systeem bouwen. wat doe ik niet goed?

Pagina: 1
Acties:

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-05 08:56
geachte tweakers.

ik heb laatst een upgrade setje gekocht voor mijn vader :
1 500BG harde schijf merk samsung , model HD501LJ SATA2
1 mobo, merk ASRock 4Core1333-eSATA2
1 graka , saphire hd3450 256mb
4 reepjes geheugen van 1 gig merk kingston kvr667d2n5k2/2g. 2 setjes van 2gig

een 420 watt voeding hadden we ook nog
monitor hadden we nog
een IDE dvd-speler hadden we ook nog
een E6600 processor hadden we ook nog op de plank liggen

het probleem is dat ik de boel niet aan de praat krijg
de processor komt uit mijn eigen systeem en die doet het gewoon
de nieuwe videokaart heb ik ook in mijn eigen systeem getest en werkt
de harde schijf heb ik ook getest in mijn systeem en werkt ook.

alles geinstalleerd op het nieuwe moederbord met 4 gig geheugen erin en er gebeurde niets.
CPU fan gaat wel draaien, ook de casefan, ook de HD spint op
3 gig geheugen eruit gehaald en hij boot prima
in bios word ook alles netjes herkend, geheugen, harde schijf, dvd-station, CPU alles word correct weergegeven.
XP home dvd in de drive en booten maar.
dan na het laden en om verder te kunnen met installeren van het besturingsysteem rijg ik een fout melding.
:" er kan door het installatie proces geen harde schijf station gevonden worden " :?

nou, handleiding maar doorlezen van het mobo. bied ook geen uitkomst.
daar zit je dan.

omdat de overige onderdelen het onafhankelijk van elkaar in en ander systeem het wel doen heb ik besloten om het moederbord RMA te sturen.
ik kreeg ook netjes een nieuw moederbord opgestuurd.

vandaag alles weer op het nieuwe moederbord aangesloten en ik kreeg weer precies dezelfde foutmelding: dat er geen harde schijf gevonden kan worden door het installatieproces.

toen had ik de nieuwe SATA schijf los gekoppeld en een oudere IDE schijf aangesloten waar al windows xp op geinstalleerd is.
dan krijg ik alleen de foutmelding dat windows niet goed is afgesloten en dat ik kan kiezen uit 3 opties.
veilige modus
veilige modus met netwerk mogenlijkheden
windows met meest recente instellingen die werken

je kent ze wel. maar dit blijft dus in beeld komen. het maakt niet uit wat ik kies..

ik ben een beetje ten einde raad. ik heb al heel wat systemen in elkaar gezet en het enige verschil wat me nu in mij op komt is dat ik het altijd met ASUS borden heb gedaan en dit is het eerste ASRock bord wat ik gebruik. misschien is er iets heel anders wat ik over het hoofd zie.
ik heb echt nooit problemen gehad zoals dit. 8)7

misschien dat iemand wat licht op de zaak kan schijnen. dat zou mij enorm helpen en mijn vader al helemaal..

edit: een paar typo's

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

asrock is geen super merk, maar ik denk dat het aan je geheugen ligt. Draai eens Memtest86? Kijk ook je voeding eens na. Welk merk is het? Probeer indien mogelijk een andere voeding aan te sluiten om te testen. (eerst voeding, dan memtest, memtest moet je namelijk een nachtje laten draaien.

[ Voor 56% gewijzigd door jdm8 op 20-03-2008 20:20 ]

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:48

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Heb je bij de poging van het installeren van windows op je SATA schijf gebruik gemaakt van de benodigde drivers (diskette, F6 verhaal)?
En inderdaad is de kans groot dat je oude IDE schijf niet zomaar werkt. Bij een redelijk groot verschil in hardware (zoals een ander moederbord) zal windows niet zomaar willen booten. Je zult Windows dan opnieuw op die schijf moeten installeren.

Hier staat tekst

• murky123
jdm8 schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:18:
asrock is geen super merk, maar ik denk dat het aan je geheugen ligt. Draai eens Memtest86? Kijk ook je voeding eens na. Welk merk is het? Probeer indien mogelijk een andere voeding aan te sluiten om te testen. (eerst voeding, dan memtest, memtest moet je namelijk een nachtje laten draaien.
de voeding moet eigenlijk gewoon genoeg zijn. ik heb op de specificaties van de nieuwe hardware gelet op het verbruik en 420watt zou voldoende moeten zijn. het is een no-name voeding die in de kast zit.
hier heeft altijd het oude systeem van mijn pa gezeten. XP
helaas heb ik geen andere voeding zomaar liggen om te testen of het daar aan ligt.

