Medion PC (MED MT 163) opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:
  • 7.603 views

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik heb hier redelijk oude Medion PC staan, namelijk de MED MT 163. Ik weet niet de precieze specificaties, maar dit vond ik op internet:
Medion PC MT 6
MED MT 163
Intel Pentium 4 2,66 GHz
256MB DDR PC2700
120 GB
Geforce Grafikkarte

Mijn probleem is dat mijn systeem niet meer opstart. Het komt hierdoor:
- Ik was op de pc bezig en iemand stootte vrij hard tegen de tafel waar de pc opstond. Hierdoor sprong het scherm op blauw.
(blauw scherm gebeurde wel vaker, dan was het een kweste van opnieuw opstarten. En als hij het dan nog niet deed, knop achterop uit, kwartier wachten en dan opstarten)
Ik zette de knop achterop uit, wachte een halfuur, wou hem opstarten maar niets..

Wanneer ik de PC aanzet gaat de ventilator draaien en het lampje van de aan/uit-knop gaat aan maar verder gebeurd er niets. Geen beeld en geen geluid van een hardeschijf of iets.

Dit is wat ik al geprobeerd heb maar wat geen verschil uit maakte (ik kreeg dus geen opstartscherm, geen enkel signaal naar de monitor)
- Andere voeding erin
- geheugen, hdd, kaartlezer en spelers loskoppelen en dan opstarten
- geheugen, hdd, kaartlezer, videokaart en spelers loskoppelen en dan opstarten
- andere videokaart
geen van deze maakte een verschil.

Betekent dit dat het waarschijnlijk (of zeker?) aan het moederbord ligt? Of zijn er nog andere mogelijkheden die ik vergeten ben uit te proberen?
Ik wil graag de PC zelf repareren omdat deze PC het geld van een reparatie laten uitvoeren waarschijnlijk niet meer waard is. Ik heb redelijke kennis m.b.t. computers, maar nog nooit werkelijk zelf een computer in elkaar gezet. Ik heb sowieso zelf nog nooit iets aan het moederbord veranderd.

Iemand een idee?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Het kan goed aan het moederbord liggen. Zoals ook in de troubleshooter staat, check voor bolle elcos en dat soort dingen.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik kan niets bijzonders op het moederbord vinden. Geen lekke condensatoren en ook geen rare zwarte plekken wat zou duiden op kortsluiting of iets

edit: ik heb Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ook al doorgekeken, maar wist niet wat ik nu verder moest doen. Vandaar dit topic

[ Voor 35% gewijzigd door Markos op 31-03-2008 23:05 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 23:01:
Ik kan niets bijzonders op het moederbord vinden. Geen lekke condensatoren en ook geen rare zwarte plekken wat zou duiden op kortsluiting of iets
Dan weet je dat het daar dus niet ligt (waarschijnlijk). Er zijn nog zat stappen te vinden in de troubleshooter. Begin daar eens mee, loop je vast, post hier wat je precies hebt gedaan en dan kunnen we je vast verder helpen.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
ik zal dan nog eens de troubleshooter doorlezen maar ik dacht dat ik verder niets meer kon testen

edit: kijk ik ergens overheen of zijn er geen andere stappen die ik kan doen? Mijn computer start niet op, geen beeld, geen signaal, niets. Enkel wat bewegende ventilatoren. Dus ik kan verder niets in de bios of iets veranderen.

[ Voor 133% gewijzigd door Markos op 01-04-2008 22:47 ]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Als ik alles loshaal, dus alleen puur mijn moederbord + videokaart + voeding. Zou hij dan normaal gesproken aan moeten gaan (in ieder geval beeld geven). Dus geen hdd, geen geheugen, etc.
Ik kan dat nog wel een keer opnieuw proberen. Ik heb nog een andere videokaart liggen die het wel zou moeten doen dus ik zou het met 2 verschillende videokaarten en 2 verschillende voedingen kunnen proberen:
- mobo + voeding 1 + videokaart 1
- mobo + voeding 2 + videokaart 1
- mobo + voeding 1 + videokaart 2
- mobo + voeding 2 + videokaart 2
Wanneer ik dit allemaal geprobeerd heb en ik nog steeds geen resultaat heb. Zou dit dan zekerheid geven dat mijn mobo stuk is? Of kan het sowieso niet wat ik zeg? :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zonder geheugen zal het ding geen beeld geven. Dus dat moet je er sowieso inprikken. Als je de psu en videokaart hebt vervangen dan heb je alsnog de cpu of het mem dat problemen kan geven. Dus die zou ik ook nog even vervangen voor de zekerheid.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik dacht dat hij ook zonder geheugen beeld moest geven? Maar dat hij dan niet verder komt het eerste opstartscherm (ik weet niet of dit een naam heeft)
Dit scherm bedoel ik: (voorbeeld van internet)
Afbeeldingslocatie: http://www.pcbuyerbeware.co.uk/StartupScreen.gif

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 23:15:
Ik dacht dat hij ook zonder geheugen beeld moest geven? Maar dat hij dan niet verder komt het eerste opstartscherm (ik weet niet of dit een naam heeft)
Dit scherm bedoel ik: (voorbeeld van internet)
[afbeelding]
Dat is dus je POST. Als hij daar blijft hangen dan kan het je mobo, je cpu, je videokaart of je mem zijn is mijn ervaring (heb de nodige bordjes gehad die hierop bleven hangen.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ja ik krijg dus zelfs dat scherm niet.

