Alle P35 mobo's resetten 1x als de stroom eraf is geweest?

Pagina: 1
Acties:

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Hele erge global issue, maar volgens mij heeft iedereen (of bijna iedereen) dit probleem met P35 mobo's.
Als je de stroom van je pc haalt, er weer op zet en de pc weer aanzet, gaat de pc heel even aan en knalt daarna weer uit.
Dit voor zo'n 2sec en dan gaat de pc weer aan en werkt perfect.
Ik zie een hoop mensen met dit problemen (zowel met asus, gigabyte en msi mobo's).
Bios updates lijken niet te helpen en het probleem blijft zich voordoen, komt hier ooit een fix voor?

Nog een probleem met mijn GA-P35-DS4, als ik de pc in slaapstand zet, en daarna weer aan zet, geeft deze dezelfde symptomen als hierboven, alleen dan in een loop.
Dus elke keer weer na een paar seconde uit en weer aan, totdat de stroom eraf gaat en dan er weer op, dan dus nog een keer en daarna werkt het eindelijk normaal.

Wat is dit eigenlijk voor onzin allemaal, die slaapstand issue zal vast wel alleen bij mijn mobo liggen maar dat 1x resetten lijkt toch echt voor zowat elk P35 moederbord te gelden.

Weet iemand hier meer over, en of dit ooit nog is gefixed gaat worden?

http://specs.tweak.to/15535

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het double boot probleem nadat de stroom eraf geweest is gaat niet gefixt worden vrees ik :/ Het gebeurt namelijk voordat het BIOS geladen is wat me doet vermoeden dat het echt wel chipsetafhankelijk is en dus een bug/feature van de P35 chipset.

Verwijderd

Behalve een bug in BIOS is de meest plausibele verklaring dat overklokinstellingen te rigoureus afgesteld zijn.

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2017 16:26 ]

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05 10:38
Ik herken het probleem wel, maar dan wel op mijn Gigabyte GA-P954-DS4 en enkel wanneer ik overclock.

_@/'

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

tjtristan schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 22:26:
Hele erge global issue, maar volgens mij heeft iedereen (of bijna iedereen) dit probleem met P35 mobo's.
Als je de stroom van je pc haalt, er weer op zet en de pc weer aanzet, gaat de pc heel even aan en knalt daarna weer uit.
Dit voor zo'n 2sec en dan gaat de pc weer aan en werkt perfect.
Ik zie een hoop mensen met dit problemen (zowel met asus, gigabyte en msi mobo's).
Bios updates lijken niet te helpen en het probleem blijft zich voordoen, komt hier ooit een fix voor?

Weet iemand hier meer over, en of dit ooit nog is gefixed gaat worden?
Dit heb ik dus ook op mijn X38 mobo (Asus P5E). Ik snap er echt niks van. Als de stroom eraf is geweest heeft ie veel moeite met opstarten. Altijd eerst 2sec aan en dan weer reboot en dan loopt ie wel goed. Maar bij mijn mobo kom het ook heel vaak voor dat ie zelfs na de 2sec reboot geen beeld en geen mobo biepje geeft. Tijdens het booten en zelfs tijdens het laden van het OS krijg ik wel eens spontaan een reboot.

Volgens mij is het probleem erger geworden met de nieuwere bios. Ik had standaard verise 0203 erop staan, maar met alle 05xx en nieuwe heb ik deze problemen. Ik vroeg me af of andere mobo's dit ook hebben, aangezien je er bijna niemand over hoort en het ook niet het nieuws heeft gehaald..

Ohja, soms krijg ik zelfs een overclokcing failed melding als de CPU niet eens overgeklokt is. En aan mijn voeding kan het ook niet liggen, want die kan een kilowatt leveren :P

[ Voor 6% gewijzigd door frankknopers op 08-04-2008 22:35 ]

Goud is geen geld

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:56
Ik heb hetzelfde op P35 MSI Platinum. Als de stekker eruit is geweest wam uit, dan weer aan en af en toe zelfs voor 2e keer wam uit en weer aan.
Systeem loopt verder stabiel, na het instellen van hogere voltages op de CPU doet ie het ook zonder dat de stekker eruit is.
Dus het lijkt te maken te hebben met voltage van de CPU :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Zo ver ik weet is het idd geen bug maar een feature. Dit is de overclock beveiliging die test of zijn systeem stabiel genoeg is. Anders zal deze zich terug zetten naar stock waarden.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 23:17:
Zo ver ik weet is het idd geen bug maar een feature. Dit is de overclock beveiliging die test of zijn systeem stabiel genoeg is. Anders zal deze zich terug zetten naar stock waarden.
idd het is een feature ;)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-05 09:21

