Ideen en gedachten over "Versterkerkaart" voor in HTPC?

Pagina: 1
Acties:

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:31

elmoxx

xx xx xx

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zou al een tijd graag af willen van al die losse componenten die er naast en op elkaar gestapeld staan.. Een HTPC lijkt dus ideaal maar ik lees overal dat een versterker niet goed samen gaat met computer. De magnetische straling vanuit de trafo zou niet goed zijn voor de harddisc en ook is de kans groot op brommen etc.. De plannen een tijd terug maar weer in de ijskast gezet omdat ik er niet aan geluidskwaliteit op wil inboeten. Op het technische audio-gebied ben ik een redelijke n00b en ook niet echt veeleisend, het hoeft niet het beste van het beste te zijn maar brommen zijn onacceptabel.

Echter nu was ik even aan het surfen op het net en ik kwam het volgende tegen:

HFX® classic class.d module 2-250W

Verbazing alom en gelijk begonnen mijn ideeen voor een HTPC met versterker opnieuw.. Een insteekkaart voor in de computer. Ik neem dan maar aan dat er met dit product over zaken als brommen nagedacht is..

Er staan overigens ook nog wat teksten bij het product geschreven, o.a. dat het een 110 of 220V aansluiting nodig heeft in de kast. Dit zou m.i. moeten kunnen..

kortom: Wat denken jullie van dit product? Zou het zijn geld waard zijn? Zou dit werken in andere kasten dan de voorgeschreven HFX-classic case? en: Zou dit wat kunnen zijn voor een HTPC met geintegreerde versterker?

Festina lente

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Die ICEPower modules zijn helemaal niet zo slecht en die 250 euro eigenlijk een best redelijke prijs. Aangezien er gewoon 230V in gaat lijkt het me dat je dat in iedere kast wel kan aansluiten.

Bedenk wel dat je voor een 6.1 opstelling 3 van deze modules nodig hebt!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 20:09
Ik zou toch vooral eerst eens de spookverhalen over brommen en magnetische straling onderzoeken. Er zijn een heleboel mensen zonder problemen met een htpc en een versterker. Daarnaast, als er iets gevoelig is voor brommen en interferentie dan is het analoge audio uit een computer.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
elmoxx schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 15:06:
Er staan overigens ook nog wat teksten bij het product geschreven, o.a. dat het een 110 of 220V aansluiting nodig heeft in de kast. Dit zou m.i. moeten kunnen..
Er staat ook bij dat dat alleen voor hun eigen kasten wordt ondersteund en dat ze het zelf in willen bouwen. Mogelijk heb je met andere kasten meer last van ruis als die minder optimaal in elkaar zitten. Bovendien staat er dus 220V op die versterkerkaart, wat mij voor een kaart in een PC (en ook nog eentje die je semi-permanent aan hebt staan) een beetje zenuwachtig zou maken...
kortom: Wat denken jullie van dit product? Zou het zijn geld waard zijn? Zou dit werken in andere kasten dan de voorgeschreven HFX-classic case? en: Zou dit wat kunnen zijn voor een HTPC met geintegreerde versterker?
Ik vraag me af of er gewoon een analoog signaal in gaat, wat betekent dat je erg afhankelijk bent van de uitvoer van de geluidskaart hoe erg je last gaat hebben van ruis. Ook weet je nooit precies hoeveel ruis de componenten op je moederbord gaan produceren, dus het blijft een beetje een gok.

• elmoxx

elmoxx

xx xx xx

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 16:05:
Ik zou toch vooral eerst eens de spookverhalen over brommen en magnetische straling onderzoeken. Er zijn een heleboel mensen zonder problemen met een htpc en een versterker. Daarnaast, als er iets gevoelig is voor brommen en interferentie dan is het analoge audio uit een computer.
Eens, ik zal zeker voor dit ding op de markt komt proberen te ontdekken of het inderdaad zo'n spookverhaal is.
klaasjanb schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 16:46:
Er staat ook bij dat dat alleen voor hun eigen kasten wordt ondersteund en dat ze het zelf in willen bouwen. Mogelijk heb je met andere kasten meer last van ruis als die minder optimaal in elkaar zitten. Bovendien staat er dus 220V op die versterkerkaart, wat mij voor een kaart in een PC (en ook nog eentje die je semi-permanent aan hebt staan) een beetje zenuwachtig zou maken...
De kast zou in deze dus kritisch kunnen zijn. De kaart gaat altijd passen, maar het afschermen ervan zal inderdaad lastig zijn. Je opmerking over die constante spanning op de versterkerkaart vind ik een hele goede. Voor mijn gevoel is dat niet ideaal inderdaad.