ASRock is idd geen hoogvlieger maar zou toch gewoon prima moeten zijn in een niet overklokt systeem.
deze koste 60 euro en normaal voor me zelf geef ik het 3 a 4 voudige uit. meer highend

ik zou nu natuurlijk mijn eigen corsair ram uit mijn systeem kunnen halen en daar het nieuwe kinston geheugen testen met memtest68. om uit te sluiten dat het kingston geheugen werkt.
maar het kan toch bijna niet zo zijn dat alle 4 de nieuwe reepjes het niet zouden doen.
ik krijg ook geen enkele geheugen gerelateerde foutmelding als ik de powerknop indruk van het systeem

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

Ik ga het hele verhaal niet helemaal uitleggen maar het heeft te maken met het feit dat XP jouw SATA-controller niet herkend met zijn standaard al aanwezige drivers; hierdoor heb je de SATA-drivers nodig op een floppy.
Onderstaande link kan je verder helpen, met deze info moet het lukken, succes!

http://www.asrock.com/support/SATARAIDDriver.html

My software never has bugs, it just develops random features...

• murky123
Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:23:
Heb je bij de poging van het installeren van windows op je SATA schijf gebruik gemaakt van de benodigde drivers (diskette, F6 verhaal)?
ehh nee ik, ik ken dat wel maar die optie werd nergens voorgelegd, kwam ik niet tegen
maar die nieuwe schijf heb ik ook op een ander systeem tot NTFS geformatteerd.

• murky123
SenZatioN schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:27:
Ik ga het hele verhaal niet helemaal uitleggen maar het heeft te maken met het feit dat XP jouw SATA-controller niet herkend met zijn standaard al aanwezige drivers; hierdoor heb je de SATA-drivers nodig op een floppy.
Onderstaande link kan je verder helpen, met deze info moet het lukken, succes!

http://www.asrock.com/support/SATARAIDDriver.html
misschien wel een goede tip alhoewel ik niet helemaal snap op welk moment van de installatie ikdit moet doen.
ik kan alleen in bios op dit moment.
zodra ik de bios instellingen wil saven . daarna houd het nu op

hoe krijg ik die zipfile dan op de SATA schijf? moet ik dat in een ander systeem doen dan
is het nu nog een probleem dat ik inmiddels die SATA schijft heb geformateerd in NTFS?

[ Voor 9% gewijzigd door murky123 op 20-03-2008 20:59 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hij vraagt tijdens de installatie of je extra divers wilt toevoegen dit kan je dan doen door op F6 te drukken, is je vast welles opgevallen dat hij even een vraag stelt tijdens het laden van de bestanden. (dit is nog voor het format gedeelte van de installatie)

Probeer het eens want waarschijnlijk heb je een losse sata controller waarvan XP geen drivers heeft, wat je ook kan proberen is de sata drivers te slipstreamen.

Verwijderd

je moet die zipfile unzippen en dan wat erin zit installeren ofzo op een floppy..
dan als je windows gaat installeren dan krijg je voordat ie alles in zn geheugen gaat gooien een scherm, dan staat er onderin iets van: press <f6?> to install drivers oid <zie SS onderaan>, op dat moment moet je dus op f6 drukken
dan gaat ie windows in je geheugen gooien en als ie daarmee klaar is kom je in een menu waarin je Sata drivers kan installeren, dan die floppy erin en installen maar :P

http://www.theeldergeek.c...%20Setup%20Graphic/BB.gif

dan dit:

http://h10025.www1.hp.com.../Doc/images/c00763290.jpg

dan moet ie het doen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 21:34 ]

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Als dat niet lukt moet je nlite of vlite gebruiken om de drivers te slipstreamen. http://www.maximumpc.com/...ream-your-XP-installation

[ Voor 6% gewijzigd door MuisM4t op 20-03-2008 21:50 ]

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 10:23
Klinkt misschien gek, een vriend van mij had hetzelfde verhaal met 2 reepjes. Na de nieuwste BIOS liep het als een trein :)

