WiFi G naar N, of een Booster?

Pagina: 1
Acties:

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-03 19:03

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hi!
(situatie is niet bij mij thuis maar bij iemand anders, voor gemak schrijf ik in de ik-vorm omdat ik de boel beheer)

Op dit moment heb ik een Fritz!Box G + Fritz adapter. Ondanks dat de booster mode van Fritz aan staat haal ik maximaal zo'n 30% en valt de verbinding met regelmaat weg.
Nu moet het signaal in een bedrijfspand door twee vloeren heen. Het is een relatief oud pand in Den Haag (misschien veel staal ofzo?).

Nu zag ik dat dit (http://www.asus.com/produ...=0&model=1048&modelmenu=1) kaartje beloofd een boost van 300% te kunnen geven.

Twee vragen dus:
1. Waar merk ik meer van, de Fritz!Box N of de ASUS vervanging? Ga ik die Asus boost wel krijgen als ik geen Asus apparatuur gebruik?
2. Kan de N überhaubt meer profeit opleveren nu?

Thx

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Is het niet handig om op elke verdieping een repeater te zetten ?
Of zijn de andere afdelingen niet van jullie bedrijf.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
LuckyY schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 08:39:
Of zijn de andere afdelingen niet van jullie bedrijf.
De spijker op z'n kop. Anders was het probleem wat makkelijker.
Ik heb ook al geprobeerd een repeater op de 2e te zetten maar dat was geen succes.

• LuckY
  • Niet online
Er zijn dus 3 verdiepingen.
Is de bovenste wel van jullie ?
Ander kan je natuurlijk een UTP trekken en op de onderste verdieping nog een Accespoint zetten.
(vind ik persoonlijk een stukje veiliger met Broadcasten van je WiFi)

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
LuckyY schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:50:
Ander kan je natuurlijk een UTP trekken en op de onderste verdieping nog een Accespoint zetten.
(vind ik persoonlijk een stukje veiliger met Broadcasten van je WiFi)
UTP trekken is er niet bij. Het pand is deels 'beschermd' en er mag maar beperkt in gewerkt (als in: verbouwd) worden. Aansluitingen voor UTP zijn nog niet geïntegreerd.

Ik heb al verschillende mogelijkheden bekeken maar (op dat moment) was de huidige oplossing de beste. Ondanks dat er wel verbinding is (en er enige redundantie is met gedachte profielen en offline bestanden) is het met regelmaat wegvallen niet prettig.

Het signaal moet van de begane grond naar boven toe. De DECT telefoon overbrugt dit moeiteloos.

[ Voor 5% gewijzigd door Eagle Creek op 08-04-2008 12:16 ]

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Ik denk dat je meer hebt aan een betere antenne op je Fritz!box. Hoe staat je antenne nu gericht?

Gebruik je nu een omni antenne? (zo'n sprietje?) zo ja dan kun je die het beste horizontaal plaatsen als je meer bereik naar boven wilt (je antennes van je pc's moeten dan ook horizontaal!)

Koop anders een richtantenne voor op je Fritz!box.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Verwijderd

Wat je ook zou kunnen overwegen is om een deel van de verbinding te vervangen door netwerk via het stopcontact. Deze techniek wordt steeds sneller en dan kun je eventueel op de bovenverdieping weer een access-point neerzetten om het draadloos te maken.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, en ik weet ook niet in hoeverre het afhankelijk is van de manier waarop de groepen ingedeeld zijn, maar bereik is dan in ieder geval geen issue meer.

• LuckY
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 13:05:
Wat je ook zou kunnen overwegen is om een deel van de verbinding te vervangen door netwerk via het stopcontact. Deze techniek wordt steeds sneller en dan kun je eventueel op de bovenverdieping weer een access-point neerzetten om het draadloos te maken.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, en ik weet ook niet in hoeverre het afhankelijk is van de manier waarop de groepen ingedeeld zijn, maar bereik is dan in ieder geval geen issue meer.
Reeds vele discussie's over gehad. Kan je beter niet doen in een bedrijfs omgeving
zie volgende topic :
professioneel gebruik ethernet-over-230V apparatuur?

[ Voor 4% gewijzigd door LuckY op 08-04-2008 13:11 ]

Verwijderd

LuckyY schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 13:10:
[...]
Reeds vele discussie's over gehad. Kan je beter niet doen in een bedrijfs omgeving
zie volgende topic :
professioneel gebruik ethernet-over-230V apparatuur?
Ok, die had ik even over het hoofd gezien. Het leek mij zelf wel een geschikte oplossing voor de vaak toch tekort schietende draadloze oplossing, maar er zitten dus meer haken en ogen aan dan ik verwacht had...