Ik ga nog is even verder zoeken naar info hierover. Ook zal ik kijken of er toevallig al iets bekend is over de kast waar hij in zou moetten..
voodooless schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 15:22:

Bedenk wel dat je voor een 6.1 opstelling 3 van deze modules nodig hebt!
Dat klopt, dan wordt het wel een erg dure optie. Gelukkig ben ik nog steeds geheel tevreden met mijn stereo-setup. :)

Overigens dank voor het meedenken, ik heb inmiddels een paar inzichten gekregen die ik zelf nog niet had. Meer mensen die een voor-of nadeel van deze kaart kunnen verzinnen?

Festina lente

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 22:59
Moet je dit rechtsstreeks aan je geluidskaart hangen? Lijkt me niet leuk als een programmaatje je volume opeens op 100% zet, 125 Watt is niet leuk voor je speakers en niet voor je buren >:) ) Verder is het wel handig om het rechtstreeks in je pc-kast te bouwen, dat scheelt weer 100en euro's als je geen dure receiver nodig hebt. Alleen een geluidskaart met eindtrappen.

Het deed me trouwens aan deze HTPC van ikbenstil.nl denken:
Afbeeldingslocatie: http://www.ikbenstil.nl/smartImages/6001-01-ckopie_w600_h480.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ikbenstil.nl/smartImages/6001-03-c_w600_h480.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ikbenstil.nl/smartImages/6001-c_w600_h480.jpg

Link

De blokjes zijn alle 5 150 Watt klasse D versterkermodules verbonden met een Auzen X-Fi prelude of Asus Xonar D2X.

Damn wat een mooi ding :P Maar dat mag ook wel voor bijna €10.000 ;)

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
Tha Ra schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 23:55:
Moet je dit rechtsstreeks aan je geluidskaart hangen? Lijkt me niet leuk als een programmaatje je volume opeens op 100% zet, 125 Watt is niet leuk voor je speakers en niet voor je buren [....]
Nu je het zeg, er komt ook nog een bijkomend probleem als er geen 'versterker Volumeknop' is.
Namelijk:

De brakke Kmixer van Windows *O* .

Aangezien de kmixer niet de 'amplitude' van het geluid omlaag brengt, maar enkel een zooi bitjes richting prullebak gooit, krijg je een mooi compressor achtig effect. En als dat nog niet goed genoeg is, heb je ook nog de 'automatische' resampler naar 48Khz.
:w geluidskwaliteit.

Indien er ergens een 'preamp' zit ofzo, dan gaat dit niet meer op, maar gezien de plaatsing en de grootte vrees ik van niet.

Pentaxiaan

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tha Ra schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 23:55:
De blokjes zijn alle 5 150 Watt klasse D versterkermodules verbonden met een Auzen X-Fi prelude of Asus Xonar D2X.

Damn wat een mooi ding :P Maar dat mag ook wel voor bijna €10.000 ;)
Ehm, hebben die gasten nooit de PDF van hypex gelezen? Die blauwe T'tjes horen op een (koel)plaat gemonteerd te worden voor voldoende koeling, op deze manier krijgen ze dat echt niet. Ik hoop dat ze daar in het uiteindelijke ontwerp over nagedacht hebben ;)

Verwijderd

Wow, weet iemand iets over die case zelf? Dus gewoon de kast+LCD zonder versterker of pc componenten. Merk en type, en hoe en waar je die kan verkrijgen?

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 22:59
Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 11:33:
Wow, weet iemand iets over die case zelf? Dus gewoon de kast+LCD zonder versterker of pc componenten. Merk en type, en hoe en waar je die kan verkrijgen?
ff gegoogled op HTPC case LCD :

Afbeeldingslocatie: http://www.pcmegastore.nl/catalog/images/SS21T_IR_BLACK.jpg

De origen S21T

Volgens de Pricewatch alleen bij 4LAUNCH verkrijgbaar voor €943 :(

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
voodooless schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 11:19:
[...]

