Toon posts:

geluidsdemping op 4-kanaalssysteem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb al enige tijd een soundblaster X-fi ExtremeGamer in mijn kast zitten en ik kwam op het idee om naast mijn gewone 2-weg stereoboksen (Creative T-40) nog een stereoversterker met 2 AudioPro boksen op aan te sluiten. Nu werkt alles prima buiten het feit dat ik het volume van de versterker enorm hoog moet zetten om iets wat decibels uit de AudioPro's te kunnen trekken.

Configuratie:
- front: creative T40
- rear: AudioPro

Bij de X-fi kun je je configuratie veranderen via de THX-console, waar op zich niets verkeerd mee is. Wanneer ik dan een kanaal- of ruistest uitvoer blijkt dat het volume van de boksen, aangesloten op de versterker, goed in verhouding is met T-40's. Enkel wanneer ik naar muziek luister vermindert het volume enorm (ALLEEN bij de boksen op de versterker).

Voor alle duidelijkheid: ik gebruik windows mediaplayer, KMPlayer en de creative mediasource player voor het afspelen van muziek en video. Het voorgenoemde fenomeen komt bij alle 3 voor !

Wat is jullie idee hieromtrent?

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik gok zo dat jouw MP3's alleen op de frontkanalen worden afgespeeld door je geluidskaart, of dat er een dynamisch-geluidfunctie oid in werking is die het geluid van je achterste kanalen vervormt..

Softwarematig dus, lijkt mij :)

Check de instellingen van je geluidskaartdriver eens!

Verwijderd

Topicstarter
Timmyboy_ schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 20:50:
Ik gok zo dat jouw MP3's alleen op de frontkanalen worden afgespeeld door je geluidskaart, of dat er een dynamisch-geluidfunctie oid in werking is die het geluid van je achterste kanalen vervormt..

Softwarematig dus, lijkt mij :)

Check de instellingen van je geluidskaartdriver eens!
Geloof me, ik heb alles al dubbel en dik gecontroleerd. Tuurlijk is het een softwarematig probleem.
Ik kan je wel nog zeggen dat ik windows vista draai, dat zegt mss genoeg.

Het geluid wordt wel degelijk op de rearkanalen afgespeeld!

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 21:46:
[...]

Geloof me, ik heb alles al dubbel en dik gecontroleerd. Tuurlijk is het een softwarematig probleem.
Ik kan je wel nog zeggen dat ik windows vista draai, dat zegt mss genoeg.

Het geluid wordt wel degelijk op de rearkanalen afgespeeld!
In dat geval, wat gebruik je zoal om muziek mee te draaien? Aangezien LAME er bij mij voor zorgde dat de Dolby Digital weergave via S/PDIF compleet fucked op was zou ik het eens in je decoders zoeken, doet die niet iets van ruimtelijke weergave oid? :)

Verder draai ik zelf nog XP dus van Vista heb ik geen verstand helaas :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat ik op een gegeven moment gedaan heb met mijn "gewone" audigy 2, is een extra AUX-uitgang gemaakt.
Zie [Audigy 2] Pin layout Audigy drive voor de hele historie.

Het zou me niks verbazen als dat op jouw geluidskaart ook kan. Ik weet niet hoe handig je bent met een soldeerbout, maar volgens mij moet het je wel lukken als ik je zo hoor ;)

Alternatief kun je naturlijk ook nog gewoon 2 splitters kopen en die op tussen je frontuitgang en je speakerset zetten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Timmyboy_ schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 18:21:
[...]

In dat geval, wat gebruik je zoal om muziek mee te draaien? Aangezien LAME er bij mij voor zorgde dat de Dolby Digital weergave via S/PDIF compleet fucked op was zou ik het eens in je decoders zoeken, doet die niet iets van ruimtelijke weergave oid? :)

Verder draai ik zelf nog XP dus van Vista heb ik geen verstand helaas :)
Ik heb vista codecs pack v4.5.9 bovenop de standaard codecs die in de vista installatie zitten geïnstalleerd. Ik zal deze eens de-installeren en zien wat het geeft.

