Rapture's workflow

Pagina: 1
Acties:
  • 1.443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:45

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/workflow/banner.jpg
Inleiding en mijn huidige keuze voor analoog.

Tijdens mijn opleiding Graduaat MCT was er een basisfotografiecursus voorzien, in mijne tijd was een halfautomatische SLR verplicht. Ik had een Minolta XE-5 als eerste SLR gekocht, dit was de enige betaalbare oplossing voor een student. Ik werkte met primes 28mm/2.8, 50mm/1.7 en 135mm/2.8. Na veelvuldig gebruik is die Minolta afgeragd en ik stapte over naar een Minolta X-700 voor € 35.

Ondertussen maak ik kennis met een spotgoedkope Vivitar Series One 70-210mm/3.5. Manueel focussen in low-light-omstandigheden (zoals concerten) is blijkbaar niet te doen, zeker niet als de artiesten te snel bewegen.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/workflow/body.jpg

En ik stapte naar een Canon EOS met EF-objectieven. Tweedehandse analoge EOS 5 biedt speciale mogelijkheden zoals spotmetering voor maar € 100, een wereld van verschil tov het prijskaartje van een EOS 5D. EOS 350D heeft geen spotmetering, 1,6x crop-factor (ik heb nu op full-frame al tekort aan groothoek, laat staan op een 1,6x crop-factor body), ruis ipv korrel,... en is opvallend duurder dan een tweedehandse EOS 5.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/workflow/eos-5-uitlaten.jpg
Met custom functions kan je een 'flapje' van de negatief/dia uit het rolletje laten.

De grote vraag: 'Is digitaal betaalbaarder dan analoog?'. De huidige gear is een EOS 5 van € 100, 50mm/1.8 MK1 van € 100 en 85mm/1.8 van € 300. Voor € 500 heb ik gear waarmee ik concertfoto's kan trekken. Een EOS 350D kost al meer dan € 500, EOS 350D + deze lenzen komt op € 1000. Door 1,6x crop-factor zou ik enkel over tele beschikken 50*1,6=80mm en het heeft geen spotmetering. EOS 5D is voor een student helemaal onbetaalbaar.

EOS 5 kost mij maar € 100 voor de body, dan komt uiteraard de negatievenrolletjes en dokakosten. Gemiddeld kost mij een rolletje van 36 foto's € 5 inclusief chemie/ontwikkeling, Superia 400 rolletjes kan ik gemakkelijk pushen tot ISO 1600 en dat spaart geld uit. Op jaarbasis verbruik ik ongeveer 50 rolletjes, dus ongeveer € 250 aan rolletjes en chemie. Na 3 jaar is dat het geld voor een EOS 350D, maar af en toe een beetje betalen is veel zachter door de portemonnee dan in 1 keer veel geld. Tov het prijskaartje van een EOS 5D kan ik 10 jaar rolletjes gebruiken en ontwikkelen.

Ik realiseer ook de voordelen van digitaal, de workflow neemt veel minder tijd in zodat men sneller foto's kan leveren/publiceren. Je kan 'klik-kut-delete-klik-kut-delete-...' toepassen, zolang trekken totdat er een foto lukt. Ongelimiteerde hoeveelheid foto's trekken, zolang de imagetanks niet vol zitten. Een tweedehandse digitale EOS 5D is gepland op 3 jaar na het afstuderen.

Negatieven ontwikkelen (C-41 proces)
Ik ben geïnspireerd door een topic over negatieven ontwikkelen, maar ik heb zelf mijn plan getrokken en eigen methodes bedacht.

1. Rolletjes labelen
Niet alleen om te weten welke foto's het zijn, maar ook om te weten welke ontwikkeling er nodig is. Gewone of gepushte.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/workflow/rolletjes.jpg
Terugkomst van een festival, ze moeten allemaal 2-stop gepusht worden.

2. Donkere kamer zoeken
Donkere kamers moeten ook echte donker zijn, niet alleen geen verlichting, maar ook geen ramen of spleten die licht kunnen binnen laten.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/workflow/donkerekamer.jpg
Geen raam en vooral verlichting saboteren zorgt ervoor dat er geen licht in de buurt is.

