Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[IE6] Nog ondersteunen voor normale websites?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.563 views

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:15
Goeieavond,

Ik zou graag willen wat jullie denken over het ondersteunen van IE6 bij reguliere (dus niet interne bedrijfs-) websites ala tweakers.net en nu.nl. Stel je ontwerpt een nieuwe persoonlijke website voor jezelf, ga je IE dan nog ondersteunen? Ik heb al een lijstje, en ik overweeg ook om IE6 hard te laten vallen, of in ieder geval de schoonheidsfoutjes er niet meer uit te halen.

Ja:
• Sommige bedrijven gebruiken nog IE6
• Sommige consumenten gebruiken nog IE6 omdat het fijner werkt (is ook zo, IE7+ UI :r )
• ...?

Nee:
• Je hebt nasty hacks nodig om dingen in IE6 te laten werken
• Steeds minder mensen gebruiken IE6 en stappen over naar nieuwe IE of alternatieve browser
• Steeds meer websites laten IE6 vallen (bijv: Joomla)
• ...?

Zijn hier ook interessante en goede artikelen over te vinden? Ik heb gegoogled maar ik zoek blijkbaar verkeerd vandaag :S

Groeten,
Sebas

[ Voor 13% gewijzigd door Sebazzz op 08-04-2008 16:11 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De websites die ik bouw maak ik nog wel IE6 compatible. Als ik op bijv http://www.w3counter.com/globalstats.php kijk, dan zie ik dat nog ruim 38% van de mensen IE6 gebruikt, een te grote groep om nu nog te laten vallen.

Zelf heb ik wel zoiets als er een hele kleine bug in zit waardoor er net een paar pixeltjes anders zijn ik het stukken minder belangrijk vind als dat er een functie gewoon volledig niet werkt in IE. Maar dat lijkt me natuurlijk vanzelfsprekend.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Zeker nog ondersteunen. Het aandeel mag dan wel afslangen, maar je kunt niet zomaar even bijna een derde van de markt gaan uitsluiten. http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:21
Ik probeer IE6 zoveel mogelijk te ondersteunen omdat ik websites wil maken die mensen ook normaal kunnen bekijken. Normale mensen gebruiken nou eenmaal IE, en ja ook IE6. Uit statistieken op het werk blijkt dat de bezoekers van onze klanten afgelopen maand voor ruim 50% met IE7 kwamen, 35% kwam van IE6, 10% surfte Firefox. Het aandeel Opera (0.08%) lag zelfs onder dat van IE5.1 (0.10%).

Regeren is vooruitschuiven

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:52

TeeDee

CQB 241

Wat is je doelgroep. Kijk dus je statistieken na. Of nog een leuke: meten is weten ;)
offtopic:
je zit hier nu al vanaf 2006, met > 1300 posts. En nog steeds groeten?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Als ik voor mijn baas bezig ben:

Probeer IE6 nog te ondersteunen zoveel als kan, en zorg er sowieso voor dat de website functioneel te gebruiken is. Maar "extra-tjes" en eye-candy laat ik nog wel eens achterwegen. Bijvoorbeeld schaduw's over gradients, ronde hoekjes over een afbeelding, die zul je in IE6 niet tegenkomen, of minder mooi. Maar dingen uitlijnen, mouseover's, dropdown menu's etc, uiteraard wel.

Als ik voor mijzelf bezig ben:

De website moet te bezoeken zijn in IE6, that's all. Staat iets niet helemaal uitgelijnd? Pech voor IE6. Alles waar ik transparante PNGs voor gebruik? Pech voor IE6. Etc.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Verwijderd

tja, het is een interessante kwestie, ik test in iedere geval zelf niet meer op ie 6. Zolang de functionaliteit gelijk blijft is er niks aan de hand, in mijn geval blog posts kunnen lezen etc. maar voor layout issues maak ik me er niet zo druk om. Ik heb geen track in hacks etc te implementeren omdat die mensen niet over willen naar ie 7 (de meeste omdat ze geen gevalideerde windows hebben... :p)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:15
IE6 gewoon blijven ondersteunen in de zin dat het min of meer blijft werken. Hoe denken jullie over het weergeven van een melding om de browser te updaten?
TeeDee schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:25:
offtopic:
je zit hier nu al vanaf 2006, met > 1300 posts. En nog steeds groeten?
Ik doe het alleen maar in mijn openingspost hoor ;) Niet in de rest van de posts.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-11 15:25

TheBorg

Resistance is futile.

OkkE schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:25:
Als ik voor mijn baas bezig ben:
...
Pech voor IE6.
Het grootste aandeel mensen gebruikt nog IE6, je kan dan maar beter zorgen dat gewoon alles 100% werkt. Zeker bij bedrijven zal IE6 nog heel lang gebruikt worden (veel bedrijven hebben bijv. web apps. die niet onder IE7 werken).

