• Forcepoint
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02:16
Hoi,
Ik heb mijn processor pas geupgrade van E6300 naar E8400. De E8400 heeft als minimum PC5300 nodig om goed te werken. Ik had in mijn pc:
2 x Nanya 1024MB PC 4300
Screenshot 1
Screenshot 2
2 x Apacer 1024MB PC 5300
Screenshot 3

De eerste was dus te langzaam, dus had ik besloten deze te vervangen.
Ik bestelde daarom: Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Kit Of 2

In plaats van de PC4300's stopte ik deze er in. Alles leek goed te gaan, het BIOS zag met Memory Remapping op Enabled 4096MB. Maar windows wou niet opstarten... ook niet met Remapping Disabled.
De sticks zaten zo in de bankjes:
A1 + A2 = Kingstons;
B1 + B2 = Apacers.

Ik probeerde toen ook het omgekeerde, maar dit had geen effect.

Na een paar keer proberen kwam ik in windows, en toen ik Orthos draaide, gaf hij gelijk fouten aan:
Screenshot 4
Screenshot 5
Met alleen de 2 Apacers ging het gewoon goed:
Screenshot 6

Maar goed, geen probleem. Ik stuurde deze Kit of 2 RMA, en kreeg een nieuw setje. Maar met deze kwam ik Windows ook niet in! Ook niet als ik alleen de Kingstons erin deed. Ik dacht: "Het lijkt me sterk, maar deze 2 zijn dus ook kapot..." Deze stuurde ik dus ook RMA.

Maar het volgende setje deed het óók niet |:( :?
Toen heb ik bij de plaatselijke PC boer een andere set gehaald:
2 x Nanya 1024MB DDR2 800Mhz PC2-6400. Eigenlijk dus gewoon dezelfde specificaties, maar van een ander merk:
Screenshot 7
(van de Kingstons heb ik geen screenshot kunnen maken, want CPU-z crashte als ik deze erin had. De Timings waren hetzelfde als voor de PC2-6400 Nanyas.)

Toen ik hiervan er 1tje indeed, doet hij het gewoon goed. Maar als ik de 2de erin doe, kom ik niet eens aan de POST... Ook met alléén de 2de erin gebeurd hetzelfde. Ik kan haast niet geloven dat de 2de stick (ook) kapot is!? Dan heb ik wel ongeloofelijk veel pech :|

Nu heb ik het zo zitten, en werkt het, alleen is het volgens mij geen Dual-Channel:
A1 = Empty
A2 = Nanya PC2-6400
B1 + B2 = Apacer
Screenshot 8
Heel vreemd, want CPU-z geeft toch aan dat het Dual-Channel is? :|

Ten slotte:
Ik heb het 1 keer werkend gehad. Als ik de stroom van m'n comp haal terwijl de POST bezig is, komt er bij de volgende keer opstarten 'Overclocking Failed. Reset to default Values? F1 = Enter Bios, F2 = Reset to Defaults and continue'. Als ik dan F2 doe, start Windows goed op met de 2 Nanyas PC2-6400. De multiplier van de cpu blijft dan wel op 6x hangen volgens CPU-z. Als ik de PC dan weer opnieuw opstart, komt het POST weer niet totdat ik de Nanyas er weer uit heb gehaald...
Het zou dus te maken kunnen hebben met de snelheid van het geheugen? :?

Lang verhaal, maar hopelijk heb ik het zo duidelijk mogelijk uitgelegd. Ik bedank jullie alvast voor de hulp :D

Edit: Specs zijn ook wel handig :P
Mobo: ASUS P5B (Vanilla)
CPU: C2D E8400
Videokaart: nVidia GF 7950GT 512MB
Voeding: Coolermaster Extreme Power 430Watt (PCAP)

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Zet de frequenties en timings van het geheugen is op de laagst (slechtst) mogelijke instellingen en probeer het dan nog is. Probeer het ook met een enkele module. Met memtest86 kun je kapotte geheugemodules vinden, maar ik denk adt je een timing probleem hebt of anders incompatibelle SPD's in je modules.