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Trouwens, je kunt ook een _boel_ winnen met goede adapters op je pc. Zelf gebruik ik de Senao EUB-362ext. Dit is een kleine ontvanger met vervangbare antenne die je aansluit op een USB poort.

Ze zijn trouwens wel prijzig en in nederland moeilijk te krijgen. De ontvangst is echter subliem! En doordat ze extern zijn kun je ook nog spelen met de plaatsing.

Het gaat om deze : http://www.wifishop.nl/pr...ter-ext-antenne-aansl.htm

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hi,

De Fritz hangt aan de muur met zijn atenne rechtop gericht.
(pic: http://www.avm.de/de/Pres...x_Fon_WLAN_7140_01_en.jpg ).

Er mag best geïnversteerd worden maar het moet wel normaal blijven. Dus een nieuw pand of verbouwen (zoals iemand elders voorstelde) zijn (uiteraard?) geen opties.

Een sterkere atenne is een idee maar ik wil graag een soort succesrate want ik zie het niet zo zitten om van alles te kopen en er dan achter komen dat ik 5 procentjes winst krijg.
Vandaar eigenlijk de originele vraag of de N-serie van Frtiz (of dat N überhaubt) veel winst gaat opleveren.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:38

BCC

Eagle Creek schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:13:
Een sterkere atenne is een idee maar ik wil graag een soort succesrate want ik zie het niet zo zitten om van alles te kopen en er dan achter komen dat ik 5 procentjes winst krijg.
Vandaar eigenlijk de originele vraag of de N-serie van Frtiz (of dat N überhaubt) veel winst gaat opleveren.
Een sterkere antenne is eigenlijk nooit een oplossing. Netwerk verkeer is two-way, dus je zult ook al je pc's / laptops moeten uitrusten met een betere antenne wil je iets bereiken. Met een repeater kun je dat ondervangen, maar verwacht geen dubbel bereik door een iets betere antenne. Heb je al geprobeert het zaakje op B vast te zetten?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

BCC schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:45:
[...]
Heb je al geprobeert het zaakje op B vast te zetten?
Ik kamp met hetzewlfde probleem als de TS, kun je mij uitleggen wat het voordeel si als je eea op 'B' vastzet en niet G of N zoals de TS in eerste instantie vraagt?

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• WVL_KsZeN
  • Nu online
BCC schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:45:
[...]

Netwerk verkeer is two-way, dus je zult ook al je pc's / laptops moeten uitrusten met een betere antenne wil je iets bereiken.
Onzin. Als je een richt-antenne gebruikt op alleen je router wordt zowel de ontvangst van de pc's (het signaal van de router wordt alleen richting pc's gestuurd en is dus sterker) en de ontvangst van de router beter (antenne is groter en ontvangt meer signaal, maar alleen uit 1 richting). De meeste winst behaal je door de antennes goed op te stellen.

Er zijn overigens veel soorten antennes : omni's (stralen rondom uit, maar bijna niet naar boven/beneden), sector (lijkt op omni, maar stralen niet 360' rondom maar bv 120' rondom), en echte richtantennes (stralen in alle twee de richtingen in een beperkte hoek). Des te groter de 'versterking' van je antenne is, des te beter moet je gaan mikken. (de antennes op je fritz!box lijken met 2db omnis)

Installeer eerst eens Netstumbler op een van de pc's en meet hoe goed de verbinding precies is. Probeer dan eens de antenne van de fritzbox te verdraaien en doe hetzelfde met die van de pc, en vergelijk de boel.

Trouwens : je moet je antennes wel op dezelfde manier plaatsen, ze moeten altijd parallel staan! Als de fritzbox je antennes horizontaal en noord-zuid staan, moet je de antennes op je pc ook noord-zuid staan en niet oost-west, anders ontvang je bijna niets!

Hoe goed is je ontvangst op dit moment? Je doel is te komen op minstens -70db tot -65db, dan heb je bijna altijd een stabiele verbinding (hangt ook een beetje af van de gevoeligheid van de ontvangers)

[ Voor 19% gewijzigd door WVL_KsZeN op 08-04-2008 16:54 ]

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Heb op dit moment even geen toegang maar zal met NS aan de slag gaan. Geeft deze ook dB weer? (zal wel, zal tzt eens kijken :))
De Fritz eigen applicatie geeft zo'n 30% maximaal aan (en Windows ook).

