Toon posts:

[Macbook (Pro)] Live opnamen maken? (16 sporen simultaan)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik als nieuweling op het recorden op een mac plaats hier maar mijn vraag.
Ik ben van plan om een macbook (pro) aan te schaffen om op locatie live opnames te kunen maken.
Dit dan het liefst 16 sporen simultaan.
En dit vervolgens thuis af te mixen.

Nu zit ik dus met de vraag:
Kan ik dit doen met een Macbook?
Of heb ik echt een Macbook pro nodig?

Ik kon dit niet in een ander topic vinden vandaar hier mijn vraag.

Alvast bedankt

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Qua CPU ontlopen de MacBook en de MacBook Pro elkaar niet heel veel. Het ligt er dus aan welke opnameapparatuur je wilt gaan gebruiken, mocht dat bijvoorbeeld FW800-spul zijn zul je de Pro moeten nemen, anders zou ik verwachten dat de MacBook ook voldoet.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
funkysaxy, welkom op GoT :w Ik heb je vraag afgesplitst van Powermac G5 vs iMac Core2Duo. Het is namelijk niet de bedoeling om een ander topic met een totaal andere vraag omhoog te schoppen. Dan kun je beter een nieuw topic openen :).

[ Voor 4% gewijzigd door Hoedje op 08-04-2008 13:05 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• maxtz0r
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12-2022
Mijn ervaring op dit gebied is vrij weinig maar toch heb ik de volgende opmerking. Ik heb zelf een macbook en ben bezig voor mijn stage interviews te houden. Ik gebruik hier mijn iSight voor dus geen losse opname apparatuur. Dit gaat redelijk zonder problemen behalve dat de eerste keer mijn macbook in slaapstand ging en daardoor mijn opname qua beeld schokkerig werd maar geluid liep verder goed, waarschijnlijk omdat hij wat resources uitschakelt. Voor de rest werkt het allemaal zeer prima met IMovie en ook het compileren gaat voor mij snel genoeg 15 min voor een uur opnamen.

Misschien heb je hier iets aan... zo niet laat dit bericht dan buiten beschouwing ;-)

Dying is God's way of telling you, you've been FIRED.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ik zou voor een MacBook Pro gaan met fw800 zodat je een 16 sporen recorder eraan kan hangen.

Ik heb dit zelf ook al een aantal keren gedaan bij een aantal live optredens.
Nadeel van een MacBook Pro is dat je maar beperkte schijfruimte hebt.

Ik hang er meestal dan een usb hdd aan maar die zijn eigenlijk net iets te langzaam.
Nu ben ik overgegaan op een losse hd recorder (stand-alone). Dit werkt toch net wat sneller en beter.
Vervolgens thuis aansluiten via fw en dan namixen.

[ Voor 18% gewijzigd door BlueKeenan op 08-04-2008 13:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is FW400 niet voldoende voor 16 sporen?

Ik kan niet al te veel info vinden over mobile recording dus vandaar dit hele verhaal.

Alle hulp is welkom...

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Persoonlijk zou ik voor de MBP gaan (heb ik ook gedaan) dan kun je namelijk een FW800 interface gebruiken, en een FW400 of eSATA externe schijf. Die extra ruimte ga je nodig hebben.

Verwijderd

Topicstarter
OK,

Maar is dit echt essentieel?
Ik bedoel ik wil juist zo compact mogelijk.
Het liefst had ik natuurlijk een MBP in 12 of 13 gehad...
Ik twijfel dus echt tussen compactheid en geen FW800 of iets groter en wel FW800.
Vraag me dus af wat voor voordeel de MBP heeft tov de MB

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:26
Dit moet al makkelijk lukken met een macbook. Zelf gebruiken wij een G4 voor opnemen tot 24sporen. Als ik het goed heb gaat dit over FW400 heen of zelfs USB. Denk dat de Apple gebruikers wel weten welke aansluitingen erop zitten :) .
Voor het opnemen zelf gebruiken we Nuendo, de interface zou ik eigenlijk niet weten.

Verwijderd

Topicstarter
USB lijkt me sterk.
ik heb me laten vertellen dat je dan max 1 spoor kan opnemen.
maar jullie nemen 24 sporen simultaan op? op een powerboog G4?
Begrijp ik het goed?
Want dan zou ik met een MB prima uite de voeten kunnen.

