Pc's achter switch vernieuwen geen ip-adres

Pagina: 1
Acties:

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-03 17:46
Bij een kennis heb ik het volgende probleem; ze delen met meerdere mensen een internetverbinding (XS4ALL adsl, met Speedtouch 780). Elk huis krijgt netjes één kabeltje, die daarna eventueel wordt verdeeld middels een simpele switch (in dit geval een Sweex LA200012).

Alles werkt prima, behalve als de router gereset wordt (of op een andere manier uitvalt) of om een andere reden de verbinding even wordt verbroken. De verbinding tussen de pc en de router is dan weg, maar omdat de verbinding tussen de pc en de switch er nog wel is, doen de pc's geen moeite om de verbinding opnieuw op te zetten. Hierdoor hebben pc's soms geen internetverbinding, terwijl er geen foutmeldingen worden weergegeven.

Hoe zorg ik er voor dat de pc's opnieuw een ip-adres aanvragen, als de verbinding tussen de router en switch verbroken is geweest?

Het was vrij lastig om er achter te komen wat het probleem was, maar ook nu ik dat weet heb ik niet echt iets kunnen vinden via de search.

aanvulling: ze hebben net een nieuwe router, hun vorige (een linksys) speelde dit probleem niet

[ Voor 5% gewijzigd door StephanVierkant op 03-04-2008 17:42 . Reden: aanvulling vorige router ]

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-03 23:25
In de DHCP-server de lease-tijd omlaag mikken? Kijken ze in ieder geval al vaker voor een nieuw ip..

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-03 09:58
Ik vind het inderdaad raad, ik heb hier ook een linksys staan met een switch daarachter en dat werkt inderdaad prima.
Ook bij mijn vorige router (een edimax) werkte dit gewoon.
In beide gevallen zorgt/zorgde mijn router voor de DHCP

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-03 20:48

Sebazzz

3dp

Welke router, of werkt de speedtouch als router?

Hoewel er met een switch niet veel mis kan zijn gok ik toch op de siwtch (Sweex :X ).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ze hebben dus eerst een modem/router, en daarachter nog eens een extra router? Dat lijkt me sowieso een vrij zinloze opstelling :?
Ik zou eens proberen statische IPs in te stellen, als het probleem zich dan niet meer voordoet heeft het iets met DHCP te maken gok ik.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• StephanVierkant
marcieking schreef op donderdag 03 april 2008 @ 18:02:
Ze hebben dus eerst een modem/router, en daarachter nog eens een extra router? Dat lijkt me sowieso een vrij zinloze opstelling :?
Nee, 1 router (speedtouch) en daarachter nog 2 switches, omdat er simpelweg meer pc's zijn dan poorten.

• StephanVierkant
AlterMann schreef op donderdag 03 april 2008 @ 17:42:
In de DHCP-server de lease-tijd omlaag mikken? Kijken ze in ieder geval al vaker voor een nieuw ip..
Die staat nu op 1 dag, is een veel hogere waarde (laten we zeggen 5 minuten) niet irritant/schadelijk/onwenselijk?

Aanvullende vraag: hoe stel ik dit in? Ik vind vrij weinig opties rond DHCP.

[ Voor 17% gewijzigd door StephanVierkant op 03-04-2008 18:16 . Reden: aanvullende vraag ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik hou zo niet van Sweex... heb je wel eens wat andeers geprobeerd?
Stephan4kant schreef op donderdag 03 april 2008 @ 18:13:
[...]

Die staat nu op 1 dag, is een veel hogere waarde (laten we zeggen 5 minuten) niet irritant/schadelijk/onwenselijk?
dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel clients je hebt. Elke dhcp aanvraag is een broadcast over het hele netwerk...

[ Voor 72% gewijzigd door the_stickie op 03-04-2008 18:14 ]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
die 10.x die static is waar dient die voor ?

• StephanVierkant
LuckyY schreef op donderdag 03 april 2008 @ 18:20:
die 10.x die static is waar dient die voor ?
Geen idee. Dit zijn de standaard-instellingen. De Speedtouch is ook te benaderen via 10.0.0.138 én 192.168.1.254.

Het vinkje Auto-IP Enable zorgde ervoor dat de DCHP niet meer werkte, wat dat vinkje inhoudt weet ik dus ook niet.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

als de router er niet effe niet is/was dan kun je op de pc

"ipconfig /renew" draaien uiteraard. (en dat in een shortcut zetten)

Maar is het in jouw geval niet zo handig de pc's een vast ip adres te geven(ipv de dhcp periode te verkorten), of juist de dhcp periode infinite(~=lock lease) te maken(zelfde effect)? Dan blijft het werken als het eenmaal werkt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• StephanVierkant
Stekker even uit de switch of ipconfig /renew is inderdaad een mogelijkheid, maar niet de meest ideale oplossing. Hoe kan het dat het met een andere switch wel goed werkt? Houd de Sweex iets vast?

• StephanVierkant
Weet iemand hoe je de release-time instelt in de Speedtouch 780?

Verwijderd

Wanneer ik dit probleem af en toe heb met de verbinding naar mijn server doe ik altijd het volgende,

ik heb een batch file gemaakt met daarin de code:
ipconfig /release
ipconfig / renew

Daarmee vraagt hij een nieuw ip adres aan bij je server.

• R3dJ3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-09-2024
Dan maak je toch een batch scriptje inderdaad met een relase renew.
en zet je deze vervolgens in de windows taakplanner dat deze om het uur lopen.

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-03 09:58
R3dJ3 schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 14:55:
Dan maak je toch een batch scriptje inderdaad met een relase renew.
en zet je deze vervolgens in de windows taakplanner dat deze om het uur lopen.
Ik zou dit persoonlijk nooit om het uur laten lopen. Als je dan bijvoorbeeld aan het gamen bent of je zit op msn valt om het uur je connectie even weg.
Zet het gewoon op het bureaublad en als je geen connectie hebt even dubbelklikken

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

eenscript met aleen "ipconfig /renew" zou genoeg zijn

Ook in speedtouch: 780

Home > Thuisnetwerk > Apparaten > betreffende pc

"altijd zelfde ip adres gebruiken" (lock ip address) zou kunnen werken, zet de lease op infinite

Anders ip adres op pc niet meer met dhcp toewijzen, maar het ipadres, gateway & dns server vast instellen werkt zeker ook goed als router of swtich even uitgevallen zijn.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Rekenmachine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2024
Hoi Stephan, wat natuurlijk ook zou kunnen is dat je router het data verkeer van bijvoorbeeld bittorrent of ander P2P verkeer niet kan handelen, of veelvuldige MSN / Skype verbdingen etc.
Dit zie je heel vaak bij iets goedkopere routers met hoge snelheden, dan loopt het geheugen vol door een veelvoud van connecties (sessies), crasht de router en reset het ding zichzelf.
Onlangs zelfde probleem met een vriend gehad in een studenthuis met genoeg gebruikers. Uiteindelijk apart PC neergezet met linuxdistro erop, werkt als een zonnetje.

Speedtouch heeft deze problemen soms ook, zie het regelmatig in zakkelijke omgeving van MKB bedrijven met meer dan 10 gebruikers. Te veel gelijktijdige verbindingen op één moment.

Thread: Router/Server voor studentenhuis

Gr. Sander

[ Voor 7% gewijzigd door Rekenmachine op 05-04-2008 15:29 ]

https://www.enwatbenjedan.nl/

Pagina: 1