10GB HD als 8GB

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb net een nieuwe harde schijf erbij gezet in mn redelijk oude P233 MMX (1997). De bios ondersteund alleen schijven tot 8,4 GB.

Ik heb dus een nieuwe schijf gekocht, en ze hadden bij de computerwinkel als kleinste een seagate 10.2GB. Die heb ik nu dus geinstalleerd en hij wordt dus herkend als 8,4GB schijf (wat ik niet zo'n probleem vind). Hij werkt nu goed alleen vraag ik me af of er geen problemen kunnen ontstaat omdat het eigenlijk een 10.2 GB is en ik gebruik hem als 8.4GB. Zou dit evt. problemen kunnen opleveren? Ik kreeg met fdisk tijdens het partitioneren wel een foutmelding nummer 6, er stond bij dat ik in fdisk.msg moest kijken voor die fout, maar fdisk.msg staat nergens.. weet iemand wat fdisk foutmelding 6 inhoudt?

alvast bedankt

Verwijderd

erm, ik weet niet wat ie inhoud, maar ik heb 'm ook altijd :) en mijn bios herkend m'n schijf wel goed....

Je partitie is maar 8,4 GB groot dus wordt er ook maar 8,4 GB beschreven en boeit het niet dat ie groter is

• Palomar
  • Niet online
ja maar ik zou wel willen weten wat die code 6 nou betekend? Op www.microsoft.com kan ik het ook niet vinden (het zal er vast wel staan maar je wordt overspoeld met info...)

• Palomar
  • Niet online
niemand? :'(

• Palomar
  • Niet online
hm niemand weet het..

En dat ik de 10.2GB disk gebruik als 8.4GB. Is dat goed of is dat fout ? (om maar even een duidelijke vraag te stellen ;))

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ja maar ik zou wel willen weten wat die code 6 nou betekend?
Dat schijnt gewoon een bug in FDISK te zijn; die melding kun je gewoon negeren. Ik geloof dat je 'm ook alleen maar krijgt als je meerdere harde schijven hebt.
En dat ik de 10.2GB disk gebruik als 8.4GB. Is dat goed of is dat fout ?
Er wordt gewoon een gedeelte van die schijf niet gebruikt (maar dat had je zelf ook al door neem ik aan ;)). Kan geen enkel kwaad trouwens.

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

• Roelof
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-07 10:18

Roelof

Illustrious Wolf

Bij Maxtor en Western Digital hebben ze een utility waarmee oudere moederborden toch gebruik kunnen maken van de volledige schijf (maxblast en ezdrive). Heeft seagate niet ook zoiets (geloof diskwizard)?

Heb even gezocht, zie hier: http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html

edit:
tikfout

Ik ben niet nieuwsgierig; ik ben alleen maar benieuwd.

• Palomar
  • Niet online
Bedankt voor de reacties :). Ik heb idd 2 schijven, dus die foutmelding is gelukkig niks :)

Roelof, ze hebben idd zo'n programmaatje, maar het lijkt mij handiger om de schijf gewoon te laten draaien zonder extra (overbodige?) software. Die paar 1 of 2 GB die ik kwijt maakt me niet zo erg veel uit. Of raden jullie aan om het wel te gebruiken? (misschien ivm snelheid/stabiliteit oid)

• Gompy58
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

dat foutje nummer 6 heb ik ook gehad. De letterlijk betekenis weet ik niet meer, weet echter nog heel goed dat mijn systeem steeds problemen had(instabiel) die direct aan mijn HD te wijten waren.

Ben toen opnieuw begonnen met bootdisk van 98 en probleem was weg.

Heb jij toevallig nog iets met dos 6 draaien? want ik weet nog wel dat ik toen eerst dos 6 wilde doen en daarna windows dat leverde me dus al in dos 6 die foutmelding 6 op....

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het kan zijn dat die bug d'r in de FDISK die bij Win98 wordt meegeleverd uitgehaald is; mijn FDISK (van Win95 OSR2) geeft 'm iig wel nog.

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

Verwijderd

enige fdisk bug die ik ken is dat hij schijven 60gb > niet goed herkent

• Domino
  • Laatst online: 20:50
Error 6 krijg je dacht ik als je een primaire partitie op de 2de HDD wilde maken en er al een primaire op de 1ste HDD had gezet.

Verwijderd

Wat voor mobo heb je? Soms wil een ander bios voor die oude bordjes het probleem wel eens oplossen ('t blijft toch zonde, 1 a 2 MB niet gebruiken), bv een MRBIOS voor veel oude intel-bordjes etc.

• Palomar
  • Niet online
het is een bordje met via chipset.. ik heb er ook al wel es een biosupdate van gezien maar ik ga hem niet flashen.. als het mis gaat ben ik mn moederbord waarschijnlijk kwijt.. die 1 a 2 GB ( Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif) maakt me niet zo erg veel uit...
Error 6 krijg je dacht ik als je een primaire partitie op de 2de HDD wilde maken en er al een primaire op de 1ste HDD had gezet.
Is dat verkeerd dan? een primaire partitie op de 2de hd? Een schijf moet toch altijd een primaire partitie hebben?

Verwijderd

Check idd of er een nieuwe bios/utility is, die zou er toch wel moeten zijn voor jouw mobo.

Misschien heb je wat aan het volgende, zo krijg je geen melding.
Haal je 1ste HDD er eens uit, dan je nieuwe (2de) HDD aansluiten op primary master.
booten met bootdisk, dan met fdisk een primaire partitie aanmaken. pc uit. De ouwe HDD weer op primary master, de nieuwe op primary slave. Pc aan en niet vergeten om je nieuwe partitie(s) te formateren.
Dit is wel wat omslachtig, maar het werkt.
't blijft toch zonde, 1 a 2 MB niet gebruiken
Als het zo weinig zou zijn... 1 a 2 Gb

Rick: Domino gaf je eigenlijk al een hint Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
Enneh, welk mobo heb je eigenlijk?

• Roelof
  • Laatst online: 04-07 10:18

Roelof

Illustrious Wolf

Een harde schijf hoeft niet altijd een primaire partitie te hebben. Ik heb zelf ook 2 HD's, 1 met 1 primaire partitie en een extended, de tweede is alleen een extended.
2 primaire partities zichtbaar voor windows kan trouwems voor problemen zorgen.

Ik ben niet nieuwsgierig; ik ben alleen maar benieuwd.

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
watvoor mobo heb je ?
moet toch wel een nieuwere bios inflashen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Foutje, bedankt... (MB moet inderdaad GB zijn, gelukkig zijn er een aantal ERG oplettende lezers...). Maar dan nog, ook 2 MB zou ik nog willen gebruiken!

Maar eh, je wilt dus GEEN extra software in je bootblock dat het probleem oplost, en je wilt ook GEEN ander bios.

Wat wil je dan wel? Als je gewoon tevreden bent met 8GB ipv 10GB, doe een scandiskje met surface-scan en als alles ok is ga je gewoon met 8GB draaien. Klaar.

Maar dat is een echte tweaker onwaardig natuurlijk Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif
Pagina: 1