Ik heb echt een hele goeie PC.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Test het spul eerst eens met memtest86, en kijk of je daar errors in tegenkomt.
Wat voor een moederbord gebruik je? Sommige borden (met name Asus) zijn namelijk redelijk strict als het aankomt op compatible zijn met mem, grote kans dat het mem wat je hebt niet lekker wil werken met je mobo.

• Forcepoint
brute51 schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 20:30:
Zet de frequenties en timings van het geheugen is op de laagst (slechtst) mogelijke instellingen en probeer het dan nog is. Probeer het ook met een enkele module. Met memtest86 kun je kapotte geheugemodules vinden, maar ik denk adt je een timing probleem hebt of anders incompatibelle SPD's in je modules.
Bedoel je met 'laagst' eigenlijk zo hoog mogelijk? Timings worden toch 'lager' als je ze hoger zet... Dus CAS 5 is slechter dan CAS 3 zeg maar?
Terw_Dan schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 20:31:
Test het spul eerst eens met memtest86, en kijk of je daar errors in tegenkomt.
Wat voor een moederbord gebruik je? Sommige borden (met name Asus) zijn namelijk redelijk strict als het aankomt op compatible zijn met mem, grote kans dat het mem wat je hebt niet lekker wil werken met je mobo.
Klopt, ik heb een Asus. Ik had memtest 86 al een keer gedraaid met het 'slechte' geheugen, maar na een uur kwamen er geen fouten uit en ik heb m'n comp doorgaans hard nodig. 's Nachts is ook geen optie, want dan kan ik niet slapen van het lawaai :P

Nog over het kapot zijn van het geheugen, de kansen zijn toch veel te klein dat bij elk setje dat ik heb gekregen 1 kapotte stick zat? Anders zou 1 van de 3 Kingstons het wel gedaan moeten hebben, of anders de Nanya PC2-6400 :?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verbaast me weinig gezien de errors :P
Nog over het kapot zijn van het geheugen, de kansen zijn toch veel te klein dat bij elk setje dat ik heb gekregen 1 kapotte stick zat? Anders zou 1 van de 3 Kingstons het wel gedaan moeten hebben, of anders de Nanya PC2-6400 :?
Die kansen zijn heel erg klein, daarom zou ik eerder denken aan incompatibility. Staan alle dimms die je gebruikt vermeldt op de QVL van dit moederbord?

• Forcepoint
Op deze chart staan wel een paar Apacer, Nanya en Kingston modules. Het nummer van de Kingstons staat er iig niet tussen, van de Apacers en de Nanyas weet ik het nummer niet. Maar dit zullen heus niet de enige modules zijn die goed werken lijkt me.

Verwijderd

Stel je overigens de mem-timings, mem-voltage (conform specs fabrikant), handmatig in bios in? Beschikt je mobo over de laatste bios?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Forcepoint schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 20:50:
Op deze chart staan wel een paar Apacer, Nanya en Kingston modules. Het nummer van de Kingstons staat er iig niet tussen, van de Apacers en de Nanyas weet ik het nummer niet. Maar dit zullen heus niet de enige modules zijn die goed werken lijkt me.
Doorgaans werkt er wel meer dan wat op de QVL staat, maar geheugen dat op zich prima werkt, doet het gewoonweg niet op Asus borden. daarom, als je dit soort probs hebt, is het handig te testen met mem dat zeker op de QVL vermeldt staat.

• Forcepoint
Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 20:56:
Stel je overigens de mem-timings, mem-voltage (conform specs fabrikant), handmatig in bios in? Beschikt je mobo over de laatste bios?
De mem-timings staan op auto in de bios. En m'n mobo beschikt idd over het laatste bios. Anders werkt de E8400 niet.

Verwijderd

Misschien kan het geen kwaad e.e.a. eens 'hard' in te stellen.

• Forcepoint
Dat wou ik daarnet ook gaan doen, maar in mijn bios heb ik meer opties dan dat ik zie in CPU-z... ben een beetje huiverig met dit. Ook omdat ik het nog nooit heb gedaan. Dit zijn de keuzes die ik heb in het bios:
  1. DRAM CAS# Latency
  2. DRAM RAS# to CAS# Delay
  3. DRAM RAS# Precharge
  4. DRAM RAS# Activate to Precharge
  5. DRAM Write Recovery Time
  6. DRAM TRFC
  7. DRAM TRRD
  8. Rank Write to Read Delay (deze staat op 10)
  9. Read To Precharge Delay (deze staat op 10)
  10. Write to Precharge Delay (deze staat op 11)
Volgens mij moet ik het zo doen:
1 op 5
2 op 5
3 op 5
maar voor de rest weet ik het niet meer :X
Dit staat bij CPU-z bij een PC2-5300 module, dus ik denk dat ik dat moet volgen dan. Maar alleen deze 3 waardes komen tussen CPU-z en mijn bios overeen... kan iemand me helpen met de rest??