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:52

TeeDee

CQB 241

Sebazzz schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:31:
IE6 gewoon blijven ondersteunen in de zin dat het min of meer blijft werken. Hoe denken jullie over het weergeven van een melding om de browser te updaten?
Een gebruiker gebruikt browser X omdat het een bewuste of verplichte keuze is. Als ik op een bedrijfsnetwerk zit waar IE6 mandatory is, wil ik echt geen irritante popup/melding zien dat ik moet updaten. Ja, dat weet ik en nee ik mag het niet.
Ik doe het alleen maar in mijn openingspost hoor ;) Niet in de rest van de posts.
offtopic:
:P Had er nog bij moeten komen.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

TheBorg schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:34:
[...]

Het grootste aandeel mensen gebruikt nog IE6, je kan dan maar beter zorgen dat gewoon alles 100% werkt. Zeker bij bedrijven zal IE6 nog heel lang gebruikt worden (veel bedrijven hebben bijv. web apps. die niet onder IE7 werken).
Je quote is wat misleidend; het lijkt zo of ik tijdens werken voor mijn baas de instelling heb "Pech voor IE6", terwijl dit eigenlijk alleen is wanneer ik voor mezelf bezig ben.

Bij projecten voor mijn baas wil het in een enkel geval wel eens voorkomen dat het implementeren van een bepaald ontwerp* gewoon teveel extra tijd kost om in IE6 (na) te maken. Dan bouw ik het op een iets minder "eye candy" manier, uiteraard zonder verlies van functie.

*) Bijvoorbeeld een half transparant blok met ronde hoeken dat over een afbeelding geplaats wordt, zonder vaste positie. Nou, dan wordt het in IE6 bijvoorbeeld een volvlak met GIF ronde hoekjes.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Verwijderd

maar andersom met scripting is het toch vaak gelazer als juist nieuwe browsers niet worden ondersteunt. Ons systeembeheer is gelukkig wel vooruitstrevend en implementeert ie7. Maar ons CMS heeft daar toch af en toe ruzie mee (met FF werken dan weer andere functies niet..). Dus met blijven hangen bij een oude browser kan ook gelazer opleveren. Dit heeft iig opgeleverd dat wij heel druk aan het zoeken zijn naar een andere partij om onze websites te laten bouwen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sebazzz schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:31:
Als je die melding ergens onderaan zet in de vorm van 'best viewed in IE7 or better' dan kan ik ermee leven. Zet je het in een popup, alertje of wat dan ook dan sluit ik m'n browservenster en zal nooit meer op je site terugkomen.

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:50
TheBorg schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:34:
[...]

Grootste aandeel "normale thuisgebruikes" zit op IE7 (IE6 is tussen de 20 en 40%, afhankelijk van de website). Veel bedrijven zijn ook al over , het grote probleem ligt bij grote(re) bedrijven met vele desktops welke nog met "oude" software werken welke rondom IE6 gebaseerd zijn. Als die nog goed werken.. waarom zou je overgaan?

Voor ontwikkeling websites is het gewoon verstandig naar je doelgroep te kijken. IE6 kost gewoon extra tijd/moeite en zal er eigenlijk nooit zo uitzien/functioneren als IE7/firefox/etc. IE6 is niet voor niets al zo'n 6 jaar oud!

Het is van groot belang dat de content van je website natuurlijk gewoon te verkrijgen is met IE6. Zorg alleen niet dat door IE6 je applicatie/website onder "moderne" browsers "ouderwets" aanvoelt door bijvoorbeeld bepaalde elementen weg te laten, maar een beetje webbouwer hoeft maar minieme aanpassingen te doen om dit voor elkaar te krijgen. We bouwen toch allemaal correcte gestructureerde, semantische websites?
Als je die melding ergens onderaan zet in de vorm van 'best viewed in IE7 or better' dan kan ik ermee leven. Zet je het in een popup, alertje of wat dan ook dan sluit ik m'n browservenster en zal nooit meer op je site terugkomen.
Maar dat boeit mensen niet.. de site werkt verder toch? mensen willen weten WAAROM ze moeten upgraden laat anders op een pagina een verschil zien wat IE6 laat zien en wat IE7 laat zien, dat IE7 stuk veiliger is, enz enz enz. Verwijs eventueel naar firefox o.i.d, maar snap wel dat veel mensen gewoon internet explorer = internet denken en ook al installeren ze door je verhaal firefox, nog steeds het oude IE6 aanklikken...

[ Voor 20% gewijzigd door Arnold op 08-04-2008 17:01 ]

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Wel een beetje een déjà-vu-gevoel, dit topic.. Plan voor stoppen ondersteuning IE6

Cogito ergo dubito

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik maak geen website met als doel perfecte code, ik maak een website zodat mensen er gebruik van kunnen maken. Om die reden is IE6 ondersteuning wel erg handig.

🌞🍃

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Ik maak een website over het algemeen werkbaar in IE6-7, FF2, O9.2 en S3.1, maar als ik bepaalde fancy features gebruik die in IE6 niet werken en in IE7 wel, dan zeg ik al snel "fuck it" omdat het gewoon niet loont om zoveel uur werk in een IE6-bug of tekortkoming te gaan steken. Zeker als een dergelijke feature de functionaliteit van een site niet door de wc spoelt.

