Toon posts:

[Overstappen vanuit Windows] Vragen, tips en trucs

Pagina: 1
Acties:
  • 4.159 views

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is er nog geen topic dat specifiek gaat over het overstappen van Windows op de Mac. Nu ben ik zelf verstokt Windows gebruiker en net overgestapt op de Mac. Ik wil hier graag wat tips van mensen krijgen hoe ik het een en ander goed kan overzetten en heb zelf ondertussen al het nodige uitgevonden dat ik hier zal delen.

Overzetten van een .PST-file uit Outlook naar Mail op je Mac:
Als verstokt gebruiker van Windows en Outlook heb je vast enorme mailarchieven op je computer staan. Die .pst-files zijn niet zo heel eenvoudig over te zetten, lijkt het. Het overzetten van mail uit Outlook naar de Mac kan via een aantal programmaatjes, zoals O2M (waar je een klein bedrag voor moet betalen).

Je kunt het ook gratis doen. Wat heb je dan nodig:
- Een computer waarop je Windows kunt draaien
- Het mailprogramma Thunderbird op je Windows computer (gratis te downloaden)
- Een extra uitbreiding SmartSave van Thunderbird (ook gratis te downloaden)
- Het mailprogramma Entourage op je Mac (is een onderdeel van Office voor de Mac, dat je als verstokt Windows gebruiker waarschijnlijk wel zult aanschaffen, omdat het ook Word, Powerpoint en Excel bevat)
Met deze benodigdheden kun je grote .pst bestanden en je completen inbox overzetten naar Entourage of Mail op je Mac.

Het overzetten van een .pst-file werkt als volgt:
1. Installeer Thunderbird en de uitbreiding Smartsave op je Windows-computer. Start Thunderbird op en geef aan dat je alles uit Outlook wil kopieren.
2. Geef in Thunderbird per directory aan dat je deze wilt exporteren. Bij mij gebeurde hier iets vreemds. Als ik dit via de menubalk aangaf, gebeurde er niks. Maar als ik de directory selecteerde en met m'n rechtermuisknop klikte, dan kon ik kiezen voor 'exporteren' (de exacte omschrijving onder de knop was ietsje anders) en kon ik die directory exporteren. Let op: je kunt ook subdirectories mee exporteren, maar zorg ervoor dat die directories niet al te groot worden. Dan worden er fouten gemaakt bij het exporteren en komen niet alle mails mee. Ik heb directories tot zo'n 200 mails foutloos kunnen exporteren, boven de 1.000 mails ging het echter mis.
Je ziet nu een lange lijst met directories, alle mails zijn nu in directories geplaatst en elke mail wordt opgeslagen in een apart .eml bestandje.
2. Verplaats de totale lijst met alle subdirectories waarin de mails staan naar je Mac, bijvoorbeeld via een harddisk, een netwerkverbinding, ofzo.
3. Open de lijst met bestanden op je Mac via Finder en open tegelijkertijd Entourage. Zet beide programma's zo dat je de schermen naast elkaar in beeld hebt.
4. Maak in Entourage per directory een map aan. Dat is even wat werk als je veel subdirectories hebt, maar daarna gaat het snel.
5. Selecteer in Finder alle mails uit een directory en sleep ze over naar de betreffende map in Entourage. Je hoeft de extensie .eml van de bestanden NIET te wijzigen, Entourage kan de .eml bestanden gewoon aan.
6. Klaar! Je mailarchief is nu in Entourage beschikbaar.
7. Eventueel kun je nu je mail vanuit Entourage nog heel eenvoudig overzetten naar Mail, dat kun je gewoon in Mail aangeven en alles komt in een keer prima over.

Het is even wat werk, maar je hoeft hiervoor dus geen extra software aan te schaffen, zoals O2M. Misschien zijn er mensen die een betere/snellere manier hebben gevonden. Dan hoor ik dat graag (heb zelf nog wat grote .pst-files die ik nog niet heb geimporteerd). Ik kon zelf op internet echter niet veel vinden en dit was het beste wat ik na een avondje google heb gevonden. :)

Als er andere tips zijn over het overstappen van Windows op de Mac: ik hoor ze graag!

