![]() |
Inleiding en mijn huidige keuze voor analoog. |
Tijdens mijn opleiding Graduaat MCT was er een basisfotografiecursus voorzien, in mijne tijd was een halfautomatische SLR verplicht. Ik had een Minolta XE-5 als eerste SLR gekocht, dit was de enige betaalbare oplossing voor een student. Ik werkte met primes 28mm/2.8, 50mm/1.7 en 135mm/2.8. Na veelvuldig gebruik is die Minolta afgeragd en ik stapte over naar een Minolta X-700 voor € 35. Ondertussen maak ik kennis met een spotgoedkope Vivitar Series One 70-210mm/3.5. Manueel focussen in low-light-omstandigheden (zoals concerten) is blijkbaar niet te doen, zeker niet als de artiesten te snel bewegen. ![]() En ik stapte naar een Canon EOS met EF-objectieven. Tweedehandse analoge EOS 5 biedt speciale mogelijkheden zoals spotmetering voor maar € 100, een wereld van verschil tov het prijskaartje van een EOS 5D. EOS 350D heeft geen spotmetering, 1,6x crop-factor (ik heb nu op full-frame al tekort aan groothoek, laat staan op een 1,6x crop-factor body), ruis ipv korrel,... en is opvallend duurder dan een tweedehandse EOS 5. ![]() Met custom functions kan je een 'flapje' van de negatief/dia uit het rolletje laten. De grote vraag: 'Is digitaal betaalbaarder dan analoog?'. De huidige gear is een EOS 5 van € 100, 50mm/1.8 MK1 van € 100 en 85mm/1.8 van € 300. Voor € 500 heb ik gear waarmee ik concertfoto's kan trekken. Een EOS 350D kost al meer dan € 500, EOS 350D + deze lenzen komt op € 1000. Door 1,6x crop-factor zou ik enkel over tele beschikken 50*1,6=80mm en het heeft geen spotmetering. EOS 5D is voor een student helemaal onbetaalbaar. EOS 5 kost mij maar € 100 voor de body, dan komt uiteraard de negatievenrolletjes en dokakosten. Gemiddeld kost mij een rolletje van 36 foto's € 5 inclusief chemie/ontwikkeling, Superia 400 rolletjes kan ik gemakkelijk pushen tot ISO 1600 en dat spaart geld uit. Op jaarbasis verbruik ik ongeveer 50 rolletjes, dus ongeveer € 250 aan rolletjes en chemie. Na 3 jaar is dat het geld voor een EOS 350D, maar af en toe een beetje betalen is veel zachter door de portemonnee dan in 1 keer veel geld. Tov het prijskaartje van een EOS 5D kan ik 10 jaar rolletjes gebruiken en ontwikkelen. Ik realiseer ook de voordelen van digitaal, de workflow neemt veel minder tijd in zodat men sneller foto's kan leveren/publiceren. Je kan 'klik-kut-delete-klik-kut-delete-...' toepassen, zolang trekken totdat er een foto lukt. Ongelimiteerde hoeveelheid foto's trekken, zolang de imagetanks niet vol zitten. Een tweedehandse digitale EOS 5D is gepland op 3 jaar na het afstuderen. |
Negatieven ontwikkelen (C-41 proces) |
Ik ben geïnspireerd door een topic over negatieven ontwikkelen, maar ik heb zelf mijn plan getrokken en eigen methodes bedacht. |
1. Rolletjes labelen Niet alleen om te weten welke foto's het zijn, maar ook om te weten welke ontwikkeling er nodig is. Gewone of gepushte. ![]() Terugkomst van een festival, ze moeten allemaal 2-stop gepusht worden. |
2. Donkere kamer zoeken Donkere kamers moeten ook echte donker zijn, niet alleen geen verlichting, maar ook geen ramen of spleten die licht kunnen binnen laten. ![]() Geen raam en vooral verlichting saboteren zorgt ervoor dat er geen licht in de buurt is. |
3. Inspoelen Ervoor zorgen dat de negatief/dia in de spiralen 'gespoeld' worden en in de ontwikkeltank geplaatst worden. Dit moet uiteraard in het donker gebeuren, gemakkelijker gezegd dan gedaan. ![]() Van A naar B, dit moet in het donker gebeuren. EOS 5 kan een 'flapje' eruit laten steken, ff dat flapje afknippen en de negatief kan je in de spiraal steken. Dan in de donkere kamer, de rest van het rolletje in de spiraal inspoelen tot op het einde. Dan het einde afknippen, dit moet allemaal in het donker gebeuren. ![]() Meestal krijg je rolletjes waar de 'flapjes' ingedraaid zijn, dan moet je in het donker met een 'rolletjes-opener' open doen. De negatief uit het rolletje halen, flapje afknippen en inspoelen tot op het einde. Dan het einde (een as) afknippen, dit moet allemaal in het donker gebeuren. ![]() Uiteindelijk plaats je in het donker de spiralen in je ontwikkeltank en 'trechterdeksel' sluiten. Gelukkig zijn de meeste ontwikkeltanken, daglichtontwikkeltanken. ![]() |
4. Chemie-lokaal zoeken Keukens worden meestal als chemie-lokaal gebruikt. ![]() 's Nachts slapen de meeste studenten zodat je ongestoord kan werken. |
