Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Ik zit een beetje vast met m'n belasting aangifte omdat er iets niet helemaal klopt heb ik het gevoel. Ik heb mijn loon, mijn huisgegevens WoZ etc ingevuld en voor de rest geen onderdelen (kwamen niet aan bod) als ik nu naar het overzicht kijk krijg ik niets en ontvang ik niets.

Nu viel mij op dat bij "te verrekenen" ik het bedrag in moet vullen van mijn ontvangen teruggaaf over 2007

Als ik dat nu invul, moet ik plots dat gehele bedrag terug betalen? Klopt dit? want wat heeft die teruggave dan voor nut?

I reject your reality and substitute my own!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Als je voorlopige teruggaaf hebt (dus niet de voorlopige aanslag uit je titel), dan heb je iedere maand al geld ontvangen van de belasting en heb je dus ook aardig wat rente betaald voor je hypotheek.
Als je zonder het meetellen van die voorlopige teruggaaf al op nul uitkomt, heb ik het vermoeden dat je vergeten bent die betaalde rente op te voeren.

Overigens valt er bij aftrekposten voor ziektekosten ook vast nog wel wat in te vullen. De vraag is of je de drempel haalt, maar er is zeker wat af te trekken.

[ Voor 15% gewijzigd door dreamscape op 28-03-2008 15:35 ]

Punctuality is the politeness of kings

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Ik heb bij eigen huis ingevuld:
-Woz waarde: 175000
-Belastbaar deel van een uitkering uit een kapitaal verzekering: 954
-Woningschuld :198.000

Meer heb ik niet ingevuld

Ik heb in 2007 geen verbouwingen investeringen in het huis gedaan!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 17:39

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mkanon schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 15:28:
Ik zit een beetje vast met m'n belasting aangifte omdat er iets niet helemaal klopt heb ik het gevoel. Ik heb mijn loon, mijn huisgegevens WoZ etc ingevuld en voor de rest geen onderdelen (kwamen niet aan bod) als ik nu naar het overzicht kijk krijg ik niets en ontvang ik niets.

Nu viel mij op dat bij "te verrekenen" ik het bedrag in moet vullen van mijn ontvangen teruggaaf over 2007

Als ik dat nu invul, moet ik plots dat gehele bedrag terug betalen? Klopt dit? want wat heeft die teruggave dan voor nut?
Je voorlopige teruggave is gewoon een voorschot, en ja, dat moet je invullen. De belastingdienst baseert zich op een schatting, en kan soms teveel hebben voorgeschoten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Maar alles wat ik invul moet ik ook weer retour betalen...is dat niet een beetje vreemd. ik heb inderdaad het gevoel dat ik wat overgeslagen heb maar weet niet wat

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mkanon schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 15:44:
Maar alles wat ik invul moet ik ook weer retour betalen...is dat niet een beetje vreemd. ik heb inderdaad het gevoel dat ik wat overgeslagen heb maar weet niet wat
Die 954 kan ik niet plaatsen, is dat een maandelijks bedrag of zo?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Uhh nee ik kreeg een brief van mijn verzekeraar die levensverzekering gekoppeld heeft aan onze hypotheek (om een deel vermogen op de bouwen) en die heeft een waarde die ik daar moest invullen... klinkt dat logisch?

• Homerius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:50
mkanon schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 15:39:
-Belastbaar deel van een uitkering uit een kapitaal verzekering: 954
Meer heb ik niet ingevuld
Een belastbaar deel van een uitkering uit een kapitaalverzekering eigen woning zal hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing zijn op je situatie. Ten eerste is er een behoorlijk grote vrijstelling voor, en ten tweede is dit meestal pas relevant als aan het eind van de looptijd van de hypotheek de gekoppelde kapitaalverzekering tot uitkering komt.
mkanon schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 15:51:
Uhh nee ik kreeg een brief van mijn verzekeraar die levensverzekering gekoppeld heeft aan onze hypotheek (om een deel vermogen op de bouwen) en die heeft een waarde die ik daar moest invullen... klinkt dat logisch?
Ah, de opgebouwde waarde hoef je niet op te voeren. Die is vrijgesteld.

Ik mis de rente die je betaald hebt voor je hypotheek. (is die € 954 misschien de rente die je elke maand betaald?)

