Toon posts:

1920x1200 gebruiken voor lagere resoluties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb netjes al het internet afgespeurd om e.e.a. te weten te komen, maar de volgende vraag kom ik toch niet helemaal uit. Hopelijk kan iemand hier mij helpen?

Ik heb reeds aangeschaft een nieuwe set onderdelen, met als belangrijkste:

Asus M2A-VM HDMI moederbord (met onboard ati x1250, die i.i.g. 1920x1200 kan afgeven) :)

Nou overweeg ik om, met oog op de toekomst, nu al deze monitor te halen:

Llyama 24" 1920x1200 monitor 8)

Wat ik niet weet, en waar ik me zorgen over maak is het volgende. De onboard videokaart (die ik later vervang door iets beters) kan waarsch de meeste games niet bij de hoogste resolutie draaien, alleen maar lager, bijv 1600x1050. Maar wat gebeurd er nu op je scherm, en hoe erg is dat? Wordt het uitgerekt door de monitor? Komt er een zwarte rand bij de ongebruikte pixels? Kun je dat wellicht instellen? :?

M.a.w. ik vind het de monitor op zich wel waard, tenzij blijkt dat het i.c.m. die videokaart echt te lelijk wordt...

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee. Het alternatief is een 1600x1050 22" monitor, maar gezien het prijsverschil...

Verwijderd

Je kan meestal zelf instellen als je een zwarte rand wilt of dat het uitgerekt wordt. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2008 11:11 ]

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
In games gaat het wel meevallen, meestal zie je het dan niet zo duidelijk als op je desktop (denk er wel aan om dan wel een 16:10 resolutie te nemen als 1280x800 of 1440x900 - het is trouwens 1680x1050 :) ).

Ik kan je ook al wel verzekeren dat die videokaart geen huidige games gaat trekken op die resoluties, maar stel dat je van plan bent oudere games te pakken wellicht :)

Ik zou het gewoon doen, vooral omdat ik van veel mensen hoor dat het een heel erg fatsoenlijke monitor is voor de prijs!

Verwijderd

Topicstarter
Ah, heel erg bedankt voor de snelle antwoorden!
8)7

Idd wat oudere games, ik denk dat dat wel moet lukken.

Ik heb wel 't idee dat met die onboard kaart het bureablad wel normaal op de hoogste resolutie te krijgen is?

Die zwarte rand instellen, is dat een feature van de videokaartdriver? Of op de monitor?

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:51

Krizzie

Progressive Music \o/

Ati heeft een hardwarematige scaler in de drivers zitten, weet alleen niet of die ook met jouw inboard kaartje werkt. Anders kan het altijd software matig. :)

Geluidswolk

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Zelfs voor de wat oudere games ga je geen 1680*1050 trekken.
Probeer indien mogelijk 1/4 van je maximale resolutie in te stellen in games, dus 960*600, dan wordt 1 pixel 4 pixels op je scherm en krijg je een perfecte interpolatie.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:17

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 10:54:
Heb netjes al het internet afgespeurd om e.e.a. te weten te komen, maar de volgende vraag kom ik toch niet helemaal uit. Hopelijk kan iemand hier mij helpen?

Ik heb reeds aangeschaft een nieuwe set onderdelen, met als belangrijkste:

Asus M2A-VM HDMI moederbord (met onboard ati x1250, die i.i.g. 1920x1200 kan afgeven) :)

Nou overweeg ik om, met oog op de toekomst, nu al deze monitor te halen:

Llyama 24" 1920x1200 monitor 8)

Wat ik niet weet, en waar ik me zorgen over maak is het volgende. De onboard videokaart (die ik later vervang door iets beters) kan waarsch de meeste games niet bij de hoogste resolutie draaien, alleen maar lager, bijv 1600x1050. Maar wat gebeurd er nu op je scherm, en hoe erg is dat? Wordt het uitgerekt door de monitor? Komt er een zwarte rand bij de ongebruikte pixels? Kun je dat wellicht instellen? :?

M.a.w. ik vind het de monitor op zich wel waard, tenzij blijkt dat het i.c.m. die videokaart echt te lelijk wordt...

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee. Het alternatief is een 1600x1050 22" monitor, maar gezien het prijsverschil...
Misschien kun je ruilen met deze gast: Hogere resolutie dan native mogelijk? ? :-)

P.S. het is iiyama, dus met 2x een i

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:34
Die Iiyama maakt het gewoon mogelijk om die lagere resolutie met zwarte balken weer te geven. De enige resolutie waarbij hij dat niet kan is 1920*1080 (Full HD zoals de 360 en PS3 het uitzenden), dus dat is eigenlijk het enige nadeel wat deze monitor op het gebied van schaalbaarheid heeft. Over het algemeen vindt ik dat het schalen van de resoluties deze monitor best degelijk af gaat. Het mooiste resultaat was nog in Test Drive Unlimited waarbij een resolutie van 1280*800 echt heel goed en scherp werd weergegeven. Wanneer de verhouding anders is dan 1:2 of 1:1,5 dan wil het wel een brei worden, maar ik denk dat dat voor alle monitoren geldt.

Inderdaad is de ideale situatie dus zoals Peke beschrijft, wanneer er overigens geen interpolatie nodig is, maar er simpelweg een factor 4 verschil is in resolutie. :)

Overivens lijkt het me sterk dat je met die onboard chip geen 1920*1200 kan draaien, ik heb het hier werkende op een TNT2 32MB, welliswaar niet geheel vlekkeloos (af en toe wat gestotter), maar het werkt. (en voor men het vraagt: gevalletje huid verkopen voor de beer geschoten is ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Top, allemaal heel erg bedankt voo de vlotte reacties! Desktop op volle ressolutzie, spelletjes dus maar op 1/4 spelen, en binnenkort maar eens een nieuwe videokaart.

Nogmaals dank voor d reacties.
Pagina: 1