Versterker te zwak?

Pagina: 1
Acties:

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07-2025
Hallo Tweakertjes, ik ben bezig met het bij elkaar bestellen van een (budget) HiFi setje, en mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Jamo Studio 606 icm Marantz PM4001 stereo amp. Deze amp (specs)is 30watt op 8ohm. De speakers (specs) zijn 6 ohm met 130watt continu en pieken van 210 watt. Moet ik me zorgen maken dat deze amp de speakers niet aankan vanwege een te laag vermogen? Dit zou clipping en dus beschadigingen veroorzaken aan de speakers? Heb wel begrepen dat dit gevoelige speakers zijn, wat dan een voordeel is. Mocht deze versterker inderdaad te zwak blijken zou ik een (goedkopere, specs) Pioneer A307R neer kunnen zetten met 45 watt op 8 ohm (vreemd genoeg meer vermogen lijkt het..). Ik vind het belangrijk dat ik af en toe flink hard kan draaien (uiteenlopende muziekstijlen). Wat denken jullie :)

[ Voor 18% gewijzigd door Xanthium op 25-03-2008 00:22 ]

Verwijderd

Een uitleg over het aansluiten van speakers op versterkers vind je hier.
Dus wattages zeggen lang niet alles.

Wat veel belangrijker is, is de gevoeligheid van de speakers. Met 89 dB gevoeligheid zijn die Jamo's niet de moeilijksten. Dus ik denk dat beide versterkers wel op een gehoorbeschadigend niveau kunnen spelen ;)
Ik heb alleen wat meer vertrouwen in de Marantz, dat die het opgegeven vermogen ook daadwerkelijk over langere tijd kan leveren.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
De door de versterker fabrikant opgegeven waarden heb je meestal niet zoveel aan. Houdt ze aan als richtlijn. Daarnaast als alle omstandigheden gelijk zijn haal je met de sprong van 30W naar 45W iets meer dan 1 decibel winst, dus dat is de moeite niet.

Verder is er zoveel meer wat meespeelt, met name de praktische kanten, dus waar komen de speakers te staan, hoe ver van de luisterplek af, wat doet het laag van de speakers (wegens het gehoor is daar het meeste energie voor nodig), en wat doet dit laag in de ruimte, en daarnaast is het de vraag wat jij prettig vindt om te horen.

Het verschil op papier tussen deze versterkers is te klein om er iets zinnigs over te zeggen. Ga op je gut feeling af en haal een van de twee of spaar door voor een gradatie beter.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:35

mace

Sapere Aude

Ik zeg: Ga voor de marantz, dat is meer een Hi-Fi merk dan pioneer.
30 watt is zat voor jou speakers hoor! En als je speakers 6 ohm zijn komt er ook wel 45 watt uit je marantz.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:21

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zolang je je geluid niet op een abnormaal militair hoog nivo af wil spelen is een 10 Watt versterker nog genoeg.
Wil je zo af en toe even goed 'knallen' dan moet je bij een 30W versterker wel een beetje opletten dat hij niet gaat clippen want dat kan je inderdaad een paar speakers kosten.
Ik moet er dan wel bijzeggen dat je dan al volumes haalt die als abnormaal worden beschouwd door de gemiddelde buren.
Ik weet niet of je van harde of zware bassen houd, maar die vragen doorgaans meer vermogen.
30 Watt is dan magertjes zijn voor een 'knal' feestje.

[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 25-03-2008 17:04 ]

Alles kan stuk.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 10:45
Aan die Marantz versterker heb je een goeie, dat gaat zeker prima klinken! Ook 40 watt wil je niet voluit in je slaapkamer horen. :D Die marantz is overigens 2x40 Watt bij 8 Ohm.

[ Voor 15% gewijzigd door PHiXioN op 25-03-2008 17:27 ]

Verwijderd

Wattage dat vermeld staat op een speakers is wat het aan zou moeten kunnen. De echte belasting van een box wordt bepaald door de impendantie. Een box met een LAGERE impendatie zal meer stroom vragen van een versterker dan een box met een HOGERE impendatie.

Daarnaast iet het vaak een kwestie van gezond verstand gebruiken, veel versterkers zullen eerst gaan kreunen (kraken, vervorming) voordat ze het gaan begeven. Op het begin even zorgvuldig in de gaten houden en volume rustig opbouwen. De door de fabricant opgegeven waardes kloppen meestal ook niet.. ik heb 200 W boxen maar als ik zie hoeveel koelvermogen ik in de pc nodig heb om 200W af te voeren dan weet ik zeker dat bij continu 100W de spoel al zal gaan roken.
mace schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 01:02:
Ik zeg: Ga voor de marantz, dat is meer een Hi-Fi merk dan pioneer.
30 watt is zat voor jou speakers hoor! En als je speakers 6 ohm zijn komt er ook wel 45 watt uit je marantz.
Type versterker heeft veel meer invloed dat het merk. Ik heb wel eens mogen spelen met een sony 777es en die is echt enorm veel beter dan elke marantz/onkyo/harman kardon etc die ik heb gehoord. Berg vermogen, weinig vervorming en een "klank" die me aanstaat. Ik ben helemaal geen sony fan, maar dat was een mooi ding 8).

EDIT
waar ik altijd meer waarde aan hecht dan de opgegeven waarde: Hoeveel kg weegt een versterker en hoeveel INGANGS vermogen heeft de versterker. Het ingangsvermogen mogen ze niet zoveel mee sjoemelen als het uitgangsvermogen en is daardoor (voor mij) een betere indicator. En bij computervoedigen is al eens gebleken dat de beste indicator voor wat een voeding echt aankan het gewicht op de weegschaal is. Wat ik wel eens doe is om in de winkel te vragen of ze een hele HELE zachte bron op de versterker te zetten en dan de versteker langzaam (door de winkelier) laten opendraaien om te kijken hoe ver die echt kan. Heb genoeg onkyo's gezien die op het begin heel snel heel hard gaan maar bij 1/4 eigenlijk al op hun max zitten en niet veel harder meer gaan. Nu is vaak de redenatie dat je doof en/of gek moet zijn om een versterker echt open te moeten draaien, maar zelf vind ik het wel zo lekker als ik bij een zachte film bijvoorbeeld de versterker rustig over de helft kan draaien zonder dat het geluid ruist of vervormt klinkt.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 17:49 ]

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07-2025
kheb de speakers inmiddels binnen en de marantz ook, ik heb me onnodig druk gemaakt want hij gaat al loei hard met de volumeknop op een derde! ben erg tevreden met deze combo zo :) bedankt voor de reacties overigens _/-\o_

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-02 21:12
Xanthium schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:10:
kheb de speakers inmiddels binnen en de marantz ook, ik heb me onnodig druk gemaakt want hij gaat al loei hard met de volumeknop op een derde! ben erg tevreden met deze combo zo :) bedankt voor de reacties overigens _/-\o_
Dan is mijn ractie overbodig eigenlijk, maargoed. Ik heb een tijd met Marantz gewerkt en de PM4001 is gewoon een dijk(je) van een versterker voor het geld. Deze heb ik ook wel eens laten spelen met Kef iQ 7 of iQ9 luidsprekers. De top haal je dan niet uit je speakers, maar geluid genoeg. Icm met jou speakers heb je denk ik een mooie set! Veel luisterplezier!

• recca
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-02 14:59
Ik ben van plan ook deze speakers aan te schaffen. Hoe is het geluid van de speakers en de bass? Ik had gelezen dat ze nogal last hadden van 'booming' merk je dat ook?

• remco_k

remco_k

recca schreef op maandag 14 april 2008 @ 19:54:
[...]

Ik ben van plan ook deze speakers aan te schaffen. Hoe is het geluid van de speakers en de bass? Ik had gelezen dat ze nogal last hadden van 'booming' merk je dat ook?
Het lijkt me dat je dat zelf even ergens moet gaan beluisteren. Want wat de één mooi vind, vind de ander compleet ruk.

Alles kan stuk.

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 17:41:
Type versterker heeft veel meer invloed dat het merk. Ik heb wel eens mogen spelen met een sony 777es en die is echt enorm veel beter dan elke marantz/onkyo/harman kardon etc die ik heb gehoord. Berg vermogen, weinig vervorming en een "klank" die me aanstaat. Ik ben helemaal geen sony fan, maar dat was een mooi ding 8).
777ES? Dat is een top-loading SACD speler. :?

Maar de ES-lijn van sony is echt goed spul, en beter dan de gemiddelde harman kardon/onkyo of marantz inderdaad. Maar een marantz PM11S1 ofzo is toch echt wel wat anders dan de gewone 4000 of 7000 lijn, dat is echt geen vergelijk.

Maar pioneer maakt gewoon veel leuke dingen in home theatre spul, maar de rest is niet zo geweldig, het is net zo'n merk als JVC, daar koop je ook geen high-end van. Terwijl je bij marantz en sony dan wel weer terecht kan. :)

Verwijderd

Pioneer maakt kwa receivers zeker nog wel leuk spul en kwa ander spul is er meer dan genoeg Pioneer spul van kwaliteit te vinden.

http://www.elitestereo.netfirms.com/index.htm

Zitten toch wat dingen tussen die ik hier graag had willen staan :>

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

hij gaat al loei hard met de volumeknop op een derde!
Dit soort stellingen lees ik vaker maar zo werkt het dus niet. De volumeknop regelt de versterkingsfactor van een eindversterker. Hoe hard "een derde" klinkt wordt bepaald door het signaalniveau van de muziek die je speelt en de gevoeligheid van je speakers.

Echter, dat je de knop op een derde staat wil niet zeggen dat je versterker nog 3 keer zo hard kan spelen. Die marge is meer bedoeld voor zachte opnames, en bij een opname die op een derde hard klinkt kan het heel goed zo zijn dat de versterker met diezelfde muziek bij "volumeknop halverwege" al op z'n maximale uitsturing komt en begint te clippen. Dus de stand van de knop zegt helemaal niks over hoeveel vermogen je nog over hebt,

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 00:42:
Pioneer maakt kwa receivers zeker nog wel leuk spul
Zei ik zelf ook toch? :)
en kwa ander spul is er meer dan genoeg Pioneer spul van kwaliteit te vinden.

http://www.elitestereo.netfirms.com/index.htm

Zitten toch wat dingen tussen die ik hier graag had willen staan :>
Dat is allemaal vintage spul, tegenwoordig is pioneer een dozenschuivermerk qua stereo hi-fi. :)

Verwijderd

"Dat is allemaal vintage spul, tegenwoordig is pioneer een dozenschuivermerk qua stereo hi-fi".

Dit topic valt hier en daar moeiteloos te integreren met "Kopen of Slopen" dat ikzelf ben begonnen.
Was mijn stelling niet: "Vintage is beter"?
(hoewel ik nog best een doos vol nieuwerwetse Pioneer spullen zou willen (kunnen) uitkiezen)

• remco_k

remco_k

Exirion schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 07:03:
[...]

Dit soort stellingen lees ik vaker maar zo werkt het dus niet. De volumeknop regelt de versterkingsfactor van een eindversterker.
Niet helemaal waar. Een eindversterker (los component of in een receiver oid ingebouwd) heeft geen variabele versterkingsfactor. Die staat altijd op 100%.
De volume knop zit (evt met wat electronica) ervoor geschakeld en regelt enkel de aangevoerde audio harder of zachter, waardoor de output van de versterker ook harder of zachter word.
Zou je audio aanbieden en de volume knop overslaan, dan komt het vol gas uit je versterker, omdat je het vol gas (alsof de volume knop vol openstaat) aan word geboden aan de verterker.
Maar, om iets begrijpelijk aan een leek uit te leggen, is jouw beschrijving wellicht het simpelste.
Hoe hard "een derde" klinkt wordt bepaald door het signaalniveau van de muziek die je speelt en de gevoeligheid van je speakers.
Helemaal correct.

Alles kan stuk.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

remco_k schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 12:47:
Niet helemaal waar. Een eindversterker (los component of in een receiver oid ingebouwd) heeft geen variabele versterkingsfactor. Die staat altijd op 100%.
De volume knop zit (evt met wat electronica) ervoor geschakeld en regelt enkel de aangevoerde audio harder of zachter, waardoor de output van de versterker ook harder of zachter word.
Zou je audio aanbieden en de volume knop overslaan, dan komt het vol gas uit je versterker, omdat je het vol gas (alsof de volume knop vol openstaat) aan word geboden aan de verterker.
Ik heb zelfbouw spul staan dus weet hoe het technische in elkaar zit ;)
Maar, om iets begrijpelijk aan een leek uit te leggen, is jouw beschrijving wellicht het simpelste.
Vandaar als zodanig beschreven :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• remco_k

remco_k

Exirion schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 12:51:
[...]
Ik heb zelfbouw spul staan dus weet hoe het technische in elkaar zit ;)
[...]
Vandaar als zodanig beschreven :)
Ik vermoedde al zoiets... :)

Alles kan stuk.

Pagina: 1