MSI vraagt om bios feedback.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 17.083 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nou ja, kijk, geheugenchips zijn cheap. Memtest is niet groot, ditto voor andere diagnostische tools. Een grafisch schilletje om het af te maken (en ja, dat had ik op mijn 486DX2 al). Je maakt het users een stuk makkelijker om fouten op te lossen in hun systeem, of winkeliers het makkelijker hun klanten te helpen. Ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik hoop eigenlijk ook voor een snelle integratie van EFI. Enig idee hoe snel dit ingeburgerd zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Ik denk toch dat het merendeel van alle programma's en tooltjes voor moederbord zullen moeten wachten tot EFI. In een BIOS-chip kun je nu eenmaal niet zo heel veel kwijt, maar als ze een stukje flash-geheugen zouden implementeren zoals in een USB-stick zou 32MB of 64MB nog geen euro meer mogen kosten om te plaatsen. In 64MB kun je makkelijk 20+ verschillende handige tooltjes stoppen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:54:
Ik lees veel dat mensen voltages realtime kunnen aanpassen. Correct me if i'm wrong, maar sommige voltages kunnen al aangepast worden met dual corecenter bijvoorbeeld. En dat is in
windows.

[...]

Waarom zou je je cores uit willen schakelen? Ik neem aan dat je niet voor niks een meer core systeem koopt toch? Heb je misschien wat onderbouwing hiervoor?

Voltages is al genoteerd.

Temperatuur readings uitschakelen is wel een goede, maar dit verhoogt natuurlijk weer de kans op een kapot bord als iemand het zaakje uitschakeld en perongelijk te ver overclocked. Dus misschien dat dit in een beschemt menu kan. Leuk idee.

[...]

Ik zet het erbij in m'n lijstje goed punt.
Rol-co is -net als ik- een extreeme overclocker. Hoe harder een cpu gaat, hoe beter.
Op hoeveel cores maakt in sommige gevallen niet uit. Als je met een quadcore kan kiezen welke cores uitgeschakeld moeten worden, dan je dus per core testen welke het hards gaat. Zo'n bord zou voor veel overclockers veel waard zijn.

met het uitschakelen van de temp reading, doelt rol-co denk ik op de coldbug / coldboot problemen van sommige borden. Als je te koud gaat met de koeling (-100*C tot -180*C) snappen borden de temperatuur niet meer, en gaan in een beveiliging (denk ik). Als een bord hier omheen kan werken, kan je dus kouder, en kouder is vaak sneller :D

Misschien een idee om dit soort opties (die gevaarlijk kunnen zijn) na een soort menu te doen, waar een waarschuwing staat, of een deel wat met een password beschermd is, welke je in het boekje kan vinden. (mensen dwingen in het boekje te kijken, daar kan dan een waarschuwing oid)

Als deze opties op het bord komen, hebben jullie in ieder geval mij als vaste klant :9

Voltages aanpassen vanuit windows, zou ook meer als ideaal zijn. Veel andere bios settings ook, maar voor veel settings zal een reboot toch wel nodig zijn vrees ik. (mem timings, fsb straps)

Wel super, dit topic. Heerlijk om eens de fantasie de vrije loop te laten gaan zo!

edit: Foutje

[ Voor 10% gewijzigd door Extera op 19-03-2008 22:45 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

offtopic:
Wat heeft MSI met DFI te maken ?

Iig, goed dat tweakers ook input kunnen geven, leuk. Toch denk ik dat er wat ogen en haken aan gaan zitten, vooral op het gebied van : hoe ver kan je gaan met BIOS opties.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik vind een geintegreerde memtester echt geen slecht idee. Het moederbord, je cpu en het geheugen vormen de kern van het overclocken. Dus moet je alle mogelijke toeters en bellen eigenlijk direct voor handen hebben, nog voor het opstarten van je OS. En idd, zo moeilijk moet het niet zijn om een klein proggie als MemTest op een chippie te gooien toch??

