Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben van plan om ook toe te treden tot het DSLR wereldje en wil dit doen met de Pentax K10D. Nou heb ik begrepen dat deze camera zeer compatible is met allerlei soorten lenzen (ook goedkopere SIGMA lenzen). Ik zit er dus aan te denken om alleen de body te kopen en de lenzen los (eventueel 2ehands). Nou wilde ik van jullie weten naar welke lenzen ik het beste kan zoeken om zo allround mogelijk bezig te kunnen gaan? Dus van binnen tot buiten en van dichtbij tot veraf. Ik wil echter niet met veel lenzen rond zeulen dus ik dacht aan maximaal 2 lenzen.

Graag jullie deskundige advies hierover _/-\o_

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02-2025
Ik zou hier -> (Het grote Pentax dSLR topic deel 3) eens rondneuzen. Daar hangen 'wij' Pentaxians gewoonlijk rond en worden dit soort vragen ook beantwoordt. :)

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:15

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Heel goede keuze om alleen een body te kopen ; de kitlens is redelijk goed, maar nadenken over welk glas je wilt is veel slimmer.
Qua oude lenzen heb je héél mooie lenzen voor heel weinig geld, maar je hebt dan wel manual focus, en beperkte ondersteuning (of eigenlijk bijna geen) voor flitsen. Maar, je koopt dan wel een prachtglas voor < 50 euro. (bijvoorbeeld 50mm f1.7, 135mm f2.8)
Je hoeft overigens niet alleen maar bij Sigma te kijjken voor goedkope lenzen ; Pentax heeft zelf de AF 50mm f1.4 ; superlichtsterk lensje voor nog geen € 250. Die zit er bij mij vrijwel altijd op.
Als vervanger van de kitlens ben ik gegaan voor de Sigma 17-70 ; lekker bereik van redelijk groothoek tot redelijke tele, en goed betaalbaar (€ 370).

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
En omdat het over een nog aan te schaffen cam/systeem gaat, lijkt dit mij ook een goede:

[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3