losse stereo boxen, dit wil ik liever niet i.v.m. plaats en ik heb momenteel al een shitload aan apparatuur en bedrading.
  • Ik ben bereid tot 80,- uit te geven, misschien 90,- als dat verschil van 10,- écht een heel groot verschil gaat maken.
PS: Ik heb hier een 5-jaar oud topic over gevonden maar hier vond ik geen concrete antwoorden op mijn vragen en bovendien daalde uiteindelijk het niveau van dit topic door het feit dat een aantal mensen het gevecht aanging met een ernstig hoog ik-weet-het-beter-gehalte, waardoor het gesloten werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:10

Kwastie

Awesomeness

De keuze tussen 2.0 en 2.1 is snel gemaakt, er is namelijk weinig keus in 2.0 setjes. Ik ben gegaan voor de 2.1 omdat er meer keuze is en ik vind dat er uit 2.1 over algemeen beter geluid komt.

Ik heb zelf de Logitech Z4, deze kost via de pricewatch 59 euro. Ik ben hier zéér tevreden mee. Deze raad ik je dus aan :+

Ik heb géén idee of er iets beters te krijgen is in dezelfde prijsklasse.

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

2.0 neemt minder ruimte in, 2.1 klinkt over het algemeen beter en heeft veel mee bass (duh). Ik had een 2.0 speaker setje van Phillips met een soort van ingebouwde sub in de speakers. Deze gaven mooi geluid maar vooral explosies ed. en games vielen tegen. Toen bijpassende Phillips 2.1 setje gekocht, en 2.0 als rears aanegsloten. Klinkt een stuk beter.

Dezen dus/ Afbeeldingslocatie: http://images.icecat.biz/img/norm/low/279672-Philips.jpg

Mijn advies: koop 2.1 als je er plek voor hebt, klinkt een stuk beter.

Hoe veel ruimte heb je eigelijk? Kun je eeen sub op de vloer zetten?

[ Voor 55% gewijzigd door jdm8 op 13-04-2008 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:07
Helemaal eens met Kwastie hierboven.

Ik gebruik ook de Z4 sinds een jaar, dit is IMHO gewoon de muzikaalste set die er te krijgen is voor <75 euro. Voordeel is ook dat de bas volledig uitgezet kan worden, kan makkelijk zijn voor s'nachts luisteren. ;)

Er zijn andere alternatieven, maar die zijn of duurder, of moeilijk te vinden, of beiden... :(

[ Voor 4% gewijzigd door Richub op 13-04-2008 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 12:19
als 2.0 setje kan je ook nog de Z10 nemen mocht je geen ruimte hebben....heb ze zelf nog niet gehoord maar schijnen opzich wel een mooi geluid te geven, en zien er erg stijlvol uit..nadeel is wel dat ze via usb worden aangesloten, dus denk dat het voor jou dan al afvalt? hij is wel via jack aan te sluiten maar dan heb je het schermpje niet, dus das misschien wel een minpunt...weet niet of hij ook tegelijk met beide aan te sluiten is, zodat je en het schermpje hetb en het geluid van je geluidskaart

moet wel zeggen dat ik zelf oook altijd voor een 2.1 zou gaan, vind van kleine boxjes altijd dat ze geen goede bas geven, geloof niet dat er veel mooi geluid uit van die kleine dingen kan komen..
als ik jou was zou ik voor een 2e hands Z2300 kijken, zijn boxjes die erg mooi geluid geven en kost nieuw 110, dus 2e hands moet het wel voor onder de 80 te doen zijn

[ Voor 40% gewijzigd door darkpluisje op 13-04-2008 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties dusver! Alleen heb ik nog geen antwoord op een (voor mij) toch wel belangrijke vraag: Wat doet een 2.1 set met een 2.0 stereo bron (lees: de uitgang van mijn laptop). Het is een twee kanaals uitgang met 3 kanalen aan speakers..?

Wat betreft een woofer, daar heb ik wel plaats voor. Ik zie het alleen niet zo zitten met een versterker en losse boxen.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 253304 op 13-04-2008 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Anoniem: 253304 schreef op zondag 13 april 2008 @ 21:49:
Wat doet een 2.1 set met een 2.0 stereo bron (lees: de uitgang van mijn laptop).
niets, alleen bass wordt een 'downmix'.

