Toon posts:

Heel vreemd 3870 probleem op M3A32mvp deluxe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Sapphire 3870 ultimate (passief) gekocht en ingebouwd in mijn pc: asus m3a32-mvp deluxe met 2x 1GB hyperx 1066 ddr2, phenom 9600 en corsair hx520 voeding.

Na 1e keer booten gewoon beeld, (alleen in bios geweest) na reboot : geen beeld meer. De computer power lampjes branden, en de hdd leds knipperen alsof gewoon opgestart wordt.
Na enige malen proberen, oude kaart teruggebouwd (asus 7600GS) (voor de 7600GS, 1 week geleden, heeft in deze pc nog een powercolor 2900XT gedraait; nooit een probleem gehad).De oude kaart gaf weer beeld. 3870 weer ingebouwd: geen beeld.

Wat heb ik daarna geprobeerd:
- Bios moederbord geüpgrade van 801 naar 1002. Later ook nog een downgrade naar 602. Allerlei Bios instelling gerelateerd met pci express aangepast.

- In totaal 5 kaarten geprobeerd in moederbord: 3850 ultimate, 7600gs, 2900xt, 3870 van asus (van vriend geleend), en natuurlijk de 3870 ultimate. Alleen de 3870 ultimate deed het niet goed.
Waarom dit topic? Het lijkt duidelijk; 3870 kapot: RMA. Echter het volgende:
ik heb ook nog een mediacenter met een asus m2n-e (570 ultra) en een sapphire 3850 ultimate (jawel het kleine broertje van de probleem kaart).

In deze pc doet de 3870 ultimate het wél.

Opmerkelijk: ong. 1 op de 15 keer booten geeft de kaart wel beeld, en zolang als ik de pc niet uitzet blijft hij werken .

Als laatste: Ik heb de kaart ook nog als crossfire kaart geprobeerd, met de 3850 als primaire. Precies het zelfde probleem, de 3850 doet het gewoon, de 3870 niet. Als ik onder windows bij apparaatbeheer kijk, (omdat de 3850 wel beeld geeft) ziet hij dan ook de hele kaart niet.
Na ong. 10x opstarten zag hij hem ineens wel; crossfire werkte toen ook gewoon, en apparaatbeheer zag de kaart toen wel. Echter na de computer uitgeschakeld te hebben, en daarna weer opgestart was ie weer “weg”.

Mijn vraag: zijn er mensen die soortgelijke problemen hebben? Of hebben mensen nog tips waar ik niet aan gedacht heb? Ik heb ontzettend veel forums doorgelezen, en kom heel veel problemen met de 3870 tegen (hij is ook veel verkocht natuurlijk), ook met beeld, maar toch allemaal net iets anders dan bij mij. Sommige mensen klagen over geen beeld op DVI (bij boot, weer wel onder windows), maar ik heb gewoon nog analoge (TFT) monitoren. Anderen hebben idd geen beeld, maar daar is de kaart waarschijnlijk ook echt kapot.

Ik hoop met jullie hulp verder te komen, want waarschijnlijk als ik hem RMA, krijg ik hem terug met"geen afwijking geconstateerd"..

Gr. Paul

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:32

Spoooky

Core temp 37°C

Zou het niet je voeding kunnen zijn?

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Verwijderd

Topicstarter
Voeding lijkt me uitgesloten, om de volgende redenen: (ik heb niet alles wat ik gedaan heb in de post gezet, ik vond hem al te lang)
- ik heb 2 andere voedingen er even "aangehangen", geen verschil.
- als hij het wél doet, geen problemen en crashes. Ook niet met het crossfire experiment.
- ik heb in deze setup 3 maanden een 2900XT gehad, die veel meer stroom trekt.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Spoooky schreef op donderdag 03 april 2008 @ 11:23:
Zou het niet je voeding kunnen zijn?
Dat zou erg bijzonder zijn, gezien een 2900XT meer stroom verbruikt dan een HD3870.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik geen verdere tips ontvang, moet ik mijn vraag misschien veranderen:
Zijn er mensen die een soortgelijke configuratie als mij hebben, en waar het wel goed werkt?
Dus m3a32mvp met hd3870....
Laat het me aub hier weten. Dan kan ik defecten tenminste wel of niet uitsluiten....

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:11
Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 11:48:
Aangezien ik geen verdere tips ontvang, moet ik mijn vraag misschien veranderen:
Zijn er mensen die een soortgelijke configuratie als mij hebben, en waar het wel goed werkt?
Dus m3a32mvp met hd3870....
Laat het me aub hier weten. Dan kan ik defecten tenminste wel of niet uitsluiten....
Beste Paul,

Ik ontvang morgen ook een HD3870 ultimate van Sapphire, op het moment van spreken is mijn M2N32-Sli deluxe onderweg voor RMA, en moet ik het doen met een M2N-VM-DVI maar als de sli-deluxe terug is kan ik wat bevindingen posten als je wil.

discogs

• s.vanrossem
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-05 20:42
Ik heb hetzelfde probleem. Ik probeer het met 2x powercolor 3870...

