Verwijderd

Topicstarter
Hopelijk staat het hier goed.
Mijn probleem is als volgt: Gisteren zette m'n pc na een tijdje de screensaver te hebben gedraaid mijn monitor op stand-by. Niet mis op zich, maar ergens in die periode ging er iets mis in mijn pc denk ik. Toen ik hem weer uit stand-by wilde halen (alleen de monitor gaat op stand-by) reageerde hij nergens meer op. Toetsenbord en muis hadden nog wel stroom, maar ze deden niets meer. Ik ging toen resetten, waarop hij niet meer verder kwam dan het opstart scherm van BIOS. (waar hij je RAM en IDE schijven zoekt etc) De HDD werd nog niet aangesproken, dus legde ik al snel de schuld bij mijn Mobo.
Na even zoeken op internet las ik dat het aan het CMOS batterijtje kan liggen. Na deze gereset te hebben startte de PC wel op, maar liep hij na een minuut of 2 weer helemaal vast. Ik heb de batterij vervangen, maar de klachten blijven nogsteeds.

Ik heb dus het idee dat het mijn Mobo of CPU is die aan het hikken is. (ik leun meer naar mobo).
PSU zal het niet zijn, omdat hij wel gewoon stroom geeft. Alle fans draaien zoals het hoort, dus oververhitting lijkt me ook stug.

Wat ik ook vaak hoor bij het booten is een lange piep van de interne speaker. Zover ik weet is dat een piep die aangeeft dat er iets niet helemaal happy is op je mobo.

Ik heb een MSI K8N Neo4 Platinum met een AMD 3500+.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat er mis kan zijn? (iig een beetje op weg helpen)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Daar hebben we de PMG FAQ voor, vooral de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Doe de tests uit de troubleshooter en je weet welk onderdeel het probleem is :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de FAQ doorgenomen (vooral de Hangen en Opstartproblemen faq)
En ik ben tot de volgende conclusie gekomen:

Voeding:
Niet cheapass. (Seasonic 380W). Zit genoeg vermogen op om de zooi te draaien. Hij doet dit al maanden met de huidige opstelling, dus ineens te weinig vermogen hebben lijkt me stug. PC gaat gewoon aan, dus ook de fans.
Spanningslijnen niet te zien, omdat ik BIOS niet meer inkom.
Stekkers zijn verder geaard.

Mobo:
Niets overgeklockt. Temperatuur lijkt mij geen oorzaak, omdat hij zelfs na een paar uur niet wil booten.
Hij piept bij het opstarten. Soms het normale piepje, vaak een langere met een zooi korte.
Batterij vervangen, maakt niets uit.
Wat hij sinds vanmiddag doet is dat ik wel het eerste scherm te zien krijg, maar dat daarna mijn beeldscherm op stand-by valt alsof hij geen signaal krijgt. Videokaart getest in andere PC, en daar doet hij het prima

CPU

Niets overclocked, en temperatuur is altijd normaal geweest. Zelfs na uren uit te zijn geweest blijft hij hangen bij het booten.

RAM
RAM wordt gewoon ondersteunt, is van goed merk (Kingston) en zit goed aangedrukt.

Kan ik uit deze lijst concluderen dat het inderdaad het mobo is, of kan ik iets vergeten zijn?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

al geprobeerd alle nuttige onderdelen uit te bouwen en even buiten de kast te testen
mobo
HD met windowspartitie
geheugen 1 balkje in verschillende sloten
voedingskabels controleren

en eventueel een andere harde schijf proberen en daar windows op proberen te zetten.
mocht die installatie wel lukken en loopt hij niet meer vast in windows dan kan het ook zijn dat er een virus in je bootsector van je HDD zit (komt tegenwoordig zelden meer voor, maar is niet altijd uitgesloten)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 1 stokje RAM in andere slots geprobeerd, maar dan gaat hij pas écht piepen :D
Op het moment wil m'n monitor nieteens meer aanschieten, dus iets installeren is uitgesloten.
Hij loopt ook al vast voordat hij de HDDs gaat aanspreken, dus een fout op de HDD lijkt me stug.
Waarom hij dan vastloopt áls ik Vista al inkom is mij een raadsel.. kan de CMOS batterij daar ook voor zorgen?

De voedingskabels zitten allemaal goed vast.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Gewoon even alles testen. Meet wat spanning van je voeding, test de CPU in een ander mobo, probeer een Memtest86+ te draaien, enz. Is gewoon een kwestie van uitsluiten en blijven proberen. Zeggen dat iets niet kan, omdat zus en zo zonder te testen is natuurlijk onzin, alles kan kapot.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heb ik verder geen Mobo's die mijn processor ondersteunen.. dus dat testen gaat lastig worden.
Mijn voeding kan ik doormeten (heb ik helaas geen verstand van, maar ik ga wel ff googelen). memtest is ook te proberen, maar als m'n monitor niet meer aanwil is dat ook lastig.

Verwijderd

Topicstarter
Via SiSoft Sandra (op een andere computer) de voltages bekeken (weet niet of ik de juiste heb)
CPU1 DC line: 1.28V
CPU2 DC line: 1.81V

+3.3V DC Line: 3.20V
+5V DC Line: 4.95V
+12V DC Line: 12.04V
-12V DC Line: -12.53V
-5V DC Line: -8.68V
Standby DC Line: 4.87V
Battery DC Line: 3.09V

De -5V DC Line lijkt mij nogal flink afwijkend.. wat houdt dit precies in?

Helaas kon ik het niet berekenen op mijn eigen PC, omdat de monitor niet meer aanwil en hij windows niet meer wil openen. Kan dit een verschil zijn? Ik ga nog even de videokaart omruilen met de kaart die in een andere PC zit, om zeker te zijn dat het niet aan de kaart ligt.
Edit: andere videokaart doet ook niets in mijn systeem.

RAM ook getest in ander systeem, levert ook geen problemen op.
persoonlijk zie ik geen andere mogelijkheid dan dat mn mobo of CPU naar de kl*te is.
Welke van de 2 het is weet ik niet, maar dat doet er theoretisch ook niet toe, aangezien ik toch beide moet vervangen als er 1 kapot is.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 13:49 ]

Pagina: 1