[SATA] UDMA Mode niet optimaal op nieuwe hardware

Pagina: 1
Acties:

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een aantal SATA schijven die ik niet snel genoeg vind gaan. Met het gratis tooltje HD Tune kan je heel makkelijk zien welke UDMA mode wordt gebruikt en welke wordt ondersteund. Daar zie ik dat mijn schijven veel meer blijken te kunnen.

Met Google En GoT kom ik informatie tegen over PATA en PIO, maar ik heb alleen een DVDspeler en -brander op PATA staan. Ik ben net bij Norrod en Mycom wezen vragen (omdat ik toch een eSata kabeltje wilde kopen voor de laatste HD) maar ze konden me niets vertellen. In mijn BIOS kan ik de SATA schijven niet apart benaderen (mss niet zo gek als je bedenkt dat SATA zogenaamd hot-pluggable is), ik kan alleen kiezen of het RAID moet voorstellen of niet.

Ik heb een Intel DG965WH mobo met 6 SATA connectors onder invloed van WinXP Pro x64. Ik heb de .inf chipset installer van de Intel bijgeleverde CD geinstalleerd, en alle andere poespas behalve de video- en audiodriver omdat ik aparte kaartjes daarvoor heb. Hieronder staat (een aantal stukjes van) de HD Tune output:
HD Tune: SAMSUNG HD401LJ Information
Firmware version : ZZ100-15
Capacity : 372.6 GB (~400.1 GB)
Buffer size : 16384 KB
Standard : ATA/ATAPI-7 - SATA II
Supported mode : UDMA Mode 7 (Ultra ATA/512)
Current mode : UDMA Mode 5 (Ultra ATA/100)

HD Tune: SAMSUNG HD501LJ Information
Firmware version : CR100-10
Capacity : 465.8 GB (~500.1 GB)
Buffer size : 16384 KB
Standard : ATA/ATAPI-0 - SATA II

HD Tune: Maxtor 6B160M0 Information
Firmware version : BANC19J0
Capacity : 152.7 GB (~163.9 GB)
Buffer size : 8192 KB
Standard : ATA/ATAPI-7 - SATA I
Supported mode : UDMA Mode 6 (Ultra ATA/133)

HD Tune: SAMSUNG HD753LJ Information
Firmware version : 1AA01107
Capacity : 698.6 GB (~750.2 GB)
Buffer size : 33553920 bytes
Standard : ATA/ATAPI-0 - SATA II (Ext HD via eSata2Sata kabel recht in mobo tussen andere sata connectors)
Current mode : UDMA Mode 8 (Ultra ATA/65792) (??)
Voor de goede orde heb ik met een ander gratis programma, PC Wizard 2008, ook gecheckt, en die zegt iets anders:
Model : SAMSUNG HD401LJ
Serial ATA version : 2.0 - (SATA-300)
Support : ATA/ATAPI-7
Size : 400 GB
Cache : 16 384 KB
Multiword DMA Mode : 2
PIO Mode : PIO 4
UDMA Mode max. : 6 (ATA-133)
UDMA Mode Enabled : 5 (ATA-100)

Model : SAMSUNG HD501LJ
Support : ATA8-ACS
Size : 500 GB
Cache : 16 384 KB

Model : Maxtor 6B160M0
Serial ATA version : 1.0 - (SATA-150)
Size : 164 GB
Cache : 8 192 KB

Model : SAMSUNG HD753LJ
Size : 750 GB
Cache : 32 767 KB
UDMA Mode Enabled : 0 (ATA-33) (???)
Wie kan me bijscholen?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-02 17:50
Sando schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 17:28:
Ik heb een aantal SATA schijven die ik niet snel genoeg vind gaan.
[...]
Wie kan me bijscholen?
Hoeveel MB/s is in jouw optiek "niet snel genoeg" :? De interface snelheid is bij IDE en ook SATA altijd arbitrair geweest. Immers, een enkele traditionele ATA133 schijf haalt nooit een transfer rate van 133MB/s. Zelfde geld voor SATA en SATA2. De theoretische max van een interface haal je nooit met een enkele schijf. Je kunt bij benadering in de buurt komen door een goeie RAID set te maken :Y