Ook op bios 1002, bij mij werken de 2 videokaarten niet en mijn oude geforce ook niet.

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:27
Probeer toch maar eens een andere voeding: het 6-pins kabeltje is misschien beschadigt, en daardoor heb je niet altijd een goede connectie bij het opstarten.(kan verklaren waarom het systeem soms wel opstart...)

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Verwijderd

Topicstarter
loewie-643- schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 14:55:
[...]

Beste Paul,

Ik ontvang morgen ook een HD3870 ultimate van Sapphire, op het moment van spreken is mijn M2N32-Sli deluxe onderweg voor RMA, en moet ik het doen met een M2N-VM-DVI maar als de sli-deluxe terug is kan ik wat bevindingen posten als je wil.
Ik vermoed dat dit wel werkt, aangezien mijn kaart het wel doet in mijn m2n-e (nvidia chipset)
Maar toch interessant om te lezen of het bij jou straks wel goed werkt...

Verwijderd

Topicstarter
s.vanrossem schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 18:27:
Ik heb hetzelfde probleem. Ik probeer het met 2x powercolor 3870...

Ook op bios 1002, bij mij werken de 2 videokaarten niet en mijn oude geforce ook niet.
Dus bij jou doet geen enkele kaart het? Want bij mij doen tot nu toe alle kaarten het goed, op de 3870 ultimate na. Maar deze zelfde 3870 ultimate doet het wel in een andere pc.

Verwijderd

Topicstarter
betaplayer schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 20:04:
Probeer toch maar eens een andere voeding: het 6-pins kabeltje is misschien beschadigt, en daardoor heb je niet altijd een goede connectie bij het opstarten.(kan verklaren waarom het systeem soms wel opstart...)
Mijn corsair hx520 is modulair, en heeft 2 pci express voedingmogelijkheden. Ik heb beide met verschillende kabeltjes geprobeerd. Geen resultaat. Ik heb voor de zekerheid toch ook nog even een andere voeding aangesloten. Zelfde probleem. Dus ik denk zelf dat het niet aan de voeding ligt.

• s.vanrossem
Geen een kaart doet het inderdaad, ik ga vandaag wat klooien.

Verwijderd

Topicstarter
s.vanrossem schreef op maandag 07 april 2008 @ 10:03:
Geen een kaart doet het inderdaad, ik ga vandaag wat klooien.
Misschien een tip: probeer eens een pci vga kaartje: bij mij deed deze het altijd, en kon zelfs tegelijk met de pci express kaart erin.

• s.vanrossem
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:23:
[...]

Misschien een tip: probeer eens een pci vga kaartje: bij mij deed deze het altijd, en kon zelfs tegelijk met de pci express kaart erin.
Werkt niet... Zie mijn nieuwe topic: ASUS M3A32 Deluxe mobo piept en geeft geen beeld :(

• s.vanrossem
Zoals gevraagd. Na heel wat testen loopt me systeem nu super stabiel. De 2 Powercolor 3870's draaien als geen ander. Ik heb nergens problemen mee.

Heb je je Ultimate al in andere systemen getest?

Owja, ik draai nu op 1002 >:)

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:11
Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 12:07:
[...]

Ik vermoed dat dit wel werkt, aangezien mijn kaart het wel doet in mijn m2n-e (nvidia chipset)
Maar toch interessant om te lezen of het bij jou straks wel goed werkt...
Nou ik kan je melden dat die 3870 Ultimate inmiddels gewoon werkt op het M2N-VM DVI moederbord, dit weekend ontvang ik mijn M2N32-Sli deluxe terug en dan kan ik het daar ook op testen.

Echter vind ik de performanceverbetering in vergelijking met mijn x1900xt wat tegenvallen.

discogs

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-05 16:37
Ik heb de volgende specs:

Phenom 9600 BE
2x HIS HD3870 IceQ3 Turbo
M3a32 MVP Deluxe Wifi/AP
2x Geil BlackDragon 2GB PC8500 (1066MHz)
600 Watt Zalman voeding

Heb het nu redelijk goed aan de praat, maar zitten wel nog een paar probleempjes in.