5. Warm-water-bad klaarzetten Chemie voor het C-41 proces moet op 38°C gehouden worden, mijn oplossing is een emmer met aquariumverwarming en een thermometer. ![]() Ik heb hard aan de thermostaat van de aquariumverwarming moeten draaien om de temperatuur tot 38°C 'op te fokken'. |
6. Chemie klaarmaken Amaloco Negacolor is een geurloze 2-badschemie, klassieke chemie hebben een bepaalde geur. Het niet-stinken is voor veel amateurs een reden om voor Negacolor te kiezen, daarnaast is Negacolor ook gemakkelijk te gebruiken. Iedereen heeft weleens basis-chemie/fysica op school gehad, juiste vloeistoffen in juiste hoeveelheden met elkaar vermengen. Er zijn 2 soorten mengsels dat je moet maken: de ontwikkelaar en de fixeer. Mengsels bewaar je in bokalen of andere reservoirs. De hoeveelheden is afhankelijk van je ontwikkeltank, de ene tank heeft meer vloeistof dan de andere nodig. De verhoudingen staan netjes in de handleiding van je chemie. ![]() ![]() Amaloco Negacolor chemie in combinatie met Patterson ontwikkeltank geeft deze cijfers. |
7. Negatieven voorspoelen Negatieven een minuut lang met 38°C water spoelen, niet alleen om het schoon te maken, maar ook op de negatieven op temperatuur te brengen. |
8. Negatieven ontwikkelen Zorg ervoor dat de ontwikkelaar 38°C warm is, je kan de bokaal met ontwikkelaar verwarmen of afkoelen met heet/koud water. Ontwikkelaar is 3x achter elkaar herbruikbaar, dus niet 3x herbruikbaar als je het wekenlang laat liggen. De ontwikkeltijd is niet alleen afhankelijk van de hoeveelste keer, maar ook van het feit of je wilt pushen of niet. ![]() Amaloco Negacolor Hou je GSM of een andere chronometer-achtig ding klaar, giet de ontwikkelaar in je ontwikkeltank en laat de chronometer lopen. Snel de deksel op je ontwikkeltank en 1x hard met de ontwikkeltank op de tafel/aanrecht kloppen om de kleine luchtbelletjes op de negatieven eraf te krijgen. Dan de ontwikkeltank in het warm water bad (emmer) plaatsen en om de 15 seconden agiteren (naast het klassiek 'kiepen' mag er ook geschud worden zodat de ontwikkeltank niet keer op keer uit het warme water gehaald wordt). Je haalt de ontwikkeltank 15 seconden voor de einde van de ontwikkeltijd uit het warm-water-bad, deksel eraf en de ontwikkelaar terug in de bokaal gieten. |
9. Fixeren Allblix bleekfixeer mag tussen 36 en 38°C warm zijn en de fixeertijd varieert van 4 minuten tot 6 minuten. ![]() Ik gebruik de volgende fixeertijden. Het gieten, chronometeren, agiteren en uitgieten werkt volgens hetzelfde principe als bij het ontwikkelen. De tijden zijn anders en je gebruikt uiteraard fixeer om te fixeren. |
10. Spoelen 3 minuten spoelen met water. ![]() Tijdens de laatste spoelbeurt doe je wat 'wetting agent' bij, zulke middelen zorgen erover dat er geen vlekken op de negatieven komen. Veel kraantjeswater bevat kalk en de middeltjes kunnen dat grotendeels opvangen, in regio's met veel kalk is het nodig om een overdosis aan 'wetting agent' te gebruiken. In regio's met ziekelijk veel kalk (zoals Kortrijk), dan is het nodig om een waterfilter uit te proberen. |
11. Drogen Hiermee ben ik zelf bezig met het uitzoeken naar de 'heilige graal'. ![]() Diagonaal ophangen zodat de druppels langs de onderrand kan wegvloeien ipv over de foto's wegvloeien. Er zijn hier vlekken waarneembaar. ![]() Hitte van de lamp gebruiken om sneller te drogen en ventilator om warmte beter te verspreiden? Het droogt snel, maar nog altijd vlekken. ![]() Uit nieuwsgierigheid heb ik ook de microgolfoven uitgeprobeerd, dit is af te raden. |
12. Negatieven schoonmaken Dat doe je met alcohol en een zeemvel. Alcohol tast negatieven aan, dus geen negatieven in alcohol laten baden. Wat alcohol op je zeemvel en daarmee negatief schoonmaken. |
Verdere verloop van mijn workflow, de huidige 'ontwikkelingen' en toekomstplannen/vragen komen binnenkort. Wegens tijdsgebrek ga ik deze TopicStart later afwerken, nu posten om te backuppen.
[edit]
De overstap naar digitaal is ondertussen gebeurd, met de cropfactor van een EOS 20D zijn mijn objectieven tele geworden zodat ik geen klassieke 50mm bereik meer heb. Sparen voor objectieven kan nog lang duren.
[ Voor 111% gewijzigd door rapture op 22-04-2007 19:04 . Reden: links updaten ]