[ Voor 70% gewijzigd door DukeBox op 13-04-2008 21:52 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 21:22

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Anoniem: 253304 schreef op zondag 13 april 2008 @ 21:49:
Bedankt voor de reacties dusver! Alleen heb ik nog geen antwoord op een (voor mij) toch wel belangrijke vraag: Wat doet een 2.1 set met een 2.0 stereo bron (lees: de uitgang van mijn laptop). Het is een twee kanaals uitgang met 3 kanalen aan speakers..?
Het verschil is dat in een 2.1 set de Sub voor de bas zorgt en in een 2.0 set zijn het alleen de boxen die voor AL het geluid zorgen. Het blijft dus 2 kanaals maar het word gewoon wat netter verdeeld.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus de woofer bepaalt of een toon laag resp. hoog is en stuurt deze vervolgens door naar de linker en/of rechter satelliet als deze hoog is, of blaat hem er zelf uit als deze laag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 21:22

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Anoniem: 253304 schreef op zondag 13 april 2008 @ 22:01:
Dus de woofer bepaalt of een toon laag resp. hoog is en stuurt deze vervolgens door naar de linker en/of rechter satelliet als deze hoog is, of blaat hem er zelf uit als deze laag is?
In mijn geval stuurt hij het geluid door naar de sataliet. Maar die van mijn vader smokkelt weer wat bas naar de boxen. Maar niet genoeg om er geluidshinder van te ondervinden.

Mocht je troiuwens de bas teveel vinden. Leg er wat bakstenen onder( hebben dat nu door het hele huis zo opgelost want de bas werd teveel voor zowel ons als de buren. Als je dan deathmetal ophebt wil dat nog wel eens uit de hand lopen....)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40013

DukeBox schreef op zondag 13 april 2008 @ 21:52:
[...]

niets, alleen bass wordt een 'downmix'.
...en dat is niet erg omdat het gehoor niet zo gevoelig is voor de richting waar lage tonen vandaan komen, en aan de andere kant omdat bronnen met deze frequentiecomponenten (basigtaar/bassdrum etc) meestal in het midden van een mix geplaatst worden. Dit ter aanvulling.

Persoonlijk verkies ik altijd een fatsoenlijke 2.0 set boven 2.1 om meerdere redenen. In jouw budget is voor mij de voornaamste reden dat die subwoofertjes die je daarbij koopt over het algemeen absoluut ruk klinken. Geen sublaag, alleen heel veel opgefokt midlaag (boenk boenk) wat soms niet eens netjes in volume is af te regelen op wat er uit je hoogweergevers komt.
[/mijn ervaring]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Anoniem: 253304 schreef op zondag 13 april 2008 @ 22:01:
In die woofer zit een filter ingebouwd. Kan dus ook een los kastje zijn. En ja, die doet precies wat jij omschrijft.

De reden dat 2.1 er is, is omdat niet iedereen zit te wachten op dikke zuilen die het hele spectrum (20-20k) kunnen halen. Dus ergens uit het zicht een subwoofer met de nodige liters, en dan nog 2 estetisch verantwoorde sats die de rest doen.

Probleem 1 met de meeste "goedkope" 2.1 setjes is het feit dat de sub te hoog doorspeelt en je dus kan horen waar ie staat. Probleem 2 is het frequentiegat tussen de subs en sats.

De afweging is dus estetiek tov "natuurgetrouwe" geluidsweergave. Wat jij belangrijk vind kan jij alleen zeggen. Dat geld ook voor je verstopte "wat moet ik kopen" vraag. Het enige antwoord is dat je zelf moet gaan luisteren.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
teacher schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:48:
[...]

In die woofer zit een filter ingebouwd. Kan dus ook een los kastje zijn. En ja, die doet precies wat jij omschrijft.

De reden dat 2.1 er is, is omdat niet iedereen zit te wachten op dikke zuilen die het hele spectrum (20-20k) kunnen halen. Dus ergens uit het zicht een subwoofer met de nodige liters, en dan nog 2 estetisch verantwoorde sats die de rest doen.

Probleem 1 met de meeste "goedkope" 2.1 setjes is het feit dat de sub te hoog doorspeelt en je dus kan horen waar ie staat. Probleem 2 is het frequentiegat tussen de subs en sats.

