geachte tweakers.
ik heb laatst een upgrade setje gekocht voor mijn vader :
1 500BG harde schijf merk samsung , model HD501LJ SATA2
1 mobo, merk ASRock 4Core1333-eSATA2
1 graka , saphire hd3450 256mb
4 reepjes geheugen van 1 gig merk kingston kvr667d2n5k2/2g. 2 setjes van 2gig
een 420 watt voeding hadden we ook nog
monitor hadden we nog
een IDE dvd-speler hadden we ook nog
een E6600 processor hadden we ook nog op de plank liggen
het probleem is dat ik de boel niet aan de praat krijg
de processor komt uit mijn eigen systeem en die doet het gewoon
de nieuwe videokaart heb ik ook in mijn eigen systeem getest en werkt
de harde schijf heb ik ook getest in mijn systeem en werkt ook.
alles geinstalleerd op het nieuwe moederbord met 4 gig geheugen erin en er gebeurde niets.
CPU fan gaat wel draaien, ook de casefan, ook de HD spint op
3 gig geheugen eruit gehaald en hij boot prima
in bios word ook alles netjes herkend, geheugen, harde schijf, dvd-station, CPU alles word correct weergegeven.
XP home dvd in de drive en booten maar.
dan na het laden en om verder te kunnen met installeren van het besturingsysteem rijg ik een fout melding.
:" er kan door het installatie proces geen harde schijf station gevonden worden "
nou, handleiding maar doorlezen van het mobo. bied ook geen uitkomst.
daar zit je dan.
omdat de overige onderdelen het onafhankelijk van elkaar in en ander systeem het wel doen heb ik besloten om het moederbord RMA te sturen.
ik kreeg ook netjes een nieuw moederbord opgestuurd.
vandaag alles weer op het nieuwe moederbord aangesloten en ik kreeg weer precies dezelfde foutmelding: dat er geen harde schijf gevonden kan worden door het installatieproces.
toen had ik de nieuwe SATA schijf los gekoppeld en een oudere IDE schijf aangesloten waar al windows xp op geinstalleerd is.
dan krijg ik alleen de foutmelding dat windows niet goed is afgesloten en dat ik kan kiezen uit 3 opties.
veilige modus
veilige modus met netwerk mogenlijkheden
windows met meest recente instellingen die werken
je kent ze wel. maar dit blijft dus in beeld komen. het maakt niet uit wat ik kies..
ik ben een beetje ten einde raad. ik heb al heel wat systemen in elkaar gezet en het enige verschil wat me nu in mij op komt is dat ik het altijd met ASUS borden heb gedaan en dit is het eerste ASRock bord wat ik gebruik. misschien is er iets heel anders wat ik over het hoofd zie.
ik heb echt nooit problemen gehad zoals dit.
misschien dat iemand wat licht op de zaak kan schijnen. dat zou mij enorm helpen en mijn vader al helemaal..
edit: een paar typo's
ik heb laatst een upgrade setje gekocht voor mijn vader :
1 500BG harde schijf merk samsung , model HD501LJ SATA2
1 mobo, merk ASRock 4Core1333-eSATA2
1 graka , saphire hd3450 256mb
4 reepjes geheugen van 1 gig merk kingston kvr667d2n5k2/2g. 2 setjes van 2gig
een 420 watt voeding hadden we ook nog
monitor hadden we nog
een IDE dvd-speler hadden we ook nog
een E6600 processor hadden we ook nog op de plank liggen
het probleem is dat ik de boel niet aan de praat krijg
de processor komt uit mijn eigen systeem en die doet het gewoon
de nieuwe videokaart heb ik ook in mijn eigen systeem getest en werkt
de harde schijf heb ik ook getest in mijn systeem en werkt ook.
alles geinstalleerd op het nieuwe moederbord met 4 gig geheugen erin en er gebeurde niets.
CPU fan gaat wel draaien, ook de casefan, ook de HD spint op
3 gig geheugen eruit gehaald en hij boot prima
in bios word ook alles netjes herkend, geheugen, harde schijf, dvd-station, CPU alles word correct weergegeven.
XP home dvd in de drive en booten maar.
dan na het laden en om verder te kunnen met installeren van het besturingsysteem rijg ik een fout melding.
:" er kan door het installatie proces geen harde schijf station gevonden worden "
nou, handleiding maar doorlezen van het mobo. bied ook geen uitkomst.
daar zit je dan.
omdat de overige onderdelen het onafhankelijk van elkaar in en ander systeem het wel doen heb ik besloten om het moederbord RMA te sturen.
ik kreeg ook netjes een nieuw moederbord opgestuurd.
vandaag alles weer op het nieuwe moederbord aangesloten en ik kreeg weer precies dezelfde foutmelding: dat er geen harde schijf gevonden kan worden door het installatieproces.
toen had ik de nieuwe SATA schijf los gekoppeld en een oudere IDE schijf aangesloten waar al windows xp op geinstalleerd is.
dan krijg ik alleen de foutmelding dat windows niet goed is afgesloten en dat ik kan kiezen uit 3 opties.
veilige modus
veilige modus met netwerk mogenlijkheden
windows met meest recente instellingen die werken
je kent ze wel. maar dit blijft dus in beeld komen. het maakt niet uit wat ik kies..
ik ben een beetje ten einde raad. ik heb al heel wat systemen in elkaar gezet en het enige verschil wat me nu in mij op komt is dat ik het altijd met ASUS borden heb gedaan en dit is het eerste ASRock bord wat ik gebruik. misschien is er iets heel anders wat ik over het hoofd zie.
ik heb echt nooit problemen gehad zoals dit.
misschien dat iemand wat licht op de zaak kan schijnen. dat zou mij enorm helpen en mijn vader al helemaal..
edit: een paar typo's