3. Inspoelen
Ervoor zorgen dat de negatief/dia in de spiralen 'gespoeld' worden en in de ontwikkeltank geplaatst worden. Dit moet uiteraard in het donker gebeuren, gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/workflow/inspoelen.jpg
Van A naar B, dit moet in het donker gebeuren.

EOS 5 kan een 'flapje' eruit laten steken, ff dat flapje afknippen en de negatief kan je in de spiraal steken. Dan in de donkere kamer, de rest van het rolletje in de spiraal inspoelen tot op het einde. Dan het einde afknippen, dit moet allemaal in het donker gebeuren.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/workflow/eos-5-chansaars.jpg

Meestal krijg je rolletjes waar de 'flapjes' ingedraaid zijn, dan moet je in het donker met een 'rolletjes-opener' open doen. De negatief uit het rolletje halen, flapje afknippen en inspoelen tot op het einde. Dan het einde (een as) afknippen, dit moet allemaal in het donker gebeuren.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/workflow/rolletjes-opener.jpg

Uiteindelijk plaats je in het donker de spiralen in je ontwikkeltank en 'trechterdeksel' sluiten. Gelukkig zijn de meeste ontwikkeltanken, daglichtontwikkeltanken.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/workflow/ontwikkeltank.jpg

4. Chemie-lokaal zoeken
Keukens worden meestal als chemie-lokaal gebruikt.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/workflow/keuken.jpg
's Nachts slapen de meeste studenten zodat je ongestoord kan werken.

5. Warm-water-bad klaarzetten
Chemie voor het C-41 proces moet op 38°C gehouden worden, mijn oplossing is een emmer met aquariumverwarming en een thermometer.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/workflow/emmer.jpg
Ik heb hard aan de thermostaat van de aquariumverwarming moeten draaien om de temperatuur tot 38°C 'op te fokken'.

6. Chemie klaarmaken
Amaloco Negacolor is een geurloze 2-badschemie, klassieke chemie hebben een bepaalde geur. Het niet-stinken is voor veel amateurs een reden om voor Negacolor te kiezen, daarnaast is Negacolor ook gemakkelijk te gebruiken.

Iedereen heeft weleens basis-chemie/fysica op school gehad, juiste vloeistoffen in juiste hoeveelheden met elkaar vermengen. Er zijn 2 soorten mengsels dat je moet maken: de ontwikkelaar en de fixeer. Mengsels bewaar je in bokalen of andere reservoirs. De hoeveelheden is afhankelijk van je ontwikkeltank, de ene tank heeft meer vloeistof dan de andere nodig. De verhoudingen staan netjes in de handleiding van je chemie.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/workflow/chemie.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/workflow/negacolor.gif
Amaloco Negacolor chemie in combinatie met Patterson ontwikkeltank geeft deze cijfers.

7. Negatieven voorspoelen
Negatieven een minuut lang met 38°C water spoelen, niet alleen om het schoon te maken, maar ook op de negatieven op temperatuur te brengen.

8. Negatieven ontwikkelen
Zorg ervoor dat de ontwikkelaar 38°C warm is, je kan de bokaal met ontwikkelaar verwarmen of afkoelen met heet/koud water.

Ontwikkelaar is 3x achter elkaar herbruikbaar, dus niet 3x herbruikbaar als je het wekenlang laat liggen. De ontwikkeltijd is niet alleen afhankelijk van de hoeveelste keer, maar ook van het feit of je wilt pushen of niet.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/workflow/ontwikkeltijd.gif
Amaloco Negacolor

Hou je GSM of een andere chronometer-achtig ding klaar, giet de ontwikkelaar in je ontwikkeltank en laat de chronometer lopen. Snel de deksel op je ontwikkeltank en 1x hard met de ontwikkeltank op de tafel/aanrecht kloppen om de kleine luchtbelletjes op de negatieven eraf te krijgen. Dan de ontwikkeltank in het warm water bad (emmer) plaatsen en om de 15 seconden agiteren (naast het klassiek 'kiepen' mag er ook geschud worden zodat de ontwikkeltank niet keer op keer uit het warme water gehaald wordt). Je haalt de ontwikkeltank 15 seconden voor de einde van de ontwikkeltijd uit het warm-water-bad, deksel eraf en de ontwikkelaar terug in de bokaal gieten.