• TerminalNL
Dan zal het idd firewire zijn.
Ja klopt, 24sporen tegelijk. Gaat wel om een G4 desktop.
Macbook heeft zeker voor audio genoeg vermogen. Alleen de ruimte is beperkende factor, maar daarvoor heb je externe schrijven.

edit,
waarom ga je voor opnemen op de computer? Wat ik zo zie kun je haast een 24sporen recorder kopen voor wat je alleen al kwijt bent aan de interfaces. Kosten van de mac nog niet meegerekend.
De kosten van een alesis 24sporen HD recorder zijn ongeveer 1200euro.

[ Voor 38% gewijzigd door TerminalNL op 08-04-2008 14:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook wel weer zo,
Maar ik zit redelijk veel onderweg en wil dus ook dat als ik aan de andere kant van nederland zit ik gewoon mobiel kan werken.
En ik heb een Mackie tafel... dus ik hoef alleen een firewire kaart erin.
Ik moet sowieso een nieuwe laptop.
Dus ik dacht ik combineer het beide!

• TerminalNL
Firewire uitbreiding in de tafel? Neem je dan niet alleen de master out op.
Ik ken zelf namelijk geen tafels die nog met usb, noch met firewire ieder kanaal op kunnen nemen.

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Sjah als je meteen wilt kunnen mixen dan is een laptop wel zo handig :) Verder heb je dus geen interface meer nodig begrijp ik als je een FW kaart in je tafel drukt? Heeft die kaart dan FW400 of 800? Misschien dat je daarop je keuze kan baseren, want ik zou eerlijk gezegd niet weten hoeveel tracks de limiet is bij 400 of 800...
edit: oh krijg nou niks... wat Ricardo hierboven zegt is ook wel redelijk essentieel ja :D

Ik heb zelf een Alesis HD24 voor het on the road opnamewerk, maar mix alles verder thuis uit. Heb ik toch lekker mijn eigen vertrouwde setup. Maar dat terzijde ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Wokkels op 08-04-2008 14:43 ]

Permanent wintericon!

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik neem niet alleen de master out op.
Wil juist alle sporen los hebben...
Minimaal 8.
Als ik een drumkit opneem wil ik alles los...
Ik heb me laten vertellen dat ik dat kan doen met een firewire aansluiting.
Of snap ik het nu helemaal niet meer...
Ik ben bekend met mono 1 kanaal opnemen. via usb.
Wil nu alleen meerdere kanalen dus werd mij verteld dat ik dan een firewire aansluiting nodig heb.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien gaat het nu redelijk oftopic, maar goed.
Wat heb ik nodig om goed op locatie 16 sporen wil kunnen opnemen en dan on the fly wat kan mixen.
Bijv. Ik heb een gig in Mexico. ik neem de sporen los op en wil in het vliegtuig wat kunnen mixen zodat als ik aankom ik door kan naar de prof studio en kan masteren.

Dat is eigenlijk het verhaal.
Daarnaast moet het dus zo compact mogelijk zijn.
ik begrijp dat een tafel natuurlijk niet compact is, maar goed. meestal gaat er redelijk wat gear mee op zulke vluchten. dus dat is mogelijk en anders misschien een 4 kanaals mixertje die is natuurlijk een stuk compacter, maar ik wil dan wel 4 sporen simultaan hebben.

Daarnaast wil ik mijn laptop ook icm ableton live gebruiken voor effecten on stage

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2008 14:50 ]

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Ok ik heb even wat onderzoek verricht en het ziet er naar uit dat alle firewire audio interfaces nog 400 gebruiken. Aangezien ik bij elke interface '4 or 6-pin firewire connector' zie staan, en 800 een 9-pin connector gebruikt in tegenstelling tot de 4 of 6 pinnen van 400 :)
En buiten dat: http://www.zzounds.com/item--MDOPF2626 hier bijvoorbeeld (even snel gegoogled hoor) staat er ook eentje van m-audio die gewoon op 400 gaat.
oh en Mackie: http://mackie.com/products/1200f/pdf/Onyx1200F_OM.pdf op pagina 18 staat dat je 30 kanalen input en 34 output hebt, op 48kHz, en dat daalt (logischerwijs) naar 8/8 op 192kHz. Dus dat is de limiet van FW400 zou ik zeggen :)

En dan weet je dus ook meteen wat je nodig hebt: een firewire interface waar je favoriete DAW wat mee kan. Kijk eens bij protools ofzo als het echt goed moet zijn :)

[ Voor 22% gewijzigd door Wokkels op 08-04-2008 15:07 ]

Permanent wintericon!

