HD3XXX Full HD afspelen hoe?!

Pagina: 1
Acties:

• Iddefridde
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 13:42
Er zijn al vele topics waar wat gesproken word over het versnellen van je HD materiaal doormiddel van je graka. Nu heb ik van alles geprobeerd en gedaan maar ik denk dat ik de bomen door het bos niet meer kan zien. Vandaar dat ik jullie hulp nodig heb.

Voor dat we van start gaan hier wat ik al geprobeerd heb:
Google = te veel om op te noemen
tweakers= een heleboel dingen waaronder MPC, Power dvd
Yahoo= niks relevants

Bij mij werkt zonder verder instellingen power DVD niet aangezien die vertikt het bestand af te spelen. MPC aangezien die het te zwaar er mee heeft en dus waarschijnlijk de CPu het laat opknappen wat dus neit lukt. VLC trekt het helemaal niet.

Wat ik nu graag wil weten is hoe ik me graka (in dit geval HD3870) al het werk kan laten doen voor me HD films want mijn AMD 3500+ red het dus niet meer, zeker niet wanneer het om 1080P gaat.
Ik heb dus bijvoorbeeld een film Sincity in 1080P met x264 in mkv vorm.
Nou lees ik de ene keer dat mkv's niet kunnen worden versneld de andere keer wel ik weet nu niet meer hoe of wat.

Mijn vraag is dus nu Heb ik bepaalde codecs nodig zo ja welke?
Welke programma heb ik nodig met welke instellingen?
Welk bestanden kan ik afspelen en hoe herken ik ze?
Welke bestanden kan ik niet VERSNELD afspelen?

(mijn specs A8N-E AMD 64 3500+ 2GB intern HD3870 alles draaiend op vista)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

1080P ga je niet redden...

JE graka kan niet ingesteld worden, zodat ie ALLES overneemt... zo`n kaartje kan soms wat (=5 tot 35% in theorie) ontlasten..

Heb je CoreAVC al geinstalleerd? daarmee moet je iig alle 720P x264 films kunnen afspelen op jouw systeem...

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:24
Je hebt de software van ATI daar voor nodig, Avivo heet dat volgens mij, net als Nvidia Pure video heeft. Dit wordt standaart niet mee geleverd, en moet je officieel gezien extra voor betalen. Dan pas neemt de videokaart wat renderwerk kwa video op zich. Power dvd gaat dit niet redden in zijn 1tje. Verder, probeer media player classic eens met CoreAVC,

Specs!

• Iddefridde
Michael Knight schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 02:05:
1080P ga je niet redden...

JE graka kan niet ingesteld worden, zodat ie ALLES overneemt... zo`n kaartje kan soms wat (=5 tot 35% in theorie) ontlasten..

Heb je CoreAVC al geinstalleerd? daarmee moet je iig alle 720P x264 films kunnen afspelen op jouw systeem...
CoreAVC heb ik geprobeerd maar dat helpt niet veel. Dit is 1 van de snelste cedecs maar deze neemt me graka er niet in mee.. dus hier heb ik niet zo veel aan.
GoldenBatt schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 02:23:
Je hebt de software van ATI daar voor nodig, Avivo heet dat volgens mij, net als Nvidia Pure video heeft. Dit wordt standaart niet mee geleverd, en moet je officieel gezien extra voor betalen. Dan pas neemt de videokaart wat renderwerk kwa video op zich. Power dvd gaat dit niet redden in zijn 1tje. Verder, probeer media player classic eens met CoreAVC,
ik vind het helemaal prima dat ik er voor moet betalen maar waar!?!? kan ik dit dan vinden k ben het nog niet tegen gekomen. (en waarom lopen ze er mee te koop als ik het nog na aanschaf van de kaar bij moet kopen?!)

Hier bijvoorbeeld site

De rede dat ik deze kaart heb aangeschaft is omdat hij HD materiaal zou versnellen iets wat me CPu dus niet meer aan kan. Maar ik heb het dus tot op hede niet voor elkaar gekregen maar dat ook 1% van me CPU gebruik af te snoepen.

[ Voor 17% gewijzigd door Iddefridde op 12-04-2008 03:31 ]

Verwijderd

Avivo zit gewoon in Catalyst (staat erbij en kun je kiezen bij het installeren) en is dus helemaal gratis.

Videokaarten zijn ongeveer gemaakt voor dit soort operaties en zijn daar een 10000x sneller in als zelfs de snelste CPU's. Probleem is dat de software niet optimaal is, maar je kunt echt wel meer als 35% ontlasten.

Ik heb situaties gezien waarbij de GPU ongeveer 90% van het decoding werk doet bij het decoden van 1080P.

1080P is dus zeer zeker haalbaar, mijn MCE heeft een Core Duo 1.83 ghz en trekt eenvoudig 1080P met een nVidia 8600 kaart.

Lees anders ook even de handleiding van je videokaart, daar staat Avivo wel beschreven volgens mij.
Ik gebruik wel eens een 1300 kaartje om te encoden met Avivo en dat gaat erg snel.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2008 03:50 ]

• Iddefridde
Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 03:48:
Avivo zit gewoon in Catalyst (staat erbij en kun je kiezen bij het installeren) en is dus helemaal gratis.

Videokaarten zijn ongeveer gemaakt voor dit soort operaties en zijn daar een 10000x sneller in als zelfs de snelste CPU's. Probleem is dat de software niet optimaal is, maar je kunt echt wel meer als 35% ontlasten.

Ik heb situaties gezien waarbij de GPU ongeveer 90% van het decoding werk doet bij het decoden van 1080P.

1080P is dus zeer zeker haalbaar, mijn MCE heeft een Core Duo 1.83 ghz en trekt eenvoudig 1080P met een nVidia 8600 kaart.

Lees anders ook even de handleiding van je videokaart, daar staat Avivo wel beschreven volgens mij.
Ik gebruik wel eens een 1300 kaartje om te encoden met Avivo en dat gaat erg snel.
Mhh ik de handleiding staat echt alles wat noodzakelijk is en meer niet. ik heb een sapphire kaart en daar zat echt niks meer bij dan noodzakelijk. in de handleiding staat dus ook niks nuttigs.

Verwijderd

Typ dan even bij Google Avivo in, dan moet het wel lukken.

Mocht het dan niet lukken leg dan even uit precies wat je doet en waarom je denkt dat het niet werkt.

• Iddefridde
Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 04:48:
Typ dan even bij Google Avivo in, dan moet het wel lukken.

Mocht het dan niet lukken leg dan even uit precies wat je doet en waarom je denkt dat het niet werkt.
De volgende dingen heb ik in de tussentijd geprobeerd.

WMPC homecine met de filters van PowerDVD en outpute op EVR als ik me niet vergis.
CCCPack met de nodige software

Nou zit er in PowerDVD een mooi aan te vinken functie = Enable harware acceleration (AIT Avivo). Alleen het probleem is dat hij bij elke film trailer die ik af speel uit staat. (nu vink ik hem aan maar zodra ik een film op start gaat het vinkje weg en kan ik niks meer veranderen)
Maar nu lees ik vooral dat er een hoop verwarring is in het afspelen van X264. Ik heb nou de nodige dingen doorgelezen maar overal zijn vragen over x264 en nergens word er eenduidig antwoord op gegeven.

Verwijderd

Heb je Avivo nou al geinstalleerd dan?

• happyguppy
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-05 19:50
En bij Nvidia kan dit met PureVideo sneller?

(ik heb een nvidia kaartje).

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 15:05

KneoK

Not in a million lightyears

Iddefridde schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 15:52:
[...]

De volgende dingen heb ik in de tussentijd geprobeerd.

WMPC homecine met de filters van PowerDVD en outpute op EVR als ik me niet vergis.
CCCPack met de nodige software

Nou zit er in PowerDVD een mooi aan te vinken functie = Enable harware acceleration (AIT Avivo). Alleen het probleem is dat hij bij elke film trailer die ik af speel uit staat. (nu vink ik hem aan maar zodra ik een film op start gaat het vinkje weg en kan ik niks meer veranderen)
Maar nu lees ik vooral dat er een hoop verwarring is in het afspelen van X264. Ik heb nou de nodige dingen doorgelezen maar overal zijn vragen over x264 en nergens word er eenduidig antwoord op gegeven.
Volgens mij wordt X264/H264 niet meegenomen in de hardwareversnelling, althans, ik krijg alleen mijn nVidia HD drivers aan de praat op het moment dat ik Bluray of HD-DVD content afspeel, niet bij bijvoorbeeld HD-WMV of X264 bestanden.

Verwijderd

Nou IddeFridde,
Dat valt nog niet mee he ;)
Ik ben beniewd wat je nog voor antwoorden krijgt, want ik zit ongeveer met hetzelfde probleem.
Behalve dan dat ik een x2 4600+ heb, die kan met coreavc 99.9% van 1080p materiaal vloeiend afspelen. (alleen de gevreesde planet earth 1080p afl 1 bij de vogels niet)
Toch zou ik ook de UVD engine wel eens in actie willen zien bij mkv's. Dit schijnt nog niet mee te vallen, want ik lees verhalen van bepaalde standaarden waaraan het beeldmateriaal moet voldoen om dxva acceleratie te krijgen, anderen spreken weer over bepaalde renderers in MPC, en nog niemand hoor ik over hoe ik dat dan in MCE geintegreerd krijg.
Ik denk dat we het over een ding wel eens kunnen zijn: het moet technisch gezien mogelijk zijn.
Als ik nu maar al eens wist op welke basis de videokaart beslist om zijn uvd engine in te schakelen,
en dit in combinatie met een codec die de videokaart herkend, en kan gebruiken, zou het al de goede kant op gaan. Misschien zit er wel een goeroe op videogebied te lezen, die denkt van och dat...simpel. Ik hoop dat die je gaat helpen. Heb ik er ook nog iets aan >:) Tot die tijd doe ik het wel met coreavc. Je kunt natuurlijk altijd voor weinig je processor upgraden naar een x2, alles boven 4200+ doet het prima bij 99% van de files.
gr. Paul

Verwijderd

1 dingetje nog: het heeft zover ik weet niets met avivo te maken, dit is voor het transcoden van videomateriaal.
En met powerdvd en een originele Blurayplaat (dus geen zelfgemaakte backups in mkv-formaat) zal het zeker werken, zonder aanpassen van instellingen. Dan blijft ook dat vinkje "use ati hardware acc." aan.