Ik heb twee videokaarten, dus daarmee zou ik al kunnen uitsluiten dat hij dat niet zou zijn. Moet ik alleen even kijken in welke computer deze videokaarten passen.
(Als ik er een vind waar hij in past, dan zou ik dit toch gewoon erin kunnen stoppen? Niet dat dit voor problemen op die pc kan zorgen?)

Dus dan hou ik mobo, cpu en mem over. Van alle drie heb ik er maar 1. Misschien dat 1 andere computer ook een DDR mem heeft, dan zou ik die ook kunnen uitproberen. Stel dat het hier dan ook niet aan ligt, dan zou het dus echt aan of het mobo of de cpu (of beide) liggen. Is er een manier om uit te sluiten welke van deze twee het moet zijn?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 23:33:
Ja ik krijg dus zelfs dat scherm niet.

Ik heb twee videokaarten, dus daarmee zou ik al kunnen uitsluiten dat hij dat niet zou zijn. Moet ik alleen even kijken in welke computer deze videokaarten passen.
(Als ik er een vind waar hij in past, dan zou ik dit toch gewoon erin kunnen stoppen? Niet dat dit voor problemen op die pc kan zorgen?)
Niet helemaal waar, AGP wil nog wel eens wel passen, maar niet werken. Zie PMG FAQ
Dus dan hou ik mobo, cpu en mem over. Van alle drie heb ik er maar 1. Misschien dat 1 andere computer ook een DDR mem heeft, dan zou ik die ook kunnen uitproberen. Stel dat het hier dan ook niet aan ligt, dan zou het dus echt aan of het mobo of de cpu (of beide) liggen. Is er een manier om uit te sluiten welke van deze twee het moet zijn?
Door te testen. Dus ander mobo proberen of andere cpu proberen. Dat is de enige manier om het 100% zeker te weten.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ok dan zal ik maar eerst gaan kijken of ik de videokaart en het geheugen kan uitsluiten.
Als dat het geval is moet ik maar eens gaan kijken of ik een goedkoop mobo kan vinden om te zien wat er nu echt stuk is.

Dit is trouwens mijn pc
Afbeeldingslocatie: http://img397.imageshack.us/img397/8238/img1403wz3.th.jpg

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 23:56:
Ok dan zal ik maar eerst gaan kijken of ik de videokaart en het geheugen kan uitsluiten.
Als dat het geval is moet ik maar eens gaan kijken of ik een goedkoop mobo kan vinden om te zien wat er nu echt stuk is.
P4 procjes vind je zat, dus die kun je vast wel ergens eentje lenen om te testen.
Dit is trouwens mijn pc
[afbeelding]
Tja, posts specs gewoon als text intopic. Ik ga natuurlijk geen plaatje aan klikken als de link al waarschuwt voor popups ;) (imageschack is niet echt een lekkere host).

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
specs weet ik niet zoals ik al in mijn startpost zei. Ik kan wel alle nummers opnoemen wat ik her en der zie staan maar dan weet je denk ik nog niet veel..
(een suggestie voor een betere gratis host is altijd welkom ;))

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 00:03:
specs weet ik niet zoals ik al in mijn startpost zei. Ik kan wel alle nummers opnoemen wat ik her en der zie staan maar dan weet je denk ik nog niet veel..
(een suggestie voor een betere gratis host is altijd welkom ;))
Achterhaal dan eerst eens de specs van het spul dat erin zit. Dat is de basis van goed troubleshooten natuurlijk.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56

Thandor

SilverStreak

Als ik het zo lees vermoed ik dat het moederbord (MS-6701 met SiS648 chipset?) defect is. Het geheugen zou een tweede optie zijn en de CPU de derde. De kans dat deze stuk is, is echter vrij klein.

Qua specs: de videokaart lijkt veel op een MSI GeForce4 Ti4200 AGP8x zoals deze in de Medion systemen met een MD-5000 moederbord (=MS-6701) geleverd werd.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik heb inderdaad dat moederbord zie ik (MD5000 ver:1.0 op het moederbord verscholen bij de PCI kaarten)
De grafische kaart is een (Medion) GeForce4 - 8x Ti4200 ver.1.0

[ Voor 32% gewijzigd door Markos op 04-04-2008 21:52 ]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik heb de videokaart en het geheugen in een andere computer gebruikt en die werken daar gewoon prima in, dus hier ligt het niet aan. Ik heb een andere goedwerkende voeding in deze computer geprobeerd en toen deed hij het nog steeds niet (ik heb de oude voeding niet in een andere computer geprobeerd..) Dus ik ga er vanuit dat het ook niet aan de voeding ligt maar aan het mobo of de processor.