9. Fixeren
Allblix bleekfixeer mag tussen 36 en 38°C warm zijn en de fixeertijd varieert van 4 minuten tot 6 minuten.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/workflow/fixeertijd.gif
Ik gebruik de volgende fixeertijden.

Het gieten, chronometeren, agiteren en uitgieten werkt volgens hetzelfde principe als bij het ontwikkelen. De tijden zijn anders en je gebruikt uiteraard fixeer om te fixeren.

10. Spoelen
3 minuten spoelen met water.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/workflow/spoelen.jpg

Tijdens de laatste spoelbeurt doe je wat 'wetting agent' bij, zulke middelen zorgen erover dat er geen vlekken op de negatieven komen. Veel kraantjeswater bevat kalk en de middeltjes kunnen dat grotendeels opvangen, in regio's met veel kalk is het nodig om een overdosis aan 'wetting agent' te gebruiken. In regio's met ziekelijk veel kalk (zoals Kortrijk), dan is het nodig om een waterfilter uit te proberen.

11. Drogen
Hiermee ben ik zelf bezig met het uitzoeken naar de 'heilige graal'.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/workflow/drogen-diagonaal.jpg
Diagonaal ophangen zodat de druppels langs de onderrand kan wegvloeien ipv over de foto's wegvloeien. Er zijn hier vlekken waarneembaar.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/workflow/drogen-lamp.jpg
Hitte van de lamp gebruiken om sneller te drogen en ventilator om warmte beter te verspreiden? Het droogt snel, maar nog altijd vlekken.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/workflow/drogen-microgolf.jpg
Uit nieuwsgierigheid heb ik ook de microgolfoven uitgeprobeerd, dit is af te raden.

12. Negatieven schoonmaken
Dat doe je met alcohol en een zeemvel. Alcohol tast negatieven aan, dus geen negatieven in alcohol laten baden. Wat alcohol op je zeemvel en daarmee negatief schoonmaken.

Verdere verloop van mijn workflow, de huidige 'ontwikkelingen' en toekomstplannen/vragen komen binnenkort. Wegens tijdsgebrek ga ik deze TopicStart later afwerken, nu posten om te backuppen.

[edit]
De overstap naar digitaal is ondertussen gebeurd, met de cropfactor van een EOS 20D zijn mijn objectieven tele geworden zodat ik geen klassieke 50mm bereik meer heb. Sparen voor objectieven kan nog lang duren.

[ Voor 111% gewijzigd door rapture op 22-04-2007 19:04 . Reden: links updaten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:40

breinonline

Are you afraid to be known?

Heel grappig om te lezen, het is weer eens een andere workflow dan die we gewent zijn op GoT. Het mag dan wel goedkoper zijn maar als ik zie hoeveel werk je eraan hebt zou ik niet willen wisselen met een digitale workflow.
Behalve dat kan ik nu heel makkelijk backups maken van mijn foto's (zonder kwaliteitsverlies) en dat zou ik ook niet willen missen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-05 17:17

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Erg interessant, ik mis alleen nog wat prijzen van chemicaliën en aparatuur, maar die vind je volgens mij voor een prikkie op Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 08:53
Interessant idd, maar voor een leek op gebied van het ontwikkelen (ik dus), wordt 't niet echt duidelijk wat voor chemische processen er plaatsvinden, en waar 't nu eigenlijk precies voor dient (iets technischer dus), terwijl me dat nou juist interessant lijkt. :)

En hoe duur kost zo'n hele set dat nodig is voor 't ontwikkelen eigenlijk?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:13
Hmm, let me do le maths, ok, analoge body, 100 euro, lens 1 300, lens 2 ookz o'n 100. Dus voor 500 euro heb je al redelijk wat. Maar nu wil je inscannen. Voeg 300 euro voor een minolta dual iv scan erbij. 800 euro. Wat kost een rolletje? 2,95? Ok, 3 euro. Ik schiet per keer misschien wel 80 fotos? 2 rolletjes. Voeg daar aan toe zo'n 2 euro ontwikkelkosten. Dat is dan weer 4 euro per rol. Per avond 6 euro, maar dan schiet je ook vrij braaf.. Ik heb afgelopen feest 600 fotos gemaakt... Dat zou zo'n 17 rolletjes zijn, maal 5, das toch weer zo'n 84 euro aan kosten. In een paar feesten zit je al over de kosten heen.