Ik kan de pc niet uit de standby mode halen, als ik dat doe crashed het en raakt m'n c schijf corrupt.
Ik heb hierop gegoogeld en het lijkt er op dat de videokaarten niet goed uit standby kunnen worden gehaald.
Mijn oplossing hiervoor is gewoon de standby functie niet gebruiken :)

Ik kan hem amper overclocken, als ik over de 2500MHz ga loopt het vast.
Waardoor dit precies veroorzaakt wordt is mij niet duidelijk.

En ik heb nog wat vage dingen, als ik de power knop 5 sec ingedrukt hou gaat hij uit, maar direct weer aan.
Ik heb in de bios de powerknop op suspend ingesteld en dat hij bij na power loss uit moet blijven.

Als ik dingen in de BIOS wijzig en ik sla dat op, valt hij uit om na een seconde of 2 weer aan te springen (misschien is dit wel normaal hoor)

Ik heb BIOS versie 1002, op 801 en 602 werkt m'n wifi niet.

Verwijderd

Topicstarter
ArisB schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:49:
Ik heb de volgende specs:

Phenom 9600 BE
2x HIS HD3870 IceQ3 Turbo
M3a32 MVP Deluxe Wifi/AP
2x Geil BlackDragon 2GB PC8500 (1066MHz)
600 Watt Zalman voeding

Heb het nu redelijk goed aan de praat, maar zitten wel nog een paar probleempjes in.

...
Ik kom ook niet goed over de 2500 Mhz. ik draai op 220x 11.5, in everest en 3dmark dan de hoogste scores. Het lijkt ook wel wat soepeler in windows te draaien...
Over de 2550 Mhz wordt ie instabiel. Wel bizar 220x11 is niet stabiel, 220x12 post niet eens, en 220x12,5 post wel, maar loopt vast tijdens booten. Na veel testen ben ik tot de conclusie gekomen dat de halve mulitpliers stukken stabieler zijn. :? Geen idee waarom. Misschien als ik de spanning als een gek omhoog gooi, dat ik dan verder kom, maar dan wordt de phenom me te warm, en mijn pc te lawaaierig. Dus ik laat het maar zo, alles is stabiel, en snel zat. Als nu die videokaart maar eens wilde werken....
Ik draai trouwens nu op de HD3850 van mijn mediacenter, en nu wordt het heel bizar:
de hd3870 zit nu al 3 dagen in mijn mediacenter (vista/asus m2ne) met nul problemen.
En de 3850 is in mijn "hoofd" PC, nu flink overgeklokt tot boven de specs van de 3870: 800Mhz core en 1000 Mhz memory. 3dmark 2006 11300! En het ergste van alles, geen enkel, maar dan ook geen enkel probleempje.
Schiet mij maar lek, is nu mijn videokaart of mijn moederbord stuk? of verstaan ze zich gewoon niet.
Maar dan verklaar maar eens waarom het bij anderen wel goed werkt.

1 lichtpuntje: de asus 3870 van die vriend, die het goed leek te doen, deed het na verder testen ook af en toe niet goed.

Ik heb besloten (behalve als hier een gouden tip komt) om het maar zo te laten, 3870 in mediacenter, en 3850 in mijn game/hoofdPC. Als over een paar maanden de rv770 komt, en die goed presteerd koop ik die. Doet die het ook niet goed, RMA ik het moederbord.
Tegen die tijd verkoop ik de 3870. Werkt die bij de koper niet goed, RMa ik de kaart.

brrrr weer veel te lange post, sorry, maar voor de mensen die het volgen, en misschien ook een phenom en 3870 hebben of willen hebben wellicht toch interressant.

• ArisB
Misschien als ik de spanning als een gek omhoog gooi, dat ik dan verder kom, maar dan wordt de phenom me te warm, en mijn pc te lawaaierig.
Op hoeveel volt zit je nu dan? gewoon 1.250?

Verwijderd

Topicstarter
Jawel, gewoon default, en t/m 1.4v gaat hij iig niet sneller dan 2.5Ghz....
overigens is dit standby-probleem met corruptie iets van de his iceq versie, of van het asus mainboard?
Ik heb m'n 3870 nl nu in mijn mediacenter, en hiervoor dus de 3850, en ik heb er de afgelopen maanden iig, geen last van gehad.
Dat aan->uit na wijzigen bios is normaal (heb ik tenminste ook)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2008 23:14 ]

• ArisB
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 23:09:
overigens is dit standby-probleem met corruptie iets van de his iceq versie, of van het asus mainboard?
Het is niet helemaal duidelijk, het is waarschijnlijk de combinatie van hardware (de HIS kaarten) en de ATI catalyst driver op Vista.

Heb er zelf niet veel mee getest, na elke test moest ik Vista weer opnieuw installeren.
Zolang ik de standby functie niet gebruik is er niets aan de hand.
Pagina: 1