Op maandag 19 februari 2001 09:30 schreef pooh het volgende:
hoe zou jij die vraag beantwoorden?
Ik weet niet of daar wel een duidelijk vaststaand antwoord op te geven is.
Met de technologische vooruitgang verschuift de gens... Ik denk alleen wel
dat het goed is dat deze grens steeds meer de fundamentele kant op schuift.
Om het even concreet te houden zal ik even ingaan op waar ik denk dat de
grens tussen wis- en natuurkunde nu ligt. De natuurkunde is ZO fundamen-
teel bezig dat het zich van alle wetenschappen misschien wel het beste
leent voor een wiskundige aanpak. Toch zijn er takken waar men vindt dat
wiskunde alleen maar overbodige definities en ballast met zich meebrengt.
Soms is dat ook wel zo, soms hebben we meer aan goed intuïtief begrip, dan
aan een sluitend wiskundis bewijs. Maar dit is dan wel in de meer toege-
paste natuurkunde. In de fundamentele natuurkunde (snarentheorie bijv.)
denk ik dat wiskunde de enige weg is die op dit moment bewandeld kan
worden, simpelweg omdat veel dingen (nog) niet getest kunnen worden.
Toch kan ik me voorstellen dat sommige stukken natuurkunde te ingewikkeld
zijn om vanaf de grond af te worden opgebouwd en dus deels worden
gebaseerd op intuïtie. Maar het nadeel daarvan is dat intuïtie net zoiets
is als geloof. Jammer is dat je dan wel je mooie eigenschap verliest dat
alles waar is wat je zegt.
Wat wel een intressante vraag is is waar theologie in mijn hierarchie te vinden is. Ik denk dat het helemaal tegenover wiskunde zit. God is (zo heb ik me laten vertellen) oneindig complex. Hij zit op niveau waarvan gelovigen zeggen dat hij ZO ingewikkeld in elkaar zit dat we hem nooit zullen begrijpen en het gekke is, dat WILLEN ze geloof ik niet eens... Je moet het gewoon geloven. Geloof is eigenlijk gebaseerd op pure intuïtie, niet op verstand. Ik wil nog niet zover gaan te zeggen dat omdat het er helemaal tegenover staat dat in godsdienst alles ONwaar is wat je zegt

, maar ik denk niet dat er 'niveaus' zijn die ZO complex zijn (als emoties en gevoel) dat ze een 'continuiteitsbreuk' maken in het spectrum van wetenschap, waardoor ze alleen met intuitie en niet met verstand kunnen worden begrepen. In princiepe is alles wiskunde, alleen sommige dingen zijn zo complex dat wij het nu niet met verstand kunnen berederen en dus gedwongen zijn naar intuïtie te grijpen.
Maar dat WIJ het niet kunnen hoeft niet te betekenen dat het fundamenteel theoretisch onmogelijk is en dat er dus dingen zijn als 'hogere machten' of 'een gevoelenswereld' die los staat van de 'verstandelijke' wereld lijkt me vrij grote onzin.
een wetenschappelijke theorie voldoet aan een aantal voorwaarden. Een daarvan is dat ze experminteel getoetst kan worden.
Indien dat niet zo is, is het geen wetenschap, maar een leuk fantastisch systeem. (ref: Popper et al)
Astrologie zit ook logisch in elkaar. toch is het geen wetenschap.
Een wiskundige theorie is altijd waar, alleen als je aan toegepaste wiskunde doet, moet je natuurlijk wel zeker weten of de uitspraken die waar zijn in je theorie OOK waar zijn in hetgene waar je het op toepast. Het heelal is dit bij natuurkunde. Dus een theorie die waar is kan best uit natuurkundig oogpunt volstrekt nutteloos zijn.
De vergelijking met astrologie gaat echter niet op. Er is een verschil tussen een theorie baseren op niet nader gespecificeerde intuïtie (sommige natuurkunde doet dit ook en is daarmee WEL met astrologie te vergelijken) en een theorie baseren op 'verkeerde' axioma's (die bijvoorbeeld waarnemingen tegenspreken). Wiskunde houdt zich ook bezig met niet conventionele axioma's, maar NOOIT met ongedefinieerde begrippen, en is dus niet te vergelijken met astrologie.
nee, als natuurkundige gebruik ik het echt als taal. het doel van een natuurkundige is niet een mooi wiskundig systeem te bouwen, maar begrip van de 'wereld'. Men kan het ook in woorden uitdrukken, maar dat leidt zo snel tot onleesbare teksten.
Doe maar in wiskunde... Natuurkunde zonder wiskunde is vrij zinloos.
Voorbeeld:
Je hebt een aantal meetwaarden (voor een opeenvolgend aantal tijdstippen):
1, 2, 3, 4, 5, 6
Je kan nu zeggen (zonder motivatie) dat de volgende 7 is, maar dit is volstrekt gebaseerd op geloof en intuïtie.
Je kan ook zeggen dat je vermoedt dat er een wetmatigheid is die je dan kunt definiëren als f(t) = t. Nu is de uitspraak dat binnen je theorie de volgende uitkomst 7 is absoluut waar.
Deze wetmatigheid is volgens mij een sterker argument dan je intuïtie.
Ik ben ervan overtuigd dat alles gebeurt volgens vaste wetmatigheden, dus dat er een theorie bestaat die als ware uitspraken precies de uitspraken heeft die waar zijn in het heelal. Ik ben er ook van overtuigd dat dit een vrij 'simpele' theorie is.
Als laatste wil ik nog even opmerken dat ik denk dat als dingen te complex worden voor een fundamentele wetenschap dat het dan beter is om de dingen die je niet begrijpt, maar waarvan je wel dingen vermoedt, gewoon te postuleren als vermoedens en daarmee verder te gaan. Dit is beter dan ze ongedefinieerd aan de intuïtie over te laten, of om ze als iets fundamenteel 'hogers' te zien, omdat je daarmee 'de continuïteit doorbreekt'. Je snijdt zo echt het stuk wetenschap waarmee je bezig bent af van een fundamentelere wetenschap.
Bijv: Je kan beter zeggen dat je niet precies weet wat er in je hersenen gebeurt, dan dat je zegt dat gedachten op een ander niveau plaatsvinden, omdat je dan nooit op moleculair niveau gedachten kan onderzoeken.