Toon posts:

Aankoopadvies: PC Upgrade

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben de eigenaar van een zeer verouderd, en niet meer up-to-date systeem, en hier
ga ik wat verandering in brengen. Mijn keuze is al grotendeels gemaakt, alleen zoek
ik hier en daar nog wat details, en meningen van andere (met ervaring).

Ik ben van plan om het volgende systeem aan te schaffen:

---------------------
  • Processor : Intel Q9450 (Socket 775)
Mijn keuze voor deze processor heeft te maken met het feit dat deze processor 12 Mega octect cache heeft in de L2, terwijl een Q9300 maar 6 Mega octect zou hebben. Door dit is de well en base multiplier wat hoger, en kan je dus een hogere freq halen als je hem overclockt.
  • Koeler: Scythe Mugen 'Infinity'
Goed, en betrouwbaar koelblok voor het overclocken.
  • Moederbord: Asus Striker II Formula
Ik heb voor dit moederboard gekozen omdat de chipset een Nvidia 780i SLI chipset is, daartegen over stond de X48 chipset, maar deze ondersteund geen SLI, aangezien ik dit van plan ben te gaan gebruiken, is dit het juiste moederbord voor mij en mijn doeleinden. De X48 is wederom geen keuze voor mij (tevens ook maar een overclockte versie).
  • Geheugen: Corsair TWIN2X2048-8500C5DF Dominator
Ik ben voor dit merk en type geheugen gegaan omdat Corsair een goed en betrouwbaar merk is met een liftime warrenty, en tevens ook gecentificeerd geheugen (1200mHz). De basis freq is 667mHz, dus in theorie kan je overclocke naar 2x de basis snelheid. (In praktijk kan dit niet, omdat de voltages dan te hoog zullen zijn)
  • Grafische Kaart: 2x XFX GeForce 8800 GTX 768MB DDR3
De reden dat ik voor deze kaart kies en niet voor bijvoorbeeld de ATI 3870X2 of de 9800GX2 is omdat deze combinatie beter presteert dan deze twee nieuwe kaarten (solo), en dit mij ook nog wat euro's scheelt. Ik kan wachten op de 9800GTX en die in SLI vorm nemen, maar dat vind ik nog iets te prijzig. ATI is en was nooit echt een keuze voor mij geweest, simpelweg omdat ik de drivers onhandelbaar en irritant vind.

Ik heb mijn keuze kunnen maken doormiddel van 3D-Benchmark scores:

3780X2 (17000+ score)
9800GX2 (17000+ score)
2x 8800GTX ( 19000+ score)

Wel is het jammer dat ik dan nog niet met de nieuwe chipset/gpu aan de slag kan. (G92)
Maar dan nog mis ik niet veel, aangezien de G92 nog niet DX10.1 is en ik alleen de boost
met de h264 decoding zal mislopen.
  • HDD: Samsung Spinpoint F1 (32Mb Cache)
Lekkere, snelle, en stille HDD, met grote capiciteit, met een raid0, meer hoef ik niet te zeggen.
  • Voeding: Thermaltake Thoughpower (750w)
Sinds de overname door Thermaltake hoor ik steeds meer positieve dingen over dit merk (niet dat dit merk een slecht merk was daarvoor) en wil ik wel eens een voeding van hen op de proef stellen. Duidelijk heb ik een voeding nodig van 700w of meer, als ik dit systeem wil gaan draaien, en om veilig te kunnen draaien en overclocken. Uit ervarigen van kennissen heb ik mee gekregen dat dit een zeer stille en stabiele voeding is, en ook SLI-ready is zoals dat dan mag heten.
  • Kast : Antec P182
Voor de gene die geintereseerd zijn, dit word mijn kast, op het moment zit ik nog met een P180B te draaien, en heb hier goede ervaringen mee, alleen zijn er wat minpunten verwijderd in de nieuwe serie, de P182.

---------------------

Ik heb dit systeem gekozen om de individuele prestatie, en de samenhang. Elke deel is goed overclockbaar en is van hoge kwaliteit. Merken zijn dus specifiek uitgekozen door goede reviews, ervaringen, en kracht testen.

Graag zou ik nog willen horen wat eventueel een goedkoper, of betere, of alternatieve oplossigen zou kunnen zijn (graag in ge-onderbouwde meningen)of efficienter.

Bedankt!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Uit het CSL Beleid:
Na enige tijd te hebben doorgemodderd met een verschrikkelijke toename aan 'Wat moet ik kopen' topics, hebben we besloten het beleid omtrent deze topics te veranderen. Concreet is hierbij het grootste deel van de systeemvragen niet meer gewenst en zullen deze topics, ongeacht de onderbouwing en gestelde vragen op slot gaan.
Alle systeemvragen die betrekking hebben op de volgende categorieën zijn niet toegestaan in CSL:
  • Het gamesysteem;
  • Het basissysteem (standaard PC voor o.a. internetten, textverwerken);
  • Het multimediasysteem;
  • Een (3D) workstation;
  • De desktop, thuis, werk of studenten laptop;
  • Een reguliere server en/of thuisserver;
  • Het upgraden van een systeem.
Eigenlijk mag ik het niet zeggen, maar ik denk dat als je toch voor iets met dualchip/dual-GPU wilt gaan, je net zo goed een wat minder duur mobo kunt nemen en dan een 9800GX2. Verbruikt minder, dezelfde prestaties (interne SLi), en het kost minder.

Als je er zeker van wilt zijn, pak een extra bak reviews met Google. Zat te vinden :)

Enne... Mega Octet? :P

[ Voor 19% gewijzigd door Jejking op 07-04-2008 01:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Enne... Mega Octet? :P
Sorry, dat is frans voor MegaByte.