Ik gok eerst op het moederbord. Als ik een goedkoop gebruikt moederbord wil kopen om te testen of hij werkt (of eventueel meteen een goede gebruikte om gewoon te gaan gebruiken) waar moet ik dan op letten bij het kopen ervan? Ik neem aan dat ik een bepaald soort model nodig heb? Ik meen dat een MD5000 (MS-6701) een socket 478 is. Maar dit heeft toch alleen met de processor te maken?
Waar moet ik nog meer opletten bij het kopen van een moederbord? Als ik eventueel moet overstappen op een ander geheugen is dat niet zo'n probleem (bijv. DDR2 ipv DDR)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 21:53:
Ik gok eerst op het moederbord. Als ik een goedkoop gebruikt moederbord wil kopen om te testen of hij werkt (of eventueel meteen een goede gebruikte om gewoon te gaan gebruiken) waar moet ik dan op letten bij het kopen ervan? Ik neem aan dat ik een bepaald soort model nodig heb? Ik meen dat een MD5000 (MS-6701) een socket 478 is. Maar dit heeft toch alleen met de processor te maken?
Waar moet ik nog meer opletten bij het kopen van een moederbord? Als ik eventueel moet overstappen op een ander geheugen is dat niet zo'n probleem (bijv. DDR2 ipv DDR)
Moederbord is idd waarschijnlijk. Uiteraard heeft je socket niet alleen met de cpu te maken, ook met je mobo (die moet immers ook over het juiste socket beschikken). Waar je op moet letten bij een nieuw moederbord is kijken of het spul dat je erop wilt prikken allemaal compatible is. Verder ligt het gewoon aan de eisen die je stelt.

Maar is het niet verstandiger om eerst te testen of het wel het mobo is. Straks is je cpu stuk en zit je met 2 bordjes die je niet kunt gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door TERW_DAN op 04-04-2008 22:09 ]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Hoe kan ik dat testen? Ik heb geen andere CPU's liggen en die dingen lijken mij ook niet goedkoop om te kopen alleen om het te proberen toch?
En de cpu past volgens mij niet in de andere computer waar ik mijn mem en video heb uitgeprobeerd. Maar daar zou ik morge voor de zekerheid nog eens naar moeten kijken.
Op welke manier kan ik dan nog meer testen of mijn mobo of mijn cpu stuk is?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 22:42:
Hoe kan ik dat testen? Ik heb geen andere CPU's liggen en die dingen lijken mij ook niet goedkoop om te kopen alleen om het te proberen toch?
En de cpu past volgens mij niet in de andere computer waar ik mijn mem en video heb uitgeprobeerd. Maar daar zou ik morge voor de zekerheid nog eens naar moeten kijken.
Op welke manier kan ik dan nog meer testen of mijn mobo of mijn cpu stuk is?
Door 1 van de 2 te vervangen. Maar waarom zou je gelijk een cpu kopen? Leen zo'n ding gewoon van iemand, s478 procs zijn niet echt schaars te noemen :P

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:10
Hmm, vroeg me af, door op die tafel te slaan, start de pc niet meer goed op?
Als je vanuit die situatie denkt kunnen er slecht een paar dingen misgelopen zijn...

waarschijnlijk onnodig dat ik het vraag, maar heeft u alle kabels en dergelijke goed bekeken? ook een geprobeerd de cpu er herin te steken?

Maar de kans is niet onreëel dat het moederbord stuk is...
Ik heb ooit eens een pc gehad(AMD K6 geloof ik) die niet wou opstarten zonder een werkende harde schijf(vind ik welliswaar nog altijd raar :S) Misschien indien mogelijk kijken om deze te vervangen?

[ Voor 8% gewijzigd door betaplayer op 04-04-2008 23:18 ]

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 15:54

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Oh jee.. Klinkt als een van de medions die wij wel vaker binnenkrijgen met de meest vage klachten van niet meer aan gaan of niet meer op willen starten.

Ik wil niet heel erg vervelend doen, maar de pentium 4-series van medion zijn van dusdanige dubieuze kwaliteit dat ik alle vertrouwen erin heb verloren (voor de geinteresseerde wil ik de problemen best opnoemen).
- Ik was op de pc bezig en iemand stootte vrij hard tegen de tafel waar de pc opstond. Hierdoor sprong het scherm op blauw.
(blauw scherm gebeurde wel vaker, dan was het een kweste van opnieuw opstarten. En als hij het dan nog niet deed, knop achterop uit, kwartier wachten en dan opstarten)
Als die BSoD's wel vaker gebeurde kan het al een teken geweest zijn van falende hardware en aangezien het laatste BSoD wel eens de laatste kreet geweest is van het moederbord, iets wat niet geheel ondenkbaar is.

Zoals dus al eerder vermeld is zul je de componenten afzonderlijk moeten gaan testen. Mijn ervaring leert dat er dankzij de koelconstructie van de CPU koeler nog wel eens stof bij de CPU terecht komt wat zorgt voor sluiting/storing. Zou je eventueel na kunnen kijken.