De Friz!Box wijst met zijn antenne recht omhoog, echter, de ontvanger van de Fritz is een USB stick (wel van Fritz zelf) en zit dus horizontaal in de PC.

[ Voor 8% gewijzigd door Eagle Creek op 08-04-2008 17:49 ]

• BCC

BCC

sjolmers schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:50:
[...]

Ik kamp met hetzewlfde probleem als de TS, kun je mij uitleggen wat het voordeel si als je eea op 'B' vastzet en niet G of N zoals de TS in eerste instantie vraagt?
De meeste an die WIFI overdrive speed constucties werken door de snelheid stapsgewijs op te voeren en dan te kijken waar het mis gaat. Dus: 2, 4 8 16 32, 64, 128 Mbit etc. Door omgevings storingen heb ik al vaker gezien dat routers deze cyclus heel hard gaan doorlopen dus: 2, 4 8 16 32, 64, 128, geen verbinding meer, 2, 4 8 16 32, 64, 128, geen verbinding meer (het gedrag wat de TS omschrijft). Ook zijn hogere snelheden inherent gevoeliger voor storingen.

Het hele zaakje op B zetten (relatief langzaam) levert dan soms wel een stabiel netwerk op. Als je toepassing alleen internetten is, is dit vaak ook voldoende.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• BCC

BCC

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:51:
[...]
Onzin. Als je een richt-antenne gebruikt op alleen je router wordt zowel de ontvangst van de pc's (het signaal van de router wordt alleen richting pc's gestuurd en is dus sterker) en de ontvangst van de router beter (antenne is groter en ontvangt meer signaal, maar alleen uit 1 richting). De meeste winst behaal je door de antennes goed op te stellen.
Natuurlijk werkt een richtantenne beter dan een Omni, maar dan moet je dus wel met je laptopje in de straal van die richtantenne gaan werken, anders heb je helemaal geen verbinding meer. Zoals ik al zei: voor een "vaste" repeater of evt een desktop werkt dat prima, voor een laptop niet.

Daarnaast moet je geen wonderen verwachten als je je omni vervangt door een directionele antenne. Als je in een metalen kooi zit (nieuwbouwhuis oid) blijft de ontvangst waardeloos.

[ Voor 12% gewijzigd door BCC op 08-04-2008 18:45 ]

• WVL_KsZeN
  • Nu online
BCC schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:40:
[...]

Natuurlijk werkt een richtantenne beter dan een Omni, maar dan moet je dus wel met je laptopje in de straal van die richtantenne gaan werken, anders heb je helemaal geen verbinding meer. Zoals ik al zei: voor een "vaste" repeater of evt een desktop werkt dat prima, voor een laptop niet.

Daarnaast moet je geen wonderen verwachten als je je omni vervangt door een directionele antenne. Als je in een metalen kooi zit (nieuwbouwhuis oid) blijft de ontvangst waardeloos.
Ja, maar nu straalt de fritzbox voornamelijk rondom en bijna niet naar boven! (/me denkt nu aan vinger verticaal, vinger horizontaal HK grapje ;D) Iig, door de antenne horizontaal te draaien wordt er ook naar boven gestraald, en dat scheelt alweer. Maar dan moet TS de antennes van zn pc ook horizontaal draaien en in dezelfde richting (Noord/oost/zuid/west) (dit heeft te maken met de polarisatie van het signaal).

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 21:35:
[...]door de antenne horizontaal te draaien wordt er ook naar boven gestraald, en dat scheelt alweer. Maar dan moet TS de antennes van zn pc ook horizontaal draaien en in dezelfde richting (Noord/oost/zuid/west) (dit heeft te maken met de polarisatie van het signaal).
Ik ben je even kwijtgeraakt ben ik bang..
Je wilt dat ik de fritz!box amtenne 'liggend' zet en 'iets' verander aan de USB stick?

[ Voor 13% gewijzigd door Eagle Creek op 09-04-2008 00:03 ]

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Eagle Creek schreef op woensdag 09 april 2008 @ 00:02:
[...]

Ik ben je even kwijtgeraakt ben ik bang..
Je wilt dat ik de fritz!box amtenne 'liggend' zet en 'iets' verander aan de USB stick?
OK, nu staan de antennes van je Fritz!box zo : |

Om de beste ontvangst te hebben moeten je antennes parallel staan, dus als je fritz!box z'n antenne | heeft staan, moet de antenne in je PC ook | staan.