Dan voor 't scannen moet je nog busje perslucht om de zoveel tijd kopen, is weer 10 euro ofzo.. Gaat hard hoor. Vergis je niet. Ik heb laatst wel weer neiging gehad om een 1n erbij te halen. Toch maar niet gedaan, het is me te duur.

Kijk, pushen is leuk, maar als je met een 400 asa film zit, en die naar 1600 pusht, die korrel wordt wel bakken groter...

Dan moet je nog een goede donkere kamer in je huis hebben, of alles moet op de tast :X En ik heb 't hier over goedkope rol film. Je zou zelf kunnen rollen, maar goed. Is ook niet handig.

Tuurlijk lijkt het nu nog goedkoop. Maar na een paar concerten zit je al dik over de kosten. Hoe lang is die chemo houdbaar? Ik weet niet hoe dat met nieuwe chemicaliën zit, maar de oude kon je niet al té lang bewaren. Is ook zo met film. Ook de drempel om veel te fotograferen en experimenten wordt groter. Misschien denk je meer na, maar je bent minder impulsief, heeft ook z'n nadelen.. Just my 2 cents..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47828

[b][message=25830962,noline]. Ik schiet per keer misschien wel 80 fotos? 2 rolletjes. Voeg daar aan toe zo'n 2 euro ontwikkelkosten. Dat is dan weer 4 euro per rol. Per avond 6 euro, maar dan schiet je ook vrij braaf.. Ik heb afgelopen feest 600 fotos gemaakt... Dat zou zo'n 17 rolletjes zijn, maal 5, das toch weer zo'n 84 euro aan kosten. In een paar feesten zit je al over de kosten heen.
Da's nou het verschil tussen een analoge en een digitale fotograaf.

Een analoge kijkt voordat hij schiet, een digitale schiet en kijkt later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topicstarter
Simon schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 20:11:
Hmm, let me do le maths, ok, analoge body, 100 euro, lens 1 300, lens 2 ookz o'n 100. Dus voor 500 euro heb je al redelijk wat. Maar nu wil je inscannen. Voeg 300 euro voor een minolta dual iv scan erbij. 800 euro. Wat kost een rolletje? 2,95? Ok, 3 euro. Ik schiet per keer misschien wel 80 fotos? 2 rolletjes. Voeg daar aan toe zo'n 2 euro ontwikkelkosten. Dat is dan weer 4 euro per rol. Per avond 6 euro, maar dan schiet je ook vrij braaf.. Ik heb afgelopen feest 600 fotos gemaakt... Dat zou zo'n 17 rolletjes zijn, maal 5, das toch weer zo'n 84 euro aan kosten. In een paar feesten zit je al over de kosten heen.
Objectieven staan buiten beschouwing, die dingen kan je altijd meenemen naar een digitale body.

Analoge body, negatievenscanner (mijn Nikon tweedehandse Coolscan LS-2000 koste € 250) en wat doka-spullen (ontwikkeltank, negatievenopener, maatbekers,...) horen samen, samen komt een startsetje op ongeveer € 400. Dan komen de rolletjes en ontwikkelkosten erbij.

