HD Keuze

Pagina: 1
Acties:
  • 526 views

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:14
Goedenmiddag,

Ik ben vanplan om in mijn systeem een nieuwe hd(s) te plaatsen. Dit omdat mijn IDE 80 gb schijfje echt niet meer mee kan. En ik van het gepruts met ide af wil (4 machines 1 aansluiting op het mobo, jumpers, enz.)

Nu heb ik een budget van 80-90 euro. Gigantisch veel opslag heb ik niet nodig, dit omdat ik nu amper 150 gb vol heb. Maar ik wil toch een iets grotere schijf gericht op de toekomst.

Ik heb 2 opties gevonden:

Optie 1:
2x SAMSUNG 250GB HD250HJ 8MB SATAII in RAID-0

OF

Optie 2:
1x MAXTOR 500GB STM3500320AS 32MB SII

Welk van de 2 is het snelst? En wat zouden jullie mij aanraden.

Alvast bedankt,

Martijn

Systeem is btw:

AMD 5000+ (@3.0 ghz)
2 gb geil ddr2 800 mhz
Asrock AlivexFire-Esata2 (Onboard raid config)

[ Voor 8% gewijzigd door VulcanRaven op 02-04-2008 15:57 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:44
Ik heb al meerdere Maxtor die de geest hebben gegeven, dat merk komt er bij mij nooooit meer in :(

Weekje geleden voor 84€ een WD WD5000KS 500GB gekocht. WD, net zoals de andere 4 schijven in mijn systeem, werkt perfect, stil, betrouwbaar....

• VulcanRaven
Het merk maakt niet zoveel uit, kan voor paar euri meer ook die WD schijf halen idd, maar het gaat me erom welke van de 2 opties sneller is. En of dit ook echt merkbaar is.

Maar is maxtor dan werkelijk zo slecht? Ik hoor er steeds vaker slechte dingen over maar heb hier een maxtor schijfje dat al 6-7 jaar in gebruik is en die doet het nog prima.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-02 21:49
maxtor werkt bij mij gewoon al jaren (lees: stuk of 10) in zowel het bedrijf als thuis prima

je moet natuurlijk ook ff letten op garantie, opsturen, tools ed.

[ Voor 27% gewijzigd door sjongenelen op 02-04-2008 16:22 ]

you had me at EHLO

• maardein
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-11-2021
Ik zou zowieso niet de maxtor schijf nemen. Maxtor is overgenomen door seagate, en sinds die tijd is het maxtor deel nou niet echt vol innovatie. Als je dus wil kiezen tussen die twee opties, zou ik de twee samsung schijven nemen.

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is een Samsung Spinpoint F1 640GB. Deze is uit de nieuwste serie van samsung, en is dankzij de hoge datadichtheid op de platters ook erg snel.

[edit]
Ik moet sneller tikken :) Maxtor schijven zijn tegenwoordig wel weer redelijk ok (in tegenstelling tot een paar series geleden) maar toch zou ik liever een van de andere merken nemen.

En welke schijf het snelste is, hangt ook erg van het gebruik af ;)

[ Voor 20% gewijzigd door maardein op 02-04-2008 16:26 ]

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-02 09:41
Ik heb ook meerdere schijven van Maxtor en geen problemen..

Het snelst zal de RAID0 oplossing zijn. Echter moet je wel opletten dat de kans twee keer zo groot wordt dat je alles kwijt bent. Als er namelijk één schijf stopt met functioneren, ben je alles kwijt. Hierover staat meer in de RAID FAQ.

Verwijderd

voor 100 euro heb je een Samsung Spinpoint F1 750GB met 32mb cache.
Da's de snelste die je kunt krijgen, waarom die niet doen ?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Heb je wel een SATA controller in je systeem ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• VulcanRaven
Mhz die Spinpoint is idd ook een optie. Alleen die vind ik nergens hier in de buurt. Ik vond wel deze voor
95 euro:

SATA 750GB 7200 16MB Samsung HD753LJ

Ja ik heb een SATA controller in me systeem ;) Stuk of 8

[ Voor 38% gewijzigd door VulcanRaven op 02-04-2008 16:37 ]

Verwijderd

VulcanRaven schreef op woensdag 02 april 2008 @ 16:31:
Mhz die Spinpoint is idd ook een optie. Ja ik heb een SATA controller in me systeem ;) Stuk of 8
Spinpoint 750 GB eraan hangen. Die komt uit alle testen ruim het snelst naar voren. (+10%)

• VulcanRaven
Enige probleem is ik woon nogal dicht bij de grens van duitsland en daar is alles stuk goedkoper. Maar ik vind die spinpoint daar nergens?

Verwijderd

VulcanRaven schreef op woensdag 02 april 2008 @ 16:41:
Enige probleem is ik woon nogal dicht bij de grens van duitsland en daar is alles stuk goedkoper. Maar ik vind die spinpoint daar nergens?
Muh, via de pricewatch hier vind je 'm al voor 90 geloof ik.

• VulcanRaven
Ah ik heb em al. De 640 gb versie, 89,90. Dan word het die :)

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-02 15:16
u_nix_we_all schreef op woensdag 02 april 2008 @ 16:29:
Heb je wel een SATA controller in je systeem ?
Lol, heb je in feite z'n spekjes gelezen???
Een mobo die "Asrock AlivexFire-Esata2" heet zal (hopelijk) toch wel SATA-poorten hebben ;)

@TS Ik zou afraden om RAID0 te gebruiken voor je hoofdpartitie. Bij RAID0 is de kans dat je alles kwijt bent veel groter (tot 2x) omdat er maar één schijf moet uitvallen en je bent alles kwijt.

Ik zou toch kijken voor een 500GB WD of Samsung, liefst zelfs de nieuwe 640Gb (die ook niet ver boven de €90 zal zitten) want die hebben een hogere datadichtheid en dus sneller dan de 500GB-neefjes.

• VulcanRaven
Jup ik ga waarschijnlijk voor de 640 gb versie :). Weet iemand toevallig hoevel echte gb's dit zijn?

Verwijderd

Gokje : 596.04644 Gigabyte.

• VulcanRaven
Hehe :P, das meer als genoeg ;)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:13

Thandor

SilverStreak

Eigenlijk is dit iets wat rijmt met OM FAQ / Beleid - Welke HDD, CD/DVD lezer/brander, I/O controller moet ik nemen? :). In andere woorden: zet zelf even de schijven van rond de 80 á 90 euro op een rij en ga kijken welke het meest interessant is. Weeg zaken zoals garantie, grootte en performance af. Deze laatste kun je overigens vrij gemakkelijk op zoeken a.d.v. benchmarks.

Anyhow, met de Samsung Spinpoint F1 zit je op dit moment wel op het goede spoor ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.