[PS3] R-W Tulp vs optisch of HDMI?

Pagina: 1
Acties:

• Oppie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06-2025
Ik ben sinds vandaag de trotse bezitter van een PS3. Geweldig apparaat! Mijn TV en cinema set zijn niet _heel_ ouderwets maar hebben toch zo hun beperkingen. De TV bevat 2 scart aansluitingen en een RW tulp aansluiting.

Mijn cinema set zit via scart op de TV en idem voor de PS3.
Ik heb via een utp kabel mijn PS3 aangesloten op mijn PC om zo mijn films, muziek te delen en af te spelen. Dit wil ik uiteraard wel via mijn cinema set doen. Ik ben vandaag stad en land al af geweest om een dergelijk kabeltje te vinden (optisch naar RW), maar dit bestaat simpel weg niet. Van een digitaal signaal valt niet zomaar een analoog RW signaal te maken.
Nu is denk ik mijn enige op optie om mijn cinema set te vervangen voor een moderner type. Ik heb wat rondegekeken maar er zijn er een aantal in een niet te hoge prijsklasse waarop _geen_ optische aansluiting maar WEL een HDMI aansluiting zit. De bedoeling is dus om via de ouderwetse scart deze nieuwe set en de PS3 op mijn TV aan te sluiten en dan het geluid via de HDMI van de PS3 naar de set te krijgen.

Mijn vraag is: is dit mogelijk? Kan HDMI op de PS3 ook alleen gebruikt worden voor het audio signaal terwijl het video signaal wel via scart blijft lopen? Hebben jullie eventueel andere opties of advies waarmee ik mijn voordeel kan doen? Thanks!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Is één topic niet genoeg? ;)

[PS3] R-W Tulp vs optisch of HDMI?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Oppie
Klopt. Excuses. Heb er al bij gezet dat hij hier misschien beter op zn plaats is :)

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Ik had +/- hetzelfde probleem met mijn digitale decoder... die heeft enkel scart en optical out. scart naar de tv maar ik heb geen optical op m'n geluidsinstalatie. Ik heb dit opgelost door m'n scartkabel open te breken en met een beetje soldeerwerk het analoge geluidssignaal uit de scart naar m'n stereo te laten gaan.

pinout:
http://www.dipol.com.pl/img/Image269.gif
als ik me niet vergis moet je dan pin 1,3,4 gebruiken aan de bronkant (kant van je ps3)

"If it works, don't fix it"

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat is een "analoog RW signaal" :?

Misschien heeft je cinema set een coax SPDIF ingang? Zoja, dan kan je een optisch naar coax convertor kopen om hem aan te sluiten.

Via HDMI gaat zowel beeld als geluid, en niet alle Home Cinema sets kunnen omgaan met het HDMI geluid van de PS3. Ik denk dus niet dat dat gaat werken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-02 15:39
Kun je niet gewoon de bijgeleverde kabel gebruiken. Daar komen drie kabeltjes uit, namelijk; rood, wit en geel. Geel gaat via het meegeleverde scart-blokje in de tv. De rode en witte verleng je en stop je in je audio systeem. Enige nadeel is dat je geen surround geluid hebt.

• Oppie
Ben wel een doe-het-zelver maar solderen gaat me iets te ver. Set heeft slechts 1 rood witte tulp aansluiting maar dit blijkt niet te combineren met de ps3 aansluitmogelijkheden. Vind het wel belangrijk om goed geluid te hebben. Uit het PS3 mediacenter topic kan ik opmaken dat het beeld & geluid signaal gescheiden over te brengen zijn. (Playstation 3 als media center - deel 2)

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-02 15:39
Afbeeldingslocatie: http://www.gametown.be/catalog/images/products/playstation-3-toebehoren/playstation-3/112645_klein.jpg

Deze kabel is meegeleverd. Die gele in dat scart blokje, de rest in je home cinema. Dat moet gewoon passen.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:13

mvds

Totally awesome!

voodooless schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:12:
Wat is een "analoog RW signaal" :?
Dat vroeg ik me dus ook al af :?

• Oppie
obsidian schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:30:
[...]

Dat vroeg ik me dus ook al af :?
Een analoog signaal aangesloten dmv de rood wit tulpjes.

• Oppie
keesheid schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:27:
[afbeelding]

Deze kabel is meegeleverd. Die gele in dat scart blokje, de rest in je home cinema. Dat moet gewoon passen.
Prima tijdelijke oplossing. Werkt goed.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 10:45
Een beetje receiver kan geloof ik van een HDMI signaal ook een component signaal maken waarvoor je van die mooie Scart adaptors hebt, en tevens de audio afspelen.

• Dennis_000
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-03-2023
Oppie schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:02:

Mijn vraag is: is dit mogelijk? Kan HDMI op de PS3 ook alleen gebruikt worden voor het audio signaal terwijl het video signaal wel via scart blijft lopen? Hebben jullie eventueel andere opties of advies waarmee ik mijn voordeel kan doen? Thanks!
Ja dit gaat.
Mijn JVC LCD heeft sinds 1 week HDMI ingangen die het niet meer doen.
Heb nog garantie dus dat komt wel weer goed.
Heb nu mijn PS3 als volgt aangesloten:
PS3 geluid gaat via HDMI naar mijn AV-reciever.
PS3 beeld gaat via standaard componentkabel van de PS3 naar de TV.
e.e.a is gewoon in de beeld en geluid instellingen van de PS3 te regelen.
Suc6
Pagina: 1