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik lees veel dat mensen voltages realtime kunnen aanpassen. Correct me if i'm wrong, maar sommige voltages kunnen al aangepast worden met dual corecenter bijvoorbeeld. En dat is in
windows.

[...]

Waarom zou je je cores uit willen schakelen? Ik neem aan dat je niet voor niks een meer core systeem koopt toch? Heb je misschien wat onderbouwing hiervoor?

Voltages is al genoteerd.

Temperatuur readings uitschakelen is wel een goede, maar dit verhoogt natuurlijk weer de kans op een kapot bord als iemand het zaakje uitschakeld en perongelijk te ver overclocked. Dus misschien dat dit in een beschemt menu kan. Leuk idee.

[...]

Ik zet het erbij in m'n lijstje goed punt.
Corecenter was ook het programma op de neo borden inderdaad, wel wat buggy toen maar dat zal al wat minder zijn neem ik aan.
De bedoeling is dan bijv om met je yorkfield op bijv 5ghz 1.70v te booten en in windows op te voeren naar 2.1v met de daarbij horende clocksnelheid, dit geeft ook gelijk aan over de grootte van voltages die we willen zien. :)

De core's uischakelen is een voordeel zodat je niet hoeft te booten op die 5ghz 1.70v met 4 cores waardoor je een huge load krijgt, met 1-2 cores is dit veel minder, dat we toch een quad gebruiken is omdat dit de enige cpu is met unlocked multi en er nog geen goede stock borden zijn die load aankunnen boven de 630 fsb en hoger.

De temperatuur uitschakelen bedoel ik niet zozeer de probe in het bord maar ook de coretemp readings, dat ie niet te warm word geloof ik wel op -150 :+

Mocht je extreme testers nodig hebben kan je mij altijd een pm sturen via tweakers of naar info-apenstaart-Rol-Co punt nl ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik snap nu waarom je de meerdere CPU cores uit wil zetten :) Ook zal ik kijken of het mogelijk is om alle fan readings compleet uit te zetten.

Verder alvast bedankt voor alle goede ideeen. Ik vat alles samen en ga het samen met mijn collega's doorkijken. We zullen dan ook kijken wat er mogelijk is in deze bios en wat er misschien meegenomen gaat worden naar EFI biossen.

Als je nog meer ideeen heb schroom niet en schrijf ze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 15:04

Bene

list incomprehension

Als ik het verschil in bios functionaliteit zie tussen de MSI P965 en mijn MSI P35 borden zijn jullie zowiezo een lichtjaar vooruit gegaan. Ten opzichte van de concurrentie valt er weinig te verbeteren. Vooral die settings opslaan, heel fijn.

Om een balletje op te gooien voor het idee van Hielko gecombineerd met de 1970 opmerking: bios schermen zien er nu al een dikke 15 jaar hetzelfde uit. En nog steeds zijn ze onbegrijpbaar voor de gemiddelde "leek". Met enige regelmaat probeer ik over de telefoon uit te leggen hoe mensen bootvolgordes moeten veranderen en dat levert ze elke keer een halve hartverzakking. Ik zou eens creatief lenen bij bijvoorbeeld de "startschermen" van de spelcomputers en een schifting maken tussen functionaliteit voor de gemiddelde gebruiker en de tweakert.

Het simpele profiel zou met wat mooie schermpjes tijd kunnen instellen, wat temperaturen tonen, aanwezige CPU / geheugen / drives noemen, de bootvolgorde kunnen aanpassen en de bios kunnen updaten. Optioneel misschien nog een kabeltester voor LAN of een "diagnose" proggel wat achter de schermen geheugen test, temperaturen en voltages meet en zo gebruikers kan vertellen of er hardwarematige problemen zijn. En dit dan niet in de stijl van dat windows tooltje (corecenter? smartcenter? smartcenter!) maar met mooie grote Nintendo stijl knoppen.