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Vergeet even wat CPU-Z zegt, imho moet je nooit software vertrouwen boven de hardware specs van die dingen. zoek liever even op wat de dimmen die je hebt aan instellingen nodig hebben en stel die in.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Heb je al een geprobeerd het ene merk in A1 + B1 te doen en het ander in A2 + B2, wellicht hoort het zo
In mijn bord staan ze in ieder geval niet direct naast elkaar
Ik heb 1 in de eerste, in mijn geval groen en 1 in de derde , in mijn geval de eerste oranje.
Zou kunnen dat je het geheugen "mengt"en dat je mobo dat niet leuk vind

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Forcepoint
DaLoona schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 21:25:
Heb je al een geprobeerd het ene merk in A1 + B1 te doen en het ander in A2 + B2, wellicht hoort het zo
In mijn bord staan ze in ieder geval niet direct naast elkaar
Ik heb 1 in de eerste, in mijn geval groen en 1 in de derde , in mijn geval de eerste oranje.
Zou kunnen dat je het geheugen "mengt"en dat je mobo dat niet leuk vind
Ik bedoel met A1 + A2 bijvoorbeeld Geel + Geel, en met B1 + B2 Zwart + Zwart.
De banks op het mobo zitten om en om: A1 - B1 - A2 - B2.

Maar goed, ik heb nu de SPD timings op Manual gezet, en zelf een paar dingen vast gezet. M'n pc werkt nu nog (thank god :P) en ik ga nu proberen weer een extra latje erin te doen. Be right back :*)

EDIT:
Geen effect... wat ik nu heb:
A1: Empty, B1: Apacer, A2: Nanya PC2-6400, B2: Apacer
Als ik in A1 de andere Nanya doe, kom ik niet voorbij de POST. De videokaart stuurt geen signaal zo lijkt het, en het indicator lampje van de HDD knippert niet ofzo (wat hij normaal wel doet).
Als ik er een Kingston in doe, kom ik tot aan het Windows (Vista weliswaar, maar dat is niet belangrijk :P ) laadbalkje, maar daarna een spontane reboot.
Maandag Dinsdag ga ik maar even naar de winkel om die ene Nanya te ruilen. Hopelijk doet die het dan wel |:(

[ Voor 26% gewijzigd door Forcepoint op 22-03-2008 22:02 ]

Verwijderd

Even voor mijn inzichten.. Kun je wel booten als je alleen nanya mem gebruikt (met manual timing)? Of treden de problemen alleen gemixt op? 2 verschillende fabrikanten geheugen kan problemen geven.

• Newtequser
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-05 00:58
Heb een vraag wat betreft het geheugen. Heb op dit moment een AMD Ahtlon 64 X2 5000+ (65 nm versie), 4 x 1 GB Nanya DDR2 geheugen op 667 mhz en Asrock AM2NF2-VSTA moederbord.
Zou het veel uitmaken als ik de vier reepjes geheugen vervang door 800 mhz DDR2 geheugens? Is de snelheid merkbaar? En ondersteunt de processor of moederbord (of ander schakel) deze snelheid van 800 mhz? Alvast bedankt!
Modbreak:
  • Ander moederbord
  • Ander geheugencontroller
  • Ander geheugen
En in andermans topic gepost...