Hier in België zijn computeronderdelen en digitale fototoestellen een stuk duurder dan in Nederland. Digitale set bestaat uit een DSLR, geheugenkaartjes, imagetank,.... de waarde van deze set zakt ook, na verloop van tijd is de body versleten, geheugenkaartjes zijn te klein,...
Dan voor 't scannen moet je nog busje perslucht om de zoveel tijd kopen, is weer 10 euro ofzo.. Gaat hard hoor. Vergis je niet. Ik heb laatst wel weer neiging gehad om een 1n erbij te halen. Toch maar niet gedaan, het is me te duur.
Interessante tip, ik ga dat eens uitproberen om zonder digital ICE te scannen.
Kijk, pushen is leuk, maar als je met een 400 asa film zit, en die naar 1600 pusht, die korrel wordt wel bakken groter...
Het is een overweging tussen vergrote 400 ASA korrel en grote 1600 ASA korrel. Prijs en beschikbaarheid van rolletjes spelen ook een rol in de overweging.
Dan moet je nog een goede donkere kamer in je huis hebben, of alles moet op de tast :X En ik heb 't hier over goedkope rol film. Je zou zelf kunnen rollen, maar goed. Is ook niet handig.

Tuurlijk lijkt het nu nog goedkoop. Maar na een paar concerten zit je al dik over de kosten. Hoe lang is die chemo houdbaar? Ik weet niet hoe dat met nieuwe chemicaliën zit, maar de oude kon je niet al té lang bewaren. Is ook zo met film. Ook de drempel om veel te fotograferen en experimenten wordt groter. Misschien denk je meer na, maar je bent minder impulsief, heeft ook z'n nadelen.. Just my 2 cents..
De niet vermengde ontwikkelaar is 3 à 4 maanden houdbaar, terwijl de fixeer 4 à 6 maanden houdbaar is.

Op concerten maak ik een ruwe planning om te beslissen hoeveel rolletjes ik besteed aan bepaalde groepen. bv Kamelot - Epica:
voorprogramma: 1 rolletje
Epica: 3 rolletjes
Kamelot: 2 rolletjes.

Op Pestpop (een festivaldag) had ik idd 15 rolletjes doorgejaagd, dat was kostelijk. Maar met Graspop moet ik het aantal rolletjes beperken, simpelweg omdat je niet altijd op de eerste rij kan geraken. Eens je een goede 'campspot' gevonden hebt kan je niet zomaar van podium tot podium rondgaan om je favoriete bands op de eerste rij te fotograferen. Ik ga mij moeten beperken op de bands die mij interesseren.
Anoniem: 47828 schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 20:38:

Spotmetering en focussen op het gezicht van de artiest, zien dat de lichtmeting ongeveer juist is. Dan compositie juist krijgen en zien dat die artiest niet teveel bewogen is en trekken.

Met een EOS 350D zou ik partial-metering kunnen doen en met auto-bracketing schieten maar. Vandaar dat analoge aantal foto's en digitale aantallen niet zo direct vergelijkbaar zijn. Met digitaal 40GB vol knallen zou voor mij geen uitzondering zijn. Ik heb nu met een 50mm op FF al tekort aan groothoek, met 1,6x cropfactor heb ik zelfs geen normaallens (50*1,6=80mm) meer en moet investeren in een 28mm of meer groothoek. En de ruis van DSLR's, vandaar dat ik ineens met een Canon EOS 5D vergelijk en wil over 3 jaar een tweedehandse EOS 5D aankopen.
inquestos schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 19:58:
Interessant idd, maar voor een leek op gebied van het ontwikkelen (ik dus), wordt 't niet echt duidelijk wat voor chemische processen er plaatsvinden, en waar 't nu eigenlijk precies voor dient (iets technischer dus), terwijl me dat nou juist interessant lijkt. :)
  • Inspoelen: Rolletje film in je ontwikkeltank inladen, dit hoort in het donker te gebeuren.
  • Voorspoelen: Met water op 38°C spoelen zodat de film op temperatuur komt.
  • Ontwikkelen (de uitleg is waarschijnlijk voor zwart/wit bedoeld; maar het principe blijft hetzelfde): Op de emulsie van de film liggen zilverhalogenide-kristallen door het belichten worden zulke zilverhalogeniden gedeeltelijk tot zilver omgezet. Ontwikkelen zorgt erover dat de belichte zilverhalogeniden tot zilver omgezet worden, hierdoor ontstaat het belichte beeld.
  • Fixeren: Onbelichte zilverhalogeniden kunnen achteraf belicht worden en worden dan langzaam in zilver omgezet, hierdoor wordt de film zwart. Om deze overbodige onbelichte zilverhalogeniden te verwijderen, wordt er gefixeerd.
  • Spoelen: De film spoelen tot dat de resten van de chemie weg zijn.
En hoe duur kost zo'n hele set dat nodig is voor 't ontwikkelen eigenlijk?
Afhankelijk van hoe hard je probeert te besparen, je kan een volledige dokaset kopen, maar je kan ook bv een glazen-€1-visbakthermometer ipv dokathermometer gebruiken, bokalen als reservoirs om chemie te mengen, emmer als bak voor au-bain-marie (om de chemie op temperatuur te houden),...

