Zorg schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 11:48:
[...]
Dan zit ik nog met me kapitaalverzekering, op dit moment zeg even 1.500 waard. Niet echt interessant om het te gebruiken... laat ik de kapitaalverzekering of gewoon onverpand aan de woning doorlopen (excl. of incl overleidingsrisico) en bekijk elk jaar of ik het aanhoud of niet...
Let wel op de fiscale consequenties.
Een kapitaalverzekering eigen woning (KEW) valt in box 1 i.p.v. box 3. Dat heeft de volgende voordelen:
- niet elk jaar vermogensrendementheffing a 1.2%
- als je aan de regels voldoet, belastingvrije uitkering aan het eind van de rit
Voldoe je niet aan de regels, dan is de uitkering belast in box1. Het gaat dan om de winst van de polis (dus de eindwaarde/uitkering - de ingelegde premies ex ORV). Belasting vindt plaats tegen progressief tarief IB, kan dus oplopen tot 52%.
Als je de polis losmaakt van een hypotheek en laat doorlopen, gebeurt het volgende
- KEW (box 1) wordt omgezet in kapitaalverzekering (box 3)
- de winst van de polis wordt berekend en beschouwd als een (fictieve) uitkering. Je haalt immers je geld uit box 1 en stopt het in een andere box.
- belasting over die dat bedrag wordt aangeslagen in box 1
- daarna elk jaar belasting in box 3 o.b.v. de gemiddelde waarde in het economisch verkeer op 1-1 en 31-12
- als je ooit nog stopt met de kapitaalverzekering, is de uitkering wel netto.
Regels voor KEW:
- bandbreedte van de premie: maximaal 10:1 verhouding tussen de hoogste (jaar-) premie en de laagste
- gekoppeld aan hypotheek: uitkeringen moeten worden gebruikt om de hypotheekschuld in te lossen (moet ook uit polisblad van de KEW blijken)
- 20 jaar looptijd om in aanmerking te komen voor de hoge vrijstelling
(na 15 jaar is er ook een vrijstelling maar die is veel kleiner)
Stel ik sluit weer een nieuwe hypotheek af. Dan kan ik het ook daar weer aan verpanden.
En als je een beetje tevreden bent over je kapitaalverzekering is dat veel slimmer als een nieuwe:)
En je mag mij de eerste echt eerlijke adviseur aanwijzen.... ik ken ze niet en volgens mij bestaan ze ook niet (no offense maar zo zie ik het).
Er zijn imho 3 soorten:
a) provisieboeven
b) mensen die hun vak maar net snappen en daardoor niet altijd de slimste en meest passende constructies aanbieden (ik heb een keer meegemaakt dat iemand gewoon onze situatie niet snapte en daardoor met een slecht passende aanbieding kwam. zat verder geen kwade wil in, maar het was gewoon geen handige constructie)
c) goede adviseurs
Natuurlijk is het provisie-system erop gericht om de adviseurs uit groep c naar groep a te verplaatsen:)
Er zijn ook adviseurs die op uurtarief werken en alle eventuele provisies doorgeven aan de klant. Dat zie je gelukkig steeds meer komen. Die kunnen wel degelijk eerlijk zijn.