Kaap geen topics. Als je vraag geen eigen topic waard is, is het ook geen post in andermans topic waard. Begin eens bij het begin (zoek de volledige specs op enzo, lees de QVL)

[ Voor 28% gewijzigd door dion_b op 23-03-2008 00:16 ]

• DaLoona

DaLoona

@Newtequser, lees :
PMG Beleid
en
PMG FAQ
Hijacking van een topic wordt niet altijd op prijs gesteld

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• DaLoona

DaLoona

Edit:

eerst lezen 8)7

Voor de mods, sorry voor de dubbele post :o

[ Voor 110% gewijzigd door DaLoona op 23-03-2008 00:13 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dubbele post valt nog te overzien, maar het is frappant dat iemand die verwijst naar de PMG FAQ zelf ook slots, DIMMs en banks door elkaar haalt. Jij zegt "bank" als je DIMM bedoelt :o

TS: misschien ben ik blind, maar je noemt nergens welke voltage de DIMMs horen te hebben (volgens spec, niet volgens wat dan ook een of ander vaag tooltje zegt) en welke voltage jij handmatig ingesteld hebt (voltages gaan namelijk niet automatisch :o ).

Als je geheugen wat 1.9V wil maar met 1.7V voedt is het niet gek dat ze gaan bokken.

Verder IHMO slappe smoesjes mbt Memtest niet lang draaien. Als het teveel lawaai maakt 's nachts, gewoon die bak ergens anders neerzetten. En overdag ga je vast ook naar school/werk/kerk/kroeg/wat dan ook. Doe eens gewoon fatsoenlijk info geven en troubleshooten. Zoals je merkt gaat het zonder dat vrij lastig om je eenduidige tips te geven...

[ Voor 65% gewijzigd door dion_b op 23-03-2008 00:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Forcepoint
De sticks horen allemaal 1.8V te krijgen volgens de site van de fabrikant. In het BIOS stond dit op 'Auto'. Het vast zetten op 1.8V haalt niets uit.

Met beide Nanyas kom ik niet eens aan de POST, dus memtest zal een beetje moeilijk worden daarmee. De kingstons zal ik straks eens een uur of 8 testen.

• DaLoona

DaLoona

dion_b schreef op zondag 23 maart 2008 @ 00:13:
zelf ook slots, DIMMs en banks door elkaar haalt. Jij zegt "bank" als je DIMM bedoelt :o
Ik ben er zo een die geheugenbank ipv DIMM zegt en die dit in schrift afkort tot bank, maar dit niet verward met een slot 8)7
Want een bank is geen slot. }:| }:O
Dat weet ik ook wel en in de vroege dagen praate men niet over rimm dimm edo-ram etc, je ging gewoon een geheugenbankje halen, 8 MB :P, 2 bank, 1 module als het goed is, vandaar het woord bank, is bij mij blijven hangen.
Maar ik weet dat een bank een onderdeel is van de gehele DIMM of RIMM
Maar wist niet dat je hier ook op taalfouten verkeerde woordkeuze werd afgerekend }:| |:(
Ik doe ook alleen maar me best de mensen hier te helpen, zover ik dat kan en als ik het fout heb pas ik dat ook netjes aan.

Edit :
En daarbij, ik heb het allang aangepast in dat postje want ik zag zelf al dat het niet goed was, maar ja laat in de avond he :+
Je reactie kwam net na mijn edit >:)

Edit 2:
Die RAM FAQ mag ook wel eens geupdate worden, no offense ;)
512Mbit bestaat alleen in DDR-SDRAM. Nog slecht verkrijgbaar en op dit moment erg duur. 1024Mbit (1Gbit) DDR-SDRAM chips worden op dit moment gesampled
Uit de RAM FAQ ;)

[ Voor 67% gewijzigd door DaLoona op 23-03-2008 16:29 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DaLoona schreef op zondag 23 maart 2008 @ 11:38:
[...]