• murky123
ik heb toch wel het vermoeden gekregen dat het in het F6 verhaal moet zitten.
dit fenomeen is mij onbekend. ik heb hier nooit gebruik van hoeven maken met andere borden.
maar ik heb hierboven een paar tips gekregen die ik dit weekend maar eens ga toepassen.
hopelijk lukt het.
want vooralsnog is bios nu het enige waar ik in kan.
eens kijken of de volgende keer de installatie procedure wil starten zodat ik bij "F6" kan komen.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
murky123 schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:30:
[...]

ehh nee ik, ik ken dat wel maar die optie werd nergens voorgelegd, kwam ik niet tegen
maar die nieuwe schijf heb ik ook op een ander systeem tot NTFS geformatteerd.
Klopt want die optie floept maar heel kort onder in het windows pre-installatie scherm en als je niet snel genoeg bent gaat ie weer door je wordt niet echt geprompt omdat te doen maar tijdens het laden van de sata/ata drivers krijg je die optie.

Dit probleem klinkt iig precies zo dus toch even proberen! Het gebeurt zo'n 15seconden na het voor het eerste booten vanaf de XP installatie cd.

Anders maak je de IDE schijf even leeg en installeer je daar windows van scratch even op, dat moet zowiezo werken.

~ Mijn prog blog!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
murky123 schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:15:

XP home dvd in de drive en booten maar.
dan na het laden en om verder te kunnen met installeren van het besturingsysteem rijg ik een fout melding.
:" er kan door het installatie proces geen harde schijf station gevonden worden " :?

nou, handleiding maar doorlezen van het mobo. bied ook geen uitkomst.
daar zit je dan.
Tja, bijna 100% zeker gewoon een gevalletje van SATA controller die niet herkend wordt. Had ik bij Vista ook. Gewoon je SATA drivers op een floppy zetten en met F6 laden. Is eigenlijk nauwelijks een probleem te noemen. Is heel bekend, en ook heel makkelijk "op te lossen". Echt een beetje absurd, hoor, dat je hier je bord RMA voor gedaan hebt.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• murky123
albatross schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 00:26:
[...]

Tja, bijna 100% zeker gewoon een gevalletje van SATA controller die niet herkend wordt. Had ik bij Vista ook. Gewoon je SATA drivers op een floppy zetten en met F6 laden. Is eigenlijk nauwelijks een probleem te noemen. Is heel bekend, en ook heel makkelijk "op te lossen". Echt een beetje absurd, hoor, dat je hier je bord RMA voor gedaan hebt.
wil je me hier nu helphen of belachelijk maken.
ik had nog nooit van dit F6 verhaal gehoord. nog nooit last van gehad. nooit hoeven te gebruiken
een handleiding waar er niet over gesproken word.

als ik de foutmelding in google intikte kwam ik ook niet op het F6 uit

als je van iets helemaal niets weet dan ga je daar ook niet zoeken.

op mijn ASUS board (in mijn sig) een vista/xp raid0 config geinstalleerd en hier ook geen F6 nodig gehad.
en als je dan op een ander bord een enkel sata schijfje wil hangen dan verwacht je dit toch niet.

wil nog niet zeggen dat dit het probleem oplost hoor.
want na de bios loopt alles al vast.

[ Voor 3% gewijzigd door murky123 op 21-03-2008 10:05 ]

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
murky123 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 10:04:
[...]
op mijn ASUS board (in mijn sig) een vista/xp raid0 config geinstalleerd en hier ook geen F6 nodig gehad.
en als je dan op een ander bord een enkel sata schijfje wil hangen dan verwacht je dit toch niet.
Dan ben je vet lucky geweest (waarschijnlijk geinstalleerd vanaf een XPSP2 CD?)

Anyway het geeft niet dat je het niet wist, en de vorige poster is misschien iets te bod, maar eerst posten op tweakers.net en dan pas RMA is een betere volgorde ;)

~ Mijn prog blog!

• whimbrel46
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-03 08:19

whimbrel46

Don't ask why

Ik ken jouw moederbord zelf niet, maar voor een Asus P5 zit er in het Bios de mogelijkheid om aan te geven hoe de SATA schijven door bios/besturingssysteem benaderd moeten worden.