• Iddefridde
Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 17:11:
Nou IddeFridde,
Dat valt nog niet mee he ;)
Ik ben beniewd wat je nog voor antwoorden krijgt, want ik zit ongeveer met hetzelfde probleem.
Behalve dan dat ik een x2 4600+ heb, die kan met coreavc 99.9% van 1080p materiaal vloeiend afspelen. (alleen de gevreesde planet earth 1080p afl 1 bij de vogels niet)
Toch zou ik ook de UVD engine wel eens in actie willen zien bij mkv's. Dit schijnt nog niet mee te vallen, want ik lees verhalen van bepaalde standaarden waaraan het beeldmateriaal moet voldoen om dxva acceleratie te krijgen, anderen spreken weer over bepaalde renderers in MPC, en nog niemand hoor ik over hoe ik dat dan in MCE geintegreerd krijg.
Ik denk dat we het over een ding wel eens kunnen zijn: het moet technisch gezien mogelijk zijn.
Als ik nu maar al eens wist op welke basis de videokaart beslist om zijn uvd engine in te schakelen,
en dit in combinatie met een codec die de videokaart herkend, en kan gebruiken, zou het al de goede kant op gaan. Misschien zit er wel een goeroe op videogebied te lezen, die denkt van och dat...simpel. Ik hoop dat die je gaat helpen. Heb ik er ook nog iets aan >:) Tot die tijd doe ik het wel met coreavc. Je kunt natuurlijk altijd voor weinig je processor upgraden naar een x2, alles boven 4200+ doet het prima bij 99% van de files.
gr. Paul
Ik heb hele forums gelezen maar ik krijg iederekeer het idee dat mensen maar zo veel mogenlijk programmatje willen proberen en nooit met een concrete oplossing komen. Hier en daar lees je reviews die het testen en nergens zie ik een duidelijk uitleg en dat vind ik persoonlijk nog al frustrerend. Zeker ook omdat ze er mee te koop lopen. (niet zo zeer dat je mkv's versneld af kan spelen maar wel dat het h264 ondersteun)

Nu hoop ik inderdaad ook dat iemand die het voor elkaar heeft gekregen mij kan uitleggen (en dan niet aan komen met ja maar die film draait gewoon bij mij! dus bij jou moet het ook lukken). Aangezien ik binnekort een flinke LCD tv wil aanschaffen wil ik er natuurlijk wel zeker van zijn dat ik straks ook Full HD kan kijken.

En ik heb ook al naar een nieuwe proc gekeken maar ik denk dat ik dan gewoon de overstap maak naar een nieuwe intel.

Tot zo ver vind ik de ondersteuning erg tegen vallen.

• Iddefridde
Een hele simpele manier mo te kijken of je Videoplank het werk doet is natuurlijk om Atitool te downloaden en een mooi grafiekje te maken van je GPU load.
En zoals ik al had verwacht komt hij bij werkelijk geen film van de 0% af, en daar kan ik neem ik aan uit concluderen dat me GPU niet mee werkt aan de film.

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Hoe laat je ATItool je gpu load weergeven dan?
Bij mij is dat geen optie.....

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Of je download rivatuner en kijkt dan bij "hardware monitoring", daar staat je gpu load ook.

Verwijderd

Dinictus208 schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 19:10:
Hoe laat je ATItool je gpu load weergeven dan?
Bij mij is dat geen optie.....
Je kunt dit in ieder geval wel met GPU-Z zien. ;)

• Iddefridde
Atitootl 2.7 opnene en dan zie jeonder een knop monitoring.
En de rest wijst zichzelf neem ik aan.

Afbeeldingslocatie: http://img394.imageshack.us/img394/1884/naamloosze9.jpg

Ik zou dan ook graag willen weten wie het voor elkaar krijgt de GPU load op een relevant niveau te krijgen tijdens het kijken naar een film.

[ Voor 12% gewijzigd door Iddefridde op 12-04-2008 19:33 ]

Verwijderd

Geef nou eens antwoord:

Heb je Avivo al geinstalleerd?

Als het antwoord nee is dan is het nogal logisch dat de GPU niets doet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 22:53:
Geef nou eens antwoord:

Heb je Avivo al geinstalleerd?

Als het antwoord nee is dan is het nogal logisch dat de GPU niets doet.
Met alle respect,
ik heb dus het zelfde probleempje als iddefridde, mkv's niet accelerated.
Maar sommige mkv's en wmv en nog wat andere type files spelen WEL accelerated af.
En ik heb avivo nog nooit op die pc geinstalleerd. Wel op een andere, en toen kon ik transcoden: avi naar mpg enz.
Avivo is geen codec oid. Het zal niet helpen dus. Legde ik hierboven ook al uit...

En dit zegt ATI erover:

Get the right video to the right player - quickly
ATI’s new Avivo™ Video Converter is the fast and easy way to transform your videos to play on today’s new breed of portable entertainment devices. The Avivo Video Converter is a “transcoder,” a tool that converts digital video from one file format to another, enabling the same video clip to play on industry standard home DVD/DivX® players, PC’s or portable media devices such as the Apple® iPod®, Sony® portable gaming device, Creative® Zen™ and many others.

en nog een hoop blabla...

http://ati.amd.com/technology/avivo/technology.html

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2008 23:50 ]

Verwijderd

Iddefridde schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 17:42:
[...]

En ik heb ook al naar een nieuwe proc gekeken maar ik denk dat ik dan gewoon de overstap maak naar een nieuwe intel.

Tot zo ver vind ik de ondersteuning erg tegen vallen.
Sorry , maar van wie verwacht je ondersteuning? Van ATI/AMD? Het lijkt of je aanneemt dat dit een probleem is van jouw specifieke videokaart. Dit is dus niet zo. Iedereen heeft dit probleem, Nvidia of AMD. (of intel) En het is niet zozeer het probleem dat de kaarten niet accelereren, dat doen ze prima. Stop maar een DVD-film in je drive, en je GPU load komt van z'n nullijn af. Bouw een bluray speler in, stop een retail bluray film erin, start powerdvd, en er wordt driftig geaccelereerd.

Het probleem is dat de huidige hardware/software te kieskeurig is. x264 is bijna exact gelijk aan standaard h264, en toch wordt de ene film wel, en de andere film niet geaccelereerd. Terwijl dit technisch geen enkel probleem zou moeten zijn.

Het schijnt voor een groot deel aan "profielen" te liggen die weer mogelijk zijn binnen de standaard, en als e e a niet wordt herkend, wordt er gewoon niet geaccelereerd. Ik heb zelfs al van mensen gelezen die alleen de header van een filmbestand aanpasten, en toen deed ie het wel.
Ik zie het echter niet zitten om films/videos te reencoden of te wijzigen om het aan de praat te krijgen. Ik wil gewoon een structurele oplossing. Of dat nu uit de driver komt of uit een codec die de hardware direct aanspreekt maakt me niets uit.....

Verwijderd

@PaulDune:

Avivo software heb je dus wel nodig voor de hardware versnelling.

Je kan wel hard roepen dat het niet gaat helpen, maar anders probeer je het gewoon even?

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik zal je een handje op weg helpen.

1. Installeer ffdshow, deze heeft bijna alle codecs voor audio en video die je nodig zult hebben..
2. Installeer de haali media splitter als je .mkv, .mp4, .ogm en .ts bestanden wilt afspelen in windows media player.
3. Zorg dat je PowerDVD op je PC krijgt. Deze videosoftware kan overweg met de vidoeversnellingstechniek van nvidia en amd videokaarten. Als je powerDVD hebt geinstalleerd kun je onder het instellingen menu onder het tabblad 'video' hardware acceleration aanzetten. Als je dan onderaan dat menu op advanced klikt kun je kiezen welke de-interlacing techniek er gebruikt moet worden. Aan het gpu-gebruik kun je dan aflezen welke methode het meeste werk doet en dus waarschijnlijk het beste beeld geeft.

Je moet dan natuurlijk wel powerDVD gebruiken om de UVD engine te gebruiken. Wil je liever Windows media player gebruiken voor al je video, dan moet je de Vista Media Decoder Utility downloaden. Met dit programma kun je aangeven dat WMP gebruik moet maken van de decoder van PowerDVD.

Alles dikgedrukt kun je zo in google opzoeken, behalve powerDVD dan. ;)

Een AMD 3500+ moet op zich prima HD video kunnen afspelen met moderne gpu.

Als je precies wilt weten hoe je alles instelt enz dan moet je de nieuwste Hardware.info magazine kopen in de winkel. :)

[ Voor 7% gewijzigd door frankknopers op 13-04-2008 00:21 ]

Goud is geen geld

• Iddefridde
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 00:06:
[...]