Koppel alles is los van je moederbord wat niet essentieel is:
- Harde schijven
- Diskettestations/Cardreaders
- Optical Drievrs (CD/DVD-branders/spelers)
- Medion connectoren voor voorpaneeltjes e.d.
- Alle insteekkaarten (geluidskaart, tv-tuner e.d., Videokaart laten zitten natuurlijk :P)

Uiteindelijk heb je dus Voeding+moederbord+cpu(&koeler)+geheugen+grafische kaart. Oke aannemend dat het apparaat nog steeds niet wil opstarten dan wordt het vervelender, dan zult u de componenten een voor een moeten gaan testen:
- Haal de grafische kaart eruit en vervang deze door een andere waarvan u weet dat deze WEL gewoon werkt (Test nu of het systeem wel wil opstarten, geen resultaat? ga dan verder)
- Doe hetzelfde voor het geheugen, verwijder al het geheugen en plaats een reepje erin waarvan u weet dat het werkt (LET OP: plaats geen DDR2 of SD-RAM in een DDR (PC2700, want medion's lusten meestal geen PC3200) moederbord of andersom, maar dat spreekt voor zich) (Test nu of het systeem wel wil opstarten, geen resultaat? ga dan verder)
- Doe hetzelfde voor de voeding, koppel gewoon de 2 stekkers vast het moederbord los en hang er even een andere voeding aan (Test nu of het systeem wel wil opstarten, geen resultaat? ga dan verder)

Als het nog steeds niet wil werken dan kunt u beginnen met nadenken over een nieuwe computer. Dit betekent dat of de CPU ofwel het moederbord is overleden. En ik vind het persoonlijk niet eens de moeite meer om een S478 CPU of moederbord te kopen.

- Maak de koeler los en verwijder hem voorzichtig
- Aangezien het socket 478 is wil de CPU nog wel eens vast zitten aan eht koelblok, kijk hierbij of er geen pinnetjes verbogen zijn (zijn die er wel in eht vervolg beter oppassen en HEEL voorzichtig de pinnetjes rechtbuigen), zit hij niet vast, gewoon beugeltje openen en cpu eruit halen
- Maak de CPU los van het koelblok
- Maak de omgeving van het socket stof-vrij (perslucht busje kun je daar wel voor gebruiken)
- Plaats een gelijkwaardige Pentium 4 CPU waarvan u weet dat die werkt in het socket (vergeet niet het beugeltje te openen en forceer de CPU er niet in, er zit een gouden hoekje op de cpu die ook terug te vinden is op het socket!
- Let bij het plaatsen van de andere pentium 4 of de cache en fsb hetzelfde is. Dit staat op de CPU zelf in de vorm van bijvoorbeeld:1.7GHz/256/400/1.75v (kloksnelheid/cache/FSB/voltage). Als de FSB en/of cache afwijken is het meestal een ander model, let hier dus op
- Plaats koeler terug

Als hij het nu steeds niet doet dan is het moederbord gewoon dood, ik ga er zelfs vanuit dat dit het geval is bij u. Medion's+Packard Bell's worden in elkaar gezet met de gedachte "Hij is 2 jaar oud? En is hij kapot? Oh dan koopt u maar een nieuwe (en dan het liefst bij ons meneer!)". Ik raad u aan om in het vervolg weg te blijven van zulke praktijken.

PS: Ik bash medion/packard-bell/andere dubieuze merken niet, maar begrijp wel dat als je iedere week een paar medions ziet uit dezelfde serie dan krijg je vanzelf een goed beeld op wat medion uitspookt. |:(

EDIT: Spelling, nog te vroeg voor me :(

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Sn0WDr4gon schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 09:55:
Oh jee.. Klinkt als een van de medions die wij wel vaker binnenkrijgen met de meest vage klachten van niet meer aan gaan of niet meer op willen starten.

Ik wil niet heel erg vervelend doen, maar de pentium 4-series van medion zijn van dusdanige dubieuze kwaliteit dat ik alle vertrouwen erin heb verloren (voor de geinteresseerde wil ik de problemen best opnoemen).
Wat is meestal de oorzaak? Het mobo? CPU? of iets anders?
[...]
- Doe hetzelfde voor het geheugen, verwijder al het geheugen en plaats een reepje erin waarvan u weet dat het werkt (LET OP: plaats geen DDR2 of SD-RAM in een DDR (PC2700, want medion's lusten meestal geen PC3200) moederbord of andersom, maar dat spreekt voor zich) (Test nu of het systeem wel wil opstarten, geen resultaat? ga dan verder)
PC3200 is toch ook gewoon DDR en geen DDR2? En een DDR2 past toch sowieso niet in een DDR slot?

Ik weet helaas niemand waar ik een cpu van kan lenen..
Ik heb even op marktplaats gekeken maar er zijn geen goeie cpu's te koop bij mij in de buurt. Wel staan er een aantal mobo's op, onder andere deze twee:

Asus: P4B, met pentium 4 processor 2.66 ghz (of een Msi k7t266)
MS-6339 ver:2

Is dit iets? Kan ik ze beide gebruiken? Is er een site waar je (ook oude) mobo's kunt vergelijken.
De eerste is met een processor, de tweede weet ik niet. Staat niet heel duidelijk in de advertentie. Als ze beide passen, welke kan ik dan het beste nemen?

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Videokaarten waarvan de ventilator los op het moederbord ligt (te wijten aan de door medion gemodificeerde baggerkwaliteit videokaarten), wat sluiting veroorzaakt. Stof rond socket/cpu wat sluiting o.i.d. veroorzaakt. Baggerkwaliteit condensatoren en andere onderdelen op het moederbord. Voedingen die gewoon overleden zijn etc.

Die apparaten hebben een reeks van problemen.