Voor de huidige stijl bios: iets smartfan achtigs op de andere fan connectors zou fijn zjin. En een "current" value achter de zaken anders dan alleen ram en cpu. En met de huidige core processors: mem dividers onder de 1. En helemaal luxe: een strap start speed kunnen instellen, zodat alle E21x0 clockers niet langer met aluminium tape aan de slag moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem zit hem ook wel in de bios features van MSI wat het bord minder aantrekkelijk maakt voor een overclocker. Daarnaast zit het hem ook in de keuze hardware (lees electronica componenten).

Je kan wel heel mooi in 16 stappen de vCore kunnen regelen, maar wil dat ook echt zeggen dat het gekozen voltage ook echt het voltage is wat er op de cpu komt te staan.. Dat is meestal dus niet het geval. Merken als Abit bijvoorbeeld letten erg goed op de componenten die gebruikt worden, voltages worden overal waar mogelijk is afgevlakt door elco's.

Help features in de bios lijkt me overbodig, iedereen heeft een manual bij zijn moederbord, en een overclocker weet waar functies voor dienen.. Het moet niet zo zijn dat overclocken makkelijker word door de help tekst in de bios wat me sowieso al onwaarschijnlijk lijkt dat dat gaat gebeuren.

- Opslaan van bios settings op externe media (USB of Floppy)
Opzich een goed punt, echter kan je ook bios profiles maken. Ik heb dit gezien op nieuwe en oude moederborden. Je stelt het bios in naar wens. en slaat het profiel op in het bios onder de naam default ofzo. Vervolgens raakt je baterijtje leeg van je bios en zet je alles simpel weer terug door een load profile te doen.

- Tools om je bios te kunnen openen in Windows zodat je kan zien wat voor functies er in een nieuwe bios zitten voordat je deze flashed.
Ook een mooi punt echter heb ik dit weer beter gezien bij andere moederborden. Er zijn moederborden waarbij je de gehele overclock features in windows kan instellen, en ze ook echt weg schrijft in je bios Mijn abit AW8 kan dat.

Ik zou als MSI zijnde echt eens gaan kijken naar de betere overclock borden van Asus, naar Abit en vooral je oog laten vallen op de uGuru chip. Epox kan er ook wat van. En het allerbelangrijkste is nog wel goed afgevlakte voltages. Dat is wat een systeem stabiel maakt tijdens een overclock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:30

Dark

who tweaked the light?

Het is welliswaar geen bios functie, maar ik zou het op prijs stellen als er ergens op een goede, na inbouw bereikbare plek op het board een aantal meetpunten voor de belangrijkste (instelbare) voltages werden gemaakt zodat je met een multimeter kan meten wat de vcore enz. is.

Ik stel me hierbij zo'n rijtje pennetjes voor zoals je ook voor usb en frontpannel hebt. Met de juiste jumpertjes erop, die je makkelijk met een smd-grabber kan pakken.

Afbeeldingslocatie: http://img151.imageshack.us/img151/4051/grabjumperlr1.jpg

edit:
Afbeeldingslocatie: http://secure.llamma.com/catalog/images/connector%20019.jpg

de pennetjes zouden dan natuurlijk wel zo geconfigureerd moeten zijn dat je geen sluiting kan maken door het verkeerd plaatsen van een jumper, bijvoorbeeld:
VCore		 1 -  2		nc
nc		 3 -  4		Fsb VTT
VNorth		 5 -  6		nc
nc		 7 -  8		Vsouth
GTL0/2		 9 -  10	nc
nc		11 -  12	GTL1/3
etc. 

*nc = not connected (to prevent shortcircuit w. jumpers)

op die manier voorkom je zelfs bij plaatsing zoals 1-3 sluiting...

[ Voor 33% gewijzigd door Dark op 20-03-2008 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Godsha
  • Laatst online: 28-05 08:29
Dark schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 10:50:
Het is welliswaar geen bios functie, maar ik zou het op prijs stellen als er ergens op een goede, na inbouw bereikbare plek op het board een aantal meetpunten voor de belangrijkste (instelbare) voltages werden gemaakt zodat je met een multimeter kan meten wat de vcore enz. is.

