Router/Server voor studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

• Rekenmachine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2024
Beste medetweakers,

Ik heb tot nu toe geen goede oplossing gevonden voor het delen van internet in een studentenhuis met circa 20 mensen.

Dit is zeg maar het plaatje:

Chello verbinding 20mbit <-> Cable Modem <-> Router <-> Switch <-> Gebruiker

Cable modem: Motarola 51xx
Router: Zie specs hieronder
Switch: Unmanaged 10/100 24 ports
Gebruiker: Tussen scherm en stoel

Nu is tot op heden een oud blik van 266 Mhz icm met Server 2003 en NAT gebruikt. Dit ging tot op heden goed (weliswaar geen goede doorvoer maarja) totdat we een nieuwe bewoner kreeg die graag agressief download en de andere gebruikers uit de internetpijp duwt.....

Van alles al geprobeerd, we hebben nu zelfs een 'nieuwe' server met de volgende specs:
- AMD 700 Mhz
- 40 GB harddisk
- 256 MB geheugen
- 2 NIC's 10/100

De bedoeling is dat downloads via P2P of torrent een lage prioriteit krijgen en gamen, internet, msn, SIP, etc een hoge prioriteit krijgt. In heb hier dus de focus gelegd op QoS op layer 3 niveau.

Oplossingen die ik tot nu toe heb geprobeerd:
- Smoothwall (verbinding naar buiten lukte niet en er was geen 'setting' om het MAC address te wijzigen op een van de NIC's (realtek kaartjes)).
- Clarkconnect (QoS onvoldoende aanwezig en loopt niet optimaal
- IPCop (zelfde verhaal als Smoothwall, maar dan erger)

Betreft het clonen van het MAC adres op de NIC, het is mij niet gelukt om het kablemodem dusdanig te resetten dat hij een nieuwe MAC address accepteerd. (weet iemand hoe?)

Van alle distro's heb ik de laatste versie gedownload, stable releases.

Waar de router aan moet voldoen:
- troughput van 20+ Mbit
- QoS, eventueel op MAC address om 'agressieve' downloaders op hun nummer te zetten
- Manageble via Web interface of anders remote
- inclusief DHCP server en DNS forward
- Firewall
- veilig en robust

Mijn vraag, heeft iemand een degelijk oplossing om op de server te knallen die act als een fatsoenlijk router met 'huis-tuin-en-keuken' functies?
Wellicht dat mijn pogingen tot nu toe niet goed zijn gelukt door eigen fouten, meerdere pogingen zijn altijd de moeite waard om te proberen als ik weet dat ik in de goede richting zit

Alvast bedankt voor de moeite en het meedenken!!!

https://www.enwatbenjedan.nl/

Verwijderd

Je moet gewoon je problemen met SmoothWall zien te overwinnen lijkt mij, en aangezien het op Linux draait......... :) zou het geen probleem moeten zijn

http://www.alobbs.com/macchanger/

http://www.google.com/sea...3Aen-US%3Aofficial&hs=iU3

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2008 23:01 ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
monowall :) met simpel webschermpje, qos voor precies wat jij zoekt . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:40
resetten bij chello is nooit een probleem, wat vaak werkt is eerst netjes een ipconfig /release (in windows) te doen met het kaartje, dan pc afsluiten, dan modem uitzetten (en ook echt even van de stroom af halen) paar minuutjes wachten...
Dat heeft niet te maken met jou modem, maar met de chello server die jou modem (inc mac) afmeld...
Daarna modem weer aanzetten, een nette dhcp opvragen en hij zou moeten werken...
Werkt het dan niet, bel je UPC dan doen zij het voor je...
Routeren mag tegenwoordig dus vrees niets...

/offtopic: chello is tegenswoordigs 24mbit :D

Even niets...

• Rekenmachine
ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 00:22:
monowall :) met simpel webschermpje, qos voor precies wat jij zoekt . . .
Kan je binnen monowall ook eenvoudig het MAC address wijzigen?

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-11 08:50

Sosabowski

nerd

code:
1
2
ifconfig eth0 down hw ether 00:00:00:00:00:01
ifconfig eth0 up

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Rekenmachine
Okey, als ik de keuze dus heb tussen Monowall en Smoothwall, wat zou de beste keuze zijn?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Rekenmachine schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:53:
totdat we een nieuwe bewoner kreeg die graag agressief download en de andere gebruikers uit de internetpijp duwt.....
Eens praten met die bewoner is niet gelukt?
Download lijkt me niet zo snel een issue, upload is dat veel eerder.

• Rekenmachine
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 22:00:
[...]

Eens praten met die bewoner is niet gelukt?
Download lijkt me niet zo snel een issue, upload is dat veel eerder.
Klopt, het is inderdaad het feitelijke uploaden wat het netwerk de das om doet.