Ga even bij uzelf na of u het nog de moeite vind om het systeem te reanimeren. Ik vind het persoonlijk al teveel geld als er om de CPU te testen eentje gekocht moet worden als het gaat om een medion of soortgelijke computer.
PC3200 is toch ook gewoon DDR en geen DDR2? En een DDR2 past toch sowieso niet in een DDR slot?
Ja, PC3200 is ook DDR, maar sommige moederborden lusten alleen PC2700 of PC2100 geheugen. Als er PC3200 geheugen geplaatst wordt kunnen dezelfde symptonen optreden: PC gaat aan, maar doet verder helemaal niets. Vooral bij OEM-systemen zoals deze komt het vaak voor dat alleen PC2700 en PC2100 werkt.

Ik vind het lastig om uw technische kennis te pijlen dus ik heb het alleen ter informatie en als waarschuwing bij vermeld, sommige mensen weten dit namelijk niet en krijgen het wonderbaarlijk genoeg voor elkaar om een DDR2 module in een DDr bank te "forceren", met alle gevolgen van dien.
Ik weet helaas niemand waar ik een cpu van kan lenen..
Ik heb even op marktplaats gekeken maar er zijn geen goeie cpu's te koop bij mij in de buurt. Wel staan er een aantal mobo's op, onder andere deze twee:

Is dit iets? Kan ik ze beide gebruiken? Is er een site waar je (ook oude) mobo's kunt vergelijken.
De eerste is met een processor, de tweede weet ik niet. Staat niet heel duidelijk in de advertentie. Als ze beide passen, welke kan ik dan het beste nemen?
Ik neem aan dat u in de buurt van s'hertisogenbosch woont, dus misschien is er een medetweaker bereid om u te helpen. Zoals ik al eerder zei is het misschien verstandig dat u uzelf afvraagt of u het nog wel de moeite vind om er nog geld in te steken, alleen maar voor het testen.

Verder is het MSI bord voor u toch niet interessant aangezien u een Intel processor heeft. De andere 2 komen eventueel wel in aanmerking, ik zou dan persoonlijk voor de P4B gaan aangezien die wel redelijk betrouwbaar zijn.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ehh, een bord zoals het zijne heeft JUIST SDRAM nodig (gezien het enige alternatief daarop RDRAM is dan dat heeft dit bordje niet).
PC3200 gaat ook gewoon werken hoor, als het spul gewoon aan de JEDECstandaarden voldoet klokt het gewoon terug. Je hebt natuurlijk wel kans dat wokkietokkie PC3200 niet gaat werken, maar dat ligt dan gewoon aan de incompatibility en kun je met PC2700 net zo makkelijk mee maken.
DDR2 gaat sowieso niet passen, daar heb je gelijk in.
Als hij het nu steeds niet doet dan is het moederbord gewoon dood, ik ga er zelfs vanuit dat dit het geval is bij u. Medion's+Packard Bell's worden in elkaar gezet met de gedachte "Hij is 2 jaar oud? En is hij kapot? Oh dan koopt u maar een nieuwe (en dan het liefst bij ons meneer!)". Ik raad u aan om in het vervolg weg te blijven van zulke praktijken.

PS: Ik bash medion/packard-bell/andere dubieuze merken niet, maar begrijp wel dat als je iedere week een paar medions ziet uit dezelfde serie dan krijg je vanzelf een goed beeld op wat medion uitspookt. |:(
Tja, pcs zijn vrij goed te noemen (gezien ze gewoon standaar spul erin doen, evt OEM versies ervan), maar de policy met betrekking tot de garantie is inderdaad slecht te noemen.
Ik_ben_Mark3 schreef op zondag 06 april 2008 @ 01:06:
[...]
Vaak is het het mobo, cpu's kunnen doorgaans heel wat meer hebben (maar het zou niet de eerste keer zijn dat de cpu stuk is).
PC3200 is niet altijd DDR, er is ook DDR2 PC3200 (al zie je dat niet veel, het bestaat wel).

Je zult wel voor die Asus moeten gaan. Die MSI is een plank met RDRAM en heeft een socket 423. Nu ben ik geen Asus fan, maar voor die 10 euro die hij ervoor vraagt kun je het bijna niet laten.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
ook staat deze te koop:
Gigabyte ga-8N-sli, nForce4 sli (pci-e, Sound, lan, sata2) voor 20 euro

Welke zou dan een betere keus zijn? De asus P4B slikt mijn hdd meteen en heeft er ook nog een cpu bij (mocht de mijne niet werken..)
De Gigabyte is ongebruikt en is een nieuwer moederbord die ook duo core ondersteund? Of ondersteund deze enkel P4 cpu's? Maar hij ondersteund wel P4 dus ook mijn CPU? (socket 478) Wel heeft deze DDR2 (goedkoper). Heeft dan wel geen IDE aansluiting maar met een SATA->IDE is dat zo opgelost toch? En mocht ik er dan ooit geld in willen steken dan kan ik er een (gebruikte) duo core in stoppen.

Als ik voor tussen de 10 en 30 euro deze computer weer aan de praat kan krijgen is hij voor mij het geld nog wel waard. Als ik de Asus P4B pak ben ik met een tientje klaar. Als de Gigabyte past ben ik 20 euro + DDR2 + convertor kwijt, dus zeg 20+4+10=31 euro.