Het schijnt voor een groot deel aan "profielen" te liggen die weer mogelijk zijn binnen de standaard, en als e e a niet wordt herkend, wordt er gewoon niet geaccelereerd. Ik heb zelfs al van mensen gelezen die alleen de header van een filmbestand aanpasten, en toen deed ie het wel.
Ik zie het echter niet zitten om films/videos te reencoden of te wijzigen om het aan de praat te krijgen. Ik wil gewoon een structurele oplossing. Of dat nu uit de driver komt of uit een codec die de hardware direct aanspreekt maakt me niets uit.....
Ben ik helemaal met je eens! Ik snap ook dat het lastig is alles te ondersteunen maar er word zo veel over gesproken dat het gewoon onduidelijk is wat nou wel en niet kan. En ik heb gewoon nog steeds de hoop dat er iemand is die het licht heeft gezien en hier duidelijk kan uitleggen hoe het werkt. Er word veel aandacht aan besteed en er word veel over gesproken maar het lijkt er op dat weinig mensen er echt verstand van hebben. Er word voornamelijk geroepen dat het kan maar niemand die een passende oplossing heeft/

Maar het is dus tot op heden niet geluk een combinatie van software te verzamenlen waarmee iedere film (HD film) hardwarematig kan worden versneld?

en dat Avivo installeren dat is dus ook onzin.

• Iddefridde
frankknopers schreef op zondag 13 april 2008 @ 00:17:

1. Installeer ffdshow, deze heeft bijna alle codecs voor audio en video die je nodig zult hebben..
2. Installeer de haali media splitter als je .mkv, .mp4, .ogm en .ts bestanden wilt afspelen in windows media player.
3. Zorg dat je PowerDVD op je PC krijgt. Deze videosoftware kan overweg met de vidoeversnellingstechniek van nvidia en amd videokaarten. Als je powerDVD hebt geinstalleerd kun je onder het instellingen menu onder het tabblad 'video' hardware acceleration aanzetten. Als je dan onderaan dat menu op advanced klikt kun je kiezen welke de-interlacing techniek er gebruikt moet worden. Aan het gpu-gebruik kun je dan aflezen welke methode het meeste werk doet en dus waarschijnlijk het beste beeld geeft.

Je moet dan natuurlijk wel powerDVD gebruiken om de UVD engine te gebruiken. Wil je liever Windows media player gebruiken voor al je video, dan moet je de Vista Media Decoder Utility downloaden. Met dit programma kun je aangeven dat WMP gebruik moet maken van de decoder van PowerDVD.

Alles dikgedrukt kun je zo in google opzoeken, behalve powerDVD dan. :)

ik ga het nu is proberen

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:59

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Die avivo video convertor is een apart programma. Avivo HD helpt wel degelijk bij het decoderen van VC-1 en H.264 HD materiaal. Het zit gewoon in de Catalyst drivers, dus ws heb je het niet eens door dat het geinstalleerd is.

Ik heb nog geen Radeon (een 3650 is onderweg), dus ervaring heb ik niet, maar als ik de ATI website moet geloven klopt dit. Dat een mkv stream niet versnelt wordt ligt misschien aan het type H.264 of aan de speler. Het zal wel via een directshow filter gaan lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door zonoskar op 13-04-2008 00:25 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

zonoskar schreef op zondag 13 april 2008 @ 00:23:
Die avivo video convertor is een apart programma. Avivo HD helpt wel degelijk bij het decoderen van VC-1 en H.264 HD materiaal. Het zit gewoon in de Catalyst drivers, dus ws heb je het niet eens door dat het geinstalleerd is.

Ik heb nog geen Radeon (een 3650 is onderweg), dus ervaring heb ik niet, maar als ik de ATI website moet geloven klopt dit. Dat een mkv stream niet versnelt wordt ligt misschien aan het type H.264 of aan de speler. Het zal wel via een directshow filter gaan lijkt me.
Precies! Alles wat je nog aan "avivo" achteraf kan installeren, helpt niet bij het decoderen van films.
Het gedeelte wat reeds in de driver zit doet dit wel, maar wordt niet altijd aangesproken. Dit is dus ook het probleem.

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:22
AMD & nVidia hebben het nooit over de H264 voor hobbyisten (x264) maar H264 die gebruik wordt voor blue-ray & HDDVD films. Ze ondersteunen met hun laatste kaarten de volledige decodering (dus inclusief CABAC) maar enkel voor blueray & hddvd. Het probleem is dat x264 een stuk verder gaat dan de codering die voor blue-ray/hd-dvd gebruikt is. Als je x264 instelt op een bepaalt profiel is de HW decodering gegarandeerd. Het decoderen van VC1 & WMV zou altijd moeten werken.
Avivo zit gewoon in alle drivers van ATi maar er is ook nog de codec van WinDVD of PowerDVD nodig om die hardware aan te spreken (denk ik, ik geloof dat die interfaces niet open zijn omwille van beveiligingsredenen). Voor wmv gaat dat via dxva.
Ik geloof dat de HW decodering enkel optimaal werkt met vista, hoewel ik daar niet zeker van ben. Er is trouwens een ander topic waar dit al uitvoerig besproken is...

/edit:
uitgebreide bespreking:
http://forum.doom9.org/showthread.php?t=125835

[ Voor 4% gewijzigd door oeLangOetan op 13-04-2008 00:36 ]

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-05 18:19

Krizzie

Progressive Music \o/

Het ligt aan de manier waarop films gecodeerd zijn, Ik weet er het fijne niet van maar films die met L5.1 gecodeerd zijn (wat de meeste mkv rips zijn) zullen niet door gpu afgespeeld worden, alleen bestanden met L4.1 codering (standaard blueray/hddvd's en nu ook steeds meer mkv rips) zullen door de gpu versneld worden. Waarom dat de L5.1 niet gedecodeerd kunnen worden lag volgens mij aan de hoeveelheid frames die vooruit werden gerendered ofzoiets, is wel een topic over hierop got welke wat meer uitleg hier over geeft.

Ik heb zelf een HD2600XT in de HTPC zitten welke ik dus ook met geen mogelijkheid mee kan laten werken. De cpu (een A64 2800+) trekt 720P files makkelijk maar 1080P is gewoon teveel en dan heb ik dus echt die gpu nodig. :'(

Geluidswolk

Verwijderd

frankknopers schreef op zondag 13 april 2008 @ 00:17:

Alles dikgedrukt kun je zo in google opzoeken, behalve powerDVD dan. ;)

Als je precies wilt weten hoe je alles instelt enz dan moet je de nieuwste Hardware.info magazine kopen in de winkel. :)
Frank, jij hebt een 3870x2 niet? Heb jij het echt aan de praat, dat ALLE mkv's geaccelereerd worden?

Als ik jouw tips lees heb ik de volgende opmerkingen:

In ffdshow zitten idd veel codec's, maar er wordt maar een codec tegelijk gebruikt. (per film)
Als je powerdvd installeerd gebruik je toch de powerdvd 264 codec? Dan is het toch niet nodig de ffdshow codecs te installeren? of mis ik nu iets?
Haali mediasplitter is idd noodzakelijk om mkv's af te spelen.
Ik heb powerdvd geinstalleerd, de codec de juiste "merit" gegeven om hem die te laten gebruiken in WMP, maar veel x264 content accelereren, ho maar. Ook niet in MPC (hier zie ik wel, dat hij de codec ook echt gebruikt, maar in software-modus). VC1 zit volgens mij standaard al in Vista, dus hier hoef je niets voor te installeren.
Misschien zit er in ffdshow nog iets wat helpt? (en wat zou dit dan zijn?)

Verwijderd

Iddefridde schreef op zondag 13 april 2008 @ 00:19:
[...]

en dat Avivo installeren dat is dus ook onzin.
http://ati.amd.com/products/radeonhd3800/index.html

http://ati.amd.com/techno...I_Avivo_HD_tech_brief.pdf

http://www.matroska.org/

Vraag me af wat voor scherm je gebruikt en of je CPU niet een beetje de bottleneck is, weet niet hoe je systeem verder ingericht is met software, maar in ieder geval wat leesvoer die je vragen kunnen beantwoorden. Verder is .MKV een opensource codec en niet echt een gecertificeerde standaard. Daarmee wil ik zeggen dat niet iedere player een bepaalde codec goed implenteerd en het is maar de vraag in hoeverre een codec bijgewerkt word.

Maar goed, zoals ik zelf veel meemaak, mensen begruiken codecs maar updaten dat niet regulier waardoor films met een nieuwere codec omgezet niet lekker lopen onder een oude versie afspeelcodec.

Verwijderd

oeLangOetan schreef op zondag 13 april 2008 @ 00:32:
AMD & nVidia hebben het nooit over de H264 voor hobbyisten (x264) maar H264 die gebruik wordt voor blue-ray & HDDVD films. Ze ondersteunen met hun laatste kaarten de volledige decodering (dus inclusief CABAC) maar enkel voor blueray & hddvd. Het probleem is dat x264 een stuk verder gaat dan de codering die voor blue-ray/hd-dvd gebruikt is. Als je x264 instelt op een bepaalt profiel is de HW decodering gegarandeerd. Het decoderen van VC1 & WMV zou altijd moeten werken.
Avivo zit gewoon in alle drivers van ATi maar er is ook nog de codec van WinDVD of PowerDVD nodig om die hardware aan te spreken (denk ik, ik geloof dat die interfaces niet open zijn omwille van beveiligingsredenen). Voor wmv gaat dat via dxva.
Ik geloof dat de HW decodering enkel optimaal werkt met vista, hoewel ik daar niet zeker van ben. Er is trouwens een ander topic waar dit al uitvoerig besproken is...

