50 bad sectors op 250Gb schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 1.180 views

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
Hallo

omdat mn hardeschijf al een paar keer faag ging doen heb ik hddscan laten lopen.

daaruit bleek dat er 50 bad sectors op de schijf staan wat dus de reden is dat ie zo apart doet

er komen dus rare geluiden uit de schijf en een windows installatie loopt telkens vast en veel blue screens

Nu ben ik benieuwd of ik nog iets met de schijf kan of de bad sectors repareren
De reden dat de schijf zo toegetakeld is : brakke voeding

specs schijf :
Western digital caviarSE
7200rpm
16Mb cache
Sata

specs overige hardware
E8500
msi p35 platinum
4gb ocz pc6400 cl4
CM 620Watt
8800gt
500gb wd - 320gb seagate - 250gb wd

nu ik windows op de 320gb schijf heb gezet is er niks aan de hand en kan ik bij deze computer gewoon van de brakke schijf bestanden kopieren of installeren.
Stopt ie er binnenkort mee of gaat de schijf verder met bad sectors?

Mvg

Verwijderd

Ik zeg: nieuwe schijf kopen (750 GB kost nog maar 90 euro) en deze weggooien. Of je moet er nog garantie op hebben.

CM 620W lijkt me trouwens niet echt brak...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2008 00:48 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou ook zeggen, schijf dumpen. Als er eenmaal bad sectors opzitten dan wordt het alleen maar erger op de lange duur. En met de prijzen van tegenwoordig kun je voor een paar tientjes al een flinke disks hebben. Dus wat dat betreft zou ik de hdd, maar ook je voeding eruit gooien als die je hdds sloopt (instabiele voltages zijn funest voor disks over het algemeen).

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Hoe oud is de schijf? Als je nog garantie hebt, gewoon omruilen, die bad sectors kom niet door dievoeding. Een CoolerMaster voeding is best goed en het lijkt me sterk dat het daar door komt.
Als je geen garantie meer hebt, dumper die hap.

www.ping-win.nl

Verwijderd

Die link geeft een error.

En teruggaan naar de winkel is natuurlijk veel makkelijker.

Toch bedankt voor het posten.

Verwijderd

je moet ook een mac gebruiken, dan werkt t wel ;)

• CR35
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11-2025
Op de website van western digital kun je gewoon je serial invoeren en als er garantie op zit kun je hem gewoon omruilen. En het is zoals eerder gezegd niet waarschijnlijk dat die bad sectors door de voeding is veroorzaakt. Bij de winkel wordt het na een jaar(weet niet wanneer de schijf is aangeschaft) meestal wel lastiger.

Overigens heb ik nog nooit zelf een WD hoeven om te ruilen. Ik ben echter wel op de hoogte van hun service en mede daarom en het feit dat ik nog nooit WD heb hoeven om te ruilen kies ik voor WD.

Succes iig.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarom zou de voeding NIET de oorzaak kunnen zijn? Ook goede merken voeding kunnen stuk gaan hoor. En hdds zijn doorgaans vrij gevoelig.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zondag 30 maart 2008 @ 11:17:
Waarom zou de voeding NIET de oorzaak kunnen zijn? Ook goede merken voeding kunnen stuk gaan hoor. En hdds zijn doorgaans vrij gevoelig.
Bad sectors op HD zijn fysieke schade op de platters door headcrash, stof, veel lees en schrijfacties op dezelfde sectors zoals pagefile of andere slijtage.

Als een voeding het heeft gemold dan is de schijf echt defect of maakt willekeurige fouten. Bad sectors zijn niet willekeurig.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 11:30:
[...]

Bad sectors op HD zijn fysieke schade op de platters door headcrash, stof, veel lees en schrijfacties op dezelfde sectors zoals pagefile of andere slijtage.

Als een voeding het heeft gemold dan is de schijf echt defect of maakt willekeurige fouten. Bad sectors zijn niet willekeurig.
Een hdd die continu uitvalt door slechte stroomtoevoer kan ook daadwerkelijk bad sectors krijgen, heb het zelf vaker zien gebeuren. Waarom zijn bad sectors niet willekeurig? Ze hoeven echt niet gerangschikt op een patroon te zitten hoor.

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-01 21:30
Terw_Dan schreef op zondag 30 maart 2008 @ 11:36:
[...]

Een hdd die continu uitvalt door slechte stroomtoevoer kan ook daadwerkelijk bad sectors krijgen, heb het zelf vaker zien gebeuren. Waarom zijn bad sectors niet willekeurig? Ze hoeven echt niet gerangschikt op een patroon te zitten hoor.
Inderdaad. Ik heb nog 3 (weliswar maxtor) harde schijfen achter elkaar gemold in 1 a 2 maanden. Toen ik de (sweex..)voeding vervangde ging alles weer goed.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:17
glangeveld schreef op zondag 30 maart 2008 @ 00:45:Nu ben ik benieuwd of ik nog iets met de schijf kan of de bad sectors repareren
De reden dat de schijf zo toegetakeld is : brakke voeding
Gebruik het WD HD diagnostic tool (Lifeguard), hiermee kun je nagaan of de fouten nog te herstellen zijn.
Er wordt dan meestal aangeraden om een zogenaamde "zero fill/clear" te doen van de hd.
In sommige gevallen (zoals errors door stroomuitval) kunnen de bad sectors zo verholpen worden.

