Toon posts:

[WHS] Geen DVD speler tijdens installatie*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oud servertje waar momenteel Linux op geinstalleerd staat. Voor een familie wil ik hier graag een home server van maken en ook Windows Home Server installeren.

Het is een HP Proliant met een CD speler en een NEC DV-5800C CD/DVD-speler. In Linux zijn deze beide zichtbaar en kan ik de DVD speler ook gewoon gebruiken.

Als ik WHS wil gaan installeren moet dit met de DVD speler (installatie bestanden zijn ongeveer een gig dus kan het niet vanaf CD). Alleen in de bios is hij niet zichtbaar en kan ik ook niet instellen dat hij hiervan moet booten (de CD speler is wel zichtbaar en ik kan hier ook van booten).

Weet iemand hoe ik dit aan kan pakken? Ik dacht zelf dat ik misschien de drivers van de DVD speler kon downloaden, deze op CD branden, met een opstartdiskette proberen te installeren en dan windows installeren maar ik weet niet of dit zo kan en ik kan alleen Windows XP drivers van de DVD speler vinden.

Of is er misschien een mogelijkheid om de installatie vanuit Linux te starten? En hoe gaat zoiets dan in z'n werk?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 23:08:
Als ik WHS wil gaan installeren moet dit met de DVD speler (installatie bestanden zijn ongeveer een gig dus kan het niet vanaf CD). Alleen in de bios is hij niet zichtbaar en kan ik ook niet instellen dat hij hiervan moet booten (de CD speler is wel zichtbaar en ik kan hier ook van booten).
[...]
Ik dacht zelf dat ik misschien de drivers van de DVD speler kon downloaden, deze op CD branden, met een opstartdiskette proberen te installeren en dan windows installeren maar ik weet niet of dit zo kan en ik kan alleen Windows XP drivers van de DVD speler vinden.
Wat heeft een Windows/DOS driver voor nut als je BIOS/Firmware de drive niet ziet?
Ik denk dat je met wat schooien waarschijnlijk wel ergens een oudere DVD drive tegen kan komen die wel op deze oudere hardware werkt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op zondag 30 maart 2008 @ 23:17:
[...]

Wat heeft een Windows/DOS driver voor nut als je BIOS/Firmware de drive niet ziet?
Ik denk dat je met wat schooien waarschijnlijk wel ergens een oudere DVD drive tegen kan komen die wel op deze oudere hardware werkt.
OK dus met drivers aan de slag gaan heeft dus geen enkele zin.

Is er geen enkele andere mogelijkheid dan een oudere DVD speler aan te schafen?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Gewoon ergens uit een computer in huis even de dvd speler/brander (IDE/ATA) slopen en aan de andere computer hangen.

zie ook dit topic: Boot disk faillure

[ Voor 26% gewijzigd door Wiethoofd op 31-03-2008 00:18 . Reden: verkeerde linkje ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wellicht een bios update ?

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 00:17:
Gewoon ergens uit een computer in huis even de dvd speler/brander (IDE/ATA) slopen en aan de andere computer hangen.

zie ook dit topic: Boot disk faillure
Het probleem is dat ik allemaal redelijk nieuwe computers heb. Hierin zullen dus ook wel nieuwe DVD spelers inzitten die hoogstwaarschijnlijk ook niet herkent zullen worden.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Nog even het OS in de titel, zie Windows Servers en Server-Software - Policy daarover :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Je kan een headless installatie uitvoeren, hiervoor moet je systeem wel kunen booten van een USB stick. Je hebt dan geen dvd speler ndig.

Meer info vind je op deze site. Hier wordt een instyallatie van een andere server uitgelegd maar het principe is hetzelfde.

Succes!

Nic
Pagina: 1