[testcase] Modelshoot z/w

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een paar weken geleden heb ik voor het eerst een zogenaamde modellendag meegemaakt, georganiseerd door een fotoclub. Ik heb hier gelegenheid gehad verschillende modellen te fotograferen. Helaas paste het schoentje voor de draadloze flitsers niet op mijn camera en moest ik daardoor mijn eigen (inbouw)flitser gebruiken. Toch viel het resultaat me mee, daarom hier een testcase. Modelfotografie was voor mij helemaal nieuw en het was in het begin wel een beetje wennen. Hoe wil ik het model hebben en hoe geef ik aanwijzingen? Het model zelf had ook geen ervaring, maar dat vond ik eigenlijk wel fijn. Hier een paar foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i277.photobucket.com/albums/kk74/dwn400/modellendag/model1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i277.photobucket.com/albums/kk74/dwn400/modellendag/model2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i277.photobucket.com/albums/kk74/dwn400/modellendag/model3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i277.photobucket.com/albums/kk74/dwn400/modellendag/model4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i277.photobucket.com/albums/kk74/dwn400/modellendag/model5.jpg

Ik heb de foto's omgezet naar zwart/wit omdat de kleuren nogal schreeuwerig waren en ik het ook wel vond passen bij de sfeer. Behalve z/w-omzetting en croppen heb ik niets aan de foto's bewerkt. Ik ben zelf redelijk tevreden, aangezien het mijn eerste shoot was en de verlichting dus een beetje lastig was. Ik zie alleen dat de blik van het model steeds ongeveer hetzelfde is en dat vind ik jammer. Dat is iets waar ik een volgende keer meer op zal gaan letten. Hebben jullie nog andere feedback?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:30

ThunderNet

Flits!

Ik denk dat de grootste tip is die ik je kan geven om te gaan werken met een model die wel al ervaring heeft. Dat werkt een stuk prettiger :)
Daarnaast mis ik scherpte in je foto's het lijkt er op alsof het ingescande negatieven zijn, als dat je bedoeling was dan ben je geslaagd :) Vind de poses van het model niet echt interresant.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
eigenlijk kun je beter niet flitsen als 't niet lekker wil..

[ Voor 6% gewijzigd door simon op 03-04-2008 11:40 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf ook nog niet echt veel ervaring, en je moet ergens beginnen hè ;)
Het zijn geen ingescande negatieven, maar ik fotografeer wel analoog en heb de foto's eerst op een CD laten zetten en heb ze daarna bewerkt. Ik heb geen idee of dat er hetzelfde uit gaat zien als bij ingescande negatieven?

@simon: dat doe ik eigenlijk zelf meestal ook, maar de omgeving was dan echt te donker, en ik kreeg het advies van de meer ervaren fotografen om dan mijn ingebouwde flitser te gebruiken. Met een statief werken was ook niet echt een optie, het was erg druk (fotografen die in de rij stonden) en een rommelige omgeving.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2008 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Foto 2 vind ik persoonlijk heel mooi. Een soort van neergeslagen blik, beetje van 'waar ben ik aan begonnen..'.

Voor de rest vind ik de foto's zelf meevallen, maar het model + poses gewoon tegenvallen. Ze heeft vrij weinig verschillende manieren van kijken, wat op 2 foto's wel kan, maar na de 3e begint het op te vallen. De pose bij 3 en 4 vind ik een soort van: "Ik loop naar de auto, fotograaf zegt 'wacht even!', ik draai me om en klik..' rare verwoording sorry, maar zo kan ik het het beste omschrijven. Weet niet of dat de bedoeling was natuurlijk, maar komt nogal geforceerd over!

Foto 5 vind ik wel weer goed te pruimen, helaas jammer van de ruis die in het beeld zit. Kan misschien liggen aan de verkleining maar dat kan ik niet beoordelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

5 is zeker sterke compositie! jammer van de ruis inderdaad.
De rest vind ik contrast loos eigenlijk.. Kan meer contrast in denk ik.
Let goed op compositie en weet van te voren wat je wil maken. Laat ook tussen tijds wat zien aan het model zodat ze weet wat ze aan het doen is. En mischien als je net begint is het goed wat voorbeelden te laten zien zodat je ergens naar toe kan werken met zijn 2tjes.
Maar keep up the work bedoel 5 is goed en heeft potentie!

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor het commentaar! De punten die genoemd zijn zal ik bij een volgende keer zeker meenemen. Ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten en hoe de omstandigheden zouden zijn, dus daar zal ik nu beter op in kunnen spelen. Omdat ik nu nog analoog fotografeer, is het niet mogelijk om tussendoor de resultaten (samen met het model) te bekijken. Hopelijk kan ik over een half jaartje, met een redelijk budget, een digitale cam aanschaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Mooie foto's wel alleen mag ze wel wat lachen.

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
nee, lachen is vaak nep.. ze moet haar mond minder open houden.. maar lachen in modelshoots is vaak erg nep

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik vind die ruis bij nr. 5 wel mooi eigenlijk... Alleen mis ik daar wat scherpte. Ik vind de compositie van nr. 5 ook wel geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk vind het niet echt een fotomodel, als je het niet erg vind.
De compositie is namelijk wel redelijk goed vind ik en qua licht etc. is het ook wel ok.

