Socket 775, de X38 chipset en Raid. Het beste mainboard ?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.183 views

• langgelee2002
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-06-2018
Hallo allemaal,

Momenteel draai ik dit systeem : ABIT NF7-S Rev. 2.0 , XP3200+ , X800XT PE

Het is tijd voor een upgrade, ik wil overstappen op een nieuwe grafische kaart. Aangezien dit pciE gaat worden moet ik de belangrijkste componenten van mn systeem gaan vervangen.

Ik heb me ingelezen op het huidige processoraanbod en kom uit op een Q9300 van intel (quadcore) (dit artikel gaf de doorslag )

Ik wil dat het moederbord tenminste Crossfire 2x16 lanes (ik houdt dus vast aan Ati/AMD , ik heb vertrouwen in de RV770, daarnaast draai ik al jaren Ati, 'goed gevoel over' :) ) en Raid kan draaien.
Ik heb het eea gelezen en kom tot nu toe uit op de volgende borden:

Asus Maximus Formula (X38, DDR2)

Asus P5E (X38, DDR2) ( Xbitlabs test de P5E)

Asus Rampage Formula (X48, DDR2) (Anandtech test de Rampage Formula)

Gigabyte GA-EX38-DS5 (X38, DDR2)

Gigabyte GA-X48-DS5 (X48, DDR2) (Anandtech test de GA-X48-DSQ)

Ik haal graag het maximale uit mn syteem, dus de borden mogen wat meer kosten.

Wat zijn jullie ervaringen met socket 775, de X38 chipset en Raid ?

Tips mbt andere mainboards zijn zeer welkom,

Alvast bedankt !

[ Voor 33% gewijzigd door langgelee2002 op 12-04-2008 18:48 ]

Promoter of no cheats and fair play

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou uiteraard voor de Gigabyte gaan. Asusborden zijn imho van twijfelachtige kwaliteit en die dingen brengen altijd veel problemen met zich mee (al is het alleen maar het feit dat ze doorgaans vrij kieskeurig zijn mbt geheugen). Zelf heb ik hele goede ervaringen met Gigabyte en het zijn borden die gewoon goed in elkaar zitten. Waarom trouwens niet een X48? Als je toch de max uit het systeem wilt halen :)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

ik zit met 'hetzelfde' probleem, ik ga voor de Maximus Formula met een Q9450
je hebt een Asus en kan goed overklokken, ik zou de Maximus Formula willen hebben met Sli functionaliteit, dus wordt voor mij denk ik de 780i chipset :P

De P5E3 Deluxe is een heel leuk bord,maar dan zit je met die DDR3 zoals je al zei
En asus heeft redelijk goede ondersteuning en mocht je willen gaan overklokken of een bepaald budget in gedachten hebben dan moet je daar je wensen weer aan aanpassen.
hint hint ;) ga voor de maximus formula

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• langgelee2002
Waarom trouwens niet een X48? Als je toch de max uit het systeem wilt halen
DDR3, daarnaast levert de X48 momenteel weinig nieuws (aangezien deze X38's zijn opgerekt naar 1600 mhz)

[ Voor 4% gewijzigd door langgelee2002 op 12-04-2008 00:32 ]

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 00:26:
Ik zou uiteraard voor de Gigabyte gaan. Asusborden zijn imho van twijfelachtige kwaliteit en die dingen brengen altijd veel problemen met zich mee (al is het alleen maar het feit dat ze doorgaans vrij kieskeurig zijn mbt geheugen). Zelf heb ik hele goede ervaringen met Gigabyte en het zijn borden die gewoon goed in elkaar zitten. Waarom trouwens niet een X48? Als je toch de max uit het systeem wilt halen :)
Hier sla je toch echt behoorlijk de plank mis. Heb je misschien een aantal argumenten waarom Asusborden van twijfelachtige kwaliteit zijn en ze per definitie veel problemen met zich mee brengen tegenover Gigabyte borden? We praten dan wel over de highend Gigabye borden tegenover de highend ASUS borden.

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

P5E? Best goedkoop te krijgen nu. Heb er zelf raid op gedraaid, heb het alleen weggedaan omdat het niet lekker wilde werken met mijn Tracers (meteen antwoord op de vraag hierboven).

[ Voor 95% gewijzigd door Sp33dFr34k op 12-04-2008 00:38 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

yakamitsu schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 00:32:
[...]