Keuze:
- IDE (Windows ziet je SATA schijven dan gewoon als IDE schijven, zonder extra functionaliteiten die specifiek zijn voor SATA)
- AHCI (schijven worden als SATA benaderd, en je hebt ook de beschikking over zaken als hot-swappable, NCQ etc.)

In het laatste geval moet je bij installatie van Windows drivers via F6 aanbieden, in het eerste geval niet.

Misschien kan je een soortgelijke instelling in je Bios vinden.

Overigens, als je met "IDE" geinstalleerd hebt, kun je daarna niet switchen naar AHCI zonder je besturingssysteem opnieuw te installeren.

Verwijderd

whimbrel46 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 10:58:
Ik ken jouw moederbord zelf niet, maar voor een Asus P5 zit er in het Bios de mogelijkheid om aan te geven hoe de SATA schijven door bios/besturingssysteem benaderd moeten worden.

Keuze:
- IDE (Windows ziet je SATA schijven dan gewoon als IDE schijven, zonder extra functionaliteiten die specifiek zijn voor SATA)
- AHCI (schijven worden als SATA benaderd, en je hebt ook de beschikking over zaken als hot-swappable, NCQ etc.)

In het laatste geval moet je bij installatie van Windows drivers via F6 aanbieden, in het eerste geval niet.

Overigens, als je met "IDE" geinstalleerd hebt, kun je daarna niet switchen naar AHCI zonder je besturingssysteem opnieuw te installeren.
Hier hetzelfde.
Eerst IDE instellen en windows installeren + dan controllerdrivers en dan kan je gewoon veranderen naar AHCI

• murky123
whimbrel46 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 10:58:

Keuze:

IDE
AHCI
RAID
zijn de opties die ik kan kiezen voor de schijf

volgens mij staat er in bios nu SATA---IDE dus een sata schijf als IDE

morgen ga ik het weer proberen. alles los en op nieuw aansluiten. want ik weet nu niet waarom de pc gelijk vastloopt als ik de instellingen gesaved heb van bios.

ik zit nu met het euvel dat bios dus niet verderwil, of hoe je dat ook mag noemen
ik kan wel dingen wijzigen in bios en die wijzigingen ook saven en dat daarna beurt er niets.
pc wil nu niet booten ofzo

morgen dus ff anno 2008 nog met een floppy inde weer voor de drivers.. eigenlijk een beetje lachwekkend toch? ik bedoel. in deze tijd nog met een floppy e drivers voorzien. ik vind het wel grappig

[ Voor 6% gewijzigd door murky123 op 21-03-2008 12:24 ]

• albatross
murky123 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 10:04:
[...]

als ik de foutmelding in google intikte kwam ik ook niet op het F6 uit
Is anders de eerste entry die ik tegenkom op google wanneer ik zoek naar:

"set up could not detect hard disk drive"

Maar goed, hier zijn twee relevante links voor je:

Wikipedia: Advanced Host Controller Interface

En:

Error message when you start a Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"

Dat laatste is wat je moet doen, en hoe, wanneer je overgaat naar AHCI ipv IDE emulatie. Ik zou het echter direct goed doen: bij een clean install gewoon beginnen met AHCI. De F6 truuk, dus.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• albatross
murky123 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:21:
[...]

volgens mij staat er in bios nu SATA---IDE dus een sata schijf als IDE
Neem nou niet de 'easy way out' door gewoon voor IDE emulatie te gaan. Serieus, doe het nou meteen even goed: gewoon voor AHCI gaan; NCQ zit echt niet voor niets op, en daar ga je zeker profijt van hebben.

Verwijderd

Je kan toch gewoon met IDE mode windows installen + de controller drivers en dan in BIOS de mode veranderen naar AHCI? Geen geknoei met floppy's en F6 en draai je nog AHCI.

• albatross
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:53:
Je kan toch gewoon met IDE mode windows installen + de controller drivers en dan in BIOS de mode veranderen naar AHCI? Geen geknoei met floppy's en F6 en draai je nog AHCI.
Inderdaad, daar was mijn tweede link dus voor. :)

• murky123
toch vandaag maar even verder gegaan. kon het niet laten. heb even een floppy drive opgezocht en een diskette gekocht. (koste me bijna een parkeerbon)
tis me gelukt om raid drivers via een diskette aan te maken en via F6 te laden tijdens het installatie proces.
heb nu een raid ready config gekozen vanwege maar 1 sata schijf en hij is de boel nu leuk aan het formatteren.
ben nu dus al een flinke sprong verder. gelukkig.
we zullen zien hoe het afloopt maar het ziet er goed uit.