Spijtig genoeg is het praten met de bewoner niet gelukt, hij vindt dat hij recht heeft om de verbinding omdat hij er mede aan betaald. 'Zoek zelf maar een oplossing' waren zijn eigen woorden. Ach, met een leuke router dadelijk kan ik zijn verbinding cappen, wat ik ook echt ga doen (1/20 van de verbinding ;))

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Voor het modem van UPC een ander mac te laten accepteren doe je gewoon het volgende:

- Modem van de stroom
- Nieuwe netwerkaart/router aan het modem kopppelen
- Modem weer aan de stroom (minimaal 30 seconden wachten tussen stroom eraf en weer erop)

Nu moet het werken.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-12 09:22
Ik heb zelf een tijdje winroute gebruikt in een groot studentenhuis (40<), echter hadden we ook nog eisen mbt tot loadbalancing over onze 2 adsl lijnen. Daarop zijn we van winroute afgestapt, verder zijn er voldoende tools voorhanden om deze downloader het leven zuur te maken (download/upload limiet bereikt, snelheid naar 10kb/s, bijvoorbeeld). Ook QoS wordt voldoende ondersteund. Geen goedkoop pakket, helaas.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Rekenmachine schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 19:53:
Spijtig genoeg is het praten met de bewoner niet gelukt, hij vindt dat hij recht heeft om de verbinding omdat hij er mede aan betaald.
Dan laat je hem stoppen met betalen... ;)

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Rekenmachine schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 19:53:
[...]

Klopt, het is inderdaad het feitelijke uploaden wat het netwerk de das om doet.

Spijtig genoeg is het praten met de bewoner niet gelukt, hij vindt dat hij recht heeft om de verbinding omdat hij er mede aan betaald. 'Zoek zelf maar een oplossing' waren zijn eigen woorden. Ach, met een leuke router dadelijk kan ik zijn verbinding cappen, wat ik ook echt ga doen (1/20 van de verbinding ;))
Met monowall kan je een 'queu' of een 'pipe' aan maken van precies XX kB/s. Daarna op MAC adres een IP uitdelen, waarin je de minder vriendelijke mensen in de zelfde range zet. Daarna die range aan de gemaakte queu/pipe koppelen.
zo heb ik er (in mn vorige huis) voor gezorgd dat iemand met het zelfde probleem (hij wilde wel minder uploaden maar bittorent etc bla bla) precies 1/4 deel van onze upload had. Dat ging echter niet af van de rest, dus als hij niet gebruik maakte ervan kon de rest gewoon de volle 1Mbit download gebruiken.

Dus monowall is best wel wat jij zoekt. Je kan het prima draaien op een p400 met 256 mb, hdd van een tiental mb's is ook al genoeg.

[edit]

Mocht je er nou niet uitkomen post het hier dan maar, wellicht kan ik even kijken hoe ik het destijds in heb gesteld.

[ Voor 5% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 08-03-2008 21:06 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:18

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Olaf van der Spek schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 20:57:
[...]
Dan laat je hem stoppen met betalen... ;)
Nee, laten betalen naar verhouding voor de hoeveelheid data die heen en weer gepompt wordt over de lijn. Meneer verstookt het meeste, dus hij kan ook het meeste betalen >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Is PfSense niet een optie? Die distro is gebaseerd op FreeBSD als ik me niet vergis.
Draai 'm sinds kort ook hier thuis. Het was even wat lastig configureren maar het werkt erg goed.

De setup die ik gebruik is lichter dan de jouwe en krijgt regelmatig snelheden van 100Mbit te verwerken. Gewoon een simpele Cellie 500Mhz met 128MB ram. De netwerkkaartjes zijn echter wel wat duurder; Intel Pro 100+. (je kunt in PfSense de MAC-adressen spoofen)

[ Voor 37% gewijzigd door Pingelmonster op 10-03-2008 22:49 ]

Verwijderd

Freee!! schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 21:23:
[...]
Nee, laten betalen naar verhouding voor de hoeveelheid data die heen en weer gepompt wordt over de lijn. Meneer verstookt het meeste, dus hij kan ook het meeste betalen >:)
Werkt ook zo lekker...... je ISP berekend jouw abbo kosten ook niet adhv. je verbruikt
'onbeperkt' en zo...

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Pingelmonster schreef op maandag 10 maart 2008 @ 22:42:
Is PfSense niet een optie? Die distro is gebaseerd op FreeBSD als ik me niet vergis.
Draai 'm sinds kort ook hier thuis. Het was even wat lastig configureren maar het werkt erg goed.

De setup die ik gebruik is lichter dan de jouwe en krijgt regelmatig snelheden van 100Mbit te verwerken. Gewoon een simpele Cellie 500Mhz met 128MB ram. De netwerkkaartjes zijn echter wel wat duurder; Intel Pro 100+. (je kunt in PfSense de MAC-adressen spoofen)
PFsense is een spin-off van het eerder genoemde m0n0wall. Idd een leuke optie!
Ik zou zelf voor PFsense of m0n0wall gaan; smoothwall is een stuk logger en heeft veel functies die je ws. toch niet gaat gebruiken.

• Rekenmachine
Okey, Monowall werkt nu.
Was even stuntelen omdat Monowall nog met een diskette werkt (voor degene die het niet meer kennen -> wikipedia).....
Via een aparte Linux distro krijg je het uiteindelijk toch op de harddisk.

De load van Monowall op de pc is vele malen lager dan Smoothwall of een vergelijkbare distro. Smoothwall heeft meer functies maar dit maakt smoothwall ontzettend log...

En Qos, dit werkt perfect!
Tweakers, bedankt voor de moeite!

Pagina: 1