Ik stel me hierbij zo'n rijtje pennetjes voor zoals je ook voor usb en frontpannel hebt. Met de juiste jumpertjes erop, die je makkelijk met een smd-grabber kan pakken.

[afbeelding]
Wat jij zegt, alleen waarom niet gewoon een knopje of schakelaar? Die jumper kun je vaak niet super vastpakken ivm overige hardware. Een knopje hoef je daarentegen alleen maar in te drukken en klaar is kees. Dit zal veel fijner werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meetpunten op het moederbord, en aangegeven in de manual zou echt ideaal zijn idd, volgens mij zou je een van de eerste zijn die zo iets op het moederbord zou plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

The Godsha schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 11:45:
[...]

Wat jij zegt, alleen waarom niet gewoon een knopje of schakelaar? Die jumper kun je vaak niet super vastpakken ivm overige hardware. Een knopje hoef je daarentegen alleen maar in te drukken en klaar is kees. Dit zal veel fijner werken.
hoe moet je nou meten aan een knopje ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:02

Flotter

Pelipper!

[...]

[...]
Ik denk dat het voor bepaalde groepen developers ook wel handig zou kunnen zijn. Als je een applicatie/driver/ander stuk software op een quadcoremachine hebt gemaakt kun je vrij gemakkelijk zien hoe het functioneert/performt met een dual/singlecore.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:44

KneoK

Not in a million lightyears

Een instelbare vcore drop in idle stand lijkt mij wel iets. Stroomverbruik staat over het algemeen wel onderaan het lijstje van zaken waar je rekening mee houdt als je overklokt, maar mijn Q6600 heeft idle op 2,4GHz echt geen 1,35V nodig om stabiel te blijven lopen, pas onder load op 3,6GHz heeft 'ie wat meer spanning nodig en dan heb je nog eens vdroop waardoor mijn processor overklokt minder spanning krijgt dan idle. Mijn pc draait ongeveer 50/50 idle/load dus dat betekent dat ik 50% van de tijd veel teveel spanning door mijn processortje jaag wat resulteert in een hogere temperatuur dan zou hoeven waardoor mijn fan weer iets sneller moet spinnen om de temperatuur voor mijn idee acceptabel te houden (in mijn geval een graad of 45 max per core).

Instelbaar omdat je natuurlijk niet weet hoever een processor overgeklokt is en je dus geen beeld hebt van de benodigde spanning in idle stand (lullig als je overgeklokte idle snelheid al hoger ligt dan de normale snelheid en je dus vastlopers krijgt als je default voltage aanneemt in idle stand), en dan vcore - 0,05V, vcore - 0,1V etc.

Probleem dat ik voorzie is een ontzettend wisselende vcore als je continu aan het multitasken bent. Tijdens gebruik van Photoshop bijvoorbeeld zie ik mijn processor amper naar 3,6 schieten maar als ik dan Maya daarbij open dan schiet mijn snelheid even omhoog totdat Maya geladen is. Vervolgens alt-tab terug naar Photoshop en weer schiet de snelheid even omhoog. Dus dan meteen maar het volgende voorstel: de ouderwetse turbo knop moet terug ! In dit gevat met een iets ander doel, gewoon zelf kunnen bepalen wanneer je processor (en dus bijbehorende vcore) op fullspeed moet lopen. Eventueel een schakelaar met drie standen, low-profile/fullspeed/auto config.
Het hoeft van mij niet eens een echte schakelaar te zijn, gewoon vanuit Windows (en bij voorkeur ook ieder ander gangbaar OS) kunnen schakelen zou al leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Een makkelijke tool als RMclock en SetFSb die automatisch werkt. Dat zou ideaal zijn voor idle-gebruik inderdaad :) Zelf klok ik nu terug met SetFSB als ik m'n pc laat idlen. Dat werk ook best goed. Als dat allemaal gemakkelijk gemaakt kan worden is dat perfect :)

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok Vcore Droop was ook een zeer goede. Word in het lijstje vermeld. Ook meetpunten op het moederbord is een interessante.