Verwijderd

Topicstarter
Er is een aantal zaken die voor een Windowsgebruiker handig zijn om te weten, als je de overstap naar een Mac overweegt. Het zijn niet allemaal zware 'tweakers-zaken', maar wel zinvol als je (zoals ik) nog relatief weinig van de Mac weet als je aan je speurtocht begint. Hierbij een aantal weetjes die je start met de Mac wellicht wat eenvoudiger maken.

Een Mac kan prima Windows draaien
De nieuwe Macs kunnen gewoon Windows draaien. Meestal koop je geen Mac om Windows te draaien, maar het is als back up wel superhandig. Heb je bijvoorbeeld een aantal specifieke programma's die je nu onder Windows doet en twijfel je of de Mac dat wel aankan? Dan zet je gewoon ook XP of Vista op je Mac en weet je zeker dat je niks mist. Of wil je wel op een Mac werken, maar ook games onder Windows blijven spelen (zoals ik), dan kan dat prima.

Als je XP of Vista wilt gaan draaien, dan kun je daarvoor een aantal emulators installeren, die doen als het ware 'alsof'. Ook kun je BootCamp draaien, dat is een programma van Apple zelf die standaard op de Mac wordt meegeleverd. Via BootCamp kun je vervolgens het complete XP of Vista installeren, je Mac krijgt dan een aparte Windows-partitie die je apart kunt opstarten. Je kunt aangeven of je standaard in Windows of in Leopart (van Apple) wilt opstarten, ook kun je tijdens het opstarten de ALT-toets ingedrukt houden en dan afwijken van je standaardkeuze. Dit werkt heel makkelijk! Je hebt nu een apart deel van je Mac ingeruimd dat draait als een Windows-machine.
Denk er wel aan dat je Windows-Mac natuurlijk wel gevoelig is voor virussen, zorg voor een firewall en een goede virusscanner.

Een voorbeeld van een emulator is VMWare. Op de site van Peter Kassenaar vind je hiervan een demonstratie. Op deze site vind je overigens ook een aantal leuke filmpjes van hoe een Windows-die-hard aankijkt tegen zijn eerste Mac. Zo vind je er onder meer een demo van hoe de touchpad van de Mac Book Pro werkt, een filmpje van het openmaken van de doos met de MPB en een filmpje van het opstarten van de MBP. Erg inzichtelijk voor mensen die nog nooit met een Mac hebben gewerkt. :)

Maak je Windows partitie niet te klein
Let wel op bij het partitioneren van je schijf voor Windows en kies de ruimte die je aan Windows toewijst met Bootcamp niet te klein. Je kunt deze ruimte namelijk later NIET eenvoudig vergroten, je moet dan je hele Windows opnieuw installeren. Denk er bijvoorbeeld aan dat alle programma's die je later onder Windows wilt draaien (zoals al je games!) op de Windows-partitie van je Mac passen.

Windows-bestanden zijn vanuit Leopard ook toegankelijk
Als je zowel Windows als Leopard draait, dan heb je minimaal twee partities op je schijf. Het is goed om te weten dat je bestanden in het Windows-deel ook vanuit Leopard te benaderen zijn, maar je kunt geen bestanden vanuit Leopard wegschrijven naar het Windows-deel.

Een andere touchpad zonder rechtermuis
De touchpad van een Mac Book heeft GEEN rechtermuis. Je kunt met de rechtermuisknop klikken door 2 vingers op de touchpad te leggen. Dat is heel even wennen, maar werkt dan prima.
Wat superlekker is, is dat je op de nieuwe touchpad van de Mac Book ook kunt wrijven en zo eenvoudig een pagina verder of terug kunt gaan, ook kun je eenvoudig over een pagina naar beneden scrollen door te wrijven.
Als je ook Windows op je Mac installeert, dan werken deze functies ook onder Windows. Het gekke is wel dat de touchpad onder Windows minder lekker lijkt te werken, hij wordt wat meer schokkerig. Misschien is dat een kwestie van instellen, maar opvallend is het wel!
Ik vond de touchpad van de Mac Book erg lekker werken, de bediening is heerlijk intuitief en je werkt er lekker snel mee. Als je daarna weer op een Windows-computer werkt, voelt dat meer 'houterig'.