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:16
Met P4 heb je aardig wat verschillende sockets dus je moet wel goed opletten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die Gigabyte is natuurlijk leuker dan een Asusje, maar je zutl er niets aan hebben, want het is een S775 ding.

Misschien handig om eerst eens op te zoeken of je wat aan het bord hebt. Als je met een S775 bordje aankomt heb je overduidelijk niet echt gezocht naar de specs van het ding en van je huidige proc. Een beetje eigen inzet mag natuurlijk ook wel.

Maar waarom loop je niet met dat ding gewoon even een pc winkel in, daar hebben ze vast nog wel een procje liggen om even te testen voor je, dan weet je gelijk wat je moet vervangen.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

PC3200 is niet altijd DDR, er is ook DDR2 PC3200 (al zie je dat niet veel, het bestaat wel).
Klopt, Dell gebruikt wel eens van die PC2-3200 repen.
Ehh, een bord zoals het zijne heeft JUIST SDRAM nodig (gezien het enige alternatief daarop RDRAM is dan dat heeft dit bordje niet).
PC3200 gaat ook gewoon werken hoor, als het spul gewoon aan de JEDECstandaarden voldoet klokt het gewoon terug. Je hebt natuurlijk wel kans dat wokkietokkie PC3200 niet gaat werken, maar dat ligt dan gewoon aan de incompatibility en kun je met PC2700 net zo makkelijk mee maken.
DDR2 gaat sowieso niet passen, daar heb je gelijk in.
Dit is maar gedeeltelijk waar, ben al genoeg moederborden tegengekomen die aan het begin van de DDR opkomst op de markt gebracht werden en die geen PC3200 willen slikken en zelfs specifiek alleen PC2700 of zelfs alleen PC2100 lusten. Maakt niet uit welk merk e erin prikt hij boot dan simpelweg gewoon niet of memtest laat alleen maar fouten zien en het hele spul crasht dan regelmatig met blauwe schermen.

Voor de TS:
Afbeeldingslocatie: http://www.computerwoorden.nl/woorden/wdb/gif/socket478.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/cpu/images/s775-cpu/s775-closed.jpg
Pentium 4 is voor beide sockets uitgebracht, controleerd dus even welk socket u heeft ;)

[ Voor 0% gewijzigd door wjjkoevoets op 06-04-2008 16:30 . Reden: [img] veranderd naar [/img] ;) ]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 06 april 2008 @ 10:51:
Je zult wel voor die Asus moeten gaan. Die MSI is een plank met RDRAM en heeft een socket 423. Nu ben ik geen Asus fan, maar voor die 10 euro die hij ervoor vraagt kun je het bijna niet laten.
Ik had hem ook meteen gemaild toen ik de advertentie zag. Maar helaas was iemand mij al voor.. Dus ik moet opzoek naar een andere..
Terw_Dan schreef op zondag 06 april 2008 @ 11:52:
[...]

Die Gigabyte is natuurlijk leuker dan een Asusje, maar je zutl er niets aan hebben, want het is een S775 ding.

Misschien handig om eerst eens op te zoeken of je wat aan het bord hebt. Als je met een S775 bordje aankomt heb je overduidelijk niet echt gezocht naar de specs van het ding en van je huidige proc. Een beetje eigen inzet mag natuurlijk ook wel.

Maar waarom loop je niet met dat ding gewoon even een pc winkel in, daar hebben ze vast nog wel een procje liggen om even te testen voor je, dan weet je gelijk wat je moet vervangen.
Ik denk niet dat winkels tegenwoordig nog zo klantvriendelijk zijn dat ze het willen testen voor mij. Je bedoeld gewoon heel me pc meenemen en dan hun laten testen met een andere cpu, of eventueel mijn cpu in een ander moederbord? Ik kan het opzich wel proberen, ik weet in de buurt wel een zaak die ook in gebruikte pc onderdelen doet. Maar ik schat de kans klein dat ze mee werken..
Sn0WDr4gon schreef op zondag 06 april 2008 @ 16:29:
Voor de TS:
[afbeelding]
[afbeelding]
Pentium 4 is voor beide sockets uitgebracht, controleerd dus even welk socket u heeft ;)
zo zien ze er bij mij uit:
Afbeeldingslocatie: http://www1.picturepush.com/photo/a/546749/oimg/Medion-PC/IMG-1428.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www5.picturepush.com/photo/a/546748/oimg/Medion-PC/IMG-1423.jpg

Hier nog wat extra foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www3.picturepush.com/photo/a/546751/oimg/Medion-PC/IMG-1429.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www4.picturepush.com/photo/a/546747/1024/Medion-PC/IMG-1420.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www3.picturepush.com/photo/a/546746/1024/Medion-PC/IMG-1419.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www2.picturepush.com/photo/a/546745/1024/Medion-PC/IMG-1418.jpg

