ASUS M3A32 Deluxe mobo piept en geeft geen beeld :(

Pagina: 1
Acties:

• s.vanrossem
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-05 20:42
Afgelopen weekend mijn Asus M3A32 mobo in me pc gestopt. Op het mobo zitten 2x GEIL 2GB Ultra DDR2, en een phenom X4 9600BE (watergekoeld) geprikt. Voor de video gebruik ik nu voor het testen een NVIDIA 6800GT. Twee ATI 3870's liggen al klaar.

Na een keer booten en de bios van 601 naar 1002 geupdate te hebben start de pc niet meer op, althans geen beeld meer. De pc begint nu steeds te piepen en een desbetreffend POST bericht heb ik niet :(. De pc geeft nu op de +/- 30 seconden een piepje waar ik niks mee kan.

Ik heb al geprobeerd een geheugen reepje erin te prikken, in de verschillende sloten. Ik heb normaal DDR2 800 geheugen geprobeerd, tevens in de verschillende sloten...
Tevens heb ik de cpu opnieuw in het houdertje gedaan, ik heb de temp van de cpu bij het opstarten gemeten en deze ligt op de normale temp zoals deze hoort te zijn...

Ik heb ook alle 4 mijn pci-expr sloten geprobeerd met geen uitkomst :(

Hij blijft piepen....

Verwijderd

2 mogelijkheden, buiten RMA natuurlijk.

1- Heb je de bios al eens gereset: jumper helemaal rechtsonder, staat iets van rtc clock reset bij. jumper even verplaatsen op pin 1 en 2, en dan weer terug zetten naar 2 en 3.

2- als er iets met het flashen misgegaan is, kun je proberen je bios weer terug naar 602/601 te flashen, dit gaat zo ongeveer zo(ik heb me net suf gezocht, kan het niet meer vinden)
originele cd in de drive, ctrl-page up OF ctrl-page down (ik weet niet meer welke van de 2, en kan het niet meer vinden) vast blijven houden voor een minuut. Hij start dan de cdrom en flashed automatisch de default bios terug. Hierna deed mijn bord het weer...uiteraard kun je hierna een nieuwe flash naar bios 1002 of evt 802 doen.
Doe je zelf trouwens een lol: als hij het weer doet, zet in de bios "cache mapping cycle" op enabled ipv. auto of disabled. Dan is de TLB fix uitgeschakeld, en is je pc een stuk sneller. In alle maanden dat ik de 9600BE heb, heb ik nog nooit een crash gehad, dus die fix is echt niet nodig.

Verwijderd

Is je mobo wel berekend op deze proc? Zeker als je hem ook nog eens gaat overclocken (en belasten) trekt deze proc enorm veel stroom. Maar ik neem aan dat je hem in de huidige situatie niet geOC'd hebt. Kijk dus eerst eens in de lijst van Asus welke CPU's ondersteund worden.

• s.vanrossem
In eerste instantie lijkt mijn probleem datgeen wat PaulDune zegt. Ik heb even de handleiding erbij gepakt met het paragraaf over de crashfree bios 3 utility. Daar lijkt mijn probleem te staan :S.

Ik ga dat gewoon eens uitvogelen...

De CPU wordt trouwens gewoon ondersteund, is standaard een am2+ bordje :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:41:
Is je mobo wel berekend op deze proc? Zeker als je hem ook nog eens gaat overclocken (en belasten) trekt deze proc enorm veel stroom. Maar ik neem aan dat je hem in de huidige situatie niet geOC'd hebt. Kijk dus eerst eens in de lijst van Asus welke CPU's ondersteund worden.
Zo enorm veel trekt deze nu ook weer niet, en de m3a32 mvp is het topmodel uit de serie van asus.
(je hebt vast de nieuwspost gelezen over phenoms die moederborden slopen omdat ze te veel stroom trekken, maar dat was met budgetbordjes, en met topmodellen phenom.)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:52:
Zo enorm veel trekt deze nu ook weer niet, en de m3a32 mvp is het topmodel uit de serie van asus.
(je hebt vast de nieuwspost gelezen over phenoms die moederborden slopen omdat ze te veel stroom trekken, maar dat was met budgetbordjes, en met topmodellen phenom.)
Ja, die heb ik gelezen. Het gaat er vooral om dat als je de boel flink overclockt (voor zover mogelijk natuurlijk) de 9600 ook behoorlijk wat stroom zal gaan trekken. Maar als die M3A32 het topmodel is zal deze i.i.g. een goede stroomtoevoer hebben en zullen er dus geen problemen ontstaan!

• s.vanrossem
Ik volg nu de procedure en maak gebruik van me usb stick. FAT32 geformateerd met de rom van de eerste bios op de Asus site, hij begint hierna 3x te piepen, steeds hetzelfde, in het boekje staat dat hij vier keer moet piepen wanneer deze klaar is. Zal wel even duren dus...

Ik houd jullie op de hoogte...

• s.vanrossem
Ik heb hem weer aan de gang... Na lang klooien. PaulDune, jij hebt ook hetzelfde moederbord begrijp ik. Welke bios raad je aan. Zitten er in de laatste veel bugs?

Verwijderd

s.vanrossem schreef op maandag 07 april 2008 @ 14:42:
Ik heb hem weer aan de gang... Na lang klooien. PaulDune, jij hebt ook hetzelfde moederbord begrijp ik. Welke bios raad je aan. Zitten er in de laatste veel bugs?
Ik merk eerlijk gezegd niet zoveel verschil, ze doen het beiden goed bij mij. De enige reden dat ik 1002 heb geflashed, is omdat ik hoopte dat dit mijn probleem oploste (je weetwel, uit mijn topic)
Dit was dus niet zo.
Omdat jij dus problemen had met het flashen van 1002, zou ik in jouw geval 0801 flashen.
En wel met die tool vanuit de bios. (niet vanuit windows, daar heb ik zelf al eens trubbels mee gehad)

Wat ik je wel nog zou willen vragen, of je me nog zou willen berichten (in mijn topic) of bij jouw de 3870's IEDERE keer goed starten bij het aanzetten van de pc. Dan weet ik weer of ik met een (incidenteel) defect te maken heb of dat er een principieel probleem in de m3a32 of de videokaart, of in een combi van beide zit. misschien ben ik wel de enige met een m3a32 en een phenom 9600be en een 3870.

EDIT: ik had het per ongeluk over 0802: moet 0801 zijn; aangepast

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 16:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:52:
Toch zie ik in diezelfde post iemand klagen met exact dezelfde config als jij:

Upuaut in 'nieuws: High-end Phenom vernielt 780G-budgetmoederborden'

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 18:59:
[...]

Toch zie ik in diezelfde post iemand klagen met exact dezelfde config als jij:

Upuaut in 'nieuws: High-end Phenom vernielt 780G-budgetmoederborden'
Moet een incidenteel defect moederbord zijn geweest, er zit een 5 stage regeling op.
Daarbij is het ook geen 780g maar een 790FX bord, waar 4 videokaarten tegelijk op kunnen.
En volgens mij heeft de pesoon die klaagde zijn bordje omgeruild voor hetzelfde model, en werkt het nu wel goed.
Pagina: 1