Dit is wat er nu zo'n beetje gebeurt :

Afbeeldingslocatie: http://www.cisco.com/warp/public/102/omni-vs-direct3.gif. De omni straalt vooral om zich heen, maar bijna niet naar boven/beneden.

Als je je omni dus horizontaal draait (dus __ ipv | ) straalt hij ook naar boven en beneden.

Het is dan wel zo dat je de antennes in je PC hetzelfde moet plaatsen, dus ook horizontaal. Maar ik begrijp dat je USB-sticks zonder externe antenne gebruikt? -> Koop eerst eens een paar USB verlengkabels, zodat je de USB-sticks vrij kunt verplaatsen/draaien.

Installeer netstumbler, en laat een realtime grafiek maken en speel met de USB-stick. Plaatsing en draaiing maken veel uit.

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Afbeeldingslocatie: http://www.jolmers.com/simon/GoT/du.jpg

Ik had altijd de situatie met mijn verbinding zoals in deel 1 van het screendumpje van mijn DU-meter; de verbinding is maximaal, wordt geheel verbroken cw er is geen doorvoer van bitjes en dan gaat de verbinding weer naar maximaal.
Nu, nadat ik B fixed heb geselecteerd en de snelheid op 11 Mbps ook fixed heb gezet heb ik de situatie als in 2; de verbinding gaat naar maximaal, zakt naar 30 á 40 kB/s en gaat weer naar maximaal.

Iemand een idee wat hier het probleem is en wat er aan te doen is.
De router is een Linksys WRT54GL en alle de pc's en laptop's hebben dit probleem welke ik erop aansluit in mijn kantoor.

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
WVL_KsZeN schreef op woensdag 09 april 2008 @ 09:49:
Het is dan wel zo dat je de antennes in je PC hetzelfde moet plaatsen, dus ook horizontaal. Maar ik begrijp dat je USB-sticks zonder externe antenne gebruikt? -> Koop eerst eens een paar USB verlengkabels, zodat je de USB-sticks vrij kunt verplaatsen/draaien.
Ik heb een USB verlengkabel met cradle, oorspronkelijk voor een andere USB Stick.
Het verplaatsen van antenne en ontvanger is zeker iets wat ik ga uit proberen zodra ik weer 'op locatie' bent.

Overiges 'ligt' de antenne wel aan de USB (hij zit horizontaal). Moet ik hem dan nog steeds verplaatsen?

Thx.

[ Voor 8% gewijzigd door Eagle Creek op 09-04-2008 14:23 ]

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Eagle Creek schreef op woensdag 09 april 2008 @ 14:22:
[...]

Ik heb een USB verlengkabel met cradle, oorspronkelijk voor een andere USB Stick.
Het verplaatsen van antenne en ontvanger is zeker iets wat ik ga uit proberen zodra ik weer 'op locatie' bent.

Overiges 'ligt' de antenne wel aan de USB (hij zit horizontaal). Moet ik hem dan nog steeds verplaatsen?

Thx.
Probeer gewoon eens wat :)

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Ga ik doen I'll let you know.
EDIT:
Ik zie net dat ik een fixed cradle heb en een buigzame adapter.. Dit betreft een Alcatel en geen Fritz.

Bedenk ik me opeens: zou het kwaad kunnen als ik beide aansluit :-) ? Volgens mij niet, ga ik ook proberen.

Ik weet niet eens of het werkt maar ik kan het altijd proberen.

[ Voor 51% gewijzigd door Eagle Creek op 09-04-2008 18:00 ]

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Even los van alle pogingen die ik ga proberen.
Zou het vervangen van de huidige router door een N-versie nu wel of geen oplossing zijn?

• BCC

BCC

Nee, N heeft over het algemeen een korter bereik omdat het gevoeliger is voor storingen.

[ Voor 78% gewijzigd door BCC op 09-04-2008 22:33 ]