/edit:
uitgebreide bespreking:
http://forum.doom9.org/showthread.php?t=125835
Dat topic is oud! (nou ja van midden vorig jaar) Is er dan in de afgelopen 3 kwart jaar NIETS veranderd mbt HD-videodecoding? Ik bedoel, als ik de rode draad door alle posts lees, is mijn conclusie simpel:
Het werkt niet! Je kunt geen willekeurige film nemen, en van te voren zeggen, deze kan ik GPU accelerated afspelen. Niet zo spannend als je een snelle dual (of quad) core hebt, maar zo niet dan kun je als die handige neef met die hd camera een of ander x264(foute profiel) trouwfeest naar je upload het niet eens fatsoenlijk bekijken.
Jij weet veel van videokaarten/3d/enz af, is het volgens jou mogelijk om de driver en/of codec aan te passen, en dat het dan wel ALTIJD werkt? Of zit er een hardwarematige beperking in de UVD engine of zo. (Lees: er moet iets aangepast worden in de chip)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 00:49:
[...]

http://ati.amd.com/products/radeonhd3800/index.html

http://ati.amd.com/techno...I_Avivo_HD_tech_brief.pdf

http://www.matroska.org/

Vraag me af wat voor scherm je gebruikt en of je CPU niet een beetje de bottleneck is, weet niet hoe je systeem verder ingericht is met software, maar in ieder geval wat leesvoer die je vragen kunnen beantwoorden. Verder is .MKV een opensource codec en niet echt een gecertificeerde standaard. Daarmee wil ik zeggen dat niet iedere player een bepaalde codec goed implenteerd en het is maar de vraag in hoeverre een codec bijgewerkt word.

Maar goed, zoals ik zelf veel meemaak, mensen begruiken codecs maar updaten dat niet regulier waardoor films met een nieuwere codec omgezet niet lekker lopen onder een oude versie afspeelcodec.
Bedoel je hiermee te zeggen dat het dus geen onzin is?
Want er is nu al in verschillende posts gezegd dat je het niet KUNT installeren, omdat het al in de driver zit. Het avivo stuk wat je er nog bij kunt installeren, is een transcoder...

Verwijderd

Tjah, noem het allemaal maar onzin en ga maar janken als het niet altijd 100% perfect werkt. Het blijft nu eenmaal techniek, dat werkt nooit 100%.

Feit blijft dat een 3500+ eenvoudig 1080P aan moet kunnen, ik vraag me dan dus af of er niet iets anders fout zit.
Trekt de CPU ook echt 100% op dat moment?

Zijn het continu framedrops of af en toe?

Mijn MCE heeft een 1.83 C2D en die doet 1080P eenvoudig, nou is dat wel een C2D maar toch.

Avivo HD moet je wel installeren, het zit bij Catalyst maar je moet het wel kiezen (vinkje aanzetten), al doet ie dat wel default bij de nieuwere kaarten geloof ik.
Met de Avivo tool kun je eenvoudig testen of het technisch gezien werkt.

Ennuh, mensen willen je niet graag helpen als je alleen maar HET IS ONZIN!!!!!!! roept... 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 01:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 01:05:
....Avivo HD moet je wel installeren, het zit bij Catalyst maar je moet het wel kiezen (vinkje aanzetten), al doet ie dat wel default bij de nieuwere kaarten geloof ik.
Met de Avivo tool kun je eenvoudig testen of het technisch gezien werkt.

Ennuh, mensen willen je niet graag helpen als je alleen maar HET IS ONZIN!!!!!!! roept... 8)7
Sorry, da's misschien mijn schuld, niet van de topicstarter. Ik wees erop dat Avivo iets anders is. Ik heb trouwens net effe gekeken, maar ik zie tijdens een installatie geen mogelijk tot avivo hd vinkje aan/uit...maar laten we er maar over ophouden, aangezien we beiden toch hetzelfde bedoelen.

Zijn 3500+ is overigens een singlecore, die een heeeeel stuk langzamer is dan jouw c2d. Die trekt zelfs met coreavc 1080p niet helemaal goed. Ik denk overigens dat, gezien het ontbreken van reacties, de topicstarter onder zeil is. Geen gek idee overigens...

Verwijderd

Maar die codec is niet multithreaded en belast ook maar 1 core, dual core of niet maakt dus niets uit.

Daarnaast is een AMD 64 niet zoveel trager als een C2D, in dit soort situaties is de C2D ongeveer 35% sneller clock voor clock, de 3500+ draait 2.2 ghz, mijn C2D 1.83, dat scheelt dus amper iets.
Nu kan geheugen bandbreedte wel iets meetellen maar ik draai maar PC6400 dus ook weer niet zo snel.

Misschien toch de moeite waard even goed te checken waar de bottleneck zit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 01:26:
Maar die codec is niet multithreaded en belast ook maar 1 core, dual core of niet maakt dus niets uit.

Daarnaast is een AMD 64 niet zoveel trager als een C2D, in dit soort situaties is de C2D ongeveer 35% sneller clock voor clock, de 3500+ draait 2.2 ghz, mijn C2D 1.83, dat scheelt dus amper iets.
Nu kan geheugen bandbreedte wel iets meetellen maar ik draai maar PC6400 dus ook weer niet zo snel.

Misschien toch de moeite waard even goed te checken waar de bottleneck zit.
Sorry, die codec (coreavc) is echt wel multithreaded! tot 4 cores toe..... en het maakt echt veel uit hoor...
Ik praat helaas uit ervaring. Single core werkt niet met 1080p, x2 4000+ speelt 90% af, 4200+ 99% en 4600+ 99,9%

Hier nog wat over coreavc:

Plays everything that CoreAVC Standard Edition does but adds support for everyone that needs support for SAT TV, IPTV, DVB. For the highend video zealots CoreAVC Professional Edition even supports SMP processors like the Intel® CoreTM 2 Duo, allowing for even fast multitasking while playing back high-definition CoreAVC H.264 video.

- H.264 Baseline, Main, High profile support
- Interlaced support (PAFF and MBAFF)
- SMP (multi-core CPU) support (limit 4)
- GPU support (to be added**)

Vooral op dat laatste met sterretjes heb ik mijn hoop gevestigd. Helaas lees ik op het forum van coreavc geruchten dat hier niet veel mee gaat gebeuren....ik hoop dat ze het fout hebben.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 01:05:
[...]

Bedoel je hiermee te zeggen dat het dus geen onzin is?
Want er is nu al in verschillende posts gezegd dat je het niet KUNT installeren, omdat het al in de driver zit. Het avivo stuk wat je er nog bij kunt installeren, is een transcoder...
Note: ATI Avivo™ and ATI Avivo HD are a technology platform that includes a broad set of capabilities offered by certain ATI Radeon™ GPUs. Not all products have all features and full enablement of some ATI Avivo™ capabilities may require complementary products
1. Playing HDCP content requires additional HDCP ready components, including but not limited to an HDCP ready monitor, Blu-ray or HD DVD disc drive, multimedia application and computer operating system.

Waar het mij even om ging is dat er genoeg valt te lezen over TS aangesneden topic en probeer wat leesvoer en gedachten uiteen te zetten dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is dat ieder systeempje maar even doet wat je er van verwacht :) Inplaats van het blind staren op codecs/players/software/drivers zijn er misschien andere zaken die bij TS een bottleneck vormen of waardoor zijn systeem/verwachtingen niet voldoen.

En leesvoer is er genoeg, maar TS geeft aan dat hij er weinig over kan vinden of wat voor hem van hulp kan zijn. Aangezien er veel teveel hardware de laatste tijd uitkomt en gebruikers allemaal verschillende configuratie's gebruiken is er vrijwel geen pasklare oplossing voor zijn probleem.

Zelf speel ik alles af met een laptop, dual 2300 in combo met een 7600 op 1920-1080 en heb verder nergens last van. Zelfs met een andere laptop, p4 2,4 en een X700 speel ik 1920-1080 af, maar op zijn tandvlees en zie hier en daar dan wat vervormingen in beeld maar dat had ik ook niet anders verwacht. Alles met VLC player. Vaak test ik met kale installatie en een volledig OS geinstalleerd met de software die ik gebruik om te kijken of ik niet wat processen kan killen die teveel aan recources verbuiken die van invloed "kunnen" zijn bij het afspelen van.

• Iddefridde
nou daar ben ik weer.
ik heb ff 5 verschillende versies van powerdvd geprobeerd mij ik krijg de mkv niet afgespeeld in powerdvd. ik heb ook al verschillende versies van WMPC geprobeerd met powerdvd filters. Maar ik ben bang dat het het dus niet gaat werken.

korte reactie op 1080P moet werken op 3500+
Het werkt niet! je kan wel gaan roepen dat het wel moet werken maar hij is toch echt te traag. Sommige films heeft hij wat minder problemen mee dan andere maar mijn cpu trekt het gewoon echt niet Full HD.

en dan nog over de bottelneck. en pas klare oplossing voor de verschillende hardware.
het gaat hier in eerste instantie niet over andere hardware. Het gaat er hier voornamelijk om dat mijn graka iets van me CPU overneemt, wat hij nu dus niet doet. En ik weet dat de bedoelde functie Blu ray en HDDVD is maar ik wil dus weten of het ook KAN om x264 te versnellen.

Verder heb ik 2GB ddr1 met dual channel op 200mhz met een raid 0 opstelling. Ik vraag me af waarom dit relevant zou zijn aangezien het hier voornamelijk om CPU power gaat en GPU wanneer hij mee werkt althans.

[ Voor 36% gewijzigd door Iddefridde op 13-04-2008 02:02 ]

Verwijderd

EDIT: moest reactie op parabellum zijn....

