Wattage dat vermeld staat op een speakers is wat het aan zou moeten kunnen. De echte belasting van een box wordt bepaald door de impendantie. Een box met een LAGERE impendatie zal meer stroom vragen van een versterker dan een box met een HOGERE impendatie.
Daarnaast iet het vaak een kwestie van gezond verstand gebruiken, veel versterkers zullen eerst gaan kreunen (kraken, vervorming) voordat ze het gaan begeven. Op het begin even zorgvuldig in de gaten houden en volume rustig opbouwen. De door de fabricant opgegeven waardes kloppen meestal ook niet.. ik heb 200 W boxen maar als ik zie hoeveel koelvermogen ik in de pc nodig heb om 200W af te voeren dan weet ik zeker dat bij continu 100W de spoel al zal gaan roken.
Type versterker heeft veel meer invloed dat het merk. Ik heb wel eens mogen spelen met een sony 777es en die is echt enorm veel beter dan elke marantz/onkyo/harman kardon etc die ik heb gehoord. Berg vermogen, weinig vervorming en een "klank" die me aanstaat. Ik ben helemaal geen sony fan, maar dat was een mooi ding

.
EDIT
waar ik altijd meer waarde aan hecht dan de opgegeven waarde: Hoeveel kg weegt een versterker en hoeveel INGANGS vermogen heeft de versterker. Het ingangsvermogen mogen ze niet zoveel mee sjoemelen als het uitgangsvermogen en is daardoor (voor mij) een betere indicator. En bij computervoedigen is al eens gebleken dat de beste indicator voor wat een voeding echt aankan het gewicht op de weegschaal is. Wat ik wel eens doe is om in de winkel te vragen of ze een hele HELE zachte bron op de versterker te zetten en dan de versteker langzaam (door de winkelier) laten opendraaien om te kijken hoe ver die echt kan. Heb genoeg onkyo's gezien die op het begin heel snel heel hard gaan maar bij 1/4 eigenlijk al op hun max zitten en niet veel harder meer gaan. Nu is vaak de redenatie dat je doof en/of gek moet zijn om een versterker echt open te moeten draaien, maar zelf vind ik het wel zo lekker als ik bij een zachte film bijvoorbeeld de versterker rustig over de helft kan draaien zonder dat het geluid ruist of vervormt klinkt.
[
Voor 27% gewijzigd door
Verwijderd op 25-03-2008 17:49
]