Bijvoorbeeld animaties die een lap tekst in- en uitfaden kunnen in IE6 grondig misgaan als cleartype aanstaat, terwijl IE7 het prima doet. Nou, jammer dan hoor.

日本!🎌

Verwijderd

offtopic:
Dubbelpost

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2008 23:55 ]

Verwijderd

Met de IE6 reset stylesheet kun je IE6 al voor een redelijk gedeelte op nieuwere, betere browsers laten lijken.

http://meyerweb.com/eric/thoughts/2007/04/14/reworked-reset/

Als sommige dingen niet werken in IE6 laat ik ze vaak buitenwege met een aparte stylesheet. Het werkt dan wel in IE7, FF en Opera.

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:05
Interessante vraag inderdaad... Aan de ene kant is het natuurlijk zonde als er een klant je website links laat liggen 'omdat het er niet uitziet' of als mensen op hun werk je website niet goed kunnen gebruiken, maar aan de andere kant denk ik dat mensen niet getriggered zullen worden om te updaten als alle websites gewoon blijven werken en we dus nog enkele jaren met dit probleem blijven zitten...

Zelf test ik nog wel in IE6, maar alleen of alle functies bruikbaar zijn en er enigszins acceptabel uitzien. Is er bijvoorbeeld een grotere witruimte dan bedoeld? Dan heeft IE6 in mijn geval toch echt pech (of ik moet tijd over hebben, maar dat gebeurt niet veel).

Overigens zie ik deze discussie de afgelopen weken op steeds meer plekken opduiken, met vaak een verwijzing naar http://www.savethedevelopers.org/lang/ne/ als 'campagne-site'. Ik denk net als de makers van die site dat het een goed idee is om gebruikers zich ervan bewust te maken dat ze zouden moeten updaten. Probleem is natuurlijk wel dat een externe bedrijfswebsite vaak niet de plek is om dat te doen...

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Voor de commerciële website kijk ik zo af en toe of het nog werkt onder IE6. Meestal is het lelijk, maar de basisfuntionaliteit doet het vaak wel. Af en toe probeer ik een en ander werkend te krijgen, maar eigenlijk interesseert het me weinig. Sterker nog, als het allemaal prima zou werken in IE6 krijg ik die prutsers natuurlijk nooit overgestapt op iets moderners :)

Ik moet overigens wel zeggen dat in onze doelgroep het percentage IE6 gebruikers waarschijnlijk beneden gemiddeld ligt :)

[ Voor 15% gewijzigd door eamelink op 09-04-2008 00:15 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

GS2K1 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:56:
Maar dat boeit mensen niet.. de site werkt verder toch? mensen willen weten WAAROM ze moeten upgraden laat anders op een pagina een verschil zien wat IE6 laat zien en wat IE7 laat zien, dat IE7 stuk veiliger is, enz enz enz. Verwijs eventueel naar firefox o.i.d, maar snap wel dat veel mensen gewoon internet explorer = internet denken en ook al installeren ze door je verhaal firefox, nog steeds het oude IE6 aanklikken...
Het is imho niet jouw taak om mensen een andere browser aan te raden. Je zegt gewoon dat jouw site er het beste uit ziet in een browser vanaf versie x.x. Verwijzen naar andere browsers is imho beetje overbodig enzo, omdat de gemiddelde bezoeker het toch niet weet.

Dus meer dan het vermelden zou ik niet doen, omdat het voor bijna niemand meerwaarde zal hebben.

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-11 21:51
Ik moet zeggen dat ik maar zelden problemen heb met IE6, terwijl ik alles bouw wat ik maar wil....

Voor sommige dingetjes (transparante PNG bijvoorbeeld) heb je wel een minimale hack nodig, maar die probeer ik sowieso zoveel mogelijk te vermijden. Als het echt niet anders kan is die hack ook weer niet zo'n ramp :)

Dus ja: ik ondersteun IE6 nog volledig, en ik heb er geen enkel probleem mee :)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:50
Terw_Dan schreef op woensdag 09 april 2008 @ 00:20:
[...]

Het is imho niet jouw taak om mensen een andere browser aan te raden. Je zegt gewoon dat jouw site er het beste uit ziet in een browser vanaf versie x.x. Verwijzen naar andere browsers is imho beetje overbodig enzo, omdat de gemiddelde bezoeker het toch niet weet.

Dus meer dan het vermelden zou ik niet doen, omdat het voor bijna niemand meerwaarde zal hebben.
Ik doel op: *This website is best view with IE7+* <link>why?</link>

Verwijderd

In het bedrijfsleven werken veel mensen nog met IE6, maar thuisgebruikers hebben meestal al IE7. Ik vind het nogsteeds een goede gewoonte om FF2, IE7 en IE6 te checken.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Zullen we hier gewoon verder gaan: Plan voor stoppen ondersteuning IE6?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.