Verder neem ik alle suggesties voor progjes mee voor onze EFI bios.

Morgen zal ik het lijstje wat ik nu heb naar mijn collega's in taiwan sturen met een duidelijke beschrijving erbij.

Zover allemaal hartelijk bedankt en we laten het topic nog open voor mensen die in een keer een goed idee krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Meetpunten op t bord zou ideaal zijn :D
of een schermpje wat de voltages kan weergeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vDroop zou echt ideaal zijn, als msi dat er op gaat maken + alle andere features kunnen ze nog wel eens heel goed in de smaak gaan vallen bij de OC'ers.

En msi, vergis u niet. Overclockers is een grote groep, we zijn met z'n velen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonder te controleren of het al gezegd is geweest:
MEM:FSB verhouding van lager dan 1:1, zodat geheugen geen bottleneck vormt bij het overklokken (wat bij mij nu wel het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeer stabiele voltage voorziening voor cpu/chipset/mem die stabiel blijft als je absurde vermogens vraagt ;)

weet niet of het kan maar als je toch een speciaal oc bordje maakt gebruik dan (chipset) chips die uit het midden van de wafer komen voor dat bord en de omliggende chips voor rest borden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 18:45:
MEM:FSB verhouding van lager dan 1:1, zodat geheugen geen bottleneck vormt bij het overklokken (wat bij mij nu wel het geval is).
Lijkt me niet echt nodig. Ram dat tegenwoordig snel is kost helemaal niet zoveel meer. 450-500MHz is zo'n beetje het maximum wat de meeste gebruiken. Laat dat nou net 40-50 euro kosten voor 2GB ;) "Vroeger" toen ram nog 250 euro voor 2GB koste was dat misshcien wel lekker. Nu maakt dat niet echt meer uit. Met DDR3 al helemaal niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-09 21:46

rimpeldinky

nani?

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 18:58:
zeer stabiele voltage voorziening voor cpu/chipset/mem die stabiel blijft als je absurde vermogens vraagt ;)

weet niet of het kan maar als je toch een speciaal oc bordje maakt gebruik dan (chipset) chips die uit het midden van de wafer komen voor dat bord en de omliggende chips voor rest borden ;)
hmm, per reeks moederborden een extra uitgave met cherrypicked chips, uitgebreidere bios opties, uitschakelbare ditjes en datjes... :9

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 18:45:
Dat is en blijft een must om hoge clock speeds te halen. Je kan namelijk dan je memory een beetje overclocken en je cpu bijvoorbeeld 2x het aantal mhzén hoger laten draaien dan je memory. Goed geheugen is duur, en als je al wat aan wil klooien met je kingston reepjes zul je veel profeit hebben van deze optie.

Hij staat trouwens ook al in de TS vermeld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R-O-Y schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 19:46:
Lijkt me niet echt nodig. Ram dat tegenwoordig snel is kost helemaal niet zoveel meer. 450-500MHz is zo'n beetje het maximum wat de meeste gebruiken. Laat dat nou net 40-50 euro kosten voor 2GB ;) "Vroeger" toen ram nog 250 euro voor 2GB koste was dat misshcien wel lekker. Nu maakt dat niet echt meer uit. Met DDR3 al helemaal niet :)
Zijn nochtans heel veel mensen die DDR2-800 hebben. Buiten mezelf ken ik nog mensen die in oc gebottlenecked worden door het ram.
Als het toch maar een kwestie is van in de bios de mogelijkheid te enablen, lijkt me kleine moeite en zou veel mensen helpen. En als je er geen gebruik van wilt maken doe je dat niet (zoals veel bios mogelijkheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Extera schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:13:
Meetpunten op t bord zou ideaal zijn :D
of een schermpje wat de voltages kan weergeven...
dat schermpje gaat dan weer de onnauwkeurige onboard sensor chip lezen, en dan zie je weer hetzelfde als in bios en progjes... dan liever een goede multimeter en meetpunten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
@ Dark, ja heb je gelijk in, liever een goede multimeter er aan hangen.