Ehm, hebben die gasten nooit de PDF van hypex gelezen? Die blauwe T'tjes horen op een (koel)plaat gemonteerd te worden voor voldoende koeling, op deze manier krijgen ze dat echt niet. Ik hoop dat ze daar in het uiteindelijke ontwerp over nagedacht hebben ;)
Misschien dat ze tegen de bovenkant van de kast aankomen? (het zij met speciaal aangepaste bovenkant). :)

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
voodooless schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 11:19:
[...]

In tegenstelling tot in een versterker zit hier het een en andere aan airflow in, of het voldoende is: geen idee. al zal er weinig warmte van een versterker komen zonder aangesloten voeding)

Wel weer het voordeel van een versterker in een PC, kleinere heatsinks.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Bovenkant lijkt me omwaarschijnlijk, want de capjes zijn net hoger dat de T. Airflow alleen is ook onvoldoende. In een normale versterkerkast heb je ook airflow nodig om de warmte af te voeren. Een kleine heatsink is gewoon een must, Koperen platen verbonden met het chasis en/of onderplaat zijn vermoedelijk al zat.

Maar indeerdaad, de bekabeling mist ook nog, dus wie weet wat er nog meer niet aanwezig is ;)

Nog een ander punt is natuurlijk de volume control in de PC. Naast dat die problemen kan geven m.b.t het perongeluk vol openzetten, is het volume van een geluidskaart meestal digitaal geregeld. Op lage volumes ben je dus een hoop bitjes aan het weggooien, want niet ten goede gaat komen aan het geluid.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:50
@TS
Van af mijn eerste 386 heb ik mijn geluid al via een versterker lopen. Toen een sterio versterker van JVC en tegenwoordig (met een pc die up to date is) een Marantz surround receiver.
Ik heb vroeger wel eens last gehad van een brom op het geluid, maar dat kwam alleen om dat de mini jack ~ tulp kabel te goedkoop en versleten was. Daarnaast hebben veel geluidskaarten tegenwoordig toslink dus heb je er helemaal geen last meer van.
Dus gewoon surrount receivertje en een geluidskaart met toslink kopen en de kans op ruis is heel erg klein.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

kippy schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 17:46:
@TS
Van af mijn eerste 386 heb ik mijn geluid al via een versterker lopen. Toen een sterio versterker van JVC en tegenwoordig (met een pc die up to date is) een Marantz surround receiver.
Dus gewoon surrount receivertje en een geluidskaart met toslink kopen en de kans op ruis is heel erg klein.
ShittyOldMan schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 16:05:
Ik zou toch vooral eerst eens de spookverhalen over brommen en magnetische straling onderzoeken. Er zijn een heleboel mensen zonder problemen met een htpc en een versterker.
Lees de TS even goed mensen :)
Er is kwa storing een wereld van verschil tussen een versterker op een PC aansluiten, en een versterker in een PC bouwen.:)

Zolang het hele zooitje maar goed afgeschermd is zou het trouwens best moeten kunnnen lijkt me.
Aan de TS houd je naast storing ook in de gaten dat versterkers een enorme warmtebron zijn ?

[ Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 05-04-2008 18:12 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• SirNobax
Lees de TS even goed mensen
Duss:
Ik zou al een tijd graag af willen van al die losse componenten die er naast en op elkaar gestapeld staan.. Een HTPC lijkt dus ideaal maar ik lees overal dat een versterker niet goed samen gaat met computer. De magnetische straling vanuit de trafo zou niet goed zijn voor de harddisc en ook is de kans groot op brommen etc.. De plannen een tijd terug maar weer in de ijskast gezet omdat ik er niet aan geluidskwaliteit op wil inboeten.
En.
Een insteekkaart voor in de computer. Ik neem dan maar aan dat er met dit product over zaken als brommen nagedacht is..
Als de TS het geen probleem vind om een HTPC naast/op/onder/1 meter er vandaan/etc een Reveiver/Digitale Versterker te hebben staan, die hij met een optische kabel koppelt (aangezien een optisch signaal geen 'aarding'-issues heeft), dan is dat simpelweg het 'veiligste', zonder in te boeten op geluidskwaliteit.