Ik ben er zo een die geheugenbank ipv DIMM zegt en die dit in schrift afkort tot bank, maar dit niet verward met een slot 8)7
Want een bank is geen slot. }:| }:O
Dat weet ik ook wel en in de vroege dagen praate men niet over rimm dimm edo-ram etc, je ging gewoon een geheugenbankje halen, 8 MB :P, 2 bank, 1 module als het goed is, vandaar het woord bank, is bij mij blijven hangen.
Maar ik weet dat een bank een onderdeel is van de gehele DIMM of RIMM
Maar wist niet dat je hier ook op taalfouten werd afgerekend }:| |:(
Ik doe ook alleen maar me best de mensen hier te helpen, zover ik dat kan en als ik het fout heb pas ik dat ook netjes aan.
Als het alleen taalfouten zouden zijn zou ik er niet over struikelen. Maar hier zit een wezenlijk andere betekenis achter :o
  • DIMM: PCBtje met geheugenchips erop.
  • Slot: plek waar een DIMM in kan
  • Bank: logische organisatie van datalijnen, in het geval van PCs sinds de Pentium 1 beslaat een bank 64 datalijnen.
Een enkelzijdige DIMM beslaat één bank, een dubbelzijdige heeft 128 datalijnen en beslaat dus twee banks. Let wel dat enkel- en dubbelzijdig niets zegt over hoeveel chips erop zitten en waar ze fysiek geplakt zijn, maar puur over het aantal datalijnen. Je kunt DIMMs hebben met 8 chips die dubbelzijdig zijn en met 16 chips die enkelzijdig zijn (al hebben die chips 4 datalijnen per chip, wat niet aan JEDEC normen voldoet en problemen geeft bij Intel en AMD chipsets).

Met name omdat het aantal banks (niet DIMMs!) uitmaakt voor het maximum wat een geheugencontroller aan kan sturen MOET je onderscheid tussen banks en DIMMs maken. Zo kunnen veel geheugencontrollers per kanaal vier banks aan op maximale snelheid en zes op lagere snelheid. Als je enkelzijdige DIMMs hebt zal dat geen probleem geven, maar bij dubbelzijdige DIMMs (die het meeste voorkomen) zul je dus bij drie DIMMs per kanaal niet op maximale snelheid kunnen draaien. En als je dus DIMMs en banks door elkaar haalt zul je nooit snappen waarom dat is :o

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 23-03-2008 13:39 ]

Oslik blyat! Oslik!

• DaLoona

DaLoona

DaLoona schreef op zondag 23 maart 2008 @ 11:38:
[...]

het woord bank, is bij mij blijven hangen.
Maar ik weet dat een bank een onderdeel is van de gehele DIMM of RIMM, etc.
En ik heb de RAM faq al gelezen, hoef je niet nog nog eens uit te typen ;), ik lees eerst voordat ik antwoord :Y
Mar toch bedankt voor de moeite, heb het wel gelezen ;)

En ik denk als ik zeg zet die geheugenbank eens in een ander slot, weten ze meestal wel wat ik bedoel :+

Maar goed ik zal voortaan wel netjes DIMM neerzetten hoor }:|

Nough said, want dit is way off topic, als er problemen zijn PM me maar :O

[ Voor 50% gewijzigd door DaLoona op 23-03-2008 16:06 ]

• Newtequser
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-05 00:58
DaLoona schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 23:10:
@Newtequser, lees :
PMG Beleid
en
PMG FAQ
Hijacking van een topic wordt niet altijd op prijs gesteld
Niet ermee eens (met hijacking), want de topic is toch "geheugen: verkeerde snelheid". Het gaat toch niet specifiek om dezefde hardware. Het onderwerp is nog steeds het snelheid van het geheugen. De post was volgens mij niet misplaatst. Meerdere posts hiervoor (en hierna) zijn dan ook al niet helemaal gepast. Maar als er zo moeilijk over gedaan wordt wil ik best een nieuw topic starten.

• DaLoona

DaLoona

Lees je modbreak maar eens.
[modbreak]
  • Ander moederbord
  • Ander geheugencontroller
  • Ander geheugen
En in andermans topic gepost...

Kaap geen topics. Als je vraag geen eigen topic waard is, is het ook geen post in andermans topic waard. Begin eens bij het begin (zoek de volledige specs op enzo, lees de QVL)[/modbreak]

[ Voor 104% gewijzigd door DaLoona op 23-03-2008 16:25 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een bank is helemaal geen "onderdeel van" een DIMM of RIMM. Juist bij RIMMs heb je doorgaans twee nodig om een bank te vullen. En de dogma dat 1 DIMM = 1 of 2 banks gaat ook alleen maar op bij 64b geheugencontrollers.

IMHO geef je met deze twee posts alleen aan dat je het nog niet snapt :/

Oslik blyat! Oslik!

