[forum/feat] Tags in plaats van categorieën

Pagina: 1
Acties:
  • 998 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58
DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER

[ Voor 100% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:50 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:51
Een tag-systeem is ook een indeling, alleen kunnen er meerdere tags aan een topic gehangen worden. Mijns inziens kan je gewoon de huidige indeling behouden, je stopt het topic gewoon waar het, het meest past. De indeling in verschillende fora is goed voor de communitie, iedereen heeft een eigen gedeelte waarin hij het leuk vindt om te posten, met tags heeft iedereen een andere indeling, waardoor je niet meer de gezelligheid hebt van iets met elkaar doen.

Daarnaast zie ik niet precies hoe je de implementatie van die tags ziet, moet de TS dat doen, elke bezoeker van het topic, een moderator? In de laaste 2 gevallen zit je toch met slechte vindbaarheid van topics in het begin, in het eerste geval kunnen er verkeerde tags aan een topic zitten of onvoeldoende tags waardoor een moderator dat weer moet corrigeren.
Dat laatste is natuurlijk ook een probleem met de indeling in (sub)fora, maar doordat elk forum zijn eigen modje heeft blijft dat goed overzichtelijk, bij tags kunnen er zoveel tags aan een topic zitten dat het heel onoverzichtelijk wordt om te controleren. Ook verdwijnt het overzicht voor de gebruiker sneller, nu heeft elk (sub)forum een duidelijke omschrijving, bij tags zal dat niet zo makkelijk gaan.

Als laatste, ik vind het systeem zoals het nu is vrijwel perfect werken, die paar topics die in 2 fora passen kunnen door de moderators goed beoordeeld worden en, eventueel gemoved worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Werken met tags is idd wel een goede oplossing voor problemen als dit. Heb het echter nog nooit gezien bij andere fora, dus vraag me af of er echt geen nadelen aan zitten in de praktijk. Bij het starten van een topic moet je bijv. wel juist taggen, anders klopt het niet meer. Meeste mensen zullen uit luiheid 1 tag geven, terwijl meerdere tags bij het topic passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Vind maar eens alle tags die je aan een topic kunt hangen, je wil geen resttags en je wil ook heel fijnmazig kunnen taggen. Tenminste dat is mijn ervaring.
Als ergens tags worden gebruikt (zoals bij nieuwsartikelen) dan zijn deze tags heel fijnmazig en specifiek. Wanneer nodig wordt er ook gewoon een nieuwe tag aangemaakt. Wanneer je dit systeem wil gaan toepassen op fora, zul je van te voren een enorme pool van tags moeten maken of je zult gebruikers moeten toestaan nieuwe tags te maken. En ik verzeker je dat dat een zooitje wordt.
Een subforum is een categorie, je kunt er van alles in kwijt, nieuwe technologieën schuiven zo aan. Tags zijn specifiek, je duid daarmee het onderwerp aan, bijvoorbeeld over de phenom processor. Vindt maar eens iemand die zin heeft om alle nieuwe technologieën bij te houden, al de exoten op te zoeken, alles bij te houden. En dan heb ik het nog niet gehad over het mogelijk fout taggen, of ook maar de doorzoekbaarheid van zoiets. Of de presentatie voor een bezoeker die zijn voorkeuren wat betreft de groepering van tags nog niet heeft ingesteld.
Tags leveren een brei op en nauwelijks houvast, mij niet gezien.

Overigens is er in het huidige systeem al een oplossing voor topics die in meerdere fora passen: aliassen en soortgelijke koppelingen. Kijk bijvoorbeeld eens in Shopping Forum Hier zie je het iphone importeren topic gekoppeld aan het origineel in Apple Talk en zo worden er meer topic gekoppeld. Meestal alleen de grote, maar soms ook kleintjes, als het de moderators zo uitkomt.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

[ Voor 99% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:50 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ruudjah schreef op zondag 06 april 2008 @ 23:38:
[...]