DDR3, daarnaast levert de X48 momenteel weinig nieuws (aangezien deze X38's zijn opgerekt naar 1600 mhz)
Ik heb hier gewoon een X48 bordje dat met DDR2 werkt hoor :)
Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 00:35:
[...]

Hier sla je toch echt behoorlijk de plank mis. Heb je misschien een aantal argumenten waarom Asusborden van twijfelachtige kwaliteit zijn en ze per definitie veel problemen met zich mee brengen tegenover Gigabyte borden? We praten dan wel over de highend Gigabye borden tegenover de highend ASUS borden.
Als ik alleen al kijk naar geheugen compatibility tussen die 2 merken dan is het zo dat ik bij Gigabyte borden vrijwel alles erop kan prikken en het werkt, terwijl diezelfde dimmen alleen maar BSODs geven op Asus borden.
Daarnaast is het uitval van bordjes van Asus aanzienlijk. Als ik zie wat ik aan Asusspul krijg en wat er bij ons in de winkel aan Asusspul doodgaat is dat gewoon verhoudingsgewijs veel meer dan Gigabyte.

• langgelee2002
Ik heb hier gewoon een X48 bordje dat met DDR2 werkt hoor
Kijk jongens, ik waardeer jullie enthousiasme (en ook je ervaring, je werkt in een winkel begrijp ik) mbt de verschillende merken.
Ik zou graag wat modellen -, en de algemene ervaringen met die borden horen (socket 775, de X38 chipset en Raid)
Toch bedankt ;)

[ Voor 25% gewijzigd door langgelee2002 op 12-04-2008 00:53 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

yakamitsu schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 00:47:
[...]

Kijk jongens, ik waardeer jullie enthousiasme (en blijkbaar ervaring, je werkt in een winkel begrijp ik) mbt de verschillende merken.
Ik zou graag wat modellen horen, ik ga dan zelf wel op zoek naar de 'user-expiriences'. Het net staat er vast vol mee.
Toch bedankt ;)
Ik heb zelf de X48-DQ6 van Gigabyte. De DS5 is wellicht iets leuker voor je budget, maar dat is nagenoeg hetzelfde bordje, op wat features na. Maar mocht je een X38 willen dan zou ik een EX38-DS5 nemen en niet de X38-DS5. Al is het alleen maar omdat de X38-DS5 niet meer gemaakt wordt en opgevolgd is door de EX38 (gezien die de mogelijkheid tot energysaving heeft). Verder zijn het dezelfde borden, maar de EX38 is gewoon nieuwer.

En verder hebben de X38 en X48 beide de ICH9R RAID. Ik heb zelf de EP35-DS4 en X48-DQ6 en moet zeggen dat de performance gelijk is als het aankomt op de RAIDcontroller. En alles vanaf de P35 heeft de ICH9R southbridge, dus dat zit wel goed. Aan te raden is wel die te gebruiken en niet de RAID mogelijkheden die een Marvell of JMicron je bieden, die presteren stukken minder.

[ Voor 18% gewijzigd door TERW_DAN op 12-04-2008 00:54 ]

• langgelee2002
De Gigabyte GA-X48-DQ6 is een prima tip, thanx (ook mbt de raid contollers)

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik had een P35 Gigabyte bordje, die bootte retetraag als je raid gebruikt (ook ICH9R). Toen hadden ze dat allemaal, weet niet of de X chipsets dat ook hebben?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sp33dFr34k schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 01:05:
Ik had een P35 Gigabyte bordje, die bootte retetraag als je raid gebruikt (ook ICH9R). Toen hadden ze dat allemaal, weet niet of de X chipsets dat ook hebben?
Herkenbaar, mijn 965P-DS3P deed dat ook. Nadat ik de Samsung hdds vervangen had (omdat ze echt zwaar onbetrouwbaar waren) door Seagates bootte het ding net zo snel als met alle andere RAIDControllers. Heb het nu getest op de 965P-DS3P, de EP35-DS4 en de X48-DQ6 en het boot gewoon net zo vlot als bijv op mijn antieke TX2000 controller met 4 disks eraan.

• langgelee2002
Ik heb de beide gigabyte-bordjes even bekeken (je had gelijk, de DS5 is prima; ik zie als enig verschil de extra e-sata aansluiting)
Het verschil tussen beide chipsets zit hem puur in de 1600 mhz standaard.
Na eea gelezen te hebben concludeer ik dat de X48 gewoon simpelweg de 1600mhz standaard heeft (dus beter overklokbaar ?) en de X38 niet (hoewel prima te schalen naar 1600mhz+)
Kostentechnisch neig ik dus sterk naar de X38..