• DaLoona

DaLoona

Wat jij wil :+
Een geheugenchip is intern opgedeeld in geheugenvelden en een aantal geheugenvelden vormen samen een bank. Een (DDR-)SDRAM chip van 64Mbit en groter bestaat uit vier banken en een 128Mbit RDRAM chip telt zelfs 32 banken.
zodoende kan een DIMM, ongeacht het aantal chips nooit meer dan vier (single-sided) of acht (double-sided) banken totaal tellen.
Dat is dan toch een "onderdeel" van een dimm????
Staat toch echt in jullie ram faq
Ik ben nu eenmaal slecht in de dingen verwoorden die ik WEL begrijp, maar als het zo moet, laat maar.
Ik begrijp hoe het zit, maar houd me voortaan verre van die conversaties, goed?
Dit topic gaat niet over mij, ik heb toch gezegd PM me maar als er nog iets is ;). want dit is zonde van de TS zijn topic

[ Voor 129% gewijzigd door DaLoona op 23-03-2008 17:32 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
dion_b schreef op zondag 23 maart 2008 @ 13:37:
[...]
  • DIMM: PCBtje met geheugenchips erop.
  • Slot: plek waar een DIMM in kan
  • Bank: logische organisatie van datalijnen, in het geval van PCs sinds de Pentium 1 beslaat een bank 64 datalijnen.
Een enkelzijdige DIMM beslaat één bank, een dubbelzijdige heeft 128 datalijnen en beslaat dus twee banks. Let wel dat enkel- en dubbelzijdig niets zegt over hoeveel chips erop zitten en waar ze fysiek geplakt zijn, maar puur over het aantal datalijnen. Je kunt DIMMs hebben met 8 chips die dubbelzijdig zijn en met 16 chips die enkelzijdig zijn (al hebben die chips 4 datalijnen per chip, wat niet aan JEDEC normen voldoet en problemen geeft bij Intel en AMD chipsets).

Met name omdat het aantal banks (niet DIMMs!) uitmaakt voor het maximum wat een geheugencontroller aan kan sturen MOET je onderscheid tussen banks en DIMMs maken. Zo kunnen veel geheugencontrollers per kanaal vier banks aan op maximale snelheid en zes op lagere snelheid. Als je enkelzijdige DIMMs hebt zal dat geen probleem geven, maar bij dubbelzijdige DIMMs (die het meeste voorkomen) zul je dus bij drie DIMMs per kanaal niet op maximale snelheid kunnen draaien. En als je dus DIMMs en banks door elkaar haalt zul je nooit snappen waarom dat is :o
Ik ben blij dat je het nog eens post hier: het verschil tussen "slot" en "bank" wordt echt tig keer met elkaar verward.

@DaLoona: ik heb overigens nog nooit een DIMM een "bankje" genoemd. Dat maakt de verwarring nog weer groter. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• DaLoona

DaLoona

Een bank is een aantal geheugenvelden in een chip op een DIMM, pcb, anders krijg ik dat weer te horen, een slot is waar de DIMM in moet duh 8)7

Als je had gelezen, had je gezien dat ik ff werd afgebrand door een mod, ik heb het nooit over jou gehad, hoe kom je daar nou weer bij? 8)7
En als je bedoelt dat jij dat nog nooit gezegd hebt, fijn, hoe ga je er mee om _O- ?

En dat het verwarring zaait weet ik nu onderhand wel :+
Maar fijn dat je je er ook nog ff mee bemoeit, stel ik zeer op prijs, NIET dus.
Ik zeg toch heb je probs PM ME MAAR!!!, dit topic gaat niet over mij, voor de derde keer.
Dit krijg je dus als er eens iemand de mist in gaat hier op dit forum, we trekken ze het vel over de oren en het ergste is, ik ga er nog aan mee doen ook :(

[ Voor 43% gewijzigd door DaLoona op 23-03-2008 20:34 ]

• albatross
Forcepoint schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 20:38:
[...]

Bedoel je met 'laagst' eigenlijk zo hoog mogelijk? Timings worden toch 'lager' als je ze hoger zet... Dus CAS 5 is slechter dan CAS 3 zeg maar?
In ieder geval op de "lowest common denominator", zogezegd; dus als de rest op 4-4-4-12 kan lopen, maar een setje maar op 5-5-5-16 of zo,dan moet alles dus op 5-5-5-16 draaien. Daar ontkom je niet aan.