De afweging is dus estetiek tov "natuurgetrouwe" geluidsweergave. Wat jij belangrijk vind kan jij alleen zeggen. Dat geld ook voor je verstopte "wat moet ik kopen" vraag. Het enige antwoord is dat je zelf moet gaan luisteren.
Helder! Bedankt. Ik begrijp dus dat qua kwaliteit ik beter voor 2.0 kan gaan. Maar hoe zit het bij deze met de lage tonen? Komen deze mooi tot hun recht zonder dat ik zo'n koelbox van een subwoofer heb, of krijg ik dan praktisch hetzelfde geluid als dat uit mijn 10 euro dure oordopjes van m'n iPod komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 16:53

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Creative Labs Gigaworks T20 of T40 is een superset voor 2.0 speakers.
Zeer goede warme klank en goede bas.
Kan deze zeker aanraden.

Wel prijzig.

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavla
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-05 22:22
teacher schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:48:
[...]

Ik begrijp dus dat qua kwaliteit ik beter voor 2.0 kan gaan.
Natuurlijk heeft teacher gelijk wat betreft de theorie, in de praktijk is een simpel 2.1 setje toch wel erg fijn voor het gehoor en denk ik niet dat een 2.0 setje hier snel aan kan tippen, je mist dan echt een hoop laag. Ik heb zelf de creative i-trigue 3300, met regelbare sub, en ik moet je dit toch echt aanraden boven alle gemiddelde 2.0 setjes. Voordat een 2.0 setje beter klinkt dan een 2.1 set in deze klasse moet je je budget toch even vervijfvuldigen (bij wijze van spreken).

Afbeeldingslocatie: http://80.60.126.204/foto/itrigue3300.jpg

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik naar 2.1 sets kijk, zit ik te twijfelen tussen:Zal er in de praktijk een (groot) verschil zitten in het geluid dat deze sets produceren?
Ik zie dat de 3000 en 3330 een frequentiebereik van 40 Hz tot 20 KHz hebben terwijl de 3800 een frequentiebereik van 30 Hz tot 20 KHz heeft. Is zoiets merkbaar? Op het eerste oog vind ik de 3000 een beetje een prullerige indruk wekken met die smalle plastic woofer. Deze set is ook degene met het minste vermogen van allemaal, maar toch niet het goedkoopst..?

De winkelprijzen van de 3000 en 3330 komen redelijk overeen met de adviesprijzen van Creative. De winkelprijs van de 3800 is echter een flink stuk lager dan de adviesprijs die Creative geeft. Maakt Creative een foutje met de adviesprijs die ze hier voor geven, of is deze set echt duidelijk beter dan die andere twee en heb ik het geluk dat een winkel in de buurt ligt die deze set voor 80,- verkoopt?
De door Pavla genoemde I-Trigue 3300 is in mijn regio niet (makkelijk) te verkrijgen. Ik zou het vervelend vinden als ik via internet aan de slag moet, ik kijk toch liever even iemand in de ogen bij een aankoop van 80,- en ik heb liever de wetenschap dat ik weer snel in een winkel kan staan als er iets niet deugt aan het apparaatje.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 253304 op 14-04-2008 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 253304 schreef op maandag 14 april 2008 @ 10:02:
Als ik naar 2.1 sets kijk, zit ik te twijfelen tussen:Zal er in de praktijk een (groot) verschil zitten in het geluid dat deze sets produceren?
Ik zie dat de 3000 en 3330 een frequentiebereik van 40 Hz tot 20 KHz hebben terwijl de 3800 een frequentiebereik van 30 Hz tot 20 KHz heeft. Is zoiets merkbaar?
Ga niet af op de gegevens. Je zult ook wel kleine 2.0 setjes vinden die claimen dat ze 20-20000 Hz halen. Iedere fabrikant hanteert zijn eigen meetmethoden om zo gunstig mogelijk voor de dag te komen. Zeker bij dit soort setjes zijn meetgegevens over het algemeen niets waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Behalve dat het niet altijd realistisch is staat er natuurlijk ook niet hoe die frequentiecurve dan loopt. Of er een gat in zit of een behoorlijke dip kom je niet te weten. En ook niet welke speaker welk frequentiegebied voor zijn rekening neemt. De sub kan dus nog steeds te hoog meespelen.