En waarom analog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 16:59:
Eigenlijk vind het niet echt een fotomodel, als je het niet erg vind.
De compositie is namelijk wel redelijk goed vind ik en qua licht etc. is het ook wel ok.

En waarom analog?
Ik heb ca. 6 jaar geleden een analoge SLR gekocht, incl. een extra lens, voor een mooi prijsje. Als ik een vergelijkbare DSLR wil kopen, kom ik op een te hoge prijs uit voor mijn budget (ik ben nog student). Hopelijk verandert dat binnen een half jaartje, en dan wil ik zeker gaan kijken voor een digitale cam. Tot die tijd is het wat schipperen... (Hoewel ik analoog ook wel z'n charme vind hebben, maar digitaal is soms toch wel wat handiger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 22:17:
[...]

......kom ik op een te hoge prijs uit voor mijn budget (ik ben nog student).....
Is toch echt geen goede reden hoor!

Gewoon nog een keer zo'n shoot doen maar dan op een lokatie waar het licht beter is. Je moet zoveel mogelijk refecties willen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:30

ThunderNet

Flits!

Student zijn is echt een kulreden :) sorry dat ik het zeg, maar het wordt iets te vaak te makkelijk gezegt.. Ik ben ook student... Dus?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-03 23:17
ThunderNet schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 00:23:
Student zijn is echt een kulreden :) sorry dat ik het zeg, maar het wordt iets te vaak te makkelijk gezegt.. Ik ben ook student... Dus?
Och, ik vind het wel ok, toen ik een paar jaar geleden nog fulltime student was had ik 't geld er ook niet voor (over), kwestie van afwegen toch? ;)

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:48

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik had de overstap naar digitaal een lange tijd uitgesteld en kan nog altijd niet van analoge fotografie afblijven. ;) Tegenwoordig is de sprong naar digitaal kleiner, een tweedehandse EOS D60 heb ik voor 150 euro geregeld en de tweedehandse EOS 20D (up to date modern toestel) ligt tussen 350 en 400 euro. En ik ben voor het 5de jaar student.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 07:36
AugmentoR schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 01:02:
[...]

Och, ik vind het wel ok, toen ik een paar jaar geleden nog fulltime student was had ik 't geld er ook niet voor (over), kwestie van afwegen toch? ;)
dan moet je zeggen Ik ben student en heb geld niet voor over een digicam te kopen :)
ipv Ik ben student en heb geen geld. dat is kul :+

Anyway.. Foto 2 Is favo.

Andere foto's heb ik meer van nah ze doet het wel maar wilt het niet. Zie geen leven haar. kill

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ook ik zie weinig emoties, amper uitstraling. Ze staat daar maar een beetje. Geen enkele favoriete foto hiertussen dus, en nee, ik ga niet kiezen ook.

''Kom op, wakker worden! Je komt op de foto en je gaat beroemd worden, hoe willen ze dan dat je eruitziet? Niet zo toch? Hoppata, kijk dat is al een stuk beter. Nee, ga weg met die beroemdheidstandpastaglimlach, dat is nep en het ziet er niet uit.''

Fijn in ieder geval dat de TS zo goed geholpen wordt, ik kan er weinig aan toevoegen, maar voornamelijk de stemming is een belangrijke factor, zo lijkt het mij tenminste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ok, rustig maar ;) Om het even te nuanceren: Ik ben student en hou op dit moment weinig geld over omdat ik niet veel werk en hard bezig ben met mijn scriptie. Natuurlijk is het mogelijk om elke maand een klein bedrag te reserveren om zo snel mogelijk iets aan te schaffen, maar ik wacht liever even tot ik straks een 'echte' baan heb, zodat ik op mijn gemak al mijn wensen kan inventariseren én uitvoeren, zonder dat ik de koopjes na moet jagen. Daarbij héb ik nu een mooie camera, alleen nog niet digitaal... Aanschaf heeft dus geen haast. En 2e-hands heb ik het niet zo op, ik koop liever nieuw. En direct een mooie set lenzen erbij! :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2008 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Phaidra, wat mij betreft hoef je helemaal niets te nuanceren. Als jij analoog schiet is dat helemaal jouw keuze. Ik vind het een soort van belachelijk dat jij hier jouw keuze moet gaan zitten verdedigen... Er is helemaal niks mis met analoog. Gewoon lekker foto's maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Foto 1 & met name 2 gaan nog wel. Maar verder blijf er maar 1 woord door mn hoofd spoken. Ik wilde het in eerste instantie voor me houden maar nu voor de 2e keer door dit topic heenblader kan ik het echt niet laten. Wat een zoutzak.

Orange & Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 07:36
C4M1 schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 11:46:
Foto 1 & met name 2 gaan nog wel. Maar verder blijf er maar 1 woord door mn hoofd spoken. Ik wilde het in eerste instantie voor me houden maar nu voor de 2e keer door dit topic heenblader kan ik het echt niet laten. Wat een zoutzak.
Mischien heeft ze er al 100 gehad en is ze het nu wel eens zat? Vind opzich geen onaardige meid om te zien hoor

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Phaidra: Ik ben overgestapt op digitaal omdat analoog veel duurder is (behalve als je zelf ontwikkelt).
Als je een beetje veel foto's maakt heb je zo al binnen een half jaar meer kosten aan analog dan digitaal.
Pagina: 1