Toon posts:

Glimscherm dilemma

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een goede nieuwe laptop die ik voor zowel mijn werk als thuis kan gebruiken. Ik zit sterk te twijfelen tussen een Apple (Macbook/Macbook Pro) of een Sony Vaio FZ serie. Maar...

Waarom heeft vrijwel iedere laptop tegenwoordig zo'n afgrijzelijk irritant glimmend scherm? Wat is het voordeel ervan, ik zie namelijk alleen maar nadelen, werken in zonlicht, reflectie etc. etc.

Zijn er verschillen in de glimmende schermen van verschillende merken? Of zijn er merken die geen glimmende schermen hebben?? Ik wil er namelijk liever geen. Ik weet dat Apple ook macbooks levert zonder glimscherm, maar kan nergens vinden of de Vaio FZ serie ook zonder glimscherm te verkrijgen is.

Andere goede merken zonder glimmerts?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 15:47 ]

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik hou ook niet van die glimmende schermen (kan even niet op de naam komen). Mijn vriendin heeft zo'n laptop en ik heb zelf een laptop (Zepto znote 6324W) met een gewoon scherm. Het verschil is enorm vind ik. Persoonlijk kan ik je dus ook een Zepto aanraden. Ze zijn snel, stevig, goed geprijsd en hebben een normaal scherm. Kijk hier voor de verschillende modellen.

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Tijntje

Hello?!

Dat heet een Crystal Clear scherm.
Het zou goed zijn voor het contrast en kleur geloof ik.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Verwijderd

Lawrentium schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 15:53:
Ik hou ook niet van die glimmende schermen (kan even niet op de naam komen). Mijn vriendin heeft zo'n laptop en ik heb zelf een laptop (Zepto znote 6324W) met een gewoon scherm. Het verschil is enorm vind ik.

-reclame-
Geen idee wat een computermerk te maken heeft met soorten schermen?

Anyway, ik denk dat ik zo'n scherm heb dat jij bedoelt op mijn MSI notebook. Het nadeel is inderdaad dat je met licht op je scherm erg weinig meer ziet, het scherm lijkt dan ineens erg donker. Het maakt het erg lastig om buiten te werken in de zomer en ook zie ik af en toe mezelf in het scherm... Vervelend? Alleen als ik er op let. Als ik gewoon lekker in Word bezig ben dan merk ik helemaal niks van die spiegeling op het scherm.

Lig momenteel op bed met de laptop en helemaal niks geen problemen, prachtig beeld

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 15:55:
[...]

Geen idee wat een computermerk te maken heeft met soorten schermen?
In principe niets, maar Zepto levert tot zover ik weet geen glimmende schermen. Daarnaast, wat maakt het nou uit dat ik een linkje mee geef. Zepto is niet zo bekend, daarom doe ik het. Ik word er niet voor betaald ofzo :X.

[ Voor 21% gewijzigd door Lawrentium op 25-03-2008 16:02 ]

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-01 17:23
Ik heb zowel een notebook (van HP0 met brightview, en een ander (ook HP) zonder brightview. Het verschil zit 'm vooral in de helderheid: Met brightview is het beeld een stuk helderder dan zonder. Het nadeel is inderdaad wel dat de het scherm ook als spiegel kan werken...

Ik weet iig zeker dat HP producten in dezelfde lijn heeft (Compaq) die met en zonder brightview kunnen worden geleverd. Dat zijn dan exact dezelfde notebooks, met als enige verschil het scherm

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:46
Mijn voorkeur gaat ook nog steeds uit naar "normale" schermen. In het zonlicht is het rete-irritant want je ziet echt helemaal nikx en ondanks dat ik geen lelijkerd ben vind ik het wel irritant om mezelf telkens naar een scherm te zien staren.

Verwijderd

Topicstarter
eensch, al wil ik dus best graag een vaio... maarjah, allemaal glimmerts....

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:09

• The_Dutchman
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik vind eerder de glimmende behuizingen van laptops e.d. een last, dit zie je tegenwoordig er vaak omdat dit kennelijk "Trendy" of "Fancy" is... Wat bij het ontwerp vergeten is, is dat deze behuizingen erg kras en vlekgevoelig zijn en ook erg goedkoop ogen!

Dit is voor mij een reden om geen laptop te kopen, een van mijn favoriete merken, HP is dus geheel op "glossy" uiterlijk over gegaan, dus stap ik over naar een ander merk waar nog niet alles "glossy" is. Een apparaat wat je vaak gebruikt moet tegen gebruik en dus vervoer kunnen. Maar ook al is het enkel voor thuis, dan nog vind ik dit zeer onhandig.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

hp business serie?
idem voor lenovo (ibm)
etc..
(en glimschermen zijn dus om kosten te besparen, ze zijn cheap en worden als "feature" verkocht..)

