Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Afgesplitst van Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs

Algemeen inkomens vraagje.

Een kennis heeft wat advies gevraagd over zijn belastings situatie. Hij is sinds een paar gepensioneerd en verdiende het afgelopen jaar wat bij dmv koeriers werkzaamheden. Nu ik zijn aangifte wil opmaken, blijkt dat hij nooit geen loon afschriften / jaaropgavve heeft ontvangen van de opdracht gever. Elke maand levert hij zijn kilometer staat in en krijgt keurig per bank uitbetaald via het 24 ct per kilometer principe. Hij staat ook niet ingeschreven bij de KvK dus ik vraag me het volgende af:

Kan ik deze inkomsten ergens opvoeren in de aangifte? Kan ik dan uitgaan van 0.24 km minus 0.19 km belastingvrij x totaal aantal km = loon?

Gaat de belastingdienst accoord met deze situatie? Zoniet , wie is er beginsel aansprakelijk, want ik vermoed dat er altijd òf een KvK moet zijn waarin de koerier facturen verstuurd, òf een dienstverband met bijbehorende loonafschriften.

Alvast erg bedankt voor jullie tips.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 29-03-2008 21:09 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 20:05:
[mbr]Afgesplitst van Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs[/]

Kan ik deze inkomsten ergens opvoeren in de aangifte? Kan ik dan uitgaan van 0.24 km minus 0.19 km belastingvrij x totaal aantal km = loon?

Gaat de belastingdienst accoord met deze situatie? Zoniet , wie is er beginsel aansprakelijk, want ik vermoed dat er altijd òf een KvK moet zijn waarin de koerier facturen verstuurd, òf een dienstverband met bijbehorende loonafschriften.
Ik denk dat hij deze inkomsten moet opgeven als freelance- beroepssporter- en overige inkomsten. Ergens in Box1::inkomen zit zo'n scherm, je ziet het vanzelf in het aangifteprogramma.

Normaal gesproken zou ik zeggen: 0,19 per km is een onbelaste reiskostenvergoeding, alles daarboven is belastbaar inkomen.

Maar: om een onbelaste reiskostenvergoeding te krijgen, moet de werkgever meewerken en die vergoeding als zodanig uitbetalen. Het is namelijk een regeling die in de loonbelasting valt en niet in de inkomstenbelastng. Je werkgever kan dus belastingvrij 19 cent/km uitkeren, maar als je werkgever dat niet doet heb je zelf niet de mogelijkheid om 0.19/km af te trekken van de inkomstenbelasting.

Bij gebrek een loonstroken en jaaropgaaf is er geen sprake van een onbelaste reiskostenvergoeding. Dus is de hele betaling belastbaar brutoloon. Vergeet ook niet de inkomensafhankelijke bijdrage ZWV a 6,5% (2007) / 7,2% (2008).

Overigens, er is nog een mogelijkheid om onder de belastingheffing over de 1e 19 cent/km uit te komen. Inschrijven bij KvK als eenmanszaak. Dan kun je alle zakelijke kosten (incl de autokilometers) in mindering brengen van je belastbaar inkomen, zonder dat je een werkgever nodig hebt die daaraan meewerkt.