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 07 april 2008 @ 21:12:
Ik denk niet dat winkels tegenwoordig nog zo klantvriendelijk zijn dat ze het willen testen voor mij. Je bedoeld gewoon heel me pc meenemen en dan hun laten testen met een andere cpu, of eventueel mijn cpu in een ander moederbord? Ik kan het opzich wel proberen, ik weet in de buurt wel een zaak die ook in gebruikte pc onderdelen doet. Maar ik schat de kans klein dat ze mee werken..
Ach, de meeste shops die ik ken doen niet zo heel moeilijk. Hooguit dat je onderzoekskosten moet betalen, maar voor enkel een procje testen zal het niet echt een megabedrag zijn.
zo zien ze er bij mij uit:
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat is een s478, maar dat was geloof ik al eerder aangegeven in het topic.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Zou dit misschien iets zijn?
http://link.marktplaats.nl/159159487
(ik heb al een mail gestuurd voor meer info over het moederbord en over de prijs)

Ben ik alleen erg dom als ik me afvraag of deze geen aansluiting heeft voor een videokaart? Onboard videokaart? Maar ik dacht dat je dan ook altijd nog zelf een videokaart kon toevoegen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 07 april 2008 @ 23:32:
Zou dit misschien iets zijn?
http://link.marktplaats.nl/159159487
(ik heb al een mail gestuurd voor meer info over het moederbord en over de prijs)

Ben ik alleen erg dom als ik me afvraag of deze geen aansluiting heeft voor een videokaart? Onboard videokaart? Maar ik dacht dat je dan ook altijd nog zelf een videokaart kon toevoegen?
Dat ding heeft geen AGP slot, dus je zult daar niets anders dan een PCI videokaart in kunnen prikken. Wil je gamen op het ding dan heb je hier dus vrij weinig aan.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
- Let bij het plaatsen van de andere pentium 4 of de cache en fsb hetzelfde is. Dit staat op de CPU zelf in de vorm van bijvoorbeeld:1.7GHz/256/400/1.75v (kloksnelheid/cache/FSB/voltage). Als de FSB en/of cache afwijken is het meestal een ander model, let hier dus op
ik heb hier nog een vraag over. Volgens de FAQ maakt de FSB niets uit omdat je deze kunt aanpassen in de bios of bij oudere mobo's met jumpers
FSB aanpassen: het veranderen van de FSB kun je gewoonlijk via het moederbord doen. Over het algemeen hoef je hiertoe slechts de BIOS in te duiken en dan de FSB goed te zetten, heel zelden kun je dat alleen middels dipswitches of jumpers doen, zoals bij veel oudere moederborden het geval is. In de handleiding van het moederbord staat gewoonlijk ook in detail uitgelegd hoe je deFSB kunt aanpassen.
Hoe zit dit dan? En hoe kan ik zien welke FSB de mijne heeft, want mijn CPU zit aan de cooler vastgeplakt met die troep. Dus ik kan niet op de bovenkant van de cpu kijken. Ik weet niet hoe sterk dit vast zit maar ik ben bang dat ik hem stuk maak als ik het eraf probeer te halen..

verder las ik ook nog iets over hyperthreading en dualchannel. Zijn deze cpu afhankelijk of slechts moederbord afhankelijk? Moet ik hier dan ook op letten bij het aanschaffen van een ander mobo

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 18:21:
[...]
ik heb hier nog een vraag over. Volgens de FAQ maakt de FSB niets uit omdat je deze kunt aanpassen in de bios of bij oudere mobo's met jumpers
Die kun je inderdaad instellen, maar dan moet je wel zorgen dat je systeem die FSB wel minimaal kan halen.
[...]
Hoe zit dit dan? En hoe kan ik zien welke FSB de mijne heeft, want mijn CPU zit aan de cooler vastgeplakt met die troep. Dus ik kan niet op de bovenkant van de cpu kijken. Ik weet niet hoe sterk dit vast zit maar ik ben bang dat ik hem stuk maak als ik het eraf probeer te halen..
Je kunt als je weet welke cpu het is prima de FSB achterhalen. En dat staat gewoon op de cpu zelf mocht je het niet meer weten op basis van de specs.
verder las ik ook nog iets over hyperthreading en dualchannel. Zijn deze cpu afhankelijk of slechts moederbord afhankelijk? Moet ik hier dan ook op letten bij het aanschaffen van een ander mobo
HTT is afhankelijk van je cpu en moederbord (beide moeten het supporten). Dual channel is afhankelijk van je chipset.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Bedrijf in de buurt wil niet meewerken om uit te proberen wat nu precies kapot is. Dus ik weet nog steeds niet met 100% zekerheid wat er nu kapot is. Ik verwacht het mobo maartoch..

Ik kwam wel deze advertentie tegen:
Hierbij bied ik een upgradeset aan. Bestaande uit een AMD Athlon X2 4400+ 2,3GHz en een M2A-VM/HDMI. Verder 4x512MB RAM PC5300. Dual screen is mogelijk. Reden van verkoop is omdat deze onderdelen overbodig zijn geworden. Heb van het moederbord en de processor nog de bon. Gekocht op 21-11-2007. Zit dus nog garantie op. Onderdelen worden niet los verkocht. Dozen van het moederbord en processor zijn nog aanwezig. Tevens heb ik het boekje van het moederbotd ook nog.

