Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Virtual Dub] - Problemen met het comprimeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog nooit gewerkt met Virtual Dub, dus ik weet niet of ik iets verkeerd doe?
De film in kwestie duurt ongv. 2u30min en die is 31,9Gig groot.
Ik zou dit graag iets kleiner maken natuurlijk!
Dus ik sleep het bestand op Virtual Dub en vervolgens bij File->Save as avi...
Dan verwerkt hij (lang) heel die film, maar ik krijg een avi-bestandje van 7Mb ongv. waar nietzs op te zien is. 8)7

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

EEeeuhm. Misschien wil je iets van instellingen geven... <-- er zijn vele sites met uitleg over de juiste settings.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Als je geen videocodec instelt codeert VirtualDub standaard naar ongecomprimeerde RGB. Niet erg handig natuurlijk. Dus... stel je wel een videocodec in?

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 04:51
Snelcursus Virtual Dub:

Ga naar tabblad "video", selecteer daar eerst "full processing mode" en dan bij "compressie" selecteer daar "DivX codec 6.x" of iets vergelijkbaars.

Heb je daar nu niets staan wat er op lijkt dan kan ik je adviseren de (full) versie van K-Lite codec pack te downloaden. Staat er wel een DivX optie klik dan op "configure". Je kunt ook eventueel Xvid gebruiken maar DivX is wat makkelijker in te stellen in VD.

Hier kun je een hoop instellingen doen met betrekking tot hoe groot je het bestand wilt hebben. Virtual Dub heeft een ingebouwde bitratecalculator dus die kan jou haarfijn vertellen wat voor bitrate je moet gebruiken bij bv. een bestand van 700mb, en tevens wat voor audio bitrate je moet gebruiken.

Bij Audio doe je hetzelfde, selecteer "full processing mode" (hij staat standaard meestal op direct stream copy) en selecteer "compression". Meestal wil je een mp3 codec gebruiken dus kijk of er iets tussen staat dat lijkt op "mpeg-layer" of "lame mp3". Heb je dit nu niet dan moet je even op zoek op Internet naar een mp3 codec (Lame of Radium voldoen prima). Meestal gebruik je een bitrate van 128kbit, dat voldoet voor films genoeg.

Als je al die instellingen hebt gedaan klik je op "file" en dan "save as" en hobbelen maar met die geit.

Met "Home" en "End" kun je eventueel de begin en eind van een film markeren. Het tussenliggende stuk licht dan lichtblauw op.
Als je nu een film gemaakt hebt, en hij blijkt net even te lang te zijn, dan kun je met Home en End eventueel nog wat snijden, je hoeft dan niet de hele film te hercompresseren. Bij Video en Audio gebruik je de optie "Direct Stream Copy".

Even in jouw situatie, een film van 2,5 uur zou ik niet compresseren tot slechts 700mb, dan moet je een aardig lage videobitrate hanteren, 2x 700mb zou beter zijn. Maar dat is aan je zelf. :) Succes.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus alles gedaan zoals je zei, behalve dat ik Divx 5 genomen heb en dat ik op 'Save as avi' geduwd heb, want 'Save as...' stond er niet.
Het zal waarschijnlijk wel aan mij liggen...
Maar aangezien er haast mee gemoeid is, wil ik dit euvel wel snel van de baan.
Er zullen wel alternatieve programmas zijn om grote videobestanden te comprimeren...
Heeft iemand een tip?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Als je de output file nou even checked.. wat voor specs heeft de video die je geconverteerd hebt?

Over VirtualDub heb ik trouwens een tutorial geschreven.. dus daar kun je ook nog even naar kijken. Het is gericht op het coderen naar een PMD, maar de algemene werking kun je er ook wel uithalen.
Video coderen voor je PMD: Tips en trucs

Behoorlijk fail-safe, lijkt mij.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt RoD, die guide through was erg handig!
Pagina: 1