Toon posts:

Welke kaart in mijn multimediadesign pc?

Pagina: 1
Acties:
  • 643 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers, ik ben al enige tijd enkele reviews van grafische kaarten aan het lezen. Maar toch weet ik niet wat voor een grafische kaart ik het best kan plaatsen in mijn nieuwe systeem. Ik wil sowieso een DDR3 moederboard en natuurlijk geheugen, dit om "future proof" te zijn.

Echte welke 3D kaart ik moet aanschaffen kom ik niet uit;
Wat adviseren jullie als jullie de onderstaande eisen zien?

- Adobe Illustrator, Photoshop cs3 en 3DS Max 2008 moeten tegelijkertijd snel kunnen draaien. Ik bedoel dan ook dat ik vlot tussen de diverse apps kan schakelen.
- Ik heb een 24" monitor met een native resolutie van 1920-1200, daar wil ik ook op kunnen gamen in die resolutie. Ik hoef geen mega hoge fps maar het moet wel vloeiend blijven.
- Ik wil eventueel HD films kunnen kijken.
- Renderen en decoderen van 3D en video moet ook niet al te lang duren.
- Ik wil niet over een tweetal jaar weer een nieuwe grafischekaart moeten kopen, echter zou het fijn zijn als ik dan eenzelfde kaart er in SLI of Crossfire bij geplaatst kan worden om de performance te vergroten in de loop der jaren.

Voor de infromatie; ik ben multimedia designer en moet snel diverse aanpassingen in een vormgeving kunnen aanpassen.

BVD

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 10:38

Big Womly

Live forever, or die trying

Als je binnen enkele jaren een tweede kaart wil kunnen bijplaatsen zou ik voor een ATI gaan. Een zelfde kaart vindt je binnen pakweg een jaar of 3 niet zo makkelijk meer. Dus kun je best gebruik maken van ATI's CrossFireX waarbij je een andere, krachtigere kaart kunt bijschuiven.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

als je met photoshop werkt dan zou ik iets met veel video geheugen nemen (512mb tot 1 gig).

• DenTeD123
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
zowieso, wat is je budget?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:19:
- Adobe Illustrator, Photoshop cs3 en 3DS Max 2008 moeten tegelijkertijd snel kunnen draaien. Ik bedoel dan ook dat ik vlot tussen de diverse apps kan schakelen.
Heeft niks met je videokaart te maken.
- Ik heb een 24" monitor met een native resolutie van 1920-1200, daar wil ik ook op kunnen gamen in die resolutie. Ik hoef geen mega hoge fps maar het moet wel vloeiend blijven.
Je kunt zelf opzoeken in benchmarks welke kaart voor jou voldoende prestaties levert.
- Renderen en decoderen van 3D
Heeft niks met je videokaart te maken
- Ik wil niet over een tweetal jaar weer een nieuwe grafischekaart moeten kopen, echter zou het fijn zijn als ik dan eenzelfde kaart er in SLI of Crossfire bij geplaatst kan worden om de performance te vergroten in de loop der jaren.
Waarom zou je überhaupt over 2 jaar een nieuwe kaart moeten kopen? 3Dsmax 8 is over 2 jaar niet opeens zwaarder.
Voor de infromatie; ik ben multimedia designer en moet snel diverse aanpassingen in een vormgeving kunnen aanpassen.
Kijk lekker naar wat gamebenchmarks en koop een kaart. Alleen op dat vlak zal een kaart misschien de bottleneck zijn.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dit allemaal gelezen, echter zijn er zo veeeeel verschillende types en soorten kaarten.
en ik denk dat jullie hier over veel meer kennis beschikken dan ik op dit moment.

Verwijderd

Topicstarter
@ Gizz

Maar ThePiratemaster zegt net dat de hoeveelheid geheugen voor Photshop wel uitmaakt.

Verwijderd

Topicstarter
budget is niet de grootste bottleneck, zeg dat ik max tussen de 200 a 250 wil zitten.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:32:
[...]
ik heb dit allemaal gelezen, echter zijn er zo veeeeel verschillende types en soorten kaarten.
Dat is niet relevant. Je bekijkt gewoon de getalletjes , bedenkt welke framerate je minimaal wilt hebben en kijkt welke kaart daaraan voldoet.

Daarna kijk je hoe duur die kaart is en of het relatief veel kost om een iets snellere kaart te nemen. Vind je die snellere kaart het geld niet waard, dan koop je de goedkopere kaart. Vind je het de prijs wel waard (bv. 10% hogere prijs voor 20% meer performance), dan koop je de duurdere kaart.

