Beste medetweakers,
Ik heb tot nu toe geen goede oplossing gevonden voor het delen van internet in een studentenhuis met circa 20 mensen.
Dit is zeg maar het plaatje:
Chello verbinding 20mbit <-> Cable Modem <-> Router <-> Switch <-> Gebruiker
Cable modem: Motarola 51xx
Router: Zie specs hieronder
Switch: Unmanaged 10/100 24 ports
Gebruiker: Tussen scherm en stoel
Nu is tot op heden een oud blik van 266 Mhz icm met Server 2003 en NAT gebruikt. Dit ging tot op heden goed (weliswaar geen goede doorvoer maarja) totdat we een nieuwe bewoner kreeg die graag agressief download en de andere gebruikers uit de internetpijp duwt.....
Van alles al geprobeerd, we hebben nu zelfs een 'nieuwe' server met de volgende specs:
- AMD 700 Mhz
- 40 GB harddisk
- 256 MB geheugen
- 2 NIC's 10/100
De bedoeling is dat downloads via P2P of torrent een lage prioriteit krijgen en gamen, internet, msn, SIP, etc een hoge prioriteit krijgt. In heb hier dus de focus gelegd op QoS op layer 3 niveau.
Oplossingen die ik tot nu toe heb geprobeerd:
- Smoothwall (verbinding naar buiten lukte niet en er was geen 'setting' om het MAC address te wijzigen op een van de NIC's (realtek kaartjes)).
- Clarkconnect (QoS onvoldoende aanwezig en loopt niet optimaal
- IPCop (zelfde verhaal als Smoothwall, maar dan erger)
Betreft het clonen van het MAC adres op de NIC, het is mij niet gelukt om het kablemodem dusdanig te resetten dat hij een nieuwe MAC address accepteerd. (weet iemand hoe?)
Van alle distro's heb ik de laatste versie gedownload, stable releases.
Waar de router aan moet voldoen:
- troughput van 20+ Mbit
- QoS, eventueel op MAC address om 'agressieve' downloaders op hun nummer te zetten
- Manageble via Web interface of anders remote
- inclusief DHCP server en DNS forward
- Firewall
- veilig en robust
Mijn vraag, heeft iemand een degelijk oplossing om op de server te knallen die act als een fatsoenlijk router met 'huis-tuin-en-keuken' functies?
Wellicht dat mijn pogingen tot nu toe niet goed zijn gelukt door eigen fouten, meerdere pogingen zijn altijd de moeite waard om te proberen als ik weet dat ik in de goede richting zit
Alvast bedankt voor de moeite en het meedenken!!!
Ik heb tot nu toe geen goede oplossing gevonden voor het delen van internet in een studentenhuis met circa 20 mensen.
Dit is zeg maar het plaatje:
Chello verbinding 20mbit <-> Cable Modem <-> Router <-> Switch <-> Gebruiker
Cable modem: Motarola 51xx
Router: Zie specs hieronder
Switch: Unmanaged 10/100 24 ports
Gebruiker: Tussen scherm en stoel
Nu is tot op heden een oud blik van 266 Mhz icm met Server 2003 en NAT gebruikt. Dit ging tot op heden goed (weliswaar geen goede doorvoer maarja) totdat we een nieuwe bewoner kreeg die graag agressief download en de andere gebruikers uit de internetpijp duwt.....
Van alles al geprobeerd, we hebben nu zelfs een 'nieuwe' server met de volgende specs:
- AMD 700 Mhz
- 40 GB harddisk
- 256 MB geheugen
- 2 NIC's 10/100
De bedoeling is dat downloads via P2P of torrent een lage prioriteit krijgen en gamen, internet, msn, SIP, etc een hoge prioriteit krijgt. In heb hier dus de focus gelegd op QoS op layer 3 niveau.
Oplossingen die ik tot nu toe heb geprobeerd:
- Smoothwall (verbinding naar buiten lukte niet en er was geen 'setting' om het MAC address te wijzigen op een van de NIC's (realtek kaartjes)).
- Clarkconnect (QoS onvoldoende aanwezig en loopt niet optimaal
- IPCop (zelfde verhaal als Smoothwall, maar dan erger)
Betreft het clonen van het MAC adres op de NIC, het is mij niet gelukt om het kablemodem dusdanig te resetten dat hij een nieuwe MAC address accepteerd. (weet iemand hoe?)
Van alle distro's heb ik de laatste versie gedownload, stable releases.
Waar de router aan moet voldoen:
- troughput van 20+ Mbit
- QoS, eventueel op MAC address om 'agressieve' downloaders op hun nummer te zetten
- Manageble via Web interface of anders remote
- inclusief DHCP server en DNS forward
- Firewall
- veilig en robust
Mijn vraag, heeft iemand een degelijk oplossing om op de server te knallen die act als een fatsoenlijk router met 'huis-tuin-en-keuken' functies?
Wellicht dat mijn pogingen tot nu toe niet goed zijn gelukt door eigen fouten, meerdere pogingen zijn altijd de moeite waard om te proberen als ik weet dat ik in de goede richting zit
Alvast bedankt voor de moeite en het meedenken!!!
https://www.enwatbenjedan.nl/