• murky123
ik wil iedereen toch even bedanken in dit topic voor hun hints en tips.
het is vandaag gelukt om XP te installeren . alles werkt nu naar behoren.

zonder dit topic was het me niet gelukt ....

1 probleem heb ik nog. en dat is dat er maar 2GB geheugen in het systeem past. 4GB en dat boot het systeem niet en blijft de monitor op zwart.

het maakt niet uit hoe. ik kan alle combinaties doe met de 4 reepjes. zolang ik er maar 2 inprik.
3 of 4 dat wil niet
En het maakt ook niet uit in welke dimm ze stop. de 2 gele of de 2 oranje sleuven..

Verwijderd

Overigens, en dit heeft nog niemand opgemerkt, tot zo ver ik weet ondersteunt XP home maar tot 3 GB aan intern geheugen, waarom je dus 4 GB gekocht hebt is mij een raadsel. :?

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:10
Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 17:31:
waarom je dus 4 GB gekocht hebt is mij een raadsel. :?
omdat het geen drol kost misschien? en omdat je altijd nog van OS kunt veranderen.

• spriggan_be
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-12-2017
ik denk dat je bord een probleem heeft met alle bankjes bezet. eventueel een biosupgrade doen

ASUS Crosshair III Formula RoG AM3 || AMD PHENOM 2 955 BE || Sapphire HD4870 512 mb GDDR5 PCI-E || Corsair Dominator 2 x 2 GB DDR III 1600 || Samsung Spinpoint 600 GB Sata HD + Seagate HD 750 GB || X-Fi Platinum Fatal1ty Champion || Thermaltake Toughpower

• murky123
Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 17:31:
Overigens, en dit heeft nog niemand opgemerkt, tot zo ver ik weet ondersteunt XP home maar tot 3 GB aan intern geheugen, waarom je dus 4 GB gekocht hebt is mij een raadsel. :?
voor het geld hoef je het niet te doen tegenwoordig. en een dikke kans dat er straks vista 64bit op gaat

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06-2025

speedydown

Icter van lik-me-vestje

met een p5kpl had ik het hetzelfde geheugenprobleem, keek ik in mn boekje stond er bij quality vendor list dat er maar 2 van mijn type geheugen max in gingen

Speedydown.nl !!!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05 11:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

spriggan_be schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 19:36:
ik denk dat je bord een probleem heeft met alle bankjes bezet. eventueel een biosupgrade doen
Dit zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Een vriend van mij had recentelijk net zo'n probleempje en daar was een BIOS-upgrade het antwoord.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• murky123
ik heb net een bios update gedaan naar de laatste versie vanaf de site van ASRock.
1.40 is de versie nu en 1.30 stond er op vanaf de fabriek.

dit bied geen soelaas. nog steeds als ik alle 4 de bankjes vol geprikt heb boot het systeem niet.
verder alle mogelijke conbinaties die je van de 4 reepjes kan maken boot wel, zolang je er maar 2 tegelijk gebruikt.

als de 4 reepjes verschillend zijn dan zou je toch dat moeten merken.
ik bedoel als ik van elk setje 1 reepje neem (ervan uitgaande dat de setjes verschillend zijn) dan zou bios toch maar 1 reepje moeten zien?
maar het bios blijft in alle gevallen 2 GB ram detecteren

ik zal even kijken of ik een foto kan maken van de reepjes en strax even posten. kijken of we verschillen ontdekken wat theoretisch niet zou mogen wat ik heb 4 gelijke reepjes gekocht.

edit:
even wat info uit everest. in dimm1 en dimm3 zit een setje en in dimm2 en dimm4 het andere setje
Afbeeldingslocatie: http://img220.imageshack.us/img220/3812/dimm13mf0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img237.imageshack.us/img237/498/dimm24nh4.jpg

je zit dat dimm1 en dimm3 echte kingston chips hebben en dat dimm2 en dimm4 samsung chips bevatten. vreemde is wel dat het geheugen van dimm2 en dimm4 ook kingston stickers hebben op de reepjes.