[ Voor 38% gewijzigd door HaveBlue op 20-03-2008 17:51 ]

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Als ik bestanden verplaats naar andere schijven vind ik dat erg traag gaan. Daarom ging ik mijn HD's benchmarken en dat vond ik geen ideale benchmark. Toen viel me op dat de UDMA mode niet optimaal stond en ik dacht dat dat dan de oorzaak was.

Als mijn HD's gewoon niet rapper kunnen draaien dan had ik dat niet verwacht maar het zij zo. In ieder geval als mijn computer klaar is met een boel HD-intensief werk zal ik de schijven eens opnieuw benchmarken en hier plaatsen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Oke, even testje gedaan.

Note dat in de informatie die bij de Samsungs kwam staat dat ze 3 Gb/s ondersteunen. Als 3/8*1024 = 384 MB/s, dan verwacht ik toch MINSTENS 150 MB/s. Ben ik nu dom aan het redeneren?

Anyway de benchmarks:
HD401LJ Average rate: 54 MB/s
HD501LJ Average rate: 64.4 MB/s
6B160M0 Average rate: 44.1 MB/s
HD753LJ Average rate: 4.1 MB/s
Met die laatste is dus duidelijk iets fout. Maar los daarvan verwachtte ik eigenlijk de rest ook wel 3 keer zo snel (behalve dan de oudere maxtor). Door jouw post ben ik gaan twijfelen dus ik heb even de mobo manual downgeload (ik kan het boekje niet vinden) en daar staat ook zonder extra mitsen en maren:
Serial ATA
The desktop board supports six Serial ATA channels (3.0 Gb/s) via ICH8, connecting
one device per channel.
Ik weet niet hoor maar als ze marketingtruukjes hebben toegepast dan hebben ze me wel goed in de snelheidswaan gekregen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 20-03-2008 18:44 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-02 17:50
Sando schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 18:42:
...dan verwacht ik toch MINSTENS 150 MB/s. Ben ik nu dom aan het redeneren?
Ja, een enkele schijf haalt nooit de max van de interface. Kijk op t.net of storagereview.com. Je doorvoersnelheden zijn over het algemeen prima :Y
Ik weet niet hoor maar als ze marketingtruukjes hebben toegepast dan hebben ze me wel goed in de snelheidswaan gekregen.
Blijkbaar :) Dit marketingtruckje wordt al vanaf Ultra-ATA66 toegepast ;)

Daarnaast: wellicht dat je beter je posts kunt editten in plaats van steeds nieuwe posts aan te maken voor nieuwe informatie. Wel zo overzichtelijk :)

[ Voor 14% gewijzigd door HaveBlue op 20-03-2008 19:14 ]

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Naaw zeg ben ik even teleurgesteld. Ik begreep hoe ze minder ruimte op de schijf zetten dan ze zeggen - net als bij DVD's. Maar als er gewoon bruut in het hd-boekje staat: DEZE hd heeft een snelheid van 3Gb/s, PUNT en ze halen nog niet eens een zesde, dan verdienen ze wat mij betreft een stinkbommetje op het kantoor van de marketing director.

Dan rest mij nog de vraag: Waarvoor zijn die hogere UDMA Modes als de 'lagere' mode al het maximum zijn, en waarom staan ze uit?

Bedankt voor de informatie in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: http://imgs.xkcd.com/comics/kilobyte.png

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
O ik vergat:

Die laatste drive die vet traag was gaat ook 68 KB/s nadat ik reboot terwijl ie connected is. Deze Intel mobo ondersteund blijkbaar nog steeds geen SATA hotswapping. Dàt is 'opgelost' dus :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1