Het grote probleem bij dit soort discussies, is het feit, dat het neerkomt op een nietes/welles gehakkel, waarbij de ene partij zich beroept op de wetenschap en de andere partij op geloof.
Nu wil ik jou niet aanvallen Goofyduck, maar ik moet wel constanteren, dat jij niet erg veel van wetenschap lijkt te begrijpen, ik kan het mis hebben.
Dat is jammer genoeg in je nadeel bij deze discussies.
Ook ik heb problemen met deze discussies, maar dat is meer mijn eigen luie aard en ook te wijten aan een desinteresse in schriftelijke discussies, ik hou liever mano a mano met mensen te praten en te discussieren.
Ook een probleem is, dat ik me moeilijk kan uitdrukken in mijn reacties en daarbij komt bij, dat ik nooit, maar ook nooit een typcursus heb gevolgd.
Nou ja, genoeg gezeurd over mijn handicaps.
Een ander fenomeen bij deze discussies is, dat de zogenaamde "gelovigen" door een aantal zogenaamde "wetenschappers" als onwetenschappelijk, narrowminded en achterlijk werd betiteld; dat is iets, wat niet hoort!:(
Ik heb het omgekeerde niet gemerkt.
Daarnaast werd mij door iemand in een discussie verteld, dat geloof en wetenschap niet samen kunnen gaan, omdat de wetenschap zaken bewezen had, die niet met het geloof in overeenstemming zouden zijn te brengen:?.
Zelf ben ik van andere mening toegedaan.
Ik heb geleerd, dat geloof en wetenschap niet elkaar hoeven uit te sluiten en zelfs elkaar kunnen complementeren.
Ik zie wel in, dat er bepaalde theorieen, hun implicaties en hun interpretaties aangaande de oorsprong en ontwikkeling van zowel het heelal en het leven niet stroken met wat ik geloof, voor de rest zijn er geen theorieen, die niet stroken met de bijbel, behalve als je buiten biologie, natuurkunde en scheikunde gaat kijken.
En ja, wat zijn theorieen?
Gedachtenspinsels, die gebruikt worden om de wereld om ons heen te verklaren.
Sommige doen dat beter dan andere, er zijn er genoeg, die dingen voorspellen, die getoetst worden.
Mochten de voorspellingen niet kloppen, dan passen we de theorie, het gedachtenspinsel aan, totdat het wel weer klopt.
En rare is daarbij, dat in mijn ogen theorieen niet veel verschillen van overtuigingen, zienswijzen op de wereld en geloven.
Dus ook gedachtenspinsels.
Al geloof ik, dat mijn mijn geloof in God door God zelf gegeven is en van oorsprong Zijn gedachtenspinsel is.
Niet alleen dat, ook geloof ik, dat de evolutietheorieen en de theorieen over het ontstaan van het heelal de waarnemingen niet goed verklaren en daardoor aan vervanging toe zijn.
Zelf kom ik tot de conclusie, dat we elkaar gerust onze theorieen, meningen, zienswijzen en geloven mogen vertellen en ook argumenten mogen aanvoeren om ze te ondersteunen(wat erg goed is zelfs), we mogen zelfs de waarheid claimen.
Er is wel een maar, het maar van de verwijtingen...
Zeggen, dat mensen dom, stom, achterlijk, narrowminded, minder, etc. zijn, omdat ze je visie niet delen, het getuigt namelijk van een enorme arrogantie, intolerantie en ook hoogmoed.
En dan heb ik het niet alleen over "wetenschappers", maar ook over "gelovigen" en anderen, dus iedereen.
Nu zal ik vast ook een verwijt aan mijn kop geslingerd krijgen over deze post, maar daar maak ik me niet druk om.
Dus flamers, ik maak me niet druk om jullie...
Jullie psts laten wel zien, wie jullie zijn, hoef ik weinig aan toe te voegen...
Groeten, Barachem...(8>