wat me nu ook opvalt is dat de chips op het kingston geheugen ook iets groter zijn dan op de reepjes uit dimm2 en dimm4

ik ben gewoon genept. je koopt 4 reepjes kingston en je krijgt er 2 van samsung

[ Voor 28% gewijzigd door murky123 op 23-03-2008 21:07 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

murky123 schreef op zondag 23 maart 2008 @ 20:40:

ik ben gewoon genept. je koopt 4 reepjes kingston en je krijgt er 2 van samsung
[edit]
Da's wel vreemd, worden de serienummers (indien aanwezig op de sticker) wel geverifieerd?

Dan nog: zo te zien aan de SPD data zijn ze wel gelijkwaardig - het zou geen probleem moeten zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door alt-92 op 23-03-2008 23:24 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06-2025

speedydown

Icter van lik-me-vestje

heb je zoals ik al eerder aangaf in het boekje gekeken wat er bij je modules staat?

Speedydown.nl !!!

• murky123
speedydown schreef op maandag 24 maart 2008 @ 00:57:
heb je zoals ik al eerder aangaf in het boekje gekeken wat er bij je modules staat?
het geheugen wat ik gekocht heb moet prima gaan volgens "het boekje"
je besteld 4 van dezelfde latjes. bestaande uit 2 keer hetzelfde setje.
maar je krijgt dus 2 verschillende setjes

Afbeeldingslocatie: http://img86.imageshack.us/img86/8378/afbeelding005cr9.th.jpg
hier een detail foto van de sticker op bijde setjes. je ziet ook nu goed het verschil in grote van de chips

[ Voor 25% gewijzigd door murky123 op 24-03-2008 01:48 ]

• albatross
murky123 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 01:35:
[...]

het geheugen wat ik gekocht heb moet prima gaan volgens "het boekje"
je besteld 4 van dezelfde latjes. bestaande uit 2 keer hetzelfde setje.
maar je krijgt dus 2 verschillende setjes

[afbeelding]
hier een detail foto van de sticker op bijde setjes. je ziet ook nu goed het verschil in grote van de chips
Lijkt op het eerste gezicht wel wat murky business. Maar volgens mij betrekt Kingston wel vaker chips van Samsung en Hynix. Het verschil is dat Kingston ze zeer rigoreus test, en er een lifetime warranty op geeft.

• murky123
het setje werkt ook wel alleen niet in combinatie met het andere originele kingston setje

• murky123
als ik het geheugen RMA wil sturen wat zal ik dan doen?
alle 4 de reepjes , dus de 2 setjes?
of het kinston setje houden en het samsung setje (met kingston sticker) retouneren?

wat adviseren jullie

ik wil uiteraard 2 precies dezelfde setjes hebben wat ik ook besteld heb.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:32

Zenix

BOE!

murky123 schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 11:58:
als ik het geheugen RMA wil sturen wat zal ik dan doen?
alle 4 de reepjes , dus de 2 setjes?
of het kinston setje houden en het samsung setje (met kingston sticker) retouneren?

wat adviseren jullie

ik wil uiteraard 2 precies dezelfde setjes hebben wat ik ook besteld heb.
Mail dat gewoon naar die winkel. Misschien kunnnen ze het zo omruilen.

• murky123
wat nu blijkt is dat het moederbord wat ik besteld heb heeft een p31 chipset en dat kan geen 4GB ondersteunen verteld de meneer op de assamblage afdeling wist mij dat te vertellen. ik had een p35 chipset moeten hebben voor 4GB geheugen

dus verkeerde gegevens op de site van coolprices en op de site van ASRock want daar staat dat het 4GB kan hebben
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=4Core1333-eSATA2

ik kan nu dus weer het mobo retouneren en een andere uitzoeken. 1tje met een p35 chip en ik ga nu zeker voor ASUS (wat ik altijd deed) wat een fabrikant die verkeerde gegevens plaatst kan ik niet vertrouwen

edit: dat niemand dat nog is opgevallen in dit topic. dat ik een P31 chipset heb gekocht en er 4GB in wil hebben
ik wist niet dat dat niet kon.