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mijn Gigabyte 965p-ds3 heeft het ook, dus het is niet iets dat alleen bij P35 mobo's voorkomt.
Vraag: hoe erg kun je je er aan storen dat je pc 2 seconden langer over het booten doet? Kan me nauwelijks voorstellen dat je er veel hinder aan ondervindt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• anonimoes
  • Laatst online: 11-11-2024

anonimoes

Zomerweer is ook maar relatief

Hier met een GA P35 DS4 hetzelfde 'probleem'. Dat ie dat doet na power-off vind ik eigenlijk niet zo'n punt... Handig is anders maar na één keer doet ie het inderdaad wel gewoon. Wat vervelender is, is dat hij het soms ook ineens bij een normale boot doet en dan tig keer achter elkaar, heel af-en-toe gooit ie dan ook mijn OC de deur uit... De OC is overigens zeer stabiel (SoB stabiel meer dan een paar dagen. SoB geeft bijna net zo'n zware belasting als prime/orthos als ik het goed heb). Ook op Orthos heeft ie 8+ uur stabiel gedraaid bij het testen van de OC. Soms vindt het mobo echter dat het toch niet goed is lijkt het...

Gemberthee: water met een smaakje.

• MoominPapa
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-05 21:04
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 23:17:
Klinkt te mooi om waar te zijn :) Heb je toevallig een linkje waar dit meer in detail beschreven wordt?

MoominPapa

[ Voor 55% gewijzigd door MoominPapa op 08-04-2008 23:56 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 23:52:
Mijn Gigabyte 965p-ds3 heeft het ook, dus het is niet iets dat alleen bij P35 mobo's voorkomt.
Vraag: hoe erg kun je je er aan storen dat je pc 2 seconden langer over het booten doet? Kan me nauwelijks voorstellen dat je er veel hinder aan ondervindt :)
Mijn GA-965P-S3 had het anders niet. Ik heb het dan over de double boot als de stroom van de computer af is geweest. Mijn huidig bord (MSI P35 Neo2-FR) heeft het wel en doet het ook op standaardwaarden.

Dat testen is allemaal wel mooi maar waarom moet de voeding hierbij terug uitgeschakeld worden? Dat het booten iets langer duurt vind ik niet zo erg maar ondertussen wordt je harde schijf onnodig belast.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Inderdaad. Krijg ik ook als ik mijn FSB verander: dan simuleert de BIOS als het ware een cold boot, om te kijken of je nog wel echt lekker kunt opstarten zo. Goeie feature.

Normaal gesproken hoort de spanning niet van de voeding (lees: moederbord) gehaald te worden. Althans je mobo ziet die power loss als iets onverwachts, en doet dan dus eerst nog een keer die boot waarbij ie de eerste keer uitgaat. Goeie feature, dus.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Ik vind het niet storend verder, mijn p5k doet het ook. Het is alleen maar als de stroom er volledig is afgeweest. En dat gebeurt toch alleen als ik hardware ga wisselen :)

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij doet ie het niet als je niet overclocked toch?

specs

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-02 18:39
Dit is niet alleen met P35 moederborden.
Mijn P5B-E met P965 chipset doet dit ook al.
Dit is dus al een stuk langer en ik zie dit niet als een probleem.
Meer als beveiliging zodat je pc altijd opstart ook al failed je overclock.

• maratropa
  • Niet online
Het is wel arelaxed dat je schijven even een stroomstoot krijgen, al heb ik dat een beetje ondervangen met ze vertraagd op te laten starten via m'n raid controller.

specs

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 22:49
DarkShadow16 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 09:37:
Dit is niet alleen met P35 moederborden.
Mijn P5B-E met P965 chipset doet dit ook al.
Klopt, mijn p5b en p5b-mx ook

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:22

KoffieNT

banaan

Jup, mijn P5E VM HDMI doet dit ook (intel G33). Gelukkig wordt dan niet de bios gereset o.i.d. want dat is dan weer wel heel storend.