Ik zie trouwens veel liever een 1:3 divider... mijn york kan maar 450mhz aan, op lucht.
Om goede DDR3 repen echt te testen heb je dan met de huidige 1:2 divider al bijna 600mhz fsb nodig.

Maar buiten dat, mensen die DDR3 kopen wat 2Ghz aankan, zullen dit nooit kunnen gebruiken.
Met een 1:3 divider kan je 2Ghz draaien op 333mhz fsb... daar kunnen we wel mee vooruit. Lijkt me ook voor niet overclockers een erg nuttige optie.

Als er een bord uitkomt met de opties uit dit topic....verkoop ik een nier :+

[ Voor 7% gewijzigd door Extera op 20-03-2008 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Extera schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 23:39:
@ Dark, ja heb je gelijk in, liever een goede multimeter er aan hangen.

Ik zie trouwens veel liever een 1:3 divider... mijn york kan maar 450mhz aan, op lucht.
Om goede DDR3 repen echt te testen heb je dan met de huidige 1:2 divider al bijna 600mhz fsb nodig.

Maar buiten dat, mensen die DDR3 kopen wat 2Ghz aankan, zullen dit nooit kunnen gebruiken.
Met een 1:3 divider kan je 2Ghz draaien op 333mhz fsb... daar kunnen we wel mee vooruit. Lijkt me ook voor niet overclockers een erg nuttige optie.

Als er een bord uitkomt met de opties uit dit topic....verkoop ik een nier :+
Hoe zou het zijn als een moederbord ontwikkeld wordt door tweakers ipv bedrijven? Ik denk dat het heel mooi zou klinken, maar niet zou werken. Tegen de tijd dat je alle gewilde opties fatsoenlijk in een mobo/BIOS hebt gestopt is de helft al verouderd.
Beter zou zijn 1 mobo per platform, compleet doorontwikkeld, waar dan dingen 'uitgeschakeld' of verwijderd worden (of vervangen door minder 'solide' onderdelen) voor low end versies, zodat problemen of biossen voor moederborden voor allen gelijk zijn. PCB's kosten immers niet zo veel, en wat er opgesoldeerd wordt kan dan gevarieerd worden, en wat er mist in de bios weggelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Extera schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:58:
MSI gaat toch als 1 van de eersten over op EFI als bios?
Kleine uitleg, EFI word al jaren gebruikt door IBM en EFI word ook al tijden gebruikt in intel server moederborden en PC moederborden maar die lijken qua uiterlijk vaak op de oude biossen en zitten verder nog niet echt nieuwe mogelijkheden bij die EFI kan bieden.

"Intel’s first Itanium workstations and servers, released in 2000, supported EFI 1.02."

"Verder maken vrijwel alle Intel moederborden van de afgelopen jaren al gebruik van EFI in plaats van normale BIOS'en." Bron: HWI

Waar ik erg naar benieuwd ben is of we ook advance EFI biossen mogen verwachten in moederborden voor het AM2+ platform in de nabije toekomst?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed ik heb het hele lijstje overlegd intern en alle punten waren positief bekeken. We gaan nu kijken wat hardwarematig mogelijk is en kijken wat er geimplementeerd kan worden :)

Ik houd jullie op de hoogte van de uitkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Laatst online: 10:31
Ik heb maar 1 suggestie, de Bios kunnen flashen vanuit Linux!
Alle tools die ik gevonden heb zoals Live update enz zijn allemaal ontworpen voor windows en kan ik dus niets mee doen, ik word verplicht van een diskette/Cd-rom te gebruiken.
DAT zou ik graag geïntegreerd zien, ik weet dat dit niet echt een BIOS feature is, maar geef toe, het is toch kort in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastercard
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 19:46
Van mij mag de bios ook wel wat duidelijker, heb gister upgrade setje gekregen, MSI P35 NEO2-FR als moederbord. Startte gewoon perfect zelfs al was volgens de site de processor niet ondersteund in die bios, heb dus daarna voor de zekerheid bios geupgrade naar de nieuwste versie (1.8).