Specificaties processor:
Merk en Type:
Merk: AMD
Productserie: Athlon 64 X2
Type: 4400+
Socket: AM2
Snelheid: 2.3GHz
CPU Core: Dual
Bus snelheid: HT-Link 1000MHz
CPU Cache Level 2: 512KB

Technische Specificaties:
Thermal Design Power: 65W

Specificaties moederbord:
Merk en Type:
Merk: Asus
Type: M2A-VM HDMI
Technische Specificaties:
Socket: AM2
Moederbord Chipset: AMD 690G
Form Factor: mATX
Interfaces:
Card Interface (moederbord): PCI-e 1x, PCI-e 16x, 2x PCI 2.2
Hardeschijf bus (intern): PATA-133, 4x SATA-300
RAID: RAID 0, RAID 1, RAID 10
Externe verbindingen:
Verbinding (LAN): LAN 1Gbps
Verbinding (USB/FW): Firewire 400, 4x USB 2.0
Verbinding (Video): Component Video, D-Sub, DVI-D, HDMI, S-Video
Verbinding (overige): 3x Audio, Parallel, 2x PS/2, Serieel
Zou dit iets zijn?
mATX is toch meer voor multimediaPC doeleinden? (vandaar waarschijnlijk dus ook die HDMI en component enzo)
Dan zou deze PC dus waarschijnlijk ook niet geschikt zijn voor spellen? :)

Ik denk dat ik beter kan doorzoeken?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik_ben_Mark3 schreef op zondag 20 april 2008 @ 15:26:
Zou dit iets zijn?
mATX is toch meer voor multimediaPC doeleinden? (vandaar waarschijnlijk dus ook die HDMI en component enzo)
Dan zou deze PC dus waarschijnlijk ook niet geschikt zijn voor spellen? :)
Pfff, wat een klets. Echt, ga je eens verdiepen in wat het is. µATX is gewoon een formfactor, wat je daarop duwt maakt weinig uit (je kunt prima een Xeon op een µATX zetten als je wilt). Kijk trouwens eens of die bak die je hebt staan ook niet een µATX ding is.

En waarom zou je op een 4400+ niet kunnen gamen? Ding is sneller dan je huidige P4.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik heb misschien een alternatief:
MSI 915PL Neo-F
Met Celeron processor (welke het precies is weet ik nog niet. Volgens de specs op internet moet het iets zijn tussen de Celeron D 325 - 340)

Maar klopt het dat deze geen AGP slot heeft? Want ik wil wel mijn videokaart gebruiken (of maakt dit ding gebruik van een ander soort videokaart?) Dus dan heb ik uiteindelijk dus nog niets aan dit moederbord?

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Na lang zoeken nog steeds geen vervangend moederbord gevonden te hebben, heb ik misschien een ander alternatief. Een Aopen MX46-U2 nieuw uit de winkel
Op ciao-shopping.nl staat het moederbord ook en kun je de specs bekijken:
AOpen MX46 U2

Is dit iets? Is dit beter, slechter of vergelijkbaar met mijn oude moederbord (MD-5000 / MS-6701)
Hij kost 25 euro (nieuw in de winkel dus gewoon)

Op ciao-shopping staat overigens dat het een AGP4x heeft, kan ik mijn videokaart dan nog steeds gebruiken? Gaat de kwaliteit/snelheid van de videokaart dan erg omlaag of is dit niet merkbaar?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het is een s478 bordje. Zoek gewoon uit of de hardware die je daar hebt liggen op het bord past (gewoon op de Aopen site kijken dus). Zo moeilijk is het niet, daarvoor hoef je echt niet al meer dan een maand bezig te zijn imho als je gewoon even specs zoekt.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ja ik zit dus met die 4x AGP
Verder heeft deze maar 3x pci maar daar valt nog wel mee te leven
Maar mijn Medion PC heeft ook zo'n kaartlezer 5.25 uitbreiding. Ik zal zo eens kijken hoe deze aangesloten werd. (via een PCI of moederbord) Als dat via het moederbord is heb ik zeker de kans dat ik deze niet kan aansluiten?
Maar het belangrijskte vind ik die 4x AGP ipv 8x. Werkt mijn videokaart dan nog wel? En hoe?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 20:41:
Werkt mijn videokaart dan nog wel? En hoe?
Ik zou zeggen, lees eens een FAQ: PMG FAQ

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
ik weet niet of ik gewoon stom ben of het er gewoon niet uit kan opmaken. Voor zover ik denk dat ik het begrijp gaat mijn videokaart dus niet werken?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 20:56:
ik weet niet of ik gewoon stom ben of het er gewoon niet uit kan opmaken. Voor zover ik denk dat ik het begrijp gaat mijn videokaart dus niet werken?
Ehh, je videokaart gaat juist wel werken. Het staat er zelfs met plaatjes aangegeven wat wel en niet compatible is...

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
ok, wat ik eruit begreep is dat een 4x kaart wel in een moederbord voor 8x werkt, maar dat een 8x kaart niet in een moederbord voor 4x werkt...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op zeg...

Op GoT verwachten we enige eigen inzet voordat je post. Je post hier ondertussen aan een stuk door ofwel zeer basic vraagjes, danwel hoogst rare aannames die je doet zonder zelf op te zoeken of ze wel kloppen. Doe een beetje meer zelf de moeite. Is dat teveel gevraagd? Dan zijn er ook andere fora die minder hoge eisen stellen. Dat hebben we je al eens in een email aangegeven. Misschien handig die eens te herlezen om te voorkomen dat je zo de plank blijft misslaan :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.