Overigens:
Als ik alleen al kijk naar geheugen compatibility tussen die 2 merken dan is het zo dat ik bij Gigabyte borden vrijwel alles erop kan prikken en het werkt, terwijl diezelfde dimmen alleen maar BSODs geven op Asus borden.
Ik lees in het grote Gigabyte topic (P35,X38,X48) dat er toch redelijk veel geheugenproblemen zijn en de bordjes van gigabyte dus ook vrij kieskeurig kunnen zijn.
De Gigabyte X38/X48 bordjes lijken vaak te gaan hangen in een reset-loop (nav geheugenproblemen die ontstaan)

Kunnen jullie me , naast Gigabyte en Asus, nog andere bordjes adviseren ?

[ Voor 66% gewijzigd door langgelee2002 op 12-04-2008 14:16 ]

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05-2025
Een ander merk is DFI (bekend van de DFI Lanparty moederborden), in hun assortiment zitten ook X38 en X48 moederborden (in de LT of DK series)...

Deze DFI borden schijnen erg goed te zijn qua overklokken en tweak opties...

Dan wordt het wel wat lastiger om deze te pakken te krijgen.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Is de Asus P5E niks? Dat is exact hetzelfde boardje als een Rampage board alleen net iets goedkoper en zonder frutsels waar je niks aan hebt.

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 14:51
Maar de dfi bordjes zijn ook meteen een heel stuk duurder.
En ze zijn ook nog niet volop te krijgen volgens mij. en de X48 staat nog niet eens in de pricewhatch

• langgelee2002
Is de Asus P5E niks? Dat is exact hetzelfde boardje als een Rampage board alleen net iets goedkoper en zonder frutsels waar je niks aan hebt.
De asus P5E is inderdaad een prima bord, maar heeft geen interne raidmogelijkheden. Eén schijf in je kast en éen op de externe controller. Raar maar waar (gericht op raid 5, waarschijnlijk)

edit:
Hoezo interne raid mogelijkheden? Ik denk dat je in de war bent met de P5K. Daar moet je een schijf buiten, 1 schijf binnen. Bij de P5E niet. (Intel ICH9R Raid controller)
kay, my bad ;)

[ Voor 23% gewijzigd door langgelee2002 op 12-04-2008 15:30 ]

• FiXeR.nl
  • Niet online
yakamitsu schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 15:15:
[...]

De asus P5E is inderdaad een prima bord, maar heeft geen interne raidmogelijkheden. Eén schijf in je kast en éen op de externe controller. Raar maar waar (gericht op raid 5, waarschijnlijk)
Hoezo interne raid mogelijkheden? Ik denk dat je in de war bent met de P5K. Daar moet je een schijf buiten, 1 schijf binnen. Bij de P5E niet. ;) (Intel ICH9R Raid controller)

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

P5E haalde ik daarboven ook al aan, maar kreeg er geen reactie op... :X

Opzich best een leuk bordje voor het geld, enige nadeel is weer het ram compatibiliteitsprobleem en de vdroop.

En ja, de frutsels van de Rampage zijn wel leuk, volledige versie van 3dmark/stalker, lcd poster, knopjes op het mobo enzo :D Maargoed, verder inderdaad weinig nieuws onder de zon. Hier een fotootje, ben zelf van een X38 naar X48 gegaan, precies dezelfde PCB...

Afbeeldingslocatie: http://img406.imageshack.us/img406/3385/mobo1cn8.jpg

• FiXeR.nl
  • Niet online
De X38 is de X48. Als ik nu in mijn P5E een Rampage bios flash heb ik gewoon een Rampage. :)

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

FiXeR.nl schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 16:46:
De X38 is de X48. Als ik nu in mijn P5E een Rampage bios flash heb ik gewoon een Rampage. :)
Niet helemaal, maargoed als je een vdroop mod toepast zit je al dicht in de buurt ;)

• FiXeR.nl
  • Niet online
De vdroop is vrijwel weg na de bios flash ;) .

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Misschien een beetje offtopic (hoewel het handig kan zijn voor de TS), maar je hebt het dus al geprobeerd aan je reactie te zien? :)

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Ik ben voor de Maximus Formula gegaan, de Rampage voegt niets toe. Het enige verschil is dat de X48 officeel de 1600 ondersteund en dat de geheugen instellingen uitgebreider zijn.