Ach zo.. dan had ik je verkeerd begrepen. >:)
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, er kunnen andere bottlenecks aanwezig zijn. Zonder hdcp schijnt powerdvd uberhaupt geen HD af te spelen. Ik heb overigens (al dan niet terecht) van de TS begrepen dat hij wel hd content kan afspelen (wellicht niet soepel) , maar niet geaccelereerd, en dat het hem hierom ging. Als het hem alleen erom gaat om uberhaupt 1080p af te spelen, zijn jouw suggesties wellicht handig...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 01:58 ]

Verwijderd

Iddefridde schreef op zondag 13 april 2008 @ 01:49:
nou daar ben ik weer.
ik heb ff 5 verschillende versies van powerdvd geprobeerd mij ik krijg de mkv niet afgespeeld in powerdvd. ik heb ook al verschillende versies van WMPC geprobeerd met powerdvd filters. Maar ik ben bang dat het het dus niet gaat werken.

korte reactie op 1080P moet werken op 3500+
Het werkt niet! je kan wel gaan roepen dat het wel moet werken maar hij is toch echt te traag. Sommige films heeft hij wat minder problemen mee dan andere maar mijn cpu trekt het gewoon echt niet Full HD.
k'was er al bang voor :| in ieder geval heeft het bij mij de uitdaging aangewakkerd om ook nog eens te gaan knutselen. Maar dat wordt straks na wat gezonde nachtrust..... Vind ik wat uit, post ik het wel.

• Iddefridde
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 02:02:
[...]

k'was er al bang voor :| in ieder geval heeft het bij mij de uitdaging aangewakkerd om ook nog eens te gaan knutselen. Maar dat wordt straks na wat gezonde nachtrust..... Vind ik wat uit, post ik het wel.
dat zou super zijn want ik ben ook al een week bezig met van alles te proberen. Maar ik ben natuurlijk niet de enige want er zijn hier heb ik het idee meer dan genoeg mensen die een duidelijk verhaal willen horen wat betreft HD meteriaal versnellen. Ik ga eerst ff relaxen en ga er zelf morgen ook weer mee verder.

Verwijderd

@TS:

Staat de CPU inderdaad op 100% tijdens het afspelen?

Zijn er af en toe framedrops of continu?

Volgens mij komen we een heel stuk verder als men gewoon antwoord geeft op vragen ipv lange discussies over hoe slecht alles wel niet is en hoe alles niet werkt.

• Iddefridde
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 02:14:
@TS:

Staat de CPU inderdaad op 100% tijdens het afspelen?

Zijn er af en toe framedrops of continu?

Volgens mij komen we een heel stuk verder als men gewoon antwoord geeft op vragen ipv lange discussies over hoe slecht alles wel niet is en hoe alles niet werkt.
nou het komt er op neer dat wanneer er te veel gebeurt ik idd framedrops krijg.
Nou moet ik zeggen dat het per film verschilt soms zit er een full hd film bij waarbij me pc het allemaal net red. Maar menig HD film met wat actie geeft problemen. Mijn CPU gebruik staat vrijwel continu op 95-100% en na de haperingen en overslaan van drukke frames loopt het geluid achter.
Hieruit kan ik neem ik aan veilig concluderen dan mijn cpu het niet trekt en dus hulp nodig heeft.

Verwijderd

Dan kun je 2 dingen makkelijk proberen:

Check je geheugen bandbreedte, dat de CPU op 100% staat kan ook zijn omdat hij relatief veel tijd kwijt is met communicatie met het geheugen. Check of er geen problemen zijn mbt de geheugen bandbreedte, als die er wel zijn is dat vaak simpel te fixen.

Ander puntje wat je kunt proberen is even je CPU over te clocken, als je dan een afname ziet in het aantal framedrops of zelfs helemaal geen framedrops meer hebt weet je gelijk waar het probleem zit. Je kan dan kijken of je de CPU voortaan altijd overgeclocked wilt draaien (geen enkel probleem als ie stabiel draait wat simpel te testen is), of je bijvoorbeeld 2e hands een snellere CPU erin stopt.

Hardware accelleratie op de GPU is heel leuk en het werkt goed op mijn MCE, maar het werkt niet in alle gevallen en zeker niet met alle media. Nu er steeds meer HD materiaal uitkomt kun je je afvragen of je wel vertrouwen moet hebben in een dergelijke techniek die het probleem nooit 100% zal oplossen.

Veel simpeler is dan om simpelweg de boel te upgraden naar een systeem wat het wel aankan, met huidige hardwareprijzen is dat zelfs met een beperkt budget te doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 02:54 ]

• Iddefridde
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 02:52:
Dan kun je 2 dingen makkelijk proberen:

Check je geheugen bandbreedte, dat de CPU op 100% staat kan ook zijn omdat hij relatief veel tijd kwijt is met communicatie met het geheugen. Check of er geen problemen zijn mbt de geheugen bandbreedte, als die er wel zijn is dat vaak simpel te fixen.
Waarom zou de bandbreedte van me geheugen de beperking zijn!? loopt op 200 (effectief op 400)mhz met dual channal.
Ander puntje wat je kunt proberen is even je CPU over te clocken, als je dan een afname ziet in het aantal framedrops of zelfs helemaal geen framedrops meer hebt weet je gelijk waar het probleem zit. Je kan dan kijken of je de CPU voortaan altijd overgeclocked wilt draaien (geen enkel probleem als ie stabiel draait wat simpel te testen is), of je bijvoorbeeld 2e hands een snellere CPU erin stopt.
Standaard draai ik hem nu op 2,4 i.p.v. 2,2 GHz (multiplier 10x i.p.v. 11 met de bus op 240 i.p.v. 200 mijn geheugen op terug geklokt maar na overklokken staan deze weer op 200 dus effectief 400. Op 2,5 GHz komt het aardig in de richting want dan heb ik bij mijn lastigste HD film slechts af en toe een framedrop. maar dan is hij niet echt stabiel.
Verder wil ik er wel ik er wel zeker van zijn dat het gaat werken en aangezien ik een 939 socet heb met maar beperkte procs is dit latig. Ik steek liever 100 euro extra in een nieuwe Mobo CPU geheugen.
Hardware accelleratie op de GPU is heel leuk en het werkt goed op mijn MCE, maar het werkt niet in alle gevallen en zeker niet met alle media. Nu er steeds meer HD materiaal uitkomt kun je je afvragen of je wel vertrouwen moet hebben in een dergelijke techniek die het probleem nooit 100% zal oplossen.

Veel simpeler is dan om simpelweg de boel te upgraden naar een systeem wat het wel aankan, met huidige hardwareprijzen is dat zelfs met een beperkt budget te doen.
Dus jij krijgt het voor elkaar om de GPU werk te laten verrichten? Kan je dat controleren en laten zien (dmv atitool) want daar ben ik dus erg benieuwd naar. Wat voor bestanden zijn het en welke software gebruik je.

Verwijderd

Ik gebruik geen Ati kaart maar een 8600 (had ik volgens mij al gezegd). Hoe wat of waar weet ik niet aangezien het bij mij gewoon goed werkt, maar PureVideo is anders dan Avivo natuurlijk. Ik weet niet of ie alle formaten kan versnellen en in welke mate maar volgens mij werkt het wel want de CPU is niet super snel en trekt het zonder problemen.

Hoeveel mhz je geheugen draait heb ik niet zoveel aan, al loopt ie 100000Ghz maakt het nog niet zoveel uit, waar het om gaat is de bandbreedte.

Ik vraag het omdat dit een probleem kan zijn, als je CPU continu zit te wachten op je geheugen gaat het allemaal niet sneller. Aangezien decoden niets meer of minder is dan grote hoeveelheden data realtime verwerken met een filter is het geheugen en de geheugen bandbreedte extreem belangrijk.

Check dus even de bandbreedte bijvoorbeeld met Sandra.

En zoals je al zegt, geef even die 100 euro extra uit voor een nieuwe setup dan kun je er weer tegenaan, hardware kost geen drol tegenwoordig.

(Hoewel die CPU ook wel stabiel moet zijn op 2.5 eigenlijk, heb je de HT bus wel laag gehouden en eventueel voltage iets verhoogd?)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 03:52 ]

• Iddefridde
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 03:49:
Ik gebruik geen Ati kaart maar een 8600 (had ik volgens mij al gezegd). Hoe wat of waar weet ik niet aangezien het bij mij gewoon goed werkt, maar PureVideo is anders dan Avivo natuurlijk. Ik weet niet of ie alle formaten kan versnellen en in welke mate maar volgens mij werkt het wel want de CPU is niet super snel en trekt het zonder problemen.
ik zou zeggen installeer ff atitool en kijk of je GPU enig werk verzet, ik ben namelijk wel benieuwd.
Hoeveel mhz je geheugen draait heb ik niet zoveel aan, al loopt ie 100000Ghz maakt het nog niet zoveel uit, waar het om gaat is de bandbreedte.

Ik vraag het omdat dit een probleem kan zijn, als je CPU continu zit te wachten op je geheugen gaat het allemaal niet sneller. Aangezien decoden niets meer of minder is dan grote hoeveelheden data realtime verwerken met een filter is het geheugen en de geheugen bandbreedte extreem belangrijk.

waarom zou dit de beperkende factor zijn?
En zoals je al zegt, geef even die 100 euro extra uit voor een nieuwe setup dan kun je er weer tegenaan, hardware kost geen drol tegenwoordig.

(Hoewel die CPU ook wel stabiel moet zijn op 2.5 eigenlijk, heb je de HT bus wel laag gehouden en eventueel voltage iets verhoogd?)
kijk als ik een nieuwe pc koop dan hoef ik me echt niet meer druk te maken over deze hardware. Maar ik wil juist proberen het met deze hardware aan de praat te krijgen! en aangezien ik net een nieuwe graka heb gekocht om me HD materiaal mee te vernellen wil ik het graag eerst zo proberen.

maar mijn cpu verder overklokken is geen oplossing aangezien hij nog verder moet dan 2,5 en ik daar geen heil in zie. Aangezien hij dan ook foute maakt en ik problemen krijg met me downloads als ik deze repareer en uit pak (usenet).