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 18:36:
Wat ik op een gegeven moment gedaan heb met mijn "gewone" audigy 2, is een extra AUX-uitgang gemaakt.
Zie [Audigy 2] Pin layout Audigy drive voor de hele historie.

Het zou me niks verbazen als dat op jouw geluidskaart ook kan. Ik weet niet hoe handig je bent met een soldeerbout, maar volgens mij moet het je wel lukken als ik je zo hoor ;)

Alternatief kun je naturlijk ook nog gewoon 2 splitters kopen en die op tussen je frontuitgang en je speakerset zetten :)
Het kan zijn dat deze oplossing werkt maar ik ga echt niet aan mijn kaart zitten solderen (ook al is dit niet zo moeilijk). Met een splitter kan ik het eens proberen maar dan (als dit werkt) ga je het hele probleem omzeilen.

Laat mij duidelijk zijn, ik moet geen 4 speakersysteem hebben. Ik ben dit enkel aan het uitproberen omdat ik in de toekomst een htpc wil bouwen. Als dan hetzelfde probleem zich voordoet is heel je htpc opzet naar de vaantjes. Geluidskwaliteit staat bij mij hoog opgeschreven. Als je bv. een versterker en boksen van een paar duizend euro aansluit op zo'n kaart.. tja, ben je dik bescheten zoals we dat in België noemen :+

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 03:16:
[...]

Ik heb vista codecs pack v4.5.9 bovenop de standaard codecs die in de vista installatie zitten geïnstalleerd. Ik zal deze eens de-installeren en zien wat het geeft.
Zoals ik al gedacht had, ik heb geen verschil gemerkt.
Kan ik het nu zijn dat ik de enige ben met dit probleem? Mss ligt het aan mijn versterker ofzo?
Deze is een sony, type STR-DE135 (is al verscheidene jaren oud) en de pc is aangesloten op de TV/LD ingang via RCA jacks.

Zou het kunnen zijn dat andere aansluitmogelijkheden, bv optisch, betere resultaten geeft?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2008 21:54 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:17

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Misschien moet je Foobar eens proberen. Sowieso wat mij betreft een van de betere muziekspelers en daarmee kun je in de DSP opties kiezten voor bijvoorbeeld: "move stereo to rear channels" en "convert stereo to 4 channels"
Als dit allemaal resulteert in de huidige situatie dan gaat er in Vista iets goed fout.

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Topicstarter
bartvl schreef op maandag 14 april 2008 @ 22:01:
Misschien moet je Foobar eens proberen. Sowieso wat mij betreft een van de betere muziekspelers en daarmee kun je in de DSP opties kiezten voor bijvoorbeeld: "move stereo to rear channels" en "convert stereo to 4 channels"
Als dit allemaal resulteert in de huidige situatie dan gaat er in Vista iets goed fout.
Hey, het werkt :o Dank je wel _/-\o_

Maar wat moet ik doen om bv hetzelfde effect te hebben bij windows media center (of mss nog beter: mediaportal). En waarom werkt dit bij foobar wel en niet bij andere programma's? Bestaan er mss plug-ins voor WMC ed programma's?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:58

Jag

Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 03:28:
[...]Laat mij duidelijk zijn, ik moet geen 4 speakersysteem hebben. Ik ben dit enkel aan het uitproberen omdat ik in de toekomst een htpc wil bouwen. Als dan hetzelfde probleem zich voordoet is heel je htpc opzet naar de vaantjes. Geluidskwaliteit staat bij mij hoog opgeschreven. Als je bv. een versterker en boksen van een paar duizend euro aansluit op zo'n kaart.. tja, ben je dik bescheten zoals we dat in België noemen :+
Ik snap niet zo goed wat je nou probeert te bereiken. Wil je nou wel of geen 4-kanaals setup? Want in principe komen geluiden gewoon alleen uit je front speakers, behalve natuurlijk met film of games. En voor fillms zou ik SPDIF uit gebruiken, je receiver laten decoden en een 5.1 opstelling gebruiken. Muziek zou ik stereo laten als je geluidskwaliteit belangrijk vindt :).
Pagina: 1