[ Voor 10% gewijzigd door murky123 op 28-03-2008 17:17 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 14:55

Croga

The Unreasonable Man

murky123 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 17:16:
edit: dat niemand dat nog is opgevallen in dit topic. dat ik een P31 chipset heb gekocht en er 4GB in wil hebben
ik wist niet dat dat niet kon.
Mischien omdat het simpelweg niet waar is. De Intel P31 chipset kan, volgens Intel (en die zullen het wel weten neem ik aan) tot 4GB aansturen.

Ik denk dat je eerder naar je timings moet kijken. Die worden nu waarschijnlijk uit de SPD getrokken en bij gebruik van meer dan 2 modules kan dat nog wel eens tricky worden. Ik zou de timings wat slapper zetten en dan nog eens proberen.

Verwijderd

P31 ondersteund dacht ik wél 4GB geheugen.
Delivers up to 12.8GB/s (DDR2 800 dual 6.4GB/s) of bandwidth and 4GB memory addressability for faster system responsiveness and support of 64-bit computing.
http://www.intel.com/products/chipsets/P31/index.htm

De praktijk leert mij overigens dat een specssheet van de fabrikant eerder te vertrouwen is dan de werknemers in een assemblage werkplaats (niet altijd, meestal).

Of overzie ik nu iets?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 17:30:
P31 ondersteund dacht ik wél 4GB geheugen.

[...]

http://www.intel.com/products/chipsets/P31/index.htm

De praktijk leert mij overigens dat een specssheet van de fabrikant eerder te vertrouwen is dan de werknemers in een assemblage werkplaats (niet altijd, meestal).

Of overzie ik nu iets?
Ja overziet iets, ligt eraan hoe je die 4GB gaat breiken,

1x4GB (kan probleem zijn)
2x2GB (kan ook een probleem zijn)
4x1GB (werkt op bijna alle moderne moederborden)

4GB ondersteuning zegt niet zoveel, alleen dat hij maximaal 4GB aan kan maar niet hoe en welke instelling dit mogelijk is. ;)

• murky123
maar het bizarre is wel dat het niet uit maakt in welke combinatie dan ook ik 2GB er in prik dat het wel werkt. maar zodra ik 3GB of 4GB er in prik het dus niet werkt.
dit klopt dan weer wel met de bewering van hun assamblage afdeling. ik vertrouw er dan maar op dat ze bij coolprices gelijk hebben en ik heb dus een RMA aangevraagd en een Asus P5K SE, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II) terug besteld. die koste maar ook een paar euro meer.

edit: zo net nog even getest. pc uit en een reepje met kingston chips geinstalleerd en een reepje met samsung chips. dat werk dus prima.. niks aan de hand.
4x1GB werkt dus niet op dit mobo ik heb nu serienummers 7BM0X1187334 en 7BM0X1187335 gehad.

[ Voor 22% gewijzigd door murky123 op 28-03-2008 17:58 ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:58

makje

Professioneel prutser

Volgens de manual van je moederbord kan er maximaal 4x 1GB in, maar dan moeten de geheugenreepjes wel single sided zijn (pagina 16 van je manual)

Ik vind het zelf altijd klote om uit te zoeken, maar volgens mij zijn jouw reepjes allemaal 16x8 oftewel double sided...
http://www.valueram.com/datasheets/KVR667D2N5K2_2G.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door makje op 28-03-2008 18:11 ]

9800x3d

• murky123
klopt allemaal double sided.

2 x 8 per kant is 16 per reepje

hopelijk loop ik niet tegen dit probleem aan bij het asus p5k se bord aan

[ Voor 75% gewijzigd door murky123 op 28-03-2008 18:24 ]

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-04 21:13
4 maal Dual-Sided geheugen werkt niet op een moederbord ( bij mij niet in ieder geval, en ik heb nog wel een P35 moederbord ), 4 maal singele sided geheugen werkt daarentegen wel. Misschien dat 2X dual sided en 2X single sided ook nog wel werkt, maar dat weet ik niet zeker.

• murky123
DDR2 667 1024MB SAMSUNG ZCE6K4T51083QC 5 SEC DS M378T2953CZ3-CE6
deze heb ik ook. en zie ik wel op de qlv van asus staan.
dit geheugen word verkocht als kingston geheugen.

maar het orginele kingston geheugen wat ik ook heb en precies het zelfde moet zijn staat weer niet in die QLV .... najah zeg..
Pagina: 1