Toon posts:

Hogere resolutie dan native mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers.

Op het 22" scherm van onze thuisPC hebben we een native resolutie van 1680x1050. Daarop is het beeld dan ook perfect.

Maar bij de resolutieswitch in Vista kan je ook nog naar 1920x1200! Als ik dat instel zie je wel dat pixels hier en daar in elkaar overgaan, dus het is zo dat je eigenlijk een 1920x1200 -verkleinde- afbeelding op een 1680x1050 scherm ziet, maar eigenlijk vind ik dat niet zo opvallen.

Nu vroeg ik me af of dit ook mogelijk is met mijn laptopscherm dat max 1280x800 ondersteunt.
Ik moet namelijk erg veel gaan monteren en een extra aan ruimte is dus zeker geen overbodige luxe.

Is dit mogelijk? bestaan hier tooltjes voor? patches in drivers/tweaks?

alvast hartelijk bedankt!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:23

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik denk dat in je 22" scherm een hardware functie is die je laptop waarschijnlijk niet kan. Of het met software kan weet ik niet, theoretisch denk ik wel, maar de vraag is hier al eens eerder voorbij gekomen en ik heb er nooit echt een oplossing voor gezien.

Een simpelere oplossing is natuurlijk om gewoon een externe monitor op je laptop aan te sluiten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Dat je scherm het kan komt omdat de hardware in je scherm kennelijk èn in staat is om te downscalen èn snel genoeg is om van 1920x1200 naar 1680x1050 te downscalen.

In je laptop zou dergelijke hardware ook kunnen zitten maar dat is niet erg waarschijnlijk om de volgende redenen:
- Dit soort hardware wordt vaak generiek gemaakt voor een hele serie met schermen. (Dus 20", 22" en 24" schermen krijgen dezelfde scaling-logica en kunnen daarom dus 1920x1200 scalen). Laptops zijn vaak een aparte eigen serie.
- Laptops worden ontwikkeld om een laag stroomverbruik te hebben. Een dergelijke scaling-chip voor 1920x1200 zou onnodig veel stroom verbruiken itt eentje voor 1280x800.

Tuurlijk is dat geintje software-matig ook te doen, maar of het ook praktisch is en of er software voor bestaat kan ik je niet vertellen, daar kun je het beste zelf even naar zoeken (Google).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info alvast!

ik ga er eens achter opzoek. Ik dacht eerst dat het een functie was die Vista voor zijn rekening nam (softwarematig dus) had niet durven dromen dat ons 22" scherm zulke knappe functie ingebakken heeft! :D

het zou mooi zijn me dunkt mocht dit vr alle schermen kunnen werken!

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Het probleem met een hogere dan native resolutie op een LCD scherm is natuurlijk dat het scherm fysiek de pixels niet heeft om het volledige beeld weer te geven, dus dat er toch wat details verloren gaan. Maar goed, als je daar mee kunt leven is er geen probleem :)

www.mayaposch.com

Verwijderd

Topicstarter
wel, met huidige anti-aliasing technieken is het denk ik wel goed mogelijk.

en voor onleesbare tekst moet ik het toch niet laten ;) ik weet alles uit het hoofd staan :)
maar zou toch een mooie applicatie zijn om je resolutie virtueel op te schroeven.

kijk maar als je bvb een 1920x1200 afbeelding fullscreen toont op een 1280x800, dan lijkt me dat prima werkbaar. Je hebt alleen goeie ogen nodig ;)
Pagina: 1