Nou wilde ik ff alles goed instellen maar het geheugen is standaard op cas 6 gezet, terwijl het een cas 4 setje is. Dus ik zou dat graag aanpassen maar waarschijnlijk moet dan eerst het voltage omhoog, ik kan alleen zien dat het op auto staat en kan het ook niet aanpassen...

Volgens mij moet het met dit bord gewoon mogelijk zijn om alle voltages aan te passen maar ze zijn niet te veranderen, staat wel een minimum en maximum bij maar op enter duwen of getallen intypen doet niets.

Heb ook al F1-F12 geprobeerd, kwam wel een of andere advanced optie over cpu cores bij maar voltages niet te veranderen

Zie ik gewoon iets over het hoofd? wie kan me vertellen hoe ik de voltages aan pas..

edit\\

hier een review waar je wel gewoon ingestelde voltages ziet maar zijn bootup screen is van de p35 platinum ipv neo2-fr.. heeft hij dan gewoon die bios erop geflashed?
http://forums.tweaktown.com/showthread.php?t=25377

[ Voor 10% gewijzigd door mastercard op 21-03-2008 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Met X-DraGon,

Er mogen wel eens wat meer tools komen voor Linux imo. Dus komop MSI, aan jullie de eer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Al op enter gedrukt bij het woordje "auto"?

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 11:20:
[...]

Ik snap je idee maar een klein deel van deze functie hebben we al in verschillende borden zitten. Wij bieden de opties om verschillende 'profielen' op te slaan in een gereserveerd stuk van de bios. Houd in dat je nadat je de juiste OC settings hebt berijkt je die opslaat in profiel 1. Daarna maak je een stadaard profiel die je kan opslaan in profiel 2. Deze kan je dan onafhankelijk van elkaar laden.

Maar zoals je zegt bij een bios flash moet je je CMOS resetten. Het opslaan van deze waardes op bios of floppy is een goed idee! Ik noteer het bij het lijstje.
Ik wil hier nog even op terug komen over die profielen. Ik heb zelf een asus bord gehad en daar kon je ook profielen laden en saven. Is het niet mogelijk om ook een optie in de bouwen om per profiel ook weer te kunnen verwijderen? Want met het asus bord kon je de gesaved profiel niet meer wissen.

Daarnaast zou ik het ook erg handig vinden d.m.v een heel uitgebreid OC tool on-the-fly te kunnen overclocken onder windows zelf, zodat je niet 100 keer opnieuw hoeft op te starten om naar het bios te kunnen en weer de instellingen moet aanpassen. Want naar 20 x opstarten word je daar ook wel een beetje erg moe van en dan heb ik gelijk al geen zin meer om nog te overklokken.
En dat je in dat OC tool (net als het programma clockgen, of setfsb) maar dat je ook de geheugen timming ect alles zo on-the-fly kan veranderen.

En is het niet mogelijk om net als bij een oude DFI moederbord om het programma Memtest86 in het bios te bouwen, zodat het geheugen niet goed werkt je het zo kan testen (wel dan in het veilige gedeelte van het bios dan)

[ Voor 27% gewijzigd door Robin4 op 21-03-2008 16:22 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Heephstan schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 11:50:
[...]
Ik zou het nooit toestaan een bios te backuppen op een floppy. Floppys zijn in mijn ogen gewoon "bad clusters" met een plastic omhulsel. die dingