Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vakantieman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-06 09:02
Laat ik bij het begin beginnnen, ik ben opzoek naar informatie over leuke instap camera's. Na de inleiding van het 'Het grote digitale video camera...' topic te hebben gelezen heb ik besloten dat het in ieder geval een Mini-DV camera moet worden. Nu ben ik langs een aantal voor mij bekende merken gegaan en hun huidige camera's op te sommen. Ik heb de volgende gevonden:

- Canon MD255
- Sony DCR-HC62
- Panasonic NV-GS330
- JVC GR-D860

Mijn idee was om nu wat sites na te lopen om reviews en vergelijken van deze camera's te lezen. Maar tot mijn verbazing zijn er nog bijna geen reviews, vergelijkingen van deze camera's te vinden. Ik heb wel een aatal vergelijkingen gevonden, maar die waren ook weer zo verschillend dat je er niets aan hebt. 8)7 |:(

Aangezien ik best zelf wat wil uitzoeken is mijn vraag. Heeft iemand al ervaring met deze camera's? Zijn er reviews of vergelijkingen te vinden? Wat zijn de veel gebruikte websites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 14:07
vakantieman schreef op maandag 24 maart 2008 @ 16:54:
Laat ik bij het begin beginnnen, ik ben opzoek naar informatie over leuke instap camera's. Na de inleiding van het 'Het grote digitale video camera...' topic te hebben gelezen heb ik besloten dat het in ieder geval een Mini-DV camera moet worden. Nu ben ik langs een aantal voor mij bekende merken gegaan en hun huidige camera's op te sommen. Ik heb de volgende gevonden:
En wat deed je dan besluiten deze vraag dan niet daar te stellen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vakantieman
Let op dat dit geen "welke camera moet ik kopen :? " topic is! Wil je goed advies, doe dan eerst je eigen research en kies alvast wat modelen uit, en ga ook even in de winkel kijken hoe ze voelen en eruit zien!
Onderaan dat topic staat de waarschuwing van hierboven, daarnaast lijkt het mij vervuiling van het topic als je daar dit soort vragen gaat posten. Indien dit wel de bedoeling is hoor ik dat wel van de Mods. :)

Aangezien mijn research dus wel modellen heeft opgeleverd maar ik verder geen review over vergelijkingsinformatie kan vinden ben ik benieuwd of jullie een goeie website weten? of meer info hebben over de camcorders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb een JVC GR-D3xx dacht ik. Ik ben geen expert op dat gebied, maar had niets te klagen over kleuren, geluid of wat dan ook. Op vakantie opnemen en dan op breedbeeld tv afspelen.

Let wel dat je geen Sony tapes met andere merken dan Sony gebruikt, schijnt niet goed compatible te zijn.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:17
Ik heb zelf de NV-GS280, bijna gelijk aan de 330 neem ik even aan. Prima camera, vooral de optische stabilisatie is goed. Weinig meer op aan te merken. MiniDV camera's zijn voor mij nog steeds superieur aan hdd camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Arnout schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 11:14:
MiniDV camera's zijn voor mij nog steeds superieur aan hdd camera's.
Mini-dv schijnt een hogere bitrate / bandbreedte te hebben dan hdd en dus superieur qua beeldkwaliteit. Dan hebben we het nog niet over de prijs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:43

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Ik heb mijn afgelopen vakantie gebruik gemaakt van de Canon MD110, bij de MM als setje gekocht met tas en een bandje. Beeld was prima, schijnt dat de camera minder goed bij donkere omstandigheden kan filmen (denk aan 's nachts zonder verlichting), maar hij voldeed prima voor wat ik ermee wilde doen.

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Nitroglycerine schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 11:37:
Ik heb mijn afgelopen vakantie gebruik gemaakt van de Canon MD110, bij de MM als setje gekocht met tas en een bandje. Beeld was prima, schijnt dat de camera minder goed bij donkere omstandigheden kan filmen (denk aan 's nachts zonder verlichting), maar hij voldeed prima voor wat ik ermee wilde doen.
Zit er geen witbalans op? Het zijn consumentencams, dus 's nachts hoef je niets te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:43

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Volgens mij zit er de mogelijkheid op om de witbalans in te stellen

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Nitroglycerine schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 12:23:
Volgens mij zit er de mogelijkheid op om de witbalans in te stellen
Bijna elke camera heeft dat, alleen wat lastig te bereiken soms en je moet er (bij Panasonic) de handmatige mode voor gebruiken zodat andere zaken ook handmatig ingesteld moeten/kunnen worden.

De GS280 (en ws ook de GS330) hebben 3 CCD's waardoor in donker filmen beter gaat dan normale camera's zonder meervoudige CCD. Het is niet zo dat je tijdens een bruiloftsfeest gewoon kunt filmen, extra belichting blijft in dat soort gevallen noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goscinny
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:47
Arnout schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 12:36:
[...]

Bijna elke camera heeft dat, alleen wat lastig te bereiken soms en je moet er (bij Panasonic) de handmatige mode voor gebruiken zodat andere zaken ook handmatig ingesteld moeten/kunnen worden.

De GS280 (en ws ook de GS330) hebben 3 CCD's waardoor in donker filmen beter gaat dan normale camera's zonder meervoudige CCD. Het is niet zo dat je tijdens een bruiloftsfeest gewoon kunt filmen, extra belichting blijft in dat soort gevallen noodzakelijk.
Een grotere CCD zorgt voor betere prestaties in het donker, niet de 3 CCD's. 3CCD zorgt voor mooiere kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42142

Waarom is de Panasonic doorgestreept? Valt die af en zo ja, waarom? Ben zelf namelijk ook op zoek naar nieuwe camera en de Panasonic heb ik als een van de favorieten genoteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vakantieman
Ik heb nog eens overlegd met een collega, deze heeft een camera met 1 grote CCD. Hij gaf aan dat de panasonic (3CCD) prijs/kwalitatief niet de verbeteringen opleverd die je zou verwachten. Camera is gemiddeld toch zo'n 150-200 euro duurder.

Zoals het er nu naar uitziet ligt de voorkeur bij de Canon. Die collega had een eerder model en is hier heel tevreden over. Ik ga van het weekend nog even langs een fotozaak om wat meer info te halen. Ik laat het wel weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goscinny
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:47
Waar ga je de camera eigenlijk voor gebruiken? Ga je veel overdag filmen? Ga je veel binnenshuis filmen? Hoe belangrijk is het geluid? Ga je trouwens de films gebruiken voor DVD of ga je de films op internet zetten?

Een 3CCD van panasonic presteert overdag toch beter dan een vergekijkbare 1CCD, vooral de kleuren zijn mooier. Wanneer onder slechte lichtomstandigheden wordt gefilmd dan zijn de prestaties ongeveer hetzelfde aan een gelijkwaardige 1CCD.

Als je alleen gaat filmen onder goede lichtomstandigheden dan zou ik de GS330 niet wegstrepen, maar juist kiezen.

Als het geluid belangrijk is dan kan je een externe mircofoon overwegen. Een extra accu is vaak ook aan te raden.

Al op www.camcorderinfo.com gekeken? De camera's die je noemt staan er nog niet op, maar je kan naar de reviews van de voorlopers kijken om deze camera's te vergelijken. Meestal zijn bij de opvolger slechts een aantal details verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Tha-guido schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 08:11:
Een 3CCD van panasonic presteert overdag toch beter dan een vergekijkbare 1CCD, vooral de kleuren zijn mooier. Wanneer onder slechte lichtomstandigheden wordt gefilmd dan zijn de prestaties ongeveer hetzelfde aan een gelijkwaardige 1CCD.
Klopt, 3CCD vind ik de meerprijs wel waard (was trouwens geen 200 euro).

En mijn ervaring is toch anders in donkere omstandigheden: de camera is gevoeliger dan een vergelijkbare camera met 1 CCD.
Ook wikipedia noemt dit aspect als een eigenschap van 3CCD camera's.
A typical Bayer filter single-chip image sensor absorbs at least two-thirds of the visible light with its filters, while in a three-CCD sensor the filters absorb only stray light and invisible light, and possibly a little more for color tuning, so that the three-chip sensor has better low light capabilities

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vakantieman
Op advies van jullie de panasonic toch weer als mogelijk optie actief gemaakt.
Waar ik de camera waarschijnlijk vooral voor ga gebruiken is het huis/tuin en keuken gebruik. Dus tijdens vakanties, dagjes weg en het filmen van familie gelegenheden. Dus voornamelijk buiten en af en toe binnen met slecht licht. Maar dat is niet het belangrijkste.

Toch twijfel ik enorm of het prijsverschil het waard is? Ik heb op internet gezocht en ik kom toch op zo'n prijsverschil van 150 euro.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Voor goede prestaties in het donker kun je beter een camera met 1 grote CCD nemen, dan een camera met 3 kleine CCD's. 3 CCD's schijnen dan weer beter te zijn voor kleuren, maar een gewone 1 CCD-camera geeft al heel mooi beeld.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 13:29

Stoney3K

Flatsehats!

3CCD heeft vooral nut als je echt amateurwerk gaat doen, zoals chroma-keying (greenscreenen). Het grote voordeel van 3CCD boven een enkele CCD is meer kleurdiepte omdat alle kleuren op een volledige sensor geregistreerd worden. Het voordel in termen van lichtopbrengst is miniem: Als je dat zoekt kun je beter kijken naar een camera met een grotere sensor en/of lensopening.

Verder is voorlopig MiniDV je beste keus t.o.v. harddisk of DVD. MiniDV comprimeert veel minder waardoor je beeld veel beter behouden blijft. En omdat de moderne bewerkingsprogramma's (o.a. Adobe) zonder veel moeite met DV om kunnen gaan, terwijl dat met harddisk of DVD nogal eens mis zou kunnen gaan.

Verder kun je je dan beter richten op andere criteria. Wil je gewoon home-video's schieten, dan heeft bijvoorbeeld het hebben van een losse audio-ingang (voor een microfoon/lijninput) weinig meerwaarde. Net als de mogelijkheid om accessoires (bv. losse lamp) bovenop te monteren -- als amateur-filmer is dit weer wel erg nuttig.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vakantieman
Tha-guido schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 08:11:
Al op www.camcorderinfo.com gekeken? De camera's die je noemt staan er nog niet op, maar je kan naar de reviews van de voorlopers kijken om deze camera's te vergelijken. Meestal zijn bij de opvolger slechts een aantal details verbeterd.
Ja al bekeken. Alleen de Canon types die op website staan daar zijn de US modellen, ik heb nergens kunnen vinden welke US modellen overeenkomen met EU modellen. Is dit ergens te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhm00
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 16:26
Ben je er al uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vakantieman
Ik ga morgen even langs de lokale fotozaak hier. Eens kijken of de modellen daar staan en even bekijken of dit misschien duidelijk kan brengen. Ik twijfel op dit moment tussen de canon en de sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Het probleem met de instap mini-dv camera's is dat er tov vorig jaar bijna geen verandering in zit. De ontwikkeling zit volledig in de HDTV HDD/ flash camera's en niet meer in mini-DV modellen. Het aanbod tov het assortiment is in het meest gunstige geval slechts 50% van dat van vorig jaar. Kortom, mini-DV is een aflopende zaak. Dat is zeker geen reden om geen mini-DV camera te kopen aangezien de bitrate zeker superieur is aan die van een HDD camera. Dit verschil is echter met name te merken met snelle bewegingen. In andere gevallen is dit verschil nauwelijks waarneembaar. Daarnaast wordt het verschil in compressie opgeheven wanneer het materiaal op DVD wordt gebrand (MPEG2 compressie).

De reden dat er weinig instap camera's worden getest is dat de grote reviewsites met name door de mensen met een wat uitgebreidere interesse in video wordt gevolgd dan door de mensen in de instap-klasse. Het is derhalve erg lastig om een gedegen keuze te maken. Voor het omnummeren van Canon modellen dien je gebruik te maken van de specs/ het persbericht bij introductie.

Van de modellen genoemd in de startpost is de Panasonic met stip favoriet. De Panasonic is de opvolger van de GS320 met als toevoeging face detection (als ik het goed heb). Volgens mij hebben alle andere modellen tov de Panasonic slechts 1x 1/6"CCD en electronische stabilisatie.
Pagina: 1