Ik denk dat de beste oplossing is voor goed geluid met beperkte ruimte: kleine bookshelf speakers met een compact klein versterkertje zoals die laatst ook ergens in een topic voorbij kwamen. Dat levert je een evenwichtiger geluid op dan een pc 2.1 setje omdat die eigenlijk zonder uitzondering niet voldoen aan het kernidee van een sub/sat setje: namelijk dat de sub het sublaag produceerd en daardoor niet plaatsbaar is.

Redelijke tweede keuze is een high-end 2.0 speakersetje van creative enz.

Wil je alleen maar een leuke boom-bas en niet zozeer kwaliteitsgeluid dan volstaat een goedkoop 2.1 setje prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The_nv40_man schreef op maandag 14 april 2008 @ 11:13:
Ik denk dat de beste oplossing is voor goed geluid met beperkte ruimte: kleine bookshelf speakers met een compact klein versterkertje zoals die laatst ook ergens in een topic voorbij kwamen.
Zou je wat merken, typenamen en evt. prijzen kunnen noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
Toch raar dat de Logitech Z4 helemaal buiten beeld blijft bij de TS.

Het nadeel van bijna alle Creative sets die ik ken is dat de woofer niet compleet 'uitgezet' kan worden. Bij het minimum volume overheerst hij dan nog de satellieten. De Z2300 en de X230 van Logitech hebben dit euvel ook. Deze laatste 2 sets heb ik zelf ook gehad, eigen ervaring dus.

Bij de Z4 is het volume van de sub volledig dicht te draaien. Mensen die mijn Z4 horen spelen zeggen vaak iets in de trant van: 'Heey, eindelijk een PC speakerset die niet alles wegdreunt!'

Aan de TS: Ga gewoon even luisteren bij de lokale PC shop, dit zegt zoveel meer dan alles wat hier gezegd is. Kun je zelf even een 2.0 met een 2.1 set vergelijken. Je eigen oren zeggen je in 1 minuut meer dan 3 dagen techtalk op GoT. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Richub op 14-04-2008 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-07-2023
Waarom blijf je niet gewoon die Creative speakertjes gebruiken die je nu al heb? Onder de 80-100E zit er niet schikbarend veel verschil qua geluidskwaliteit, duurdere setjes zullen enkel maar harder gaan en nog meer ongedetailleerde boem-bass hebben. Het zal voornamelijk 'anders' klinken, beter zal het voor die prijs echt niet zijn. Zeker niet als je naar merken zoals Creative en Logitech kijk.

Oh, als ik je toch perse een setje moet aanraden, (aangezien je geen stereoversterker + speakers wil) dan zou mijn keuze de Creative Gigaworks T20 zijn, op laag tot gemiddelde volumes klinken deze best 'aardig'.

[ Voor 44% gewijzigd door SirNobax op 14-04-2008 11:52 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
SirNobax schreef op maandag 14 april 2008 @ 11:46:
Waarom blijf je niet gewoon die Creative speakertjes gebruiken die je nu al heb? Onder de 80-100E zit er niet schikbarend veel verschil qua geluidskwaliteit, duurdere setjes zullen enkel maar harder gaan en nog meer ongedetailleerde boem-bass hebben. Het zal voornamelijk 'anders' klinken, beter zal het voor die prijs echt niet zijn. Zeker niet als je naar merken zoals Creative en Logitech kijk.
Ben ik niet helemaal met je eens.

OK, het zal nooit vergelijkbaar zijn met een versterker & 'gewone' luidsprekers, maar er zit wel degelijk verschil tussen de diverse setjes.

Ik luister zelf veel naar jazz, acoustische pop, en ook wel klassiek, electronisch, en af en toe wat metal klassiekers. Lekker gevarieerd dus.
Toen ik op jacht ging naar een pc speakerset nam ik een MP3 stick mee met wat verschillende nummers & stijlen. Na de eerste globale luisterronde kon ik dus mijn eigen muziek op de sets horen die ik op het oog had.