Maarja het schijnt nogal veel voor te komen dus ik maak me er niet zo druk om. :)

:D

• Z3R0
  • Laatst online: 20:21
Mijn P5K, P35 doet dit ook alleen heb ik het wel heel erg. PC blijft rebooten om de 5 seconden :(
Het is me gister gelukt voor het eerst in 5 dagen om in het BIOS te komen (misschien komt het door de stand van de maan ofzo?). Ik zette mijn pc weer uit om de hardeschijven aan te sluiten en ik kreeg hem niet meer aan. Ik start de pc op, na 5 seconden gaat hij uit en weer na 5 seconden start hij weer op. Ik ga mijn bord RMA doen en een Gigabyte GA-X38-DS4 kopen.
Beetje raar allemaal :S

If There's A Limit, I Mean To Reach And Then Overcome It

• Admiral Freebee
  • Niet online
X38 moederborden hebben ook het double boot "probleem". Alleen is het inderdaad niet normaal dat je in een resetloop blijft zitten.

• Dirtyharry
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Ik heb een p5k-se, deze heeft dit probleem ook.

Na contact met asus zeggen deze dat het te maken heeft met de p35 chipset. Deze moet zich steeds resetten.

Ik denk dat met een bios update niet op te lossen is. :(

De mijne doet het iedere keer als ik de pc aanzet. Ik sluit hem dan ook helemaal af dmv een centrale knop.

• MoominPapa
Als dit een "feature" was zoals enkele jongens hier zeggen, dan denk ik dat Asus, Gigabyte, MSI etc. het van de daken zouden schreeuwen, want als je begint te googlen naar "coldboot probloms" of "double boot" komt er geen eind aan het aantal klachten dat je tegenkomt.

Op deze site (http://www.pcworld.com/sh...tby,retailer/reviews.html) staat dat een Abit bordje er ook me kampte, tot "It does have an annoying double boot issue, but it is fixed with the newest bios release"...

MoominPapa

• maratropa
  • Niet online
Volgens mij zijn er biossen waarbij de clockgenerator zichzelf OOK reset als de CPU op default snelheid draait, en biossen die dat niet doen.

Maar als je gaat overclocken over een bepaalde grens heen dan gaat ie het ook doen, hoe dan ook.

Beetje vervelende eigenschap van de chipset maar geen bug voorzover ik heb gelezen.

specs

Verwijderd

De mijne heeft het niet. Dus als het een feature is is het maar vaag wanneer het optreedt en wanneer niet. Heb nooit last van het probleem. Enkel als ik te zwaar overklok doet hij het een paar keer om settings terug te zetten en dan boot hij door. Heel af en toe blijft hij dat in loop doen.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Soms is de cold boot/reboot echt hardnekkig, want zelfs een vrij losse overklok van 2.4 naar 3 GHz op mijn E6600 met veel meer voltage dan nodig is trekt ie nog niet.. Dan gaat ie ook opeens driemaal rebooten en dan zet ie hem weer op default BIOS. En dan kost het me weer twee reboots om de overklok (die weldegelijk stabiel is) terug te zetten, alle onboard dingen uit te schakelen en de SATA drives in RAID te zetten en als primair bootdevice in te stellen..

Leuke feature die me soms wel een kwartier extra kost, hopen dat de nieuwere chipsets dit niet hebben anders moet ik maar overstappen naar AMD :P

Goud is geen geld

• TNO
  • Laatst online: 21-05 16:18

TNO

cake.

Dit is toch "gewoon" de turn-on delay? Zoals ook staat beschreven in het "Welke voeding heb ik nodig" topic? Mijn MSI P965 platinum heeft hetzelfde euvel als jullie beschreven, maar het zou dus ook gewoon een kwestie zijn van de voedingen het op het moment van aanvraag niet meteen bij kunnen benen. Om het maar een beetje vaag te zeggen. Het is in ieder geval een redelijk passend antwoord..