En ik was niet op de hoogte dat het niet meer mag, wat ik persoonlijk een beetje onzin vindt :)

Ik heb dit moederbord uitgekozen omdat dit moederbord zeer adeptief is, en beter presteert, en dus de gain veel hoger light, voor een klein verschil in prijs. Oorspronkelijk zou ik voor de 680i chipset gaan, dat is de Striker Extreme, die zo'n 30 euro goedkoper is.

En waarom zou ik me in de vingers snijden? Als ik goedkoper uit ben, en een betere prestatie heb met 2x 8800GTX, waarom zou ik dan voor een 9800GX2 gaan, als dat minder presteert en duurder is om aan te schaffen?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 01:19 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 01:15:
En ik was niet op de hoogte dat het niet meer mag, wat ik persoonlijk een beetje onzin vindt :)
Zie [Feedback] CSL FAQ / Beleid voor een uitgebreide discussie waarom het niet meer mag (en juist heel terecht wat mij betreft) :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op maandag 07 april 2008 @ 01:17:
[...]

Zie [Feedback] CSL FAQ / Beleid voor een uitgebreide discussie waarom het niet meer mag (en juist heel terecht wat mij betreft) :) .
Ik ben het aan het lezen :) En zijn we nu compleet afhankelijk van reviews via google...?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 01:20:
Ik ben het aan het lezen :) En zijn we nu compleet afhankelijk van reviews via google...?
Nee, er is het Best Buy Guide topicoverzicht en er is de CSL FAQ met allerlei tips. Maar je moet het wel zelf doen, boodschappenlijstjes zijn ongewenst. Dat komt mede doordat dit geen echte discussietopics zijn, en CSL werd overspoeld met topics van luie mensen die hun lijstje hier dumpten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op maandag 07 april 2008 @ 01:24:
[...]

Nee, er is het Best Buy Guide topicoverzicht en er is de CSL FAQ met allerlei tips. Maar je moet het wel zelf doen, boodschappenlijstjes zijn ongewenst. Dat komt mede doordat dit geen echte discussietopics zijn, en CSL werd overspoeld met topics van luie mensen die hun lijstje hier dumpten.
Ik ben niet lui, en het is geen boodschappen lijst, zoals ik al had gezegd, is de keuze vrijwel gemaakt.
Ik zou alleen nog graag wat 'tips' willen hebben, wat misschien een betere keuze zou kunnen zijn en waarom. Twee hoofden weten meer dan één.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 01:26:
Ik ben niet lui, en het is geen boodschappen lijst, zoals ik al had gezegd, is de keuze vrijwel gemaakt.
Ik zou alleen nog graag wat 'tips' willen hebben, wat misschien een betere keuze zou kunnen zijn en waarom. Twee hoofden weten meer dan één.
Ik zeg ook niet dat jij lui bent, maar schets de achtergrond waardoor de policy is aangescherpt :) . Maar zonder voor de crew te willen spreken kan ik wel zeggen dat "wat moet ik kopen" topics of "is dit goed" topics over het algemeen niet mogen, een tweaker kan namelijk zelf kiezen.

Maar goed, je kunt je mening geven in het Feedback topic, daar is het voor :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 01:26:
[...]

Dat 2de hoofd is met name ervaringen topics doorlezen en reviews lezen. Het gebrek tegenwoordig aan reviews lezen door veel gebruikers is iets wat ze zelf dus niet willen of doen maar wel expertise vragen aan mensen die daar wel tijd in steken. Het is ook niet rot bedoeld, voel het niet persoonlijk maar de "aanvragen" werden een beetje teveel.

En zelf is dit al je 2de keer dus je bent niet per definitie lui maar je kan ook even wat rondlezen op het net, genoeg info. En als je een bepaald systeem wil bouwen voor specifieke dingen, zoals bijvoorbeeld gamen, dan zijn er online immens veel forums met gamers die hun rig ervaringen delen.

Maar goed, het is nu eenmaal beleid en het houd de servers schoon, dus ook het niveau :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 01:33:
[...]

Dat 2de hoofd is met name ervaringen topics doorlezen en reviews lezen. Het gebrek tegenwoordig aan reviews lezen door veel gebruikers is iets wat ze zelf dus niet willen of doen maar wel expertise vragen aan mensen die daar wel tijd in steken. Het is ook niet rot bedoeld, voel het niet persoonlijk maar de "aanvragen" werden een beetje teveel.

En zelf is dit al je 2de keer dus je bent niet per definitie lui maar je kan ook even wat rondlezen op het net, genoeg info. En als je een bepaald systeem wil bouwen voor specifieke dingen, zoals bijvoorbeeld gamen, dan zijn er online immens veel forums met gamers die hun rig ervaringen delen.

Maar goed, het is nu eenmaal beleid en het houd de servers schoon, dus ook het niveau :)
Als je het zo zegt, klinkt het inderdaad heel logisch ja, en je hebt ook wel gelijk. Alleen weet ik gewoon dat ik hier mensen heb die weten wat ze zeggen, omdat ze juist er veel tijd aan besteden, wat ik zelf ook doe, alleen omdat ik een beetje sceptisch tegen reviews aan kijk (niet alle), want je hoort teveel niet objectieve meningen, maar veel persoonlijke, half inhoudelijke meningen.

En dan heb ik vooral over engelse reviews. Maar goed, als dit tegen het beleid in is, dan mag er wel een slot op. (Ik wou dit als een pre-check gebruiken voordat ik het aanschaf)
Pagina: 1