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 03:49:

Dus jij kunt alle mkv's accelerated afspelen? Dan ben jij de eerste waar ik dat van hoor.
(en dan bedoel ik niet op de cpu)
Zijn bandbreedte van het geheugen hoef tie niet te meten, die is bij een amd64 met dual channel iig tussen de 6-8 GB/s, en zeker niet het probleem bij video decoding.
Ook heb ik de indruk dat de TS nu gewoon eens duidelijkheid wil hoe het nu zit met hardware accelerated video afspelen met ondersteuning van de GPU. Waarschijnlijk heeft hij daarom mede zijn 38XX kaart gekocht. De oplossing met upgraden van de cpu is waarschijnlijk de laatste stap die hij wil nemen.(als niets anders meer werkt) Voor hem extra zuur: hij moet dan mainboard, processor en geheugen tegelijk vervangen.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:56

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
De HD3xxx series kaarten hebben dezelfde Decoding engine (UVD) als de HD2400-2600 series kaarten.

Zelf heb ik nu de ASUS HD3850 512MB. Ik kan 1080p afspelen met 0% CPU, zolang de encodes binnen bepaalde marges zijn. Dit wordt L4.1 encoding genoemd.

Enige wat je nodig hebt bij ATI:
- Catalyst Drivers geinstalleerd
- voor XP: Hotfix (zit in de updates)
- MPC-HC v1.1.0.0 of nieuwer

Hier is een topic waar het over UVD gaat.

Ik kan nu 1080p afspelen op een AMD64 3200+ :). Met 5% CPU gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 13-04-2008 12:18 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Iddefridde
BiG-GuY schreef op zondag 13 april 2008 @ 11:49:
De HD3xxx series kaarten hebben dezelfde Decoding engine (UVD) als de HD2400-2600 series kaarten.

Zelf heb ik nu de ASUS HD3850 512MB. Ik kan 1080p afspelen met 0% CPU, zolang de encodes binnen bepaalde marges zijn. Dit wordt L4.1 encoding genoemd.

Enige wat je nodig hebt bij ATI:
- Catalyst Drivers geinstalleerd
- voor XP: Hotfix (zit in de updates)
- MPC-HC v1.1.0.0 of nieuwer

Hier is een topic waar het over UVD gaat.

Ik kan nu 1080p afspelen op een AMD64 3200+ :). Met 5% CPU gebruik.
Zijn er nog instellingen filters? Aangezien het op die manier niet lukt hier. Hoe kan ik zien welke encoding is gebruikt bij mijn films? En begrijp ik hieruit dat ik geen L5.1 kan versnellen?

• Iddefridde
Ok ik heb ff rondgekeken en heb nu het volgende.

mplayerc homecinema x86 v1.1.0.0
CyberLink PowerDVD 7.3

vervolgens heb ik Powerdvd als externe filter toegevoegd aan MPC.

En als ik Film 1 (Fear and loathing in Las Vegas) afspeel doet de GPU al het werk!
alleen Film 2 (Sin City) geeft problemen. Hier loop MPC vast en geeft een fout.
ligt dit aan L5.1 L4.1 ? of waar zou fit aan kunnen liggen.

Tot zo ver ben ik erg blij dat ik het in ieder geval voor elkaar krijg een film hardware verssneld af te laten spelen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 10:02:
[...]
Dus jij kunt alle mkv's accelerated afspelen? Dan ben jij de eerste waar ik dat van hoor.
(en dan bedoel ik niet op de cpu)
Dat zeg ik toch helemaal niet... :?
Zijn bandbreedte van het geheugen hoef tie niet te meten, die is bij een amd64 met dual channel iig tussen de 6-8 GB/s, en zeker niet het probleem bij video decoding.
Daarom juist! Stel er zit iets niet goed en hij haalt maar een zeer beperkte bandbreedte, dan is dat meestal simpel te fixen maar kan zeker wel voor dit soort performance problemen zorgen.
(En 6-8 GB/s is enigsinds overdreven voor simpel PC3200 ook al is het dual channel).
Ook heb ik de indruk dat de TS nu gewoon eens duidelijkheid wil hoe het nu zit met hardware accelerated video afspelen met ondersteuning van de GPU. Waarschijnlijk heeft hij daarom mede zijn 38XX kaart gekocht. De oplossing met upgraden van de cpu is waarschijnlijk de laatste stap die hij wil nemen.(als niets anders meer werkt) Voor hem extra zuur: hij moet dan mainboard, processor en geheugen tegelijk vervangen.
Toch is het de moeite waard het te vermelden, de kans is vrij groot dat het nooit gaat werken zoals de TS wil omdat het nu eenmaal niet compatible is met alle soorten media. Dan is een upgrade van hardware een simpele fix.

• Iddefridde
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 17:40:
[...]

Dat zeg ik toch helemaal niet... :?

Daarom juist! Stel er zit iets niet goed en hij haalt maar een zeer beperkte bandbreedte, dan is dat meestal simpel te fixen maar kan zeker wel voor dit soort performance problemen zorgen.
(En 6-8 GB/s is enigsinds overdreven voor simpel PC3200 ook al is het dual channel).
hier wat cijfers.
geheugen doet 4,6GB/s 2x1GB PC3200 2.5 4 4 7
HD doet 95MB/s
CPU 2,4 GHz 1,5v 23705it/s 7186MOPS
Toch is het de moeite waard het te vermelden, de kans is vrij groot dat het nooit gaat werken zoals de TS wil omdat het nu eenmaal niet compatible is met alle soorten media. Dan is een upgrade van hardware een simpele fix.
Kijk dit is natuurlijk geen oplossing. Ik snap zelf ook dat als ik nieuwe hardware koop ik niet met dit probleem zit. Maar met die intentie open ik natuurlijk niet een nieuw topic. Ik wil graag duidelijkheid over de mogenlijkheden van x264 versnellen. En ik ben met de hulp van de mensen hier al weer wat dichterbij! ik had de hoop al bijna op gegeven maar met MPC HC lukt het welk enkele films af te spelen. Nog lang niet allemaal maar Hier ben ik al erg blij mee.

Dus als jij me nu kan uitleggen hoe ik het voor elkaar moet krijgen de rest van me films af te laten spelen ben ik je erg dankbaar.

Ik zou graag het fijne van de verschillende bestand types uitzoeken maar weer niet goed welke software ik daar voor nodig heb. Ik heb namelijk 2 mkv's waarvan de 1 het wel doet en de ander het niet. (de 1 is trouwens 720 deze doet het wel en de ander is 1080 en deze doet het niet)
Daarnaast heb ik ook nog een 1080P wmv en deze wil hij wel afspelen maar lijkt een probleem te hebben met de codecs. Hij doet het wel maar krijgt continu blokjes in beeld
Afbeeldingslocatie: http://img329.imageshack.us/img329/1310/naamloosrm9.jpg

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:41

Twazerty

AVCHDCoder developer

Zelf heb ik een pc die HD makkelijk af moet kunnen spelen maar ondervond toch problemen mbt stotteren/haperen. Oplossing: Haali's Video Renderer met buffers op 100M en frames op 128. Dit met een HD2400Pro. Op mijn HD3870 ondervond ik bijna geen problemen. Hier kan ik de buffers zelfs op 256M zetten en de frames op 256. Op de HD2400 hapert het beeld hevig als ik hem op 256M zet.

GPU Belasting HD2400Pro met VC1 WMVHD 1080p: circa 35% bij veel beweging circa 47%
GPU Belasting HD2400Pro met H264 mkv 720p: circa 30%.

CPU tussen 60 en 90% (C2D@3GHz)

[ Voor 3% gewijzigd door Twazerty op 13-04-2008 19:17 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26
Had hier ook problemen met blokjes in bepaalde films en kon het niet uitstaan.
Mijn hardware : 4600+, 2GB, X1950XT
De uiteindelijke oplossing in mijn geval was het volgende :
- installatie van CoreAVC
- H264 registratie weghalen van powerdvd ( regsvr32 /u "C:\Program Files\CyberLink\PowerDVD\VideoFilter\CL264dec.ax" )
- media player classic downloaden
- re-register optie gebruiken van CoreAVC

Na dit kon ik de films waar ik eerst problemen mee had probleemloos afspelen in mediaplayer classic.

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:48
Twazerty schreef op zondag 13 april 2008 @ 19:11:
Zelf heb ik een pc die HD makkelijk af moet kunnen spelen maar ondervond toch problemen mbt stotteren/haperen. Oplossing: Haali's Video Renderer met buffers op 100M en frames op 128. Dit met een HD2400Pro. Op mijn HD3870 ondervond ik bijna geen problemen. Hier kan ik de buffers zelfs op 256M zetten en de frames op 256. Op de HD2400 hapert het beeld hevig als ik hem op 256M zet.

GPU Belasting HD2400Pro met VC1 WMVHD 1080p: circa 35% bij veel beweging circa 47%
GPU Belasting HD2400Pro met H264 mkv 720p: circa 30%.

CPU tussen 60 en 90% (C2D@3GHz)
De 2400 pro is dan ook een kaartje die net iets tekoert schiet qua snelheid, hem wat overclocken zou ook een goede optie geweest zijn ;)

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

betaplayer schreef op zondag 13 april 2008 @ 20:47:
[...]