Verwijderd

Topicstarter
Overzetten van Outlook agenda en adresboek naar Mail en iCal

Een tip om je agenda en adresboek uit Outlook snel en eenvoudig over te zetten op je Mac: maak een gratis account aan op Plaxo.com en log in vanaf je oude Windows-computer. Je kunt nu een tooltje downloaden waarmee je je agenda en al je contactpersonen eenvoudig synchroniseert met Plaxo (of eenmalig inleest).
Vervolgens log je vanaf je Mac in op hetzelfde account bij Plaxo en stel je ook een Sync-relatie naar je Mac in. Even laten draaien van de Sync en voila... al je contactpersonen en je hele agenda uit Outlook zijn overgezet op je Mac. Simpel! :)

Je kunt Plaxo zo instellen dat er geregeld wordt gesynchroniseerd. Bovendien kun je syncen naar meerdere computers/Macs tegelijk. Je agenda en contactpersonen zijn op deze manier altijd online beschikbaar, daar hoef je geen .Mac account meer voor te nemen.

Ook leuk van Plaxo is dat je je agenda kunt openstellen voor bepaalde contacten, zodat zij kunnen zien hoe het zit met je beschikbaarheid.

Helaas werkt het syncen van je Mac met Plaxo nog niet voor je takenlijst in Outlook. Die kun je wel uploaden naar Plaxo, maar ze ondersteunen het syncen met de Mac nog niet, wellicht dat dit in de toekomst nog gaat komen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2008 00:16 ]

Verwijderd

Om hier even op in te haken, ik wil binnenkort toch een Macbook kopen. Had het eigenlijk veel eerder moeten doen, maarja... Ik heb nu 2 harde schijven (Maxtor 120GB Onetouch en een WD Mybook Home Edition 1TB). Kan ik die aan mijn toekomstige Macbook hangen of moeten die eerst opnieuw geformateerd worden? (Beide zijn nu FAT32)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

FAT32 werkt perfect onder Mac OS X

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 21:25:

Een Mac kan prima Windows draaien
ook kun je tijdens het opstarten de ALT-toets ingedrukt houden en dan afwijken van je standaardkeuze. D
Alt? Option toets bedoel je.
Windows-bestanden zijn vanuit Leopard ook toegankelijk
Als je zowel Windows als Leopard draait, dan heb je minimaal twee partities op je schijf. Het is goed om te weten dat je bestanden in het Windows-deel ook vanuit Leopard te benaderen zijn, maar je kunt geen bestanden vanuit Leopard wegschrijven naar het Windows-deel.
Als je de windowsschijf in FAT32 formatteert, kan je vanuit OS X gewoon naar die schijf writen.
Als je de windowsschijf in NTFS formatteert, kan je normaal gesproken alleen lezen. Met 3rd party tools kan je ook schrijven.

Een andere touchpad zonder rechtermuis
De touchpad van een Mac Book heeft GEEN rechtermuis. Je kunt met de rechtermuisknop klikken door 2 vingers op de touchpad te leggen. Dat is heel even wennen, maar werkt dan prima.
[/quote]

Je kan natuurlijk gewoon muizen aansluiten met een rechtermuisknop. Ook de Apple Mighty Mouse heeft een rechtermuisknop. Ook is het mogelijk in de Dock om je linkermuis ingedrukt te houden op een item, en dan krijg je het rechtermuisklikmenuutje te zien.

Wat OOK nog kan, is om met de command toets (vroeger de  toets) ingedrukt ergens op te klikken. Dan heb je ook een rechtermuis te pakken.

Verwijderd

NiteSpeed schreef op zondag 23 maart 2008 @ 01:45:

Wat OOK nog kan, is om met de command toets (vroeger de  toets) ingedrukt ergens op te klikken. Dan heb je ook een rechtermuis te pakken.
dat is control-click :>

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nog wat te stoeien met het draaien van zowel Windows Vista als OSX en kom er nog niet helemaal uit hoe ik mijn schijven handig kan inrichten. Ik heb nu twee delen (OS en Windows), maar wil graag dat ik al mijn bestanden (vooral afbeeldingen, documenten en muziek, in totaal zo'n 60 GB) vanuit beide systemen kan gebruiken. Het Windows-deel is nu 32GB groot. Dat zit nog lang niet vol, maar daar kan ik niet alles in kwijt. Als ik bestanden in het OS-deel zet, kan ik daar vanuit Windows niet bij. Hoe los ik dit op?

Moet ik een derde deel maken waarin ik van 'beide kanten' bij kan? Maar hoe maak ik dat dan precies? Wie heeft de gouden tip voor me?

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02 12:52

MrFish

Untitled

Als je onder Windows macdrive installeert, kun je de OS X partitie lezen en schrijven. Dan kun je dus gewoon bij al je documenten en muziek die je onder Mac OS X hebt aangemaakt :) Helaas is het niet gratis, maar er is wel een proefversie beschikbaar.

Check mijn thuisbatterijsimulator

Verwijderd

Topicstarter
@Mr Fish: en kan ik ook vanuit OS X een derde partitie aanmaken, waar ik dan vanuit beide kanten bij kan? Of is er dan een max van 32GB?

• MrFish

MrFish

Untitled

Dat kan inderdaad ook, maar het is de vraag of nog een partitie extra wel zo handig is. Met "Disk Utility" (in het nederlands heet dat geloof ik "schijfhulpprogramma", wat standaard is geinstalleerd) kun je de partitie van Mac OSX verkleinen en een extra partitie aanmaken op de vrijgekomen ruimte. Als de partitie zowel vanuit Windows als Leopard lees- en schrijfbaar moet zijn, moet je als formaat "DOS" of "FAT" kiezen (ik ben even vergeten hoe disk utility dat noemt :P) Vziw kan zo'n partitie inderdaad groter dan 32 GB zijn.

Verwijderd

Topicstarter
@MrFish: ik heb dat inderdaad geprobeerd via het schijfhulpprogramma, maar ik kan nergens vinden waar ik dan moet aangeven dat het formaat DOS of FAT moet worden. Waar kan ik dat kiezen???

• MrFish

MrFish

Untitled

Sorry, ik heb geen leopard geinstalleerd, dus daar kan ik je niet mee helpen... Misschien kan iemand anders hier iets over zeggen? Anders wordt het googlen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MrFish op 24-03-2008 00:28 ]

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 20:20:
@Mr Fish: en kan ik ook vanuit OS X een derde partitie aanmaken, waar ik dan vanuit beide kanten bij kan? Of is er dan een max van 32GB?
Voor gedeelde schijven tussen OSx en windows gebruik ik het ext3 filesystem van linux. Voor zowel windows als mac heb je een driver die dat kan lezen. Dan heb je ook de limitaties niet van een fat32 schijf. Misschien is het de moeite van het weten. Ik vind het zelf verschrikkelijk handig. Alleen mijn OS schijven zijn geen ext3. De rest allemaal wel. Dat systeem werkt perfect.

ik heb zelf een hackintosh O-) computer en een windows bak. Osx bevalt me zo goed dat ik misschien nog wel een echte apple ga kopen :) Ik vind het echt prachtig werken _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door R-O-Y op 24-03-2008 01:34 ]

Youtube Download ubersnel.nl

Verwijderd

Topicstarter
@R-O-Y: Mmmm, ik weet helemaal niks van Linux en het lijkt me een hele tour om dat allemaal draaiend te krijgen om dit probleempje op te lossen. Zou er geen eenvoudigere oplossing zijn om die derde partitie goed te krijgen???

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
R-O-Y schreef op maandag 24 maart 2008 @ 01:31:
[...]