Mijn voornaamste rede voor de Maximus Formula waren die extratjes en het feit dat ik geheugen gevonden heb die goed samenwerkt met het moederbord (OCZ2P10004GK).

Een eis was dat ik 8GB kon draaien en de Maximus Formula icm OCZ2P10004GK schijnt probleemloos te werken.

Ik heb ook voor de Gigabytes gestaan waar alleen de DQ6 een optie was omdat ik twee netwerkaansluitingen wil. De Asus ROG borden hebben meer opties wat bij mij de doorslag gaf.

Het feit dat er meer problemen zijn met de ASUS borden is denk ik doordat ze vaker worden verkocht.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• langgelee2002
Afgelopen weekend begon ik te twijfelen; tóch een Nvidia-kaart ? (ze geven tenslotte momenteel meer fps voor euro's).
Ik ben me gaan verdiepen in Nforce bordjes, en kwam tot de ontdekking dat de 790i geen DDR2 ondersteunt. De 780i heeft een hulpje in de vorm van een brug-chip die 2x16 SLI mogelijk maakt, maar ondersteunt wel DDR2.
Na de 780i met de X38 te hebben vergeleken was de keuze snel gemaakt; de x38 wordt in de meeste vergelijken veruit als de meest stabiele chipset neergezet. Daarnaast ondersteunt de X38 1600mhz. De 780i stopt bij 1333.

Een X38 bordje dus.

Ik las hierboven over de vdroop, ik heb me hier eens in verdiept ( linkje ) en vraag me nu af:

In het algemeen; wat zijn jullie negatieve ervaringen met vdroop (los van de 'theorieen', ik hoor graag daadwerkelijke ervaringen)

Met betrekking tot het P5E bord; iemand negatieve ervaringen met overklokken vwb de vdroop ?

Een gehyped 'probleem' of daadwerkelijk serieuze instabiliteit. Ik krijg de indruk dat dit wat gehyped is.

• FiXeR.nl
  • Niet online
vdroop is pas irritant als je er stikstof op gaat gooien. Als jij gewoon een CPU 24/7 op 3.6Ghz ofzo laat lopen heb je er geen last van.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

En daar zijn de Xeons nog voor gemaakt ook (niet die snelheid als standaard) maar wel het 24/7 gedeelte ;)

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Nee, zolang je er rekening mee houd is de vdroop niet echt een probleem te noemen. Het is natuurlijk wel gewoon mooier als je het daadwerkelijke voltage hebt wat je ook instelt en dat het stressed niet nog een keer omlaag gaat...

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Je kan altijd de pencil mod nog toepassen op de P5E ik ben hiermee naar een vdroop van 0 gegaan :D

Twitter | Linkedin

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Mavvie schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:35:
Je kan altijd de pencil mod nog toepassen op de P5E ik ben hiermee naar een vdroop van 0 gegaan :D
Als het zo makkelijk is waarom doen fabrikanten het zelf dan niet?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

omdat de Vdroop handig is als je van idle naar full load gaat in een korte tijd.
Mocht hij ge-Vdroop mod zijn dan heb je een grotere kans op data verlies/beschadiging dan met gewoon de Vdroop 'enabled'

en lees deze post nog eens door: yakamitsu in "Socket 775, de X38 chipset en Raid. Het ..."

Verwijderd

ik heb zelf een maximus formula (x38) hierop een 3,6Ghz Q6600 Vcore 1.384V (bios 1.40V) heb nu al een aantal moederboorden gehad (wel allemaal asus en p965 chips) maar heb nog nooit zo weinig droop gezien. Echter met dit boord heeft het me eerst een maand geduurd de juiste rams te vinden want het is nogal een kieskeurig ding xD.

verder zou ik de maximus > P5E stellen vanwege de bijgevoegde software, looks, en andere accesoires.

wat ik zelf niet snap.. waarom zou de Vdroop van de P5E hoger zijn dan een maximus formula, het is dezelfde pcb en zo op het oog ziet ik geen verschil. (naast de andere NB/SB heatsinks dan)

• langgelee2002
Zeg Nubby, welk geheugen draai je momenteel ?

Ik ga waarschijnlijk voor het maximus bord en geheugentips zijn erg welkom

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

Geldt zowel voor moederborden als voor geheugen - kijk daarvoor gewoon naar de QVL van het bord naar keuze.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.