De 2400 pro is dan ook een kaartje die net iets tekoert schiet qua snelheid, hem wat overclocken zou ook een goede optie geweest zijn ;)
Heb eerst een HD3870 gekocht. Later een HD2400Pro erbij gezet met als doel extra monitor niet om 1080p te draaien. Ik ben genoodzaakt mn 2 monitor op de HD2400Pro te zetten omdat die flikkers van ATI er een zeer belangrijke optie niet in hebben zitten. Heb de problemen al hier op het forum gepost maar er was geen oplossing. Nouwja 2e videokaart erbij. Probleem was als ik de primaire monitor de DVI kabel eruithaal de 2e monitor als primai ging staan en zo mijn hele setup verziekt. Is zeer lastig dit weer goed te krijgen. Bij gebruik 2e videokaart heb ik dit probleem niet. Zolang het werkt vind ik het ok. Als het maar niet schokt. Misschien een andere codec zodat ik eventueel mijn CPU belasting naar beneden kan krijgen? Welke raden jullie mij aan?

Verwijderd

Misschien toch handig om wat meer over codecs te lezen. HD films, we weten allemaal maar ze vandaan komen ;) Maar het is de vraag met welke codec een film gedaan is en omdat er 264 word vermeld wil niet zeggen dat het 1 en dezelfde codec is, waardoor de ene film beter afspeelt dan de andere, zolang je maar de juiste codec geinstalleerd hebt staan.

Er zijn veel codecs voor HD content maar misschien is het handig om het volgende artikel eens door te lezen en de vele sublinks. En wanneer je een softwarematige DVD speler installeert wil dat niet zeggen dat deze gelijk alle codecs afspeelt, laat staan hardwarematig ondersteunt, dat moet er wel op geschreven zijn. Mijns inziens word er wat te makkelijk over gedacht en liggen de zaken wat complexer dan men denkt :

Wikipedia: H.264/MPEG-4 AVC

Succes

Edit = typo

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-05 18:19

Krizzie

Progressive Music \o/

De meeste 720P mkv's kun je wel HW matig laten versnellen maar die trekken de meeste cpu's dus ook makkelijk, de 1080P mkv's willen dan alleen werken als ze met L4.1 gecodeerd zijn en dat zijn de meeste dus niet. :')

Gelukkig zie ik ze wel steeds meer verschijnen. :)

Geluidswolk

• BiG-GuY

BiG-GuY

De films die met MPC-HC ook niet werken. Vallen niet te accelereren. Dit komt doordat die films waarschijnlijk met een oudere versie van x264 encoded zijn, met een te zwaar profiel. Wat dus buiten de DXVA/UVD standaard valt. Op 720p resolutie zijn de beperkingen minder groot, waardoor het vaker wel hardwarematig gedecode kan worden.

In het topic dat ik in mijn vorige post linkte, heb ik al een meer technische uitleg gegeven van het waarom en hoe van het niet kunnen afspelen van bepaalde bestanden.

Bij die bestanden is de enige manier om ze wel hardwarematig te decoden, om de file nogmaals te encoden en dan nu met een goed profiel. Houd er rekening mee dat dit 1 erg lang duurt en 2 je waarschijnlijk kwaliteit verliest. Ik als pro-encoder heb er veel ervaring mee, en een recode van een x264 is vaak minder in kwaliteit. Maar of iedereen dat verschil merkt, is een tweede.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik heb een paar films die worden door MPCHC zonder blokken afgespeeld. En een paar films die blokken. Allemaal WVC1 1080p. Waar ligt dat aan dat deze blokken? Als ik ze in PowerDVD8 afspeel blokken ze niet.

Ook als ik binnen MPCHC "MPC Video Decoder" DXVA uitzet gaat het goed.

[ Voor 15% gewijzigd door Twazerty op 14-04-2008 16:56 ]

• ratsja
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09-2023

ratsja

bi polair

Ik krijg de WMV HD bestanden niet accelerated, deze heb ik gedownload van de microsoft site.
Ik heb de GA-MA78GM-S2H met de 3200 on board.
Ik krijg in power DVD de acceleration niet enabled.
een MKV bestand doet het wel.
Is het uberhaupt wel mogelijk om VC1 bestanden te accelereren ?

Misschien doe ik iets verkeerd of zie ik het over het hoofd.

PS: ik daai Vista Ultimate, catalyst 8.3

• hwmook
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-06-2025
Beste Allen, ook ik ondervind een hoop problemen met het afspelen van 1080P films op mijn mooie FullHD flatscreen. Heb er een DVI HDMI kabel tussen liggen en inderdaad bij mij schokt het beeld ook. Of de audio loopt door en het beeld blijft stil staan. Heb niet het idee dat het aan mijn systeem ligt. Alhoewel de Vista processor monitor wel aangeeft dat hij een hoop (vaak 80%<) processor capaciteit opvreet. Mijn systeem is het volgende:
E4400 Dual Core processor
512 MB Nvidia GT 8500
4096 MB intern geheugen.

Windows Vista Ultimate 64bit.
Pure Video geinstalleerd.
VLC player
WMPC
Matrouska

Enig idee of ik dit nog kan optimaliseren waardoor hij beter gaat afspelen?
Vaaak heb ik overigens mijn films op een externe HD staan. USB2 zou dit naar mijn idee moeten kunnen streamen, maar het maakt met sommige films al verschil als ik de data op mijn interne schijf zet.

Verwijderd

hwmook schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 16:00:
Beste Allen, ook ik ondervind een hoop problemen met het afspelen van 1080P films op mijn mooie FullHD flatscreen. Heb er een DVI HDMI kabel tussen liggen en inderdaad bij mij schokt het beeld ook. Of de audio loopt door en het beeld blijft stil staan. Heb niet het idee dat het aan mijn systeem ligt. Alhoewel de Vista processor monitor wel aangeeft dat hij een hoop (vaak 80%<) processor capaciteit opvreet. Mijn systeem is het volgende:
E4400 Dual Core processor
512 MB Nvidia GT 8500
4096 MB intern geheugen.

Windows Vista Ultimate 64bit.
Pure Video geinstalleerd.
VLC player
WMPC
Matrouska

Enig idee of ik dit nog kan optimaliseren waardoor hij beter gaat afspelen?
Vaaak heb ik overigens mijn films op een externe HD staan. USB2 zou dit naar mijn idee moeten kunnen streamen, maar het maakt met sommige films al verschil als ik de data op mijn interne schijf zet.
Gebruik Media Player Classic Home Theathre (MPC-HT) om je bestand af te spelen. Tijdens het afspelen rechter knop -> Filters -> MPC Video Decoder. Hier moet enable DVXA aanstaan en kun je ook zien of je H264 (o.i.d.) versneld wordt. Je hebt hier geen speciale decoders voor nodig (juist niet!)

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-05 19:15
Ik Gebruik een.
AMDx2 5000, HD3870 met hdmi op me Fullhd TV, 2 GB Geheugen en kan prima alle formaten afspelen...
alleen de orginele bluray films met Power DVD (gebruik een Bluray Rom) en de rest prima zonder hakkelen of stotteren via Media player Classic, en ook het geluid loopt gewoon synchroom

Geinstalleed : Power DVD
Geinstalleerd : CCCP Codec Pack
Geinstalleerd: Windows Vista Home Premium 64b
Geinstalleerd : Media Player Classic 64BIT

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ik kan 1080p vloeiend afspelen op de volgende systemen met MPC-HC:

Alle Apple.com 1080p trailers zijn hardwaredecodable bij mij.

Software decoding: 100+% (niet vloeiend dus)
Harwdare decoding: 0-5%
Met AMD 3200+ en ATI HD2400Pro + XP Home x86 (VMR9 Renderless)

Software decoding: 50-75%
Hardware decoding: 0-5%
Met AMD64 X2 4600+ + ATI HD2600XT + XP Pro x86 (VMR9 Renderless)

Software decoding: 15-25%.
Hardware decoding: 0-1%.
Met Intel Q6600 en ATI HD2600XT + Vista x64 (EVR-Custom)

Software decoding: 15-25%.
Hardware decoding: 0-1%.
Met Intel Q6600 en ATI HD3850 + Vista x64 (EVR-Custom)

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 10:52
Het is allemaal zo simpel gewoon MPC Homecinema installeren zorgen dat die de interene filter gebruikt, kijk voor de rest even hier.

http://mpc-hc.sourceforge.net/DXVASupport.html

Als je een film kijkt moet je even rechts klikken en dan filters selecteren. Staat daar MPC Video Decoder tussen dan wordt de interne decoder gebruikt klik op deze decoder en check of DXVA aanstaat en wordt gebruikt.

• plapz0r
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11-2023

plapz0r

Ahh nuts!..

Q9300
9800GX2
2GB DDR1066

Welke output ik ook kies in MPCHC ik krijg 1080p niet vloeiend, daarentegen in PowerDVD icm Purevideo loopt het als een zonnetje. 720p content speelt wel vloeiend af in MPCHC.

Dit allemaal op een verse install.

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 10:52
En heb je gechecked of DXVA is ingeschakeld en ook daadwerkelijk wordt gebruikt? Dat 720P vloeiend loopt lijkt me logisch want dat is geen probleem voor je CPU.

• plapz0r
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11-2023

plapz0r

Ahh nuts!..

Hij staat ingeschakeld, maar hoe kan ik zien of deze ook daadwerkelijk gebruikt wordt?

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

plapz0r schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 20:30:
Hij staat ingeschakeld, maar hoe kan ik zien of deze ook daadwerkelijk gebruikt wordt?
naar je CPU belasting kijken en/of naar je GPU belasting. Dit vergelijken met ingeschakelde DXVA.

• reindevos
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-04 09:02
Het werkt bij mij, met media player classic - hc kan ik hd film afspelen via hardwarematige decodering door de videokaart. Computerbelasting is inderdaad meteen stukken lager! daarom veel dank aan degenen die hier gereageerd hebben!

Een ding lukt alleen niet: wmc-hc speelt geen wmv bestand af, terwijl bijvoorbeeld vlc mediaplyer hier geen moeite mee heeft. Maar met VLC kun je de harwarematige decodering weer niet aanzetten, vandaar dat ik dit graag met mediaplayer classic wil afspelen.