Pentaxiaan

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

elmoxx schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 15:06:

Versterkerkaart" voor in HTPC

Ik zou al een tijd graag af willen van al die losse componenten die er naast en op elkaar gestapeld staan..
SirNobax schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 19:47:
Als de TS het geen probleem vind om een HTPC naast/op/onder/1 meter er vandaan/etc een Reveiver/Digitale Versterker te hebben staan,
Blijkbaar heeft de TS al een Reveiver/Digitale Versterker staan :)
Lijkt me dus nog steeds dat TS op zoek is naar een alles in 1 oplossing :)

maar is i.d.d beetje vaag :)

Overigens werken (ht)pc's altijd met versterkers.
In elk normaal PC speakersetje zit natuurlijk een versterker

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 05-04-2008 20:03 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

heuveltje schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 20:02:Overigens werken (ht)pc's altijd met versterkers.
In elk normaal PC speakersetje zit natuurlijk een versterker
Dan zitten ze nog altijd niet IN de PC kast (uitgangsopamps van de geluidskaart niet meegerekend). ;)

Je zou natuurlijk kunnen onderzoeken of het mogelijk is om een versterker vanaf een (losse) ATX voeding te laten lopen, of de behuizing van een voeding te gebruiken als afscherming voor je versterkerprint. Die dingen zijn immers al gebouwd om vermogenselektronica te huisvesten dus ik denk dat een klasse D versterkerprintje daar net zo goed in past als een voedingsprint.

Je zult toch bij de schakelende versterkers (klasse D en neefjes) moeten blijven omdat klasse A of B gewoon te veel van je voeding vraagt om nog in een kast te passen. Versterkers voed je immers niet zomaar vanaf 12V... voor een beetje vermogen kom je al gauw op tig Volt of zelfs honderden Volts uit. Wat je wel nog zou kunnen doen is je eigen (schakelende) voeding ontwerpen en die in een ATX voeding huisvesten -- zoiets moet in een HTPC-kast van redelijk formaat wel te plaatsen zijn. Van daaraf zou je met DC voeding naar de versterkers kunnen gaan (geen AC, dus geen brom). Klasse D versterkers blijven wel een redelijk irritant geval als het op afscherming aankomt -- je zit immers met redelijk hoge frequenties.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• SirNobax
heuveltje schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 20:02:

Blijkbaar heeft de TS al een Reveiver/Digitale Versterker staan :)
Lijkt me dus nog steeds dat TS op zoek is naar een alles in 1 oplossing :)
...mischien dat ik het verkeerd lees, maar ik denk dat de TS met 'losse componenten' zijn CD-speler, DVD-speler, video-recorder, etc etc bedoeld. (en niet zijn versterker)
En dat hij er al aan dacht om zijn 'analoge' versterker aan een HTPC, die alle 'losse componenten' vervangt, koppelt. Echter als je dat 'analoog' aansluit ("AUX IN" via een paar tulpjes) kan door "iets met je aarding" voor een brom zorgen.

..tenminste dat begrijp ik eraan.

[edit]
OH, .... even btw, ik heb ook mijn receiver via 'aux-in' (analoog) aangesloten, en dat gaat zonder brommen of andere mankementen.

[ Voor 13% gewijzigd door SirNobax op 05-04-2008 21:25 ]

Pentaxiaan

• elmoxx

elmoxx

xx xx xx

Topicstarter
ohhh, ik was dit topic even vergeten..

Ik ga vanmiddag op mijn gemak jullie reacties lezen en daar zeer binnenkort op reageren. nu even geen tijd.

Ik bedoelde in ieder geval wel met losse componenten: de cd speler, de radio, de minidisc en de video..

Nog mooier zou het inderdaad zijn om ook de versterker weg te bonjouren en alleen een strakke kast te hebben die mediacenter is en ook versterker..

Festina lente

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-02 15:27

ReLight

echo("What Now ? !")

Het zou leuk zijn in dit topic ook wat alternatieve hw links op te nemen voor Versterker insteek kaarten behalve de HFX oplossing.

Zijn deze er en hebben mensen er ervaring mee ?

Ik heb zelf de HFX mini case in bestelling staan, maar toch gekozen nu voor een versterker aan te sluiten straks.
Ik heb zelf wel even ge-googled, maar veel directe hits niet gevonden.

http://www.prel.de/html/produkte.html 2 en 4 kanaals pci < 60 ,-
http://www.erc.ro/index_e.php?p=pc_audio_e 2 kanaals pci

[ Voor 7% gewijzigd door ReLight op 31-05-2008 13:57 ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Pagina: 1