[ Voor 22% gewijzigd door Homerius op 28-03-2008 15:57 ]

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Volgens mij komen we ergens!!! die rente die ik betaald heb heb ik nergens ingevuld, waar vindt ik dat bedrag en waar moet ik dat invullen!!!

• Biedzjee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 08:48
Homerius schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 15:55:
[...]

Een belastbaar deel van een uitkering uit een kapitaalverzekering eigen woning zal hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing zijn op je situatie. Ten eerste is er een behoorlijk grote vrijstelling voor, en ten tweede is dit meestal pas relevant als aan het eind van de looptijd van de hypotheek de gekoppelde kapitaalverzekering tot uitkering komt.
Het kan ook zijn dat (bv. in verband met de aankoop nieuwe woning/verkoop oude woning) dat de kapitaalverzekering uitgekeerd werd, in plaats van die in te brengen in de financiering voor de nieuwe woning. Dan moet je inderdaad belastingbetaling over de "winst" van de uitkering (=bedrag uitkering minus betaalde premie). Die vrijstelling waar je het over hebt is pas als je meer dan 15 jaar premie hebt betaald.

Trying to establish voice contact... please yell into keyboard.

Verwijderd

mkanon schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 15:57:
Volgens mij komen we ergens!!! die rente die ik betaald heb heb ik nergens ingevuld, waar vindt ik dat bedrag en waar moet ik dat invullen!!!
Die moet je opvoeren bij de kosten voor je hypotheek (geldlening), onder eigen woning. Als je dat nou even doet, zal je aangifte wel kloppen. Als je verder geen aftrekposten hebt, hoort hij inderdaad op 0 uit te komen. (Het exacte bedrag aan kosten voor je hypotheek kun je terugvinden in je "financieel jaaroverzicht", wat je hypotheekverstrekker doorgaans ieder jaar verstrekt.)

Lees het geheel trouwens eens goed. Je kunt er echt bijna niet overheen lezen.

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Het bedrag wat genoemd word op mijn jaaropgave van de hypotheker is "berekende (verschuldigde) rente : 7.565,88" Dit bedrag moet ik invullen bij : Betaalde rente en kosten eigenwoningschuld?

• marco5
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 22:55
Ja :)

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Blij! het is gelukt, en ik ontvang zelfs nog een leuk bedragje terug!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
mkanon schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 16:29:
Het bedrag wat genoemd word op mijn jaaropgave van de hypotheker is "berekende (verschuldigde) rente : 7.565,88" Dit bedrag moet ik invullen bij : Betaalde rente en kosten eigenwoningschuld?
Yep, dat bedoelde ik hierboven. Op basis van dat bedrag krijg je namelijk ook die voorlopige teruggaaf.

edit:ah, je hebt het inmiddels opgelost.

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 28-03-2008 16:52 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat je dit tegenkomt doet mij vermoeden dat het de eerste keer is dat je het zelf invult? Heb je je huis dan ook pas dit jaar gekocht? In dat geval niet vergeten de kosten van de notaris en de afsluitprovisie ook af te trekken.

Signatures zijn voor boomers.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Maasluip schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 19:03:
Dat je dit tegenkomt doet mij vermoeden dat het de eerste keer is dat je het zelf invult? Heb je je huis dan ook pas dit jaar gekocht? In dat geval niet vergeten de kosten van de notaris en de afsluitprovisie ook af te trekken.
Complete lijstje van wat je wel/niet af mag trekken kun je op de belastingdienst site vinden.
Verder als dit de eerste keer is dat je dit invult kan het vaak geen kwaad om een keertje profesionele hulp te vragen. Dit kost een paar tientjes maar dan weet je wel zeker dat je alles nu goed in hebt gevuld en weet je voor de komende jaren ook zeker dat je het goed doet.

[removed]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-11 20:00

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

gambieter schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 15:43:
[...]Je voorlopige teruggave is gewoon een voorschot, en ja, dat moet je invullen. De belastingdienst baseert zich op een schatting, en kan soms teveel hebben voorgeschoten.
Volgens de helpfunctie van het aangifteprogramma is dit niet verplicht. De belastingdienst houdt hier automatisch rekening mee met het verwerken van je aangifte. De enige reden dat je het wel in kunt vullen is dat je dan voor jezelf weet hoeveel je terugkrijgt/moet betalen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1