• TerminalNL
Met de firewire optie op de mengtafel kun je alleen de outputs gebruiken. Das dat zijn je master outs (links+rechts). Wil je iedere track apart op willen nemen zul je de insertie outs moeten gebruiken van een extra mengtafel.
Misschien kan het ook anders hoor! maar dit is de manier hoe wij het doen. En dit geld alleen als je live opneemt.

Je hebt het dus zo:

mic>hondenhok ( zo noemen wij het dan ) > front of house tafel
..............................................................> opname tafel > insertie output op de Alesis HD24

Zo kunnen ze in front of house doen wat ze willen zonder dat jij hier last van hebt.
Iedere microfoon komt vanuit hondenhok binnen bij jou, je plugt alles gewoon in op de tafel en je kan alles regelen met de faders. je hebt hier gewoon een master out voor de monitoren.
Per fader heb je ook nog een direct out, dit is 1/4jack. Deze is postfader, en deze moet op de alesis aangesloten worden. Ik weet niet welk type mackie je hebt maar misschien dat deze dat wel heeft.

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Euh Ricardo: als hij een Onyx 1220, 1620 of 1640 tafel heeft dan kan er een Firewire-kaart in die je 18 kanalen direct outs en een stereo mix over firewire geeft.
Dan heb je geen interface meer nodig, maar genoeg aan je laptop.

edit: lees hier meer: http://mackie.com/products/onyxfirewire/

[ Voor 27% gewijzigd door Wokkels op 08-04-2008 15:10 ]

Permanent wintericon!

• TerminalNL
Ah oke, dit wist ik nog niet!
Dan is het idd mogelijk om alleen een laptop erbij te gebruiken.
En daarvoor zal een macbook ruim voldoen.

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

inderdaad :Y)

Permanent wintericon!

Verwijderd

Topicstarter
Heren.
Helemaal top.
het gaat inderdaad om de onyx 1640 die ik thuis heb staan.
Misschien dat ik daar dus een kleinere variant van koop voor de mobiliteit.
Maar is de MB dan krachtig genoeg om dat te laten draaien?
Of heb ik een MBP nodig?

Verwijderd

Een MacBook zou in principe voldoende moeten zijn voor 16 sporen simultaan opnemen, mits je een niet te hoge sampling rate kiest. 16x mono/16bit/44,1kHz moet kunnen. Zo had ik ooit een Fostex hdd recorder die 16 sporen simultaan op CD kwaliteit kon opnemen, en de hdd die erin zat: een simpele Quantum ATA schijfje van 5 Gb. (Technologie van bijna 10 jaar terug.) Qua processingkracht en data througput is de MacBook significant beter dan de Fostex, dus trek maar je eigen conclusies.

Verder raad ik je aan deze vraag op ander fora (non-tweakers) te posten die meer toegespitst zijn op recording en producing: meer kans op een antwoord wat hout snijdt.

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Als je nou even terugleest dan zie je dat ik al gepost had dat een Mackie Onyx 1200F firewire interface 30 kanalen doet op 48kHz over firewire 400. Dus die 18 of minder kanalen kunnen waarschijnlijk zelfs nog wel op 96kHz... hoef je dus echt geen lage samplerate voor te kiezen hoor :)

Overigens denk ik dat we best wel hout snijden hierzo, misschien iets minder snel, maar in ieder geval wel doordacht ;)

Permanent wintericon!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-02 15:34
Misschien helpt het ook als je een idee hebt over de gebruikte en benodigde data rates, dus hier wat berekeningetjes en feitjes die je zouden kunnen helpen:

Firewire 400 is 400 mbps, USB1 is 12 mbps, USB2 is 480 mbps. (uiteraard zijn dit theoretisch maximale snelheden, maar het gaat er maar om om een ruw idee te hebben)
Een laptop harddisk kan geloof ik toch zeker 20 MB/s schrijven, oftewel 160 mbps.
1 kanaal, 24-bit, 48khz betekend 1152000 bits per seconde, of 1,15 mbps
16 kanalen zijn dus 18,4 mbps en dus met een USB2 of Firewire interface makkelijk op te nemen en weg te schrijven.

Ik denk dat een Macbook wel volstaat normaalgezien.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

Verwijderd

Topicstarter
OK,

bedankt allemaal voor de hulp.
MB is besteld.
Wat mij betreft kan er een slotje op.
Pagina: 1