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

TNO schreef op woensdag 09 april 2008 @ 19:19:
Dit is toch "gewoon" de turn-on delay? Zoals ook staat beschreven in het "Welke voeding heb ik nodig" topic? Mijn MSI P965 platinum heeft hetzelfde euvel als jullie beschreven, maar het zou dus ook gewoon een kwestie zijn van de voedingen het op het moment van aanvraag niet meteen bij kunnen benen. Om het maar een beetje vaag te zeggen. Het is in ieder geval een redelijk passend antwoord..
Het zou best eens kunnen dat het zo is, de combinatie voeding en mobo. Heb zelf een Thermaltake-Toughpower, in combinatie met een P5K. Als de spanning niet van mijn voeding is geweest, heb ik nooit restarts :*)

(enja, mijn e6600 is wel overgeclockt,3.2ghz)

[ Voor 3% gewijzigd door pcgek op 10-04-2008 09:14 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• MoominPapa
TNO schreef op woensdag 09 april 2008 @ 19:19:
[...]maar het zou dus ook gewoon een kwestie zijn van de voedingen het op het moment van aanvraag niet meteen bij kunnen benen.
Een 380W Seasonic kwaliteitsvoeding die een 200W PC niet voldoende startstroom kan geven?

MoominPapa

• TNO

TNO

cake.

MoominPapa schreef op woensdag 09 april 2008 @ 22:20:
[...]

Een 380W Seasonic kwaliteitsvoeding die een 200W PC niet voldoende startstroom kan geven?

MoominPapa
Ik lepel het ook alleen maar uit die topic-start op. Als ik er meer over wist, had ik het wellicht zelf ook al op gelost. Ik probeer hier ook alleen maar in mee te denken.
Zowel mijn PC als die van m'n broertje kennen dit probleem. Qua hardware, ook voeding dus namelijk een Antec Truepower 430W, zijn ze identiek, op de overclock na. Mijn pc draait op 3.0 gHz en die van m'n broertje op stock (Core2 E6600).

Verwijderd

MoominPapa schreef op woensdag 09 april 2008 @ 22:20:
[...]

MoominPapa
Dat het een 380W voeding is die een 200W PC moet kunnen voeden is niet relevant en dat het een seasonic voeding is is ook niet relevant.
Bij de voeding moeten de spanningen binnen de marges zitten binnen een bepaald tijdsbestek, dit is genormeerd. Als de voeding de norm haalt is het goed. Als het moederbord ook binnen de norm(voor moederborden) zit is er geen probleem. Beide normen zijn op elkaar afgesteld opdat alles perfect werkt. Als er een reeks moederborden is dat buiten de norm valt, dan mag de voeding nog zo krachtig en goed zijn en zijn eigen norm goed aanhouden, als het moederbord de termijn niet accepteert waarop de spanningen op peil zijn, kan je problemen krijgen.

• MoominPapa
OK, het ligt dus wel bij het mainboard en dus niet de voeding. Om het maar even duidelijk te stellen en eventuele verwarring te vermijden :)

MoominPapa

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

MoominPapa schreef op donderdag 10 april 2008 @ 00:14:
OK, het ligt dus wel bij het mainboard en dus niet de voeding. Om het maar even duidelijk te stellen en eventuele verwarring te vermijden :)

MoominPapa
Nee, het is gewoon een combinatie van. Je kunt niet klakkeloos aannemen dat je moederbord het probleem veroorzaakt, je kunt net zo goed een moederbord hebben die alle voedingen accepteert behalve die ene die op elk ander systeem wel goed werkt.

Heb zelf overigens geen last van deze feature en weet precies wanneer het wel en niet gebeurt. Althans, ik weet natuurlijk de reden niet, maar ik weet wel wat ik wel of niet moet doen om deze feature te laten inschakelen.
Het mooie bij deze feature is dat ik meteen al een idee heb of mijn overklok lekker wil werken. Als ik mijn processor overklok in de BIOS en het gaat goed dan start mijn BIOS door en kom ik aan mijn boot toe. Als ik de overklok iets te hoog zet of de spanning iets te laag dan valt de pc uit na de instellingen te hebben opgeslagen en na een seconde of 2 schakelt de boel weer in. Als ik dan ga testen dan kom ik 8 van de 10 keer wel ergens een stabiliteitsprobleempje tegen.

Zo'n zelfde iets zat ook al op mijn K9N-SLI Platinum alleen had ik er daar meer moeite mee omdat dat echt een ramp was om vanuit een slechte overklok (of gewoon slecht gedetecteerde stockspeeds) uiteindelijk het systeem weer aan te krijgen.

• Jimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:53
Heb het alleen als ik de stroom er af heb (knopje of kabel uit de voeding), dan gaat inderdaad bij het aanzetten alle lampjes en fans blazen en weer uit, paar seconden niks en hup daar gaat ie.

Zolang spanning er op zit heb ik overigens het 'probleem' niet en stoor me er eigenlijk ook niet echt aan.

• maratropa
  • Niet online
Iig komt het op een goed stabiel systeem nog steeds wel eens voor, en heeft het te maken met de intel chipset, en dus niet met de voeding oid.. Die stomme search op de Xtremesystems forums werkt hier niet maar daar zitten wel wat posts met meer info.

[ Voor 27% gewijzigd door maratropa op 10-04-2008 15:27 ]

specs

• jensjens
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-08-2025
Ik ben blij te horen dat dit een feature is en geen bug ofzo. Ik heb de Asus P5K-E. Toen ik mijn PC voor het eerst bootte had ik dit dus ook. Ik schrok me toen dood omdat ik dacht dat mijn voeding of mobo kortsluiting had gemaakt en ergens was doorgebrand ofzo. Gelukkig bootte ie na de 2e keer wel 8)7

iRacing Profiel

• MoominPapa
Het is geen feature, laat je niks wijsmaken. Als het een overklokbeveiliging zou zijn, moet ie het altijd doen. Maar hij doet het alleen als de elko's van de PSU leeg zijn, dus is het een startprobleem. Als dit een feature was, zouden Intel en de mainboardfabrikanten het heus wel zeggen, is tenslotte een verkoopsargument dan.

MoominPapa

• ptrmas
  • Laatst online: 15-05 15:52
ik heb savonds allijd de spanning eraf, en ja hoor raad maar heb ook het probleem met opstarten dat hij na 2 seconden vastloopt en overclock failed zonder overclock..... Echt geweldig.....

• anonimoes
  • Laatst online: 11-11-2024

anonimoes

Zomerweer is ook maar relatief

MoominPapa schreef op donderdag 10 april 2008 @ 21:59:
Het is geen feature, laat je niks wijsmaken. Als het een overklokbeveiliging zou zijn, moet ie het altijd doen. Maar hij doet het alleen als de elko's van de PSU leeg zijn, dus is het een startprobleem. Als dit een feature was, zouden Intel en de mainboardfabrikanten het heus wel zeggen, is tenslotte een verkoopsargument dan.

MoominPapa
Dat ie het alleen doet als de voeding leeg is klopt in mijn geval in elk geval niet: Ook na het instellen van een nieuwe OC en soms ook nadat ik gewoon de reset knop gebruikt heb gebeurd het. Vooral voor de resetknop is het bordje overigens erg gevoelig, hij komt dan vaak in een loop van meerdere keren power-up, power-down terecht. En soms ook spontaan bij het aanzetten zonder dat de prik van de voeding af is geweest.

Gemberthee: water met een smaakje.

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11-2025
Bij mij hie rgeen enkel probleem. Gebruik ook de P5K C dit geeft geen enkel probleem.

Verwijderd

MoominPapa schreef op donderdag 10 april 2008 @ 21:59:

MoominPapa
Wat jij wil jongen. Een niet stabiele overclock word namelijk bij mij op dezelfde manier behandeld.
BIOS Setting Recovery
Recoverable safe and frequently used CMOS settings
http://www.gigabyte.eu/Fi...ch/tech_20060605_safe.htm

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2008 16:01 ]

Verwijderd

Volgens mij gaan je harde schijven een stuk korter mee met dat 2 keer opstarten.
Een harde schijf (platters) moet toch eerst uitgedraaid zijn voordat hij weer aan mag.
Ik weet nog dat ik vroeger 30 seconden moest wachten alvorens de pc weer aan te zetten.
Of stoppen de platters nu sneller?
Wie weet het??

• MoominPapa
En waar precies staat dit coldboot gedrag op deze pagina beschreven? Hier staat niks over. Of interpreteer jij een term als "BIOS Setting Recovery" zo als het jou het best uitkomt?

Als dit het geval is, zou elke gebruiker exact hetzelfde gedrag moeten waarnemen, en aangezien dat niet het geval is ga ik ervan uit dat jij een beetje te hoopvol enkele features van Gigabyte staat te interpreteren.