Een kind kan de was doen, en deze handelswijze werkt bij zowel 3 videokaarten als bij 100 verschillende.
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:33:
@ Gizz

Maar ThePiratemaster zegt net dat de hoeveelheid geheugen voor Photshop wel uitmaakt.
Dan kletst hij uit zijn nek, want Photoshop gebruikt bij een resolutie van 1920x1200x32 bits maximaal 9MB videogeheugen, net zoals je browser, windows zelf etc.

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 26-03-2008 14:56 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan ik er achter komen wat ik een goede fps vind?

Verwijderd

Topicstarter
@ Gizz

en hoeveel verbruikt het bij 64 bits? (vista business 64bits)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Praktijk ervaring? Over het algemeen wordt 30fps niet meer als schokkerig ervaren en boven de 60fps heeft eigenlijk geen zin.

Maar volgens mij wordt dat ook gewoon behandeld in de review die ik net gaf, en wordt voor elk budget de kaart met de beste prijs/prestatie-verhouding genoemd.
en hoeveel verbruikt het bij 64 bits? (vista business 64bits)
Hetzelfde, want dat heeft niks met je kleurenpalet te maken :z

[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 26-03-2008 14:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
kijk daar heb ik wat aan, dus als een kaart bij een spel een fps van 120 oid heeft dan merk ik er niets van?

Verwijderd

Koop gewoon een 8800GT 512MB, prima voor wat je allemaal wilt.
Klaar, opgelost.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:32:
[...]

en ik denk dat jullie hier over veel meer kennis beschikken dan ik op dit moment.
must resist....

De vraag blijft wat voor een eisen je stelt bij games. Wil je alle Eyecandy zoals Anti-aliasing & hoge game-instellingen op 1920x1200 draaien? Dan is het kijken naar een High-end kaart zoals de 3870/3870x2 / 8800x series eventueel in Crossfire of Sli een oplossing. Heb je er weinig eisen aan dan kan je met een budgetkaart ook wel uit de voeten. Die links die ik je gaf kan je prima uitlezen met welke kaart er generally het beste scoort, en wil je de prijs weten gebruik je de pricewatch. Het is niet de bedoeling dat wij de kaart voor jou uit moeten zoeken zonder dat we jouw budget ten eerste weten. Er is wat vooronderzoek van je vereist en dat geldt gewoon voor iedereen.

Verwijderd

Topicstarter
@ lism
Ik ben nu al geringe tijd aan het lezen, nu wordt er net gezecht dat bv een 8800gt een goede kaart is. Maar er zijn zo veel verschillende 8800gt van verschillende bedrijven en met andere specs, zo heb ik er een gezien met 256mb geheugen (http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=JAXVL1) en 1 met 1gb geheugen (http://www.alternate.nl/h...?baseId=4202&artno=jcxhl2).

Geeft dat veel verschil? voor die 40 euro dat het in prijs scheelt.

Verwijderd

Ook daar wil je toch weer dat persoonlijke stukje antwoord waarbij jij onbezorgd straks je kaartje kopen kan zonder er zelf maar iets van geleerd te hebben, en je eigenlijk nog steeds niet snapt waarom er verschillende modellen zijn. Toch geef ik dan een stukje leesvoer over waarom er verschillende modellen zijn. Basicly heeft een Videokaart met maar 128MB geheugen op een resolutie van 1920x1200 vaak een lagere framerate (als je uitgaat van dezelfde kaart met specs & snelheid) dan een kaart met 512MB geheugen, omdat er simpelweg meer ruimte is om textures (beeldjes) in op te slaan en daardoor een snellere verwerking is.

Kortom. Wat jij vraagt staat er eigenlijk allemaal maar wat er ontbreekt is dat stukje zelfinzet ;)

Verwijderd

Topicstarter
@ lism
thanks!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2008 14:58 ]

Verwijderd

Samenvatting : meer is beter, beter is duurder.

Dus kijk wat je nodig hebt en koop dat.

Heb je niks nodig, dan kijk je hoeveel je uit wilt geven en koop je de eerste de beste kaart die daar in de buurt zit.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kortom. Wat jij vraagt staat er eigenlijk allemaal maar wat er ontbreekt is dat stukje zelfinzet ;)
Idd. En daarom zijn topics als deze ongewenst, daarom gaat dit topic ook dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.