Voor mij sprong de Z4 er met kop en schouders boven uit, zeker wat betreft de erg gedetailleerd klinkende satellieten en het volledig regelbare subvolume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Tijd dat ik toch eens de nodige winkels af ga struinen om eens te luisteren naar wat men te bieden heeft. Als het om 2.1 setjes gaat schrik ik toch wel een beetje van de 2 meest kritische punten die jullie hier noemen:
  • De midden range komt niet goed tot zijn recht.
  • De bass maakt veel onzuivere diepe herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavla
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-05 22:22
Anoniem: 253304 schreef op maandag 14 april 2008 @ 12:24:
Bedankt voor alle reacties. Tijd dat ik toch eens de nodige winkels af ga struinen om eens te luisteren naar wat men te bieden heeft. Als het om 2.1 setjes gaat schrik ik toch wel een beetje van de 2 meest kritische punten die jullie hier noemen:
  • De midden range komt niet goed tot zijn recht.
  • De bass maakt veel onzuivere diepe herrie.
En dat klopt ook wel dus :) In hoeverre je de bas van deze setjes herrie vindt verschilt natuurlijk. Ikzelf zet m'n subwoofer eigenlijk alleen aan bij muziek, dan wordt het gebrek aan midden range nog een beetje gecompenseerd. En dat de I-Trigue 3300 niet meer te vinden is klopt, het is een ouder model en opgevolgd door de 3330 geloof ik.

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat ik nu thuis opmerk met mijn 5.1 setje (dat dus 2-kanaals is aangesloten met uitsluitend de woofer, L-voor en R-voor in gebruik) is dat als ik een tamelijk normaal nummer opzet en vervolgens de tweaters loshaal, ik zowel de zang als het instrumentale gedeelte volledig hoor klinken uit mijn woofer. Weliswaar heel laag (logisch) maar alles komt dus óók uit de woofer. Als ik daarentegen alles weer aansluit en het volume van de woofer volledig dichtdraai, blijft er niks meer van het geluid over. In plaats van de muziek minus de basstonen hoor ik alleen nog maar wat flets gekwaak dat niet echt muziek te noemen valt. Dit probeer ik dus te voorkomen in de toekomst! Mijn woofer 'steelt' veel hogere frequenties dan dat hij zou moeten doen. Door te 'testen' met het volume van de woofer dichtgedraaid, ontdek ik dus dat deze frequenties niet tot nauwelijks uit de tweaters komen. Iets waar ik in dit topic meerdere malen voor gewaarschuwd ben.

Als ik in de winkel(s) merk dat praktisch alle 2.1 setups dit probleem vertonen, weet ik dat ik dus tóch niet voor een 2.1 moet gaan. Nogmaals, 90% van het gebruik is voor muziek, en het lijkt me sterk dat games echt kut zullen klinken als je een speakerset koopt die gefocust is op het voortbrengen van een goede kwaliteit muziek.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 253304 op 14-04-2008 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 253304 schreef op maandag 14 april 2008 @ 13:49:
Als ik in de winkel(s) merk dat praktisch alle 2.1 setups dit probleem vertonen, weet ik dat ik dus tóch niet voor een 2.1 moet gaan. Nogmaals, 90% van het gebruik is voor muziek, en het lijkt me sterk dat games echt kut zullen klinken als je een speakerset koopt die gefocust is op het voortbrengen van een goede kwaliteit muziek.
Dat klopt wel. Andersom echter... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Laatst online: 21-05 14:13

BLN

Ik zou je budget een beetje proberen te rekken, en voor een actieve 2.0 set gaan. Behringer en Alesis hebben voor onder de 200 euro per paar al setjes. Dit klinkt al bijzonder goed, en zeker beter dan "computer" speakers.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:58
Om de laatst mogelijke mening ook nog even aan de discussie toe te voegen:
Ik vind juist de duurdere PC speakersets ruk klinken omdat er een gat ontstaat tussen het sublaag van de subwoofer en de midden/hoog van de satellieten. Goedkopere sets hebben een subwoofer welke wat hoger doorgaat en zo beter aansluit op de satellieten. Dit is overigens geen fout van de duurdere subwoofer, maar van de bijbehorende satellieten, die pakken zelden het midlaag lekker mee. Hoe lang ik ook blijf draaien en instellen, ik krijg het nooit mooi (heb er een uur aan gespendeerd in de mediamarkt).
Los van dit probleem vindt ik voor PC gebruik de 2.1 set altijd beter dan een 2.0 set, omdat je de controle hebt over het laag. Als je het volume wat lager hebt staan is je oor minder gevoelig voor het laag en dit kun je dan goed compenseren door de sub wat harder te zetten zodat je toch nog een vol bereik hebt. Wat prettig kan zijn bij zowel films, muziek als games. Een standaard bass/treble regeling op een 2.0 set werkt bij mij voor deze gevallen nooit goed (een te groot gebied dat wordt geregeld).