Iemand een idee wat hieraan te doen is?

NB: heb de videocodecs al geinstalleerd: ccccp en ffdshow

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Zoomplayer in combinatie met CoreAVC werkt ook. Al komt gek genoeg het GPU gebruik niet boven de 30%. :/ Of ATiTool is erg onnauwkeurig.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Xadeon schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 14:56:
Zoomplayer in combinatie met CoreAVC werkt ook. Al komt gek genoeg het GPU gebruik niet boven de 30%. :/ Of ATiTool is erg onnauwkeurig.
Das niet gek (zelfs vreemd hoog) omdat CoreAVC geen DXVA ondersteund.

Het is een redelijke snelle software decoder. De kwaliteit wordt wel eens bediscussieerd omdat ie bepaalde post-processing stappen over zou slaan die bijvoorbeeld ffdshow wel uitvoerd.

• reindevos
Ik was wat te voorbarig geloof ik met mijn bericht over hardwarematig afspelen.
Wilde de visite even earth laten zien in full hd maar dat was redelijk schokkerig.
Speel een m2ts bestand van 7,78gb af met media player classic hc.
heb de output ingesteld op EVR custom press.
Cpu belasting is idd stukken lager, maar hoe kan ik dan toch nog schokkerig beeld hebben?? :(

• reindevos
Speel trouwens af met een ATI Radeon HD 3850 512MB
Het verder het multimedia systeem van tweakers BBG april 2008
Zou toch probleemloos full hd moeten kunnen afspelen
Ik vind het wel een domper op deze manier

Wie kan me helpen?

• reindevos
Blijkbaar reageert hier niemand meer of is dit topic gesloten?

Op de site van sapphire lees ik vandaag bij de specificaties dat de Sapphire ATI Radeon HD3850 512mb Pci-e slechts tot aan 1080i ondersteunt en 1080p dus gewoon niet trekt.

Is dat zo???

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:34
Loop het continue schokkerig? Of is het met tussenpozen?

Probeer eens te spelen met de refresh rate binnen Windows. Op mijn plasma krijg ik veel vloeiender beeld op 50hz dan op 60hz.

specs

• BiG-GuY

BiG-GuY

reindevos schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 14:02:
Blijkbaar reageert hier niemand meer of is dit topic gesloten?

Op de site van sapphire lees ik vandaag bij de specificaties dat de Sapphire ATI Radeon HD3850 512mb Pci-e slechts tot aan 1080i ondersteunt en 1080p dus gewoon niet trekt.

Is dat zo???
Dat zal een typo zijn op de sapphire site.aangezien zelfs kaarten uit de hd2400 series 1080p kunnen accelereren. En meeste pc's van nu moeten 1080p ook vloeiend kunnen afspelen op de CPU... op mijn oude AMD 4600+ kon ik zelfs bluray kijken zonder DXVA (50-80% CPU usage).

Maar voor de mensen die nog altijd problemen hebben. Laat MPC-HC uberhaupt zien dat DXVA aanstaat? En al geprobeerd directx te updaten? (tis immers DirectX Video Acceleration) :P.

• reindevos
Tv-ouput resolution max 1080i staat bij de specificaties
Zie link en dan specs aan klikken (excel bestand) 2e tabblad:
http://www.sapphiretech.c...erview.php?gpid=224&grp=3

Goed nieuws is dat ik nieuwste sapphire ATI drivers erop heb gezet (catalyst 8.7 en avivo xcode)
Ook Direct x geupdate.

Hij draait nu in de gewone windows media player vrij goed (wmv bestand 8gig)
Af en toe nog wel zo'n streep van onder naar boven, vrij kort en niet erg storend.

In ieder geval dank voor de reacties. Ik heb me voorgenomen de ontwikkelingen hier te blijven volgen.

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Er staat "tv-output". Ik neem aan dat jij je vga-kaart gewoon op een monitor hebt aangesloten mbv een DVI-kabeltje.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• reindevos
Yep, heb 2 dvi-uitgangen op de HD 3850 zitten, eentje loopt naar mn monitor de andere met een dvi-hdmi kabel naar mn tv. Mijn tv kan 1080p aan maar blijkbaar trekt de tv-output van mijn videokaart dit niet (loopt tot 1080i)

Verder liepen bestanden met 1080p content slecht op mijn pc zelf. Via MPC-HC met DXVA accelaratie toch nog schokkerig beeld. Ook VLC en WMP zelfde verhaal.

Gisteren Sapphire ATI HD3850 drivers van 23 juli 08 erop gezet incl Avivo Xcode en direct x geupdate en nu lopen de films al een stuk soepeler.

• The_nv40_man
reindevos schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 08:19:
Yep, heb 2 dvi-uitgangen op de HD 3850 zitten, eentje loopt naar mn monitor de andere met een dvi-hdmi kabel naar mn tv. Mijn tv kan 1080p aan maar blijkbaar trekt de tv-output van mijn videokaart dit niet (loopt tot 1080i)

Verder liepen bestanden met 1080p content slecht op mijn pc zelf. Via MPC-HC met DXVA accelaratie toch nog schokkerig beeld. Ook VLC en WMP zelfde verhaal.

Gisteren Sapphire ATI HD3850 drivers van 23 juli 08 erop gezet incl Avivo Xcode en direct x geupdate en nu lopen de films al een stuk soepeler.
Het maakt voor het decoding proces geen drol uit op welke resolutie beeldscherm die film wordt weergegeven. Een 1080p film kan gewoon mbv DXVA gedecode worden waarna het op de meest uiteenlopende beeldschermen kan worden weergeven. Niet anders dan bij een film met een andere encodering. Xcode is sowieso een encode applaicatie en gaat het decoderen niet helpen. Je hebt alleen (buiten de display driver, maar dat lijkt me ook zonder gebruikt van DXVA nodig) een DXVA compatible decoder nodig; ingebouwd in een player (MPC-HC) of als standalone. VLC gebruikt iig eigen interne codecs die geen DXVA ondersteunen.

Met MPC-HC moet het absoluut lukken. Stel de output op de juiste manier in en zorg dat het bestand wat je wil afspelen binnen de L4.1 limieten blijft.

• BiG-GuY

BiG-GuY

reindevos, welke CPU heb je? en overige hardware? (MEM/HDD?) en draai je Vista of XP?

Op een AMD64 x2 4600+ kon ik al 1080p vloeiend afspelen op de CPU. Met een snellere CPU kan je zelfs met een IGP (onboard graphics) zelfs van intel. Nog 1080p afspelen.

• reindevos
Hey Big-Guy,
Dit is hem:

Intel Core 2 Duo E8400
Moederbord MSI P35 Neo2-FIR
Werkgeheugen Kingston 2GB
Videokaart Sapphire Radeon HD 3850 512MB heatpipe
Harde schijf Samsung SpinPoint F1 750GB

Zoals ik al meldde gaat het nu beter met 1080p afspelen, computergebruik rond de 30% met VLC mediaplayer (dus zonder hardwarematige versnelling)

Alleen WMV bestanden met MPC-HC afspelen lukt niet. Lijkt alsof MPC dat niet kan decoderen

• BiG-GuY

BiG-GuY

Die PC moet 1080p echt wel goed kunnen afspelen zonder enige vorm van acceleratie...
En je weet nu zeker dat de interne codecs van MPC-HC gebruikt worden en niet ffdshow of iets anders.
En VLC is een van de slechtste spelers als je kwaliteit belangrijk vind. Het support veel, maar de codecs erin zijn enorm outdated. MPC-HC heeft de nieuwste codecs geïntergreerd. En WMV werkt bij mij gewoon prima in MPC-HC (zolang het geen streams of beveiligde bestanden zijn)...

En nogmaals: XP of Vista?
Afhankelijk van het OS dien je een andere renderer te kiezen in de opties van MPC-HC.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 22-08-2008 22:59 ]

• reindevos
Ik heb vista basic home premium.
Ik snap niet dat wmv-bestanden in mpc-hc bij mij niet doorkomen.
Ik heb via de handleiding op het doom9 forum alles ingesteld
ffdshow via filter-insttelling bijv. geblocked.
verder DXVA support en EVR custom pres. ingeschakeld

Heb alleen het CCCP codec pak niet geblocked omdat ik die niet kan selecteren. Kan het daar aan liggen?

Dank voor je hulp iig. Kwaliteit is voor mij het belangrijkste, dus je hulp is meer dan welkom.

• The_nv40_man
reindevos schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 12:57:
Ik heb vista basic home premium.
Ik snap niet dat wmv-bestanden in mpc-hc bij mij niet doorkomen.
Ik heb via de handleiding op het doom9 forum alles ingesteld
ffdshow via filter-insttelling bijv. geblocked.
verder DXVA support en EVR custom pres. ingeschakeld

Heb alleen het CCCP codec pak niet geblocked omdat ik die niet kan selecteren. Kan het daar aan liggen?

Dank voor je hulp iig. Kwaliteit is voor mij het belangrijkste, dus je hulp is meer dan welkom.
Klik rechts op het beeld en kijk bij filters wat voor codec er gebruikt wordt. Als er staat MPC Video Decoder dan wordt de interne decoder gebruikt. Die kan dus H264 decoden mbv dxva. VC1 werkt volgens mij nog niet. WMV bestanden zijn vaak niet H264 dus check even of dat het geval is.

• reindevos
MPC Video Decoder staat ingeschakeld. Daar ligt het probleem niet.
Probleem bij mij is dat MPC-HC de WMV bestanden niet afspeelt.
Hoe kan ik zien of mijn WMV bestand ook H264 is?
Pagina: 1