En voor VDIMM geldt hetzelfde: zoek op, per geheugen merk, waar je op moeten lopen (als PC6400) en zet dan daar VDIMM op. Dus als 1 sets 2.0 nodig heeft, en een ander minimaal 2.1, dan ontkom je ook niet aan een 'overall' 2.1.

Natuurlijk is het sowieso prettig om hetzelfde type geheugen te gebruiken voor alles (o.a. om bovenstaande issues te voorkomen, dus).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• albatross
DaLoona schreef op zondag 23 maart 2008 @ 17:44:
Een bank is een aantal geheugenvelden in een chip, een slot is waar de DIMM in moet duh 8)7

Als je had gelezen, had je gezien dat ik ff werd afgebrand door een mod, ik heb het nooit over jou gehad, hoe kom je daar nou weer bij? 8)7
En als je bedoelt dat jij dat nog nooit gezegd hebt, fijn, hoe ga je er mee om _O- ?
En dat het verwarring zaait weet ik nu onderhand wel :+
Maar fijn dat je je er ook nog ff mee bemoeit, stel ik zeer op prijs, NIET dus.
Ik zeg toch heb je probs PM ME MAAR!!!, dit topic gaat niet over mij, voor de derde keer
Ik zei toch nergens dat jij het over mij had? :) Ik merkte alleen maar op dat, naast de bekende verwarring van "slot" met "bank", dat jij er nog een derde aan toevoegde, door ook een DIMM een "bank" te noemen, en dat ik zelf nog nooit een DIMM zo genoemd heb (of zo aan gerefereerd heb gezien).

Ik zou het overigens allemaal niet zo persoonlijk nemen: dion legde nog eens haarfijn de verschillen uit; was kennelijk nodig. En ook als je het zelf wel begreep, maar je drukte je wellicht wat onhandig uit, dan nog vond ik het wel handig dat ie alles nog eens netjes uitlegde; daar heeft iedereen wat aan.

• DaLoona

DaLoona

Ja sorry hoor maar ik had het allang ge-edit en ik zeg dat ik moeilijk ben in verwoorden wordt ik tig keer opdezelfde fout gewezen, terwijl het toch echt uit de FAQ's hier komt :S
En verder vind ik het geen probleem als het mijn topic was, maar het gaat nu over mij en niet over de TS zijn vraag en dat zit me gewoon dwars ;)

En dat stuk van dion_b heb ik ook doorgelezen en ik weet dat het goed bedoeld is, maar zoals gezegd ik ben geen onbekende met hardware (had ik al eens gelezen, zoals ik al .... keer heb gezegd) en heb al 22 jaar een computer in bezit, alhoewel ik me laatste 10 jaar pas serieus bezig ben gaan houden met de huidige hardware, vandaar af en toe verkeerde woordkeuze.
En als je me wil afzagen, beter via PM als je dat perse wil, want ik ben er niet op uit om topics of mensen te ergeren.
Anyway, sorry voor de overlast, maar dit schoot me ff het verkeerde keelgat in. excuus aan allen _/-\o_

[ Voor 54% gewijzigd door DaLoona op 23-03-2008 19:08 ]

• Forcepoint
Ik heb de DIMMS van kingston nu iets minder dan 8 uur getest, en hij gaf 5 fouten aan. Zoals gezegd valt 1 van de nanya's niet te testen omdat ik niet aan de POST kom. Ik ga dinsdag de 2 Nanya's ruilen voor PC2-5300 DIMMS. Dan zijn er geen verschillen in snelheid meer en hopelijk werkt het dan wel goed. Bedankt iedereen voor het meedenken!! d:)b

Nog even over de slot/dimm/bank discussie; geen probleem, ik wist dit zelf eerst ook niet (goed), dus heb ik toch ook weer wat geleerd :D. In mijn start post heb ik dit:
De sticks zaten zo in de bankjes:
A1 + A2 = Kingstons;
B1 + B2 = Apacers.
'bankjes' moet ik veranderen in slots/sloten, en dan klopt het, toch?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als het geheugen fouten geeft dan is het defect of incompatible. Staat dat specifieke mem op de QVL van dit bord? Als dat niet het geval is kan het incompatibility zijn, anders lijkt het echt defect.

