Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en ik zit met een probleem.

Reeds heb ik een nieuw zelf samengesteld systeem in elkaar gezet.
Echter kwam ik bij het opstarten van de pc een foutmelding tegen namelijk: "Boot disk faillure''.
Deze foutmelding verschijnt als de pc probeert op te starten vanaf een windows xp home cd.
Vervolgens kan ik niks anders dan de pc opnieuw opstarten.

Het systeem:
Harddisk: Western Digital S-ATA WD2500AAJS 250GB
Moederboard: Asus M2N SLi-Deluxe
Processor: AMD Athlon 6400+ AM2
Grafische kaart: nVidia XFX 8600GT
Geheugen: OCZ 2GB DDR2-1100 Kit (XTC Gold, OCZ2G11002GK)
Voeding: Cooler Master RealPower M620

De dingen die ik al geprobeerd heb:
  • Een BIOS update uitgevoerd van v1302 naar v1404. Dit zou volgens de site van asus een aantal dingen moeten verhelpen, maar dit het hielp niet.
  • Een IDE harddisk gebruikt in plaats van een S-ATA, vervolgens gaf hij nog steeds dezelfde fout bij het opstarten.
  • Het opnieuw formatteren van de S-ATA harddisk. (Deze is nieuw, maar je weet het maar nooit)
  • Geprobeerd om vanaf een floppy te booten d.m.v. de boot priority te veranderen van cd-rom naar removable en vervolgens opstarten met een windows xp opstartdiskette, hierna gaf hij een andere fout aan namelijk: BOOT I/O Disk Error.
  • CMOS Reset, dit hielp ook niet.
  • Een andere cd-rom drive gebruikt. (S-ATA)
  • Opstarten vanaf een MS-DOS opstart diskette, hierbij gaf hij dezelfde fout.
  • Alle RAID instellingen in de bios uitgezet.
Verder geeft hij bij het opstarten van bijvoorbeeld een win98 opstartdiskette de foutmelding: ''Besturingssysteem ontbreekt". Ook komt er altijd in het begin bij het opstartscherm een melding met Detecting Drives... No drives found. Dit vind ik opzich raar want in de bios zelf herkent hij de harddisk, cd-rom drive en floppy dus wel.

Ik heb al veel dingen geprobeerd maar ik kom er niet echt uit.
Misschien doe ik iets verkeerd of sla ik een stap over? Heeft een van jullie misschien een idee?
Als jullie meer informatie nodig hebben dan hoor ik dat wel :)

Alvast bedankt,
Dennis B.

(Ik kwam er nog achter dat mijn moederboard t/m DDR2-800 ondersteunt maar ik heb een DDR2-1100 kit, zou dit dan wat moeten uitmaken? Ik dacht zelf dat mijn geheugen dan automatisch langzamer ging draaien en dat dit dan geen probleem zou zijn of heb ik het mis?)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 17:34:
Hallo, ik ben nieuw op dit forum
:w
(Ik kwam er nog achter dat mijn moederboard t/m DDR2-800 ondersteunt maar ik heb een DDR2-1100 kit, zou dit dan wat moeten uitmaken? Ik dacht zelf dat mijn geheugen dan automatisch langzamer ging draaien en dat dit dan geen probleem zou zijn of heb ik het mis?)
Gaat inderdaad standaard langzamer lopen behalve als je het in je bios weer goed insteld. ;)
Verder geeft hij bij het opstarten van bijvoorbeeld een win98 opstartdiskette de foutmelding: ''Besturingssysteem ontbreekt". Ook komt er altijd in het begin bij het opstartscherm een melding met Detecting Drives... No drives found. Dit vind ik opzich raar want in de bios zelf herkent hij de harddisk, cd-rom drive en floppy dus wel.
Als de bios je HD en DVD niet herkent zal windows dat ook niet doen dus controleer je instellingen in je bios. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 17:51 ]

Verwijderd

Probeer is een andere cd?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee windows xp cd's geprobeerd, beide werken niet.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jumper(s) staan goed?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Welke jumpers bedoel je precies?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Achter op de CD/DVD-speler en IDE HD

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 05:59
Bios op default zetten.(langzaam).
Quickboot uitzetten.
Bootvolgorde instellen.