Voor gedeelde schijven tussen OSx en windows gebruik ik het ext3 filesystem van linux. Voor zowel windows als mac heb je een driver die dat kan lezen. Dan heb je ook de limitaties niet van een fat32 schijf. Misschien is het de moeite van het weten. Ik vind het zelf verschrikkelijk handig. Alleen mijn OS schijven zijn geen ext3. De rest allemaal wel. Dat systeem werkt perfect.

ik heb zelf een hackintosh O-) computer en een windows bak. Osx bevalt me zo goed dat ik misschien nog wel een echte apple ga kopen :) Ik vind het echt prachtig werken _/-\o_
R-O-Y, welke plugin gebruik je voor OS X?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 00:13:
Overzetten van Outlook agenda en adresboek naar Mail en iCal
Ik heb me even aangemeld omdat ik deze optie wel interessant vond. Alleen wanneer je bezig bent met het proces verschijnt er de enge tekst "add contacts to my network". Wat gebeurt er dan precies? Ik vraag het even omdat ik zeker wil weten dat geen mensen ineens uitnodigingen krijgen van mij en dat soort ellende. Ik wil gewoon twee computers synchroniseren.

Verwijderd

Topicstarter
@FoOL: Nee, ze krijgen geen uitnodiging. Je kunt daarna nog een keer aangeven of je mensen voor je Plaxo-netwerk wilt uitnodigen. Dan kun je er ook voor kiezen om alleen de mensen uit te nodigen die bv al op Plaxo zitten, of om helemaal niemand uit te nodigen.

Voor het syncen van de agenda en contactpersonen van Outlook naar mijn Mac vond ik het prima werken. Je kunt ook aangeven dat je altijd wilt syncen en op meerdere PC's werkt, dan kan Plaxo ook goed aan.
Verder is het handig dat je bij Plaxo bv ook anderen inzicht in je agenda kunt geven.

--- Tot zover deze commercial over Plaxo--- 8)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 16:56 ]

• R-O-Y

R-O-Y

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 15:28:
@R-O-Y: Mmmm, ik weet helemaal niks van Linux en het lijkt me een hele tour om dat allemaal draaiend te krijgen om dit probleempje op te lossen. Zou er geen eenvoudigere oplossing zijn om die derde partitie goed te krijgen???
Het is ext2 trouwens dat ik gebruik. Ext3 is nog geen driver voor dacht ik. Niet toen ik deze nodig had in ieder geval.

Het is verder juist extreem makkelijk. Met partition magic 8 kan je je schijven als ext2 formateren. Als je in windows bij schijfbeheer kijkt ziet alles er 100% hetzelfde uit behalve dat er EXT2 in plaats van NTFS staat. Je gebruikt verder ook geen linux, je gebruikt alleen het mooie filesystem.

Het enige dat je dus hoeft te doen is je partitie of schijf eenmalig formateren en de EXT2 driver te installeren.

Voor windows gebruik ik deze:
http://www.fs-driver.org/

Voor mac gebruik ik deze:
http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-88563.html

Werkt hier erg goed :) Vanuit beide besturingssystemen kan je bij je schijven. Voor mij zitten er geen nadelen aan en het is ook betrouwbaar gebleken. Dus ik zou zeggen, probeer het gewoon eens. Je hebt het denk ik in een half uurtje aan de gang.

• R-O-Y

R-O-Y

dubbel :X

[ Voor 98% gewijzigd door R-O-Y op 24-03-2008 22:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 22:45:
@MrFish: ik heb dat inderdaad geprobeerd via het schijfhulpprogramma, maar ik kan nergens vinden waar ik dan moet aangeven dat het formaat DOS of FAT moet worden. Waar kan ik dat kiezen???
Klik es op et tabblad wissen

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
tsja.. als ik zo lees wat er over wordt gezegd ga ik die driver maar niet gebruiken denk ik..

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Vanwege Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast zien we liever geen grote topics meer zoals deze, omdat ze al snel onoverzichtelijk worden, er vaak dezelfde vragen worden gesteld en diverse discussies door elkaar gaan lopen. Dit topic gaat daarom op slot.

Mocht je een specifieke overstappers vraag hebben, dan mag je daarvoor gerust een nieuw topic openen. De enige voorwaarden die we stellen is dat je enige moeite doet om het antwoord zelf te vinden. Vergeet dan ook niet te vermelden wat je al zelf hebt gedaan!

Daarnaast, om het overstappers een stuk makkelijker te maken en omdat we tips voor overstappers een goed idee vinden, hebben we een nieuwe FAQ geopened. Je vragen met antwoorden, tips en trucs kun je voortaan kwijt in FAQ: Overstappers :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.