pc via coax op receiver 5.1

Pagina: 1
Acties:

• boatfreak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09-2025
Hallo allemaal,

Ik ben al zo'n 2 dagen aan het kloten en aan het zoeken op internet waarom ik mijn geluid niet goed werkend kan krijgen. Het signaal gaat via de spdif uitgang van mijn ga-p35c-ds3r moederbord via een coaxiale kabel naar mijn receiver.
Bij een testfilmpje van AC3 geluid geeft mijn receiver wel gewoon goed 5.1 dolby digital aan, maar bij een echte film (DTS) krijg ik weer geen DTS op mijn receiver (geeft dan prologic of direct aan)
Bij een game hoor ik alleen de 2 voorspeakers, dus stereo in feite. Ik vermoed dus dat het via bepaalde codecs wel goed word doorgestuurd, maar dat die codecs dus met de game samen niet werken. Het probleem is dus maar op één punt opgelost. Ik heb het vista codecs pack geinstalleerd en draai dus ook op windows vista.

Het geluid moet dus gewoon raw worden doorgestuurd, zonder processing enzo, dat kan de receiver wel...

Hier kun je een screenshot zien van de instellingen van vista
Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/6082/tempap9.jpg

Zoals je kan zien staat er dus 2 kanaals, niet meer en niet minder. Waarom kan ik dit niet veranderen naar 6 kanaals? (5.1)

Wie o wie kan mij helpen?

Mijn setup:
Windows vista ultimate
GA-p35c-ds3r moederbord (ik gebruik de onboard geluidskaart dus)
denon avr-1804 (digitale DTS receiver
geen losse audiokaarten aanwezig
de rest lijkt mij niet belangrijk.

Daniel

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-02 16:37
Voor de DTS film (DVD?) moet je de speler instellen dat het de digitale audio direct doorgeeft over de digitale uitgang, zonder het zelf te decoderen wat er nu doet. Voor games in dolby digital of dts heb je dolby digital live nodig op je geluidskaart. Dat heb je vermoedelijk niet. Anders heb je hooguit stereo. Of je moet het voor games analoog aansluiten naast de digitale lijn.
Dus voor films moet je de speler goed instellen en games gaan niet werken digitaal in surround.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• boatfreak
Oke, dus als ik het goed begrijp moet ik een nieuwe geluidskaard hebben die DD live ondersteund als ik het signaal digitaal door wil sturen tijdens games? Dan ga ik masaar eens kijken voor een goed / goedkoop kaartje die DD live ondersteund.

Wel vreemd dat je juist een dure geluidskaart moet hebben en hem dan verteld dat hij niks met het signaal mag doen... Het leek mij dat mijn onboard geluidskaart dat ook wel kon...

Ik kan trouwens in windows media player geen optie vinden om de spdif uitgang te gebruiken?!

• Cableguy434
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-10-2023
een DD (AC3) of een DTS signaal bij een film is voorgecodeerd en kan door de receiver gedecodeerd worden mits digitaal aangesloten. meerkanaals geluid van een spel wordt real time door het spel gegenereerd. dd live kaarten zetten dit via een driver realtime om in een 5.1 DD signaal zodat deze dus weer via de receiver kan worden gedecodeerd. vandaar dat je een speciale kaart nodig hebt want spellen genereren geen dd signaal (tja waarom eigenlijk niet?)

doe net als ik en sluit voor games 2 of 3 analoge kabeltjes en gebruik de 6ch input op je receiver. die spdif gebruik je alleen voor films.

en anders zijn de DD live kaarten van club3d volgens mij het voordeligst.
http://www.club3d.nl/index.php/products/theatron/item/12

[ Voor 10% gewijzigd door Cableguy434 op 19-03-2008 21:36 ]

• boatfreak
Oke dan geloof ik dat ik dat maar doe dan. Nog één vraagje he, in het topic over mijn moederbord staat "DTS connect, NEE" (zie tabel http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1261615 )

Wil dit zeggen dat ik nevernooit DTS uit dit moederbord krijg?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 23:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

boatfreak schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:38:
Ik ben al zo'n 2 dagen aan het kloten en aan het zoeken op internet waarom ik mijn geluid niet goed werkend kan krijgen. Het signaal gaat via de spdif uitgang van mijn ga-p35c-ds3r moederbord via een coaxiale kabel naar mijn receiver.
Dat is goed.
Bij een testfilmpje van AC3 geluid geeft mijn receiver wel gewoon goed 5.1 dolby digital aan, maar bij een echte film (DTS) krijg ik weer geen DTS op mijn receiver (geeft dan prologic of direct aan)
Dan is de codec verkeerd ingesteld. Ik gebruik zelf ffdshow, daar kan je bij DTS 'SPDIF' instellen. Ik ken jouw codecpakket niet. Kijk daar eens goed naar!
Bij een game hoor ik alleen de 2 voorspeakers, dus stereo in feite. Ik vermoed dus dat het via bepaalde codecs wel goed word doorgestuurd, maar dat die codecs dus met de game samen niet werken.
Dit is iets heel anders! Hiervoor heb je een DD live kaart nodig! Games zijn nu eenmaal niet in DTS of AC3 gecodeerd.

Bij films moet het prima kunnen werken zonder DD live overigens!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 23:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

boatfreak schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 22:16:
Oke dan geloof ik dat ik dat maar doe dan. Nog één vraagje he, in het topic over mijn moederbord staat "DTS connect, NEE" (zie tabel http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1261615 )

Wil dit zeggen dat ik nevernooit DTS uit dit moederbord krijg?
Nee, DTS connect is bedoeld om van alles DTS te maken. Je moederbord kan dus geen DTS maken (zoals bij games handig kan zijn), maar hij kan het wel doorgeven
\
Zie:
http://www.audioholics.co...rround-on-pc-motherboards
"The introduction of DTS Connect will bring rich DTS surround audio to the PC market worldwide simply and seamlessly. No matter what original content consumers play - whether stereo or multi-channel - DTS Connect ensures simple installation of multi-channel audio for the PC, and brings new life to stereo recordings,

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-02 16:37
boatfreak schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:34:
Wel vreemd dat je juist een dure geluidskaart moet hebben en hem dan verteld dat hij niks met het signaal mag doen... Het leek mij dat mijn onboard geluidskaart dat ook wel kon...

Ik kan trouwens in windows media player geen optie vinden om de spdif uitgang te gebruiken?!
Voor deze instelling heb je juist geen dure kaart nodig. In principe moet dat met alle wel lukken met een digitale uitgang. Enkel voor games ter plekke omzetten naar dolby digital of dts heb je een andere kaart nodig.

Voor mediaplayer zou ik het zo niet weten. Dat vind ik ook echt een takkeplayer voor DVD. Bij powerDVD of winDVD is het gewoon een instelling. Wellicht dat het voor mediaplayer via de driver instellingen gaat. Geen idee of je het daar ook kunt instellen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1