Uitgelezen kans om te innoveren dus! :)
hehe idd, zat er net ook nog even over na te denken en je zou dan ook dingen kunnen maken dat users hun eigen fora in de indexview kunnen aanmaken, welke topics bevatten adhv. specifieke tags. Volledige vrijheid :)

Vermoed dat dit alles een beetje way to far is voor tweakers.net, maar toch leuk om over te brainstormen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

[ Voor 105% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:50 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

[ Voor 95% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:50 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Okee, dus nu stel je voor om gebruikers toe staan om zelf aliassen te maken? Want om meer vraag je nu niet meer. Nee dank je. Het probleem is dat enkele topics in meerdere fora passen. Jij wil dat oplossen door alle gebruikers het ultieme spammiddel te geven: de mogelijkheid om op alle fora tegelijkertijd te posten, of tenminste op veel tegelijkertijd. De enkele keer dat het nuttig is maken de modjes wel een link en voor de rest is er altijd wel een forum waar het topic het best past.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:51
Ruudjah schreef op zondag 06 april 2008 @ 23:38:
[...]

Kwestie van goed implementeren. En dat is niet zo heel erg moeilijk. Gewoon een kwestie van de juiste regels bedenken en implementeren. Voor een user zal dat het maken van een nieuw filter zijn (ik zie mezelf bijvoorbeeld graag een lijst hebben van .NET topics). Voor een mod zal dat het maken van een lijstje zijn van users die 0 topicstarts hebben. Voor een devver zal dat een regel implementeren als "alleen mods kunnen een tag 'officiele mededeling' zijn". Een user kan nu toch ook een categorie (subfora) kiezen? Dan kan hij toch dan ook bedenken welke passende labels eraan horen? En wat betreft overzicht: dat kan bij labelling natuurlijk 10x beter. Juist nu ontbreekt een goed overzicht van topics op onderwerp. Dat kan alleen via de search, maar deze levert slechte resultaten voor dat doeleinde. Gezelligheid lijkt me veel meer topic-breed te zijn ipv forum-breed. Er zijn fora waar users behoorlijk bij elkaar op schoot zitten, maar ik zie niet in waarom dat opeens anders zou zijn met een label systeem. In het geval van een niet-exclusief categorie systeem lijkt me het juist het community-gevoel te bevorderen door middel van kruisbestuiving O+ :+
Je beseft wel dat het iets meer werk is dan je hier voorstelt? Als je een feature als deze wil implementeren gaat daar enorm veel werk in zitten. Je zegt dat het niet zo moeilijk is, maar om een paar voorbeelden te noemen:
  • Hoe ga je om met nieuwe gebruikers, krijgen die een standaard-filter te zien of moeten ze dat instellen.
  • De vindbaarheid van topics, nu kan je makkelijk door wat intressante catagoriën heen surfen, straks moet je altijd zoeken? Of een ander filter instellen.
  • Welke tags horen waarbij en wie bepaald of er tags bij of af moeten?
  • Wie mag nieuwe tags maken?
  • Welke policies horen bij welke tags en hoe is de gebruiker daarvan op de hoogte?
En dit zijn gewoon een paar dingen die me nu in 2 minuten te binnen schieten, waarschijnlijk zijn er nog veel meer dingen die een dergelijk systeem onpraktisch maken.
Daarnaast is de searchfunctie van GoT goed te gebruiken en met tags zal je toch vaker naar topics moeten zoeken als ze buiten je filter liggen. In dat opzicht lijkt het mij juist slecht voor het overzicht, lekker relaxt wat voor jou onbekende categoriën doorbladeren is er dan niet meer bij, de handigheid van tags valt of staat dan ook met de manier waarop je GoT beschouwt. Ik beschouw het als een gezellige plaats waar je ook af en toe met een vraag terecht kan en je samen de site in stand houdt. Met tags heb je niet meer het gevoel een bepaald forum "binnen te lopen" wat GoT misschien wat meer richting vraagbaak stuurt.
[...]
Kwestie van afdwingen in de policy. Mensen moeten nu ook een topictitel kiezen en een verhaal schrijven.
Als je een grote bak Tags hebt is een goed argument dat het zo onoverzichtelijk is, of dat de TS niet aan een bepaalde tag had gedacht hoewel die er wel oppast. Wat een voldoende aantal tags is, is natuurlijk niet zo makkelijk te zeggen, dus dan heb je 2 punten waarop je een topic dicht zou moeten gooien, te weinig tags én te weinig effort van de TS, tenzij je als mod tags gaat toevoegen maar daar worden de users natuurlijk ook lui van. Resultaat kan een forum met meer slotjes zijn.
[...]
Er zijn denk ik wel meer dan 'die paar topics'. Ik denk dat het eerder andersom ligt: een minderheid van de topics heeft een duidelijke plaats in slechts 1 forum, als je het strikt bekijkt. Eensch, een heleboel topics horen duidelijk in forum X thuis. Maar hetzelfde topic zou ook in forum Y kunnen.
Misschien dat ik er minder gevoelig voor ben, maar ik heb het idee dat de meeste topics wel goed staan in hun forum, zou je voorbeelden kunnen geven?
[...]
Uitgelezen kans om te innoveren dus! :)
Voor innovatie moet wel een reden zijn, innoveren om te innoveren lijkt me ongewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Ik ben het eens met J.J.K. We willen deze nieuwe HG eerst even een kans geven zoals hij op dit moment er is en werkt. De HG is net twee dagen in deze vorm te bewonderen en het is dus nog een beetje te vroeg om het allemaal weer om te gooien.

Overigens zijn de ideeën erg goed en leuk onderbouwd echter naar mijn mening niet toegespitst voor GoT op dit moment. Het dev team zou in eerste plaats een heel nieuw systeem moeten ontwikkelen om dit te bewerkstelligen en ten tweede zouden users veel meer info moeten geven in een TS en mods zouden deze info weer moeten controleren. Een hoop extra werk voor beide kanten terwijl het huidige systeem nog prima werkt!

Zonder het af te schieten wil ik zeggen dat we het gewoon voorlopig even aankijken hoe het uitpakt. Wel wil ik mee geven dat we faq's gaan maken voor elk fora zodat iedereen weet waar wat moet staan en waar niet. Zo denken we ook veel onduidelijkheid te voorkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:46

Wokschotel

Op 6 wielen

Palomar schreef op zondag 06 april 2008 @ 23:47:
[...]

hehe idd, zat er net ook nog even over na te denken en je zou dan ook dingen kunnen maken dat users hun eigen fora in de indexview kunnen aanmaken, welke topics bevatten adhv. specifieke tags. Volledige vrijheid :)

Vermoed dat dit alles een beetje way to far is voor tweakers.net, maar toch leuk om over te brainstormen ;)
Jaaaa, Web 3.0, alle vrijheid aan de gebruiker!

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:20

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Wokschotel schreef op maandag 07 april 2008 @ 06:51:
[...]
Jaaaa, Web 3.0, alle vrijheid aan de gebruiker!
Web 3.0 is toch gewoon op je printknop drukken; je webpagina's netjes op papier laten uitdrukken en dan in alle rust gaan doorlezen ;)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:20

JHS

Splitting the thaum.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

[ Voor 102% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:51 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:20

JHS

Splitting the thaum.

Over het toestaan van het toekennen van meerdere fora: Als eerste heb je dan lijkt mij het probleem dat iedere user gebaat is bij het toekennen van zoveel mogelijk fora, en ten tweede vraag ik me af of je nou echt een probleem aan het oplossen bent :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

[ Voor 99% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:51 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Laatst online: 15:54

crisp

Devver

Pixelated

Aangezien dit topic onleesbaar is geworden en tags al op de planning staan kan deze wel dicht :P

Intentionally left blank

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.