MoominPapa

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

MoominPapa schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 16:01:
[...]

En waar precies staat dit coldboot gedrag op deze pagina beschreven? Hier staat niks over. Of interpreteer jij een term als "BIOS Setting Recovery" zo als het jou het best uitkomt?

Als dit het geval is, zou elke gebruiker exact hetzelfde gedrag moeten waarnemen, en aangezien dat niet het geval is ga ik ervan uit dat jij een beetje te hoopvol enkele features van Gigabyte staat te interpreteren.

MoominPapa
Je bent al het hele topic precies hetzelfde bezig als ik zo vrij mag zijn... Jij baseert je uitspraken ook op totaal niets omdat jij ook niet de juiste informatie hebt. Informatie fout interpreteren is net zo fout als ergens vauit gaan gebaseerd op geen informatie. Daarbij gaat dit niet om Gigabyte maar om een Intel chipset. Misschien tijd om de discussie gewoon lekker te stoppen ?

En ga de faq eens lezen...

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 18:33:
Volgens mij gaan je harde schijven een stuk korter mee met dat 2 keer opstarten.
Een harde schijf (platters) moet toch eerst uitgedraaid zijn voordat hij weer aan mag.
Ik weet nog dat ik vroeger 30 seconden moest wachten alvorens de pc weer aan te zetten.
Of stoppen de platters nu sneller?
Wie weet het??
Daar maak ik mij vooral zorgen over aangezien ik mijn computer wel meerdere keren per dag opstart.

Verwijderd

[...]

MoominPapa
Ik heb het ook niet rechtstreeks over coldboot. Ik heb het over het feit dat mijn bord bij een instabiele overclock het zelfde doet en dan de bios waarden zoals ze orgineel waren terug zet, zodat ik daarna me overclock stabiel kan maken.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
[...]

MoominPapa
Niet alles wat een BIOS/mobo doet is per se (publieklijk) gedocumenteerd. Zo staat in mijn moederbord boekje ook nergens dat ik een 'cold boot' restart mag verwachten als ik mijn FSB aanpas. En toch gebeurt het. Maar met een beetje logisch nadenken is de 'rationale' ervan wel te achterhalen; zeker als het om een betrouwbaar, herhaalbaar fenomeen gaat.

"BIOS Setting Recovery" is overigens weer iets heel anders (waarom je dat er nu bijsleept is mijn een raadsel). Bij een "BIOS Setting Recovery" worden relevante waardes, zoals voor FSB, multiplier en vcore, weer op hun default waardes gezet, zodat je weer kunt opstarten. Heeft niets met cold boot te maken. En Gigabyte heeft er eveneens niets mee te maken.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• TNO

TNO

cake.

Misschien is het handig om de verschillende soorten problemen te inventariseren. Voor zover ik het topic heb doorgelezen kom ik bij deze punten:

PC reset 1x,
  1. Als de stroom er helemaal af is geweest
  2. Bij een (te hoge) overclock
  3. Altijd als de PC aan gaat

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Problemen zijn inmiddels zo erg dat ik mijn P5E ga RMA'en.

Echt een geklooi met dat bord elke dag... En als ie al meteen wil doorstarten en beeld geeft loopt ie in windows vast (beeld vol met strepen enz...). En ook regelmatig die bios reset die me weer veel tijd kost omdat ik alle instelling opnieuw moet opgeven.

Mooi irritant, misschien dat andere merken dan Asus dit beter voor elkaar hebben. Ik heb Salland voorgesteld om te ruilen voor een ander X38 bord. Iemand een tip?

Goud is geen geld

• hosee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Chadi schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 15:52:
Bij mij hie rgeen enkel probleem. Gebruik ook de P5K C dit geeft geen enkel probleem.
Ik ook niet, gelukkig. Heb ook de Asus p5kc en die "dubbelstart" enkel bij het handmatig afsluiten en terug aanzetten van de PSU en na het enteren in de bios. Bij mij duurt die dubbele start een seconde dus de fans draaien dan amper, schijven slapen dan nog. Pc start dan opnieuw door zonder verdere vervelende toestanden. Ben ik wel blij om als ik al die andere opstartproblemen lees.
Lijkt mij toch wel een soort bug te zijn in de Intelchipsets, gezien dat dit bij verschillende merken voorkomt.

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

Pagina: 1