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
Waarom zou N gevoeliger zijn door storingen? N houdt rekening met de weerkaatsing van signalen terwijl G dat niet doet. Het haalt zelfs snelheidswinst uit die weerkaatsingen.
Wat wel waar is dat je door het gebruik van 40MHz ipv 20MHz kanalen je minder verschillende netwerken dicht bij elkaar kunt zetten. (In B-G heb je 4 of 3 kanalen die elkaar totaal niet storen 1,5,9,13 in Europa in Amerika 1,6,11 in N zijn dat er minder).
Nu N biedt geen garantie dat het gaat werken. De winst die je maakt in bereik met de MIMO technologie in N is misschien niet voldoende om je probleem op te lossen. Zorg dat je een niet tevreden geld terug policy hebt...
Het gaat hem eigenlijk vooral over de kwaliteit van de transceiver en de gebruikte antennes.
Een simpele horizontale verplaatsing zou ook kunnen helpen
Als je door muren moet is het verlies recht evenredig aan de dikte van de muur waar je door moet.
Op het schema'tje hierbij kan je zien dat wanneer een signaal schuin door een muur moet het meer verliest dan recht vermits je door meer muur moet. Daarbij is de afgelegde afstand nog groter ook.
Probeer je router dus zo te plaatsen dat de hoek die de verbindingslijn tussen je router en je computer maakt met het plafond zo dicht mogelijk tegen loodrecht is. (Je router staat recht onder je pc) Zorg dan wel dat je antenne vertikaal uitzend.

Afbeeldingslocatie: http://img223.imageshack.us/img223/8282/wifihv0.png

[ Voor 42% gewijzigd door redfox314 op 10-04-2008 01:29 ]

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:39
Ik heb net zelf een antenne versterker geklust die je gewoon op je antenne kan prikken, dat was verassend simpel en het kost niks.
Het resultaat is verbluffend, ik kom nu ineens wel fatsoenlijk van de middenverdieping (waar het AP staat) naar de beneden verdieping. Streepjes zeggen niet heel veel, maar ik ging van 1 naar 4 (RSSI -89 -> RSSI -74)

Benodigdheden:
-lijm
-papier
-aluminiumfolie
-20 minuutjes van je dag

Hier staan de links om er ook een te bouwen:
www.freeantennas.com/
http://www.metacafe.com/watch/300405/free_wifi_booster/

De persoon in het fimpje snijdt het folie ook door, dit is volgens mij niet de bedoeling. Ik heb het folie aan de achterkant geplaatst.

Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://img166.imageshack.us/img166/9788/wifiboosterhe4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img166.imageshack.us/img166/9899/wifibooster2rh5.jpg

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Eagle Creek schreef op woensdag 09 april 2008 @ 21:21:
Even los van alle pogingen die ik ga proberen.
Zou het vervangen van de huidige router door een N-versie nu wel of geen oplossing zijn?
Doe nou eerst eens wat metingen bij elke pc, en een schets van de plaatsing van alle pc's en router. Meten is weten.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
*bericht mag gedelete worden*
Zou handig zijn als je dat zelf kon doen.

[ Voor 88% gewijzigd door Eagle Creek op 16-09-2008 16:10 ]

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hi,

Daar was ik weer.
Vorige week ben ik langs geweest op locatie en het horizontaal leggen van de antenne, zoals hier aangeraden wordt,had geen enkel effect. De verbinding blijft stuiteren tussen een snelheid van 1 Mbps tot in enkele gevallen 54 Mbps. De kwaliteit blijft echter "matig" (of noemt Windows dat "redelijk"? Twee blokjes in ieder geval, heel soms 3). Het grootste probleem is dat de verbinding elke 10 minuten volledig wegvalt. Vervolgens gaat Outlook piepen en is benadering van internet en online netwerkfiles niet meer mogelijk. Zoals je begrijpt is dit verre van wenselijk.

Ik heb na zitten denken over de mogelijkheden maar zie niet veel opties. Een kabel trekken door het pand is geen optie. Een kabel buiten over de gevel is natuurlijk niet realistisch. Een andere optie zou eventueel netwerk via het stopcontact zijn maar aangezien het een gedeeld bedrijfspand is vraag ik me af of dit geen problemen gaat vormen met groepen en dergelijke. Een repeater op de eerste etage kan ook al niet vanwege het feit dat deze ruimte niet in beheer is van het bedrijf.

Nu zag ik onlangs in een blad dat de Fritz!box N eraan zit te komen. Nu zou er eventueel overwogen kunnen worden om dit apparaat aan te schaffen, inclusief N-stick, maar dan blijft de vraag of dit het probleem gaat oplossen. Volgens zeggen en specificaties haal je meer meters maar ik wil natuurlijk niet hebben dat ik zo'n apparaat (laat) aanschaffen om vervolgens tot de conclusie te komen dat er geen oplossing is. Voor de duidelijkheid: de huidige Fritz!doos met B/G connectiviteit weet het wel tot de 2e etage te halen maar heeft hier een matige verbinding.

De router staat nagenoeg recht onder de ontvanger maar dan met twee verdiepingen er tussen.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
<<lama>>

[ Voor 116% gewijzigd door Eagle Creek op 04-11-2008 13:40 ]

Pagina: 1