Nu je van iedereen een andere mening hebt gehoord raad ik je aan zelf een wat te beluisteren, dan zijn al je vragen meteen beantwoord.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jup. Ik gaat deze week ook even bij de lokale Mediamarkt binnen. (Niet omdat het zo'n fijne winkel is, die Duitsers hebben gewoon veel apparatuur om uit te proberen.) Handig dat jullie allemaal jullie mening gegeven hebben, maar uiteindelijk zie ik toch veel meningen tegen elkaar ingaan. Hetgeen mij nog maar één optie overlaat: zelf testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
Okee dan, graag gedaan. :)

Succes, en vergeet je MP3-spelert met wat eigen muziek niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Laatst online: 15:47

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ra_gdd schreef op maandag 14 april 2008 @ 08:25:
Creative Labs Gigaworks T20 of T40 is een superset voor 2.0 speakers.
Zeer goede warme klank en goede bas.
Kan deze zeker aanraden.

Wel prijzig.
totaal mee eens, prima uiterlijk en geluids weergave. en de t20 valt nog binnen het budget ook

Afbeeldingslocatie: http://twojepc.pl/html/creative_gigaworks_t40/016.jpg
:9

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-07-2023
Gister die T20's nog eens gehoord, en het blijf mij nog steeds verbazen dat er zo'n vol geluid uit kom, zonder rare 'crossovers' en 'bass bloating' die een sub met zich meebrengt.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij de lokale Paradigit staan een Gigaworks T20 en T40 set die ik zeer binnenkort even ga 'uithoren'. Het verschil onderling moet wel erg groot zijn voor mij om een meerprijs van 40,- neer te leggen. Die T40 kost daar 120,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is de Creative Gigaworks T40 geworden voor 100,- bij mijn lokale Paradigit. Hij klinkt heel erg goed vergeleken bij mijn vorige set.

Sorry voor de late reactie en het ophalen van een oud topic, maar ik heb vandaag pas de mogelijkheid gehad om te gaan luisteren en kopen. Bij de Mediamarkt kon ik wel degelijk het verschil tussen 2.0 en 2.1 horen als het om muziek gaat. Die woofer van een 2.1 set is wel leuk voor een explosie op een DVD of een AWP-schot in Counterstrike maar bij muziek veroorzaakt deze een veel te diepe herrie die totaal niet nodig is en daarnaast de overige klanken verneukt. Die diepe tonen in mijn muziek komen nu mooi naar voren. Ook kan ik het volume eens hard zetten zonder dat de buren mij aanzien voor Terror Jaap. Het dramt allemaal niet zo door.

Topic kan verwijderd/gelockt worden.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 253304 op 03-06-2008 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een mooie conclusie hoor :). Ik vind 2.0 sets ook veel prettiger om naar te luisteren dan 2.1. Ik had vroeger labtec LCS-3010's, maar die zijn heel erg diep (30cm ofzo), dus met TFT werkte dat niet zo lekker meer. Ze klonken wel echt supermooi!

Ik ben wel benieuwd naar die T20's, die ga ik ook maar eens een keer beluisteren. 2.1 sets ben ik overigens zwaar niet van onder de indruk. Ik heb die I-trigue speakertjes gehad. maar die zijn gewoon echt kut.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:58
2.1 sets kunnen best goed klinken voor muziek, maar zoals eerder gezegd, neem er een met een kleine subwoofer, zodat je wel nog de extensie in het laag hebt, maar deze gewoon op een natuurlijkere manier doorloopt, alsof het een degelijke 3weg speaker is, in balans met mid/hoog.
Overigens de beste 2.1 set welke ik heb gehoord is de mediadesk van blue sky, maar die is ook meteen 500 euro :(

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1