• glangeveld
de brakke voeding heb ik inmiddels al niet meer maar dit was een tagan easycon 580 watter
echte kwaliteitvoeding maar leverde op sommige lijnen veel meer vermogen dus heb k de coolermaster M620 genomen met 3x 19A

die diagnostic tool heb ik er nu op staan maar ik kan niks controleren ofzo

De schijf is 2 jaar oud en gekocht bij alternate , hier zegt men dat ze de order niet kunnen terugvinden maar een order van 3 jaar terug vinden ze wel dus daar kan ik niks beginnen

• glangeveld
( overigens heeft de tagan voeding al 2 andere schijven dood gemaakt )

met die 2 kon ik helemaal niks meer

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

glangeveld schreef op zondag 30 maart 2008 @ 12:28:
De schijf is 2 jaar oud en gekocht bij alternate , hier zegt men dat ze de order niet kunnen terugvinden maar een order van 3 jaar terug vinden ze wel dus daar kan ik niks beginnen
Maar bij WD kun je de disk ook gewoon direct terugsturen. Als je het serienummer van de disk maar hebt.

Verwijderd

Dat is wel een erg makkelijke manier om er van af te komen van Alternate. Bespaart hen natuurlijk een hoop ellende om dit te zeggen.

Ik mag toch aannemen dat jij zelf de factuur nog wel hebt?

Verwijderd

Gewoon factuur inscannen en doormailen.

• CasioMan468
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-01 23:43
Alternate plakt altijd een eigen sticker op de HD's :( dus ik hoop dat de TS de code's nog kan lezen!

Alle schijven die ik bij Alternate heb besteld hebben in elk geval wél zo'n sticker.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:17
glangeveld schreef op zondag 30 maart 2008 @ 12:28:die diagnostic tool heb ik er nu op staan maar ik kan niks controleren ofzo
Misschien verkeerde tool gebruikt?
Je zal toch zoiets moeten zien (DOS versie)

Afbeeldingslocatie: http://www.mysuperpc.com/build/sata_data_lifeguard_diagnostic_main_menu.jpg

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zondag 30 maart 2008 @ 11:36:
[...]

Weet je zeker dat de voeding de oorzaak is van bad sectors? Slechte stroomtoevoer is alleen slecht voor het printplaat en motor.

Met willekeurig bedoel ik, dat soms krijgt de HD wel genoeg stroom waardoor dat sector wel goed leest en op een ander moment niet.

Een slechte voeding is niet slim genoeg om een HD perfect te laten functioneren op een paar slechte sectoren na.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zondag 30 maart 2008 @ 00:55:
Ik zou ook zeggen, schijf dumpen. Als er eenmaal bad sectors opzitten dan wordt het alleen maar erger op de lange duur. En met de prijzen van tegenwoordig kun je voor een paar tientjes al een flinke disks hebben. Dus wat dat betreft zou ik de hdd, maar ook je voeding eruit gooien als die je hdds sloopt (instabiele voltages zijn funest voor disks over het algemeen).
Ligt eraan. Ik heb zelf wel eens een akkefietje gehad met 'n HD die alleen problemen gaf als ik 'm tot een bepaalde plaats volschreef. Ik heb toen de partitie-indeling daarop aangepast, een ruimte van een gigabyte of 6 opengelaten rond het risicogebied. Nu, zo'n 6 jaar later, gebruik ik 'm nog steeds, nooit problemen mee gehad verder :P

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 13:03:
[...]

Weet je zeker dat de voeding de oorzaak is van bad sectors? Slechte stroomtoevoer is alleen slecht voor het printplaat en motor.
Ja, heb het vaker gezien dat nadat de hdd aan een slechte voeding heeft gehangen er genoeg bad sectors bijkwamen. Een slechte stroomtoevoer is echt niet alleen slecht voor de print en de motor, de leeskop die iedere keer uitvalt kan ook problemen veroorzaken.
Met willekeurig bedoel ik, dat soms krijgt de HD wel genoeg stroom waardoor dat sector wel goed leest en op een ander moment niet.
Een slechte voeding is niet slim genoeg om een HD perfect te laten functioneren op een paar slechte sectoren na.
Maar dat is niet het geval, een bad sector is gewoon een bad sector, niet een sector die de ene keer wel en de andere keer niet goed gelezen wordt. Het ding is gewoon stuk, ook al hang je het aan een andere voeding.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OH Beleid

Lijkt me vrij duidelijk dat dit niet in Overige Hardware thuishoort, maar in Opslagmedia. En er komt bij dat er veel te weinig eigen inzet uit de topicstart ademt. Begin je eens in te lezen (bijvoorbeeld in de FAQ van het juiste subforum) en logisch na te denken. Kom je er niet uit, dan mag je uiteraard een topic openen, maar doe dat wel op de juiste plek en zorg dat duidelijk wat je zelf geprobeerd en opgezocht hebt duidelijk blijkt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.