• DaLoona

DaLoona

Forcepoint schreef op zondag 23 maart 2008 @ 19:11:

Nog even over de slot/dimm/bank discussie; geen probleem, ik wist dit zelf eerst ook niet (goed), dus heb ik toch ook weer wat geleerd :D. In mijn start post heb ik dit:

[...]

'bankjes' moet ik veranderen in slots/sloten, en dan klopt het, toch?
Ja.
En in de sloten gaan dus de DIMM's en niet bankjes zoals ik zei,
Suc6 verder ;)

[ Voor 14% gewijzigd door DaLoona op 23-03-2008 21:31 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zucht...

Een bank zit helemaal niet in een geheugenchip, op een DIMM of waar dan ook fysiek :o

Een geheugencontroller spreekt het geheugen aan in banks die het zelf virtueel van een verzameling van datalijnen maakt. Een bank bestaat puur en alleen in de addressering van een geheugencontroller en nergens anders.

Het is helemaal niet erg dat je er weinig van snapt, maar ga nou niet lopen roepen dat dat wel zo is... daarmee verwar je alleen de TS en anderen nog meer.

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 23-03-2008 20:57 ]

Oslik blyat! Oslik!

• albatross
Forcepoint schreef op zondag 23 maart 2008 @ 19:11:
Ik heb de DIMMS van kingston nu iets minder dan 8 uur getest, en hij gaf 5 fouten aan. Zoals gezegd valt 1 van de nanya's niet te testen omdat ik niet aan de POST kom. Ik ga dinsdag de 2 Nanya's ruilen voor PC2-5300 DIMMS.
Ik zou die Kingstons dan ook maar even ruilen. Wel eerst even kijken, in de pdf bij Kingston, of je ze echt op het juiste voltage hebt lopen bij de goede timings, natuurlijk. Maar anders, retour. Memtest86 mag geen enkele fout geven, ook niet na 8 uur.

• DaLoona

DaLoona

DaLoona schreef op zondag 23 maart 2008 @ 18:03:

ik zeg dat ik moeilijk ben in verwoorden
Maar ben niet achterlijk, snap ook wel dat een geheugenchip een serie van cellen zijn die op-, 1, of ongeladen, 0, kunnen zijn geordend in kolommen en rijen.
Ze hebben daarbinnen geen fysieke hokjes mag ik aannemen.
En in die geheugenchip zitten geheugenvelden die samen, x aantal, een bank vormen.
Die banken liggen ook nog eens verspreid over de chips van de module.
Toch?

Maar ik wilde het zo simpel mogelijk houden voor TS, maar dat pakte dus ff verkeerd uit ( blaren op me kont :$ )

Edit :
En waar loop ik te roepen dat ik er verstand van heb?
Ik heb gewoon een verkeerde woordkeuze gemaakt, ik zeg altijd bankjes tegen mijn DIMM's, zoals gezegd is blijven hangen uit mijn pc begintijd :)
En waarom denk je dat ik zo vaak edit?
Zeg toch ben slecht in het verwoorden maar snap het wel degelijk ;)
Modbreak:Als je zo slecht bent in verwoorden zou het misschien beter zijn om eens wat minder te verwoorden. Dat een slechte gewoonte lang is blijven hangen maakt het niet minder slecht. Gaarne ophouden met dit topic ermee lastig te vallen

[ Voor 83% gewijzigd door dion_b op 23-03-2008 23:57 ]

• Forcepoint
Om het nog even af te sluiten:

Ik ben met m'n pc naar de winkel geweest om een paar andere geheugens te testen, en geen een combinatie deed het in dual channel modus. Waarschijnlijk is m'n mobo dus prut (geworden). Ik heb nu bij hun 2 x 2048MB PC6400 gekocht, voor 40 euro, wat wel goed werkt. Ik kon ook nog een nieuw moederbord kopen, maar dat vind/vond ik niet echt nodig. Ben voor de rest best tevreden hiermee :).

Wel vertelden ze dat ze geen Asus (en ook Gigabyte btw) moederborden meer verkopen. Ook omdat ze er zo vaak problemen mee hadden, en er vaak DOA's waren. Geen idee of dit waar was, maar goed.

Bedankt iedereen d:)b
Pagina: 1