Toon posts:

ADSL slow response.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb sinds kort ADSL extra van Orange.

Dat is 20mbit, echter vanwege afstand zou ik maar in theorie 8Mbit kunnen halen. vanwege de afstand naar de centrale.

In de praktijk haal ik echter nog niet eens de helft van 1MB per seconde. Ik denk dat mijn snelheid eerder rond de 2,8 Mbit ligt.

Dit is natuurlijk wel een beetje raar, want dat is nog niet eens de helft van wat ik in theorie kan halen.

Nu ben ik even gaan kijken waar dit aan kan liggen.

Pingen van laptop naar router/modem geen probleem.

Echter als ik een trace uitvoer naar orange.nl krijg ik hetvolgende.
Bezig met het traceren van de route naar a443.x.akamai.net [84.53.173.235]
via maximaal 30 hops:

1 * * * Time-out bij opdracht.
2 * * * Time-out bij opdracht.
3 36 ms 37 ms 36 ms s55908001.adsl.wanadoo.nl [85.144.128.1]
4 43 ms 45 ms 40 ms V518.dr3-asd6.nl.euro.net [194.134.152.1]
5 41 ms 40 ms 41 ms 10GE2-3.cr1-asd6.nl.euro.net [194.134.161.57]
6 41 ms 41 ms 41 ms 10GE1-1.cr1-asd5.nl.euro.net [194.134.161.162]
7 41 ms 41 ms 40 ms PC13.er1-asd5.nl.euro.net [194.134.161.11]
8 41 ms 41 ms 41 ms amsix-ams5.netarch.akamai.com [195.69.144.168]
9 41 ms 41 ms 41 ms 84.53.173.235

Wat zijn die eerste timeouts ?

En is 40 ms niet erg traag op het orange netwerk zelf ? Ik zie alleen geen peering issues.

Verwijderd

Kan niet te maken hebben met te lange verbinding van splitter naar modem?
Ik had voorheen met een langere kabel ook wat snelheidsissues, na de overstap naar een aanzienlijk kortere kabel is dat euvel verholpen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:37:
Kan niet te maken hebben met te lange verbinding van splitter naar modem?
Ik had voorheen met een langere kabel ook wat snelheidsissues, na de overstap naar een aanzienlijk kortere kabel is dat euvel verholpen.
Ik heb geen splitter tussen me pc en modem hangen. Alles zit compact in 1 in die orange box van orange zelf.

Er zit een 3 meter lange cat5e kabel van laptop naar modem. Lengte is dus niet te lang. Kabel is nieuw en anders zou het pingen naar modem ook wel slecht moeten gaan :--)

Het irritante is dat ik geen attenuation kan meten

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 12:39 ]

• Kleus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:45
Wanneer je ADSL Extra van Orange hebt, dan zou je een LiveBox moeten hebben.
Hierin kun je zien op welke waardes je ADSL verbinding is ingetrained, en kun je de noise en margin waardes uitlezen. Eigenlijk had je hier geen topic over hoeven maken, gezien er al een algemeen topic over Orange ADSL is, waar dus ook andere klanten zitten met 'kennis' van de Orange 'problematiek'. Meer informatie over de 'trage' verbinding mbt Orange ADSL momenteel kun je vinden in dit topic. 8)

Een korte probleemomschrijving:
Orange heeft een tekort aan apparatuur en capaciteit om elke klant momenteel de beloofde snelheid te bieden. Alle nieuwe klanten krijgen deze wel al standaard, de oudere klanten moeten tot medio April wachten op hun upgrade.

Daarnaast is al meerdere malen geconstateerd dat het lijkt alsof Orange de verbindingen knijpt in het weekend, en 's avonds na ~18.00. Dit is niet bij iedereen, maar het zou wel kunnen zijn waarom je een lagere snelheid haalt.

Test je snelheid overdag eens mbv meerdere snelheidstests / 100mb .bin bestanden, om zo niet in de 'drukke' periode te zitten.
Kijk eens aan de hand van je margins en ratio na hoever je volgende de formulie in het eerdere genoemde topic van de centrale af zit. T kan goed zijn dat de kabel in praktijk veel langer is :)

Verwijderd

Topicstarter
Kleus schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:56:
Wanneer je ADSL Extra van Orange hebt, dan zou je een LiveBox moeten hebben.
Hierin kun je zien op welke waardes je ADSL verbinding is ingetrained, en kun je de noise en margin waardes uitlezen. Eigenlijk had je hier geen topic over hoeven maken, gezien er al een algemeen topic over Orange ADSL is, waar dus ook andere klanten zitten met 'kennis' van de Orange 'problematiek'. Meer informatie over de 'trage' verbinding mbt Orange ADSL momenteel kun je vinden in dit topic. 8)

Een korte probleemomschrijving:

[...]
cheers ! laksheid vanuit mijn kant :( sorry !