• GENETX
AlexanderB schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 03:13:
(en glimschermen zijn dus om kosten te besparen, ze zijn cheap en worden als "feature" verkocht..)
En geheel terecht. Ik gebruik mijn laptop niet voor professionele fotobewerking of videobewerking en ik kan wel zeggen dat ik 10x liever een 'spiegel' heb. Waarom? Omdat het beeld er vanaf spat, prachtige kleuren en mooi helder beeld.

Daarnaast vergeten menesen vaak iets. Een 'spiegel' zou zogenaamd moeilijk in de zon te gebruiken zijn. Nou, ik heb een 'spiegel' naast een matte Packard Bell gezet. Die PB was een cheap ass ding en daar zat dan ook een slechte backlight in. Op mijn Asus was het dan vol in de zon ook duidelijk beter te zien. Verklaring: Mijn backlight was sterk genoeg om de zon te overtreffen, die van de PB niet. Vaak wordt dat te makkelijk vergeten. Wat je ogen bereikt is het licht dat vanuit het scherm komt en is dan ook de meest bepalende factor.

Een spiegel geeft je wel meer licht van andere hoeken mee, maar dat is indirect licht en doorgaans wel storend, maar prima genoeg om tekst te lezen op websites. Met een goede backlight is het dan ook prima te doen. Een mat scherm met een minder goede backlight kan vele minder goed leesbaar zijn. Dit omdat de lichtopbrengst in schril contrast staat met de lichtopbrengst in je omgeving. Daardoor kan de omgeving het winnen waardoor je veel moeite moet doen om te lezen.

Bij gelijke lichtopbrengst is een mat scherm in de zon natuurlijk beter. Maar er zijn dus meer factoren dan alleen mat/spiegelscherm.

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-01 11:50

SaN

Ik heb een 24" glossy monitor van HP en ik vind het prachtig. Maar deze monitor staat uiteraard altijd op dezelfde plek zonder reflectie er in. Met een laptop zou ik het niet weten, dan wordt het toch wel lastig buiten in de zon denk ik...

• vizion88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:19

vizion88

Modereer deze reactie

Heb eerst een laptop van Acer gehad. Daar noemt men het Crystal Bright. Ergerde me er nogal aan, aangezien je buiten bijna niets meer kunt zien op het scherm. Heb nu een nieuwe laptop van Acer met een mat scherm. Dit bevalt stukken beter wanneer het aankomt op reflectie. Echter wordt het beeld saai om naar te kijken, aangezien de kleuren er niet echt vanaf "spatten".

Je moet dus een keuze maken wat je het belangrijkste vindt. Mocht je veel last hebben van de reflectie dan is het overwegen van een mat scherm waarschijnlijk de beste optie. Of dat mogelijk is bij de laptop's die je op het oog hebt weet ik niet, maar dat vindt je uiteraard snel genoeg :)

Succes ermee in ieder geval!

• GENETX
Het is inderdaad ook merk afhankelijk. Mijn Asus spiegel, moet ik bekennen, is wel een van de beteren die ik heb gezien. De Acer's waren toch echt een stukje minder en op school merkte ik ook wel eens dat mijn backlight iets meer power had.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-01 16:02
Je kunt ook een sticker (klinkt eng, valt wel mee!) van ViewGuard gebruiken. Persoonlijk heb ik die en die werkt goed. Echter zijn ze vrij prijzig, als je ze per 2 besteld kosten ze zo'n 25 euro / stuk (incl verzendkosten).

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:41
Op mijn MacBook PRO heb ik ook een glossy scherm, Ik moet er bij zeggen...

Als ik naar beelden kijk met veel donkere kleuren ik wel wat spiegeling zie, maar indien ik me backlight vol aan zet. ik gewoon met plezier kan werken op m'n scherm.

Op mijn andere machine een windows bak. Zit een Lenovo scherm met glossy screen. Al jaren. nooit problemen met zon ligt.

Mat scherm heb ik meer problemen mee omdat die zich spreid over het hele scherm. met foto bewerking e.d. is het dan lastig werken.

dat is mijn ervaaring ;)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• vizion88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:19

vizion88

Modereer deze reactie

To_Tall schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 12:54:
Op mijn MacBook PRO heb ik ook een glossy scherm, Ik moet er bij zeggen...

Als ik naar beelden kijk met veel donkere kleuren ik wel wat spiegeling zie, maar indien ik me backlight vol aan zet. ik gewoon met plezier kan werken op m'n scherm.

Op mijn andere machine een windows bak. Zit een Lenovo scherm met glossy screen. Al jaren. nooit problemen met zon ligt.

Mat scherm heb ik meer problemen mee omdat die zich spreid over het hele scherm. met foto bewerking e.d. is het dan lastig werken.

dat is mijn ervaaring ;)
*off topic* Werk even aan je interpunctie en spelling :)
Pagina: 1