* rapture gaat eens tijd moeten maken om de topicstart af te werken.

[ Voor 28% gewijzigd door rapture op 26-05-2006 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Analoge bodies verslijten ook. Je kunt een 10D voor niet al teveel geld krijgen, CF kost nog geen 50 euro voor 1 gig. Denk je dat ik veel geld heb? Nee, maar het kan wel digitaal.
Anoniem: 47828 schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 20:38:
[...]

Dat vind ik onzin. Ik gebruik m'n LCD op m'n camera haast niet, veels te onbetrouwbaar. Wat je er wel mee kan doen is spelen. Dat doen professionals ook, maar die hebben geld voor bakken met film.

Als je je digireflex slim koopt dan ben je vrij snel goedkoper uit dan digitaal. Je hebt er nu al een bak geld in zitten, tel maar eens. Digitaal slijt net zo goed als analoog. 't hele upgrade process is sterk overdreven. Met een D60 heb je al een top-camera... Sluiters slijten net zo hard als analoge. Misschien ben jij iemand die spotmeting mist, ik heb er een beetje omheen leren werken (wels soms dat je denkt, zou best handig zijn), maar goed. Er zijn een hoop fotografen die zonder spotmeting kunnen, en hele mooie concertfotos maken (kijk naar Cosmo Vloedbeld; http://www.cosmovloedbeld.nl/)...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:56
Zelf filmrolletjes ontwikkelen is natuurlijk wel leuk (heb het ook nog gedaan voor z/w), maar er kruipt toch heel wat tijd in, en die producten blijven ook niet eeuwig goed, vandaar dat ik dit tegenwoordig gewoon door een vakman laat doen; dan betaal ik wel 3 euro per film (enkel negatief laten ontwikkelen), maar dan ben ik toch zeker (nuja, 99% zeker), dat de ontwikkeling goed gebeurt is.
Het printen doe ik dan achteraf wel zelf.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topicstarter
Simon schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 23:01:
Analoge bodies verslijten ook. Je kunt een 10D voor niet al teveel geld krijgen, CF kost nog geen 50 euro voor 1 gig. Denk je dat ik veel geld heb? Nee, maar het kan wel digitaal.
Ze verslijten allebei, maar 100k limiet van een sluiter haal je met analoog niet zomaar. Vergelijking van een analoge body + scanner + rolletjes + ontwikkelkosten en een DSLR + geheugenkaartjes + image-tank.

Als ik in het Vlaamse land (sinds eBay iBazar opgekocht en stekker uitgetrekken heeft, is de Belgische e-commerce platgesmeten, zoiets als marktplaats waar alle Belgen hun tweedehandse spullen koopt/verkoopt, herinneren we nog van jaren geleden) ergens een EOS 10D onder € 300 zie, dan kan ik de overstap doen. Dan moet ik wel een objectief bijkopen om wat groothoek te hebben, 50*1,6=80mm.
Als je je digireflex slim koopt dan ben je vrij snel goedkoper uit dan digitaal. Je hebt er nu al een bak geld in zitten, tel maar eens. Digitaal slijt net zo goed als analoog. 't hele upgrade process is sterk overdreven. Met een D60 heb je al een top-camera... Sluiters slijten net zo hard als analoge. Misschien ben jij iemand die spotmeting mist, ik heb er een beetje omheen leren werken (wels soms dat je denkt, zou best handig zijn), maar goed. Er zijn een hoop fotografen die zonder spotmeting kunnen, en hele mooie concertfotos maken (kijk naar Cosmo Vloedbeld; http://www.cosmovloedbeld.nl/)...
De objectieven heb ik al, dat maakt de overstap gemakkelijker.
whoami schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 23:59:
Zelf filmrolletjes ontwikkelen is natuurlijk wel leuk (heb het ook nog gedaan voor z/w), maar er kruipt toch heel wat tijd in, en die producten blijven ook niet eeuwig goed, vandaar dat ik dit tegenwoordig gewoon door een vakman laat doen; dan betaal ik wel 3 euro per film (enkel negatief laten ontwikkelen), maar dan ben ik toch zeker (nuja, 99% zeker), dat de ontwikkeling goed gebeurt is.
Het printen doe ik dan achteraf wel zelf.
Voor het pushen vraagt men meer geld en de meeste tijd zit in het scannen. 3 of 6 (2 samen per keer) rolletjes zijn in 2 uren tijd te ontwikkelen.