Anders zoveel mogelijk loshalen, en weer proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Raven schreef op maandag 24 maart 2008 @ 18:15:
Ik zal straks even kijken, en proberen.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Zit de floppy cable er ook niet omgekeerd op? Het is toch wel stug dat je, als ik het goed lees, klaarblijkelijk van niets op kunt starten. Zou je toch haast gaan denken dat je mobo niet helemaal lekker is.

In ieder geval zou ik alle externe boot-devices eens loskoppelen, en dan individueel eens testen of het daar wel mee gaat.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op maandag 24 maart 2008 @ 18:31:
Zit de floppy cable er ook niet omgekeerd op? Het is toch wel stug dat je, als ik het goed lees, klaarblijkelijk van niets op kunt starten. Zou je toch haast gaan denken dat je mobo niet helemaal lekker is.

In ieder geval zou ik alle externe boot-devices eens loskoppelen, en dan individueel eens testen of het daar wel mee gaat.
Ik heb net even gekeken naar de floppy cable en die zit er goed op.
Verder zal ik straks nog even naar de jumpers kijken en alles individueel testen, zelf zat ik ook al te denken aan een brakke mobo maar hoe kom je dit zeker te weten?

Verwijderd

Topicstarter
Raven schreef op maandag 24 maart 2008 @ 18:15:
Ik was vergeten te melden dat dit een S-ATA CD/DVD drive is, deze heeft toch geen jumpers of wel?

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 18:21:
Bios op default zetten.(langzaam).
Quickboot uitzetten.
Bootvolgorde instellen.

Anders zoveel mogelijk loshalen, en weer proberen.
Na Quickboot uitgezet te hebben geeft hij na de memory check de foutmelding: "Ongeldige systeem diskette" terwijl er geen diskette in zit, als ik er dan een windows xp opstart diskette in doe en vervolgens op enter druk geeft hij de error die ik al bescherven had: BOOT: I/O Error reading disk, please insert another disk.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Het lijkt mij dat je CD/DVD drive niet als eerste wordt aangesproken in de bootvolgorde.

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op maandag 24 maart 2008 @ 20:02:
Het lijkt mij dat je CD/DVD drive niet als eerste wordt aangesproken in de bootvolgorde.
Wat bedoel je precies dat de volgorde niet goed staat in de boot priority?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 20:06:
[...]

Wat bedoel je precies dat de volgorde niet goed staat in de boot priority?
dat hij niet als eerste leest vanaf de dvd-speler.

Je kan op een asus mobo net na de POST ook op F8 drukken voor een boot device select popup zodat je gewoon vanaf je dvd-drive kan booten

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 17:52

xAn52

Whatever...

Ik zou eens een IDE CD/DVD speler proberen.
Of in een andere PC de HDD installeren en alle partities verwijderen die erop staan.
Of, in een andere PC, de eerste stap van de XP setup doen tot kopieren/herstarten, dan HDD omhangen en kijken of deze boot in de nieuwe PC.

Probleem is denk ik de sata DVD spelert. Dan hangt deze mogelijk al aan een controller die niet door XP ondersteund wordt en dus ook niet kan aanspreken. Normaal met een IDE CD kan je dan op F6 rammen en de driver voor de controller installeren. Verklaart de FDD ellende nog niet (of deze moet de CD aanspreken...). Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 20:10:
[...]

dat hij niet als eerste leest vanaf de dvd-speler.

Je kan op een asus mobo net na de POST ook op F8 drukken voor een boot device select popup zodat je gewoon vanaf je dvd-drive kan booten
Dit heb ik net gedaan en nu geeft hij de foutmelding: "Ongeldige systeemdiskette, vervang de diskette en druk op een toets". Er zit nu trouwens geen diskette in maar een xp opstart cdrom hoezo zegt hij dan diskette :?

Verwijderd

Topicstarter
xAn52 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 20:12:
Of in een andere PC de HDD installeren en alle partities verwijderen die erop staan.
Of, in een andere PC, de eerste stap van de XP setup doen tot kopieren/herstarten, dan HDD omhangen en kijken of deze boot in de nieuwe PC.

Probleem is denk ik de sata DVD spelert. Dan hangt deze mogelijk al aan een controller die niet door XP ondersteund wordt en dus ook niet kan aanspreken. Normaal met een IDE CD kan je dan op F6 rammen en de driver voor de controller installeren. Verklaart de FDD ellende nog niet (of deze moet de CD aanspreken...). Succes.
Oke, bedankt ik ga het nu proberen met een IDE CD/DVD speler.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net geprobeerd met een IDE CD/DVD speler en ik zit nu in de windows setup. :) Volgens mij lukt het nu wel, maar ik houd jullie op de hoogte.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt, het is gelukt :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:41
Je boot-pririority dus waarschijnlijk. je kan dit tegenwoordig vaak in het postscherm beginvloeden door op de escape toets te drukken, dan kan je een bootdevice selecteren.

als je bijvoorbeeld windows opnieuws installeert hoef je je bootprio niet te veranderen voor 1x.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

418O2 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 21:48:
Je boot-pririority dus waarschijnlijk. je kan dit tegenwoordig vaak in het postscherm beginvloeden door op de escape toets te drukken, dan kan je een bootdevice selecteren.

als je bijvoorbeeld windows opnieuws installeert hoef je je bootprio niet te veranderen voor 1x.
Niet alleen de TS lezen, ook de rest van de posts :P

zoals je hier kan lezen is de installatie van windows gelukt met een IDE dvdspeler ipv de eerder aangesloten sata brander

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

xAn52 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 20:12:

Nu ik lees dat het om een SATA drive gaat... Zou kunnen.

Oscar Wilde

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 20:29:
Ik heb net geprobeerd met een IDE CD/DVD speler en ik zit nu in de windows setup. :) Volgens mij lukt het nu wel, maar ik houd jullie op de hoogte.
Blij dat het 'opgelost' is. Maar wellicht. voor als je het nog eens echt wil oplossen, er zijn op jouw bord, naar ik weet, twee chips die SATA doen: de NVIDIA nForce® 570 SLI MCP en de JMicron JMB363. Het is sowieso goed, welke chip je ook gebruikt, om de mode voor die chip op IDE te zetten, i.p.v. AHCI (of RAID), want anders gaat het met je ATAPI device nooit lukken. Voor de Jmicron heb je volgens mij ook drivers nodig tijdens de install.

[ Voor 15% gewijzigd door albatross op 25-03-2008 07:41 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
Nu het probleem is opgelost Heb ik een andere probleem.
Als ik me pc opstart en ik doe bijv Windows Update dan gaat hij Opnieuw opstarten.
De bios had ik al gereset maar hij doet het nog steeds Jullie enig Idee. ?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 20:21 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 20:17:
Nu het probleem is opgelost Heb ik een andere probleem.
Als ik me pc opstart en ik doe bijv Windows Update dan gaat hij Opnieuw opstarten.
De bios had ik al gereset maar hij doet het nog steeds Jullie enig Idee. ?
alle normale drivers al geïnstalleerd? (handmatige download op een andere computer of via de meegeleverde cd's)
Alle onnodige hardware losgekoppeld gehad tijdens het updaten.
Ook met andere programma's hetzelfde probleem gehad? (spellen ed)

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen Ik heb het probleem opgelost het geheugen is Te sterk vergeleken het moederbord aankan. Bedankt voor iedereen die aandacht aan in mijn probleem stak.

Mvg Dennis

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je geheugen zal wel meer volt willen dan je mobo leveren kan? Of bedoel je dat niet te zeggen?

[ Voor 21% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 27-03-2008 16:48 ]

Pagina: 1