De meeste tijd zit in het scannen, vooral als je alle opties op max zet, dan duurt het een uurtje om een negatievenstrook met 6 foto's te scannen.

Niet-gepushte rolletjes breng ik weleens bij de vakman binnen zodat ik niet moet sparen tot 3 rolletjes die samen ontwikkeld kunnen worden. Zolang ik tijd heb om rolletjes te ontwikkelen is er geen dringende nood om naar digitaal over te stappen.

[ Voor 36% gewijzigd door rapture op 27-05-2006 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:40

breinonline

Are you afraid to be known?

rapture schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 00:08:
De meeste tijd zit in het scannen, vooral als je alle opties op max zet, dan duurt het een uurtje om een negatievenstrook met 6 foto's te scannen.
Dan zou je dus voor de grap het stroomverbruik van je pc mee moeten nemen in de vergelijking, dat ding staat continue aan als hij scant mag ik aannemen. Dan worden de kosten toch weer iets hoger :D

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Beste Rapture, ik kan niet geloven, als je de kosten echt heel goed telt (tijd is ook een koste) dat jij goedkoper uitbent. Maar als jij er plezier en hebt, ja dan begrijp ik het :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topicstarter
breinonline schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 07:52:
Dan zou je dus voor de grap het stroomverbruik van je pc mee moeten nemen in de vergelijking, dat ding staat continue aan als hij scant mag ik aannemen. Dan worden de kosten toch weer iets hoger :D
Tijdens het scannen zit ik tweakers te bezoeken of te gamen, met een dualcore kan dat. Elk uur ander strookje erin en paar muisklikken. Dus niet mijn computer speciaal voor het scannen aanzetten.
Simon schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 08:16:
Beste Rapture, ik kan niet geloven, als je de kosten echt heel goed telt (tijd is ook een koste) dat jij goedkoper uitbent. Maar als jij er plezier en hebt, ja dan begrijp ik het :)
Tijd speelt pas een rol als het commercieel haalbaar moet zijn om te concurreren met andere ontwikkelcentra, maar dat is hier niet van toepassing.

Paar uurtjes minder voor de tv liggen of gamen, zorgt niet voor meer geld. Het tweaken, casemodden,... neemt ook allemaal tijd in beslag.

Goedkoper of niet is afhankelijk van de vergelijking tov een bepaalde body.
  • Een EOS D30 (ruisbakske volgens collega) is goedkoper, maar dan zit je met het ruis-versus-korrel, cropfactor (groothoekobjectief bijkopen om 50mm te behouden, 28*1,6=>45mm), autofocus dat in het donker niet goed werkt volgens topics in de search,...
  • Een EOS 5D zie ik eerder als de digitale tegenhanger van de EOS 5, EOS 5D is opvallend duurder dan een analoge EOS 5 + workflow.
Workflow-splitsing kan erbij komen, een goedkope tweedehandse dslr voor gewone foto's/kiekjes/weekopdrachtjes-meedoen (groothoekbereik en 50mm zit dan in een kitlens, huidige primes worden op 1,6x cropfactor tele's) en de analoge EOS 5 voor concertfoto's (diafragma tot f/1.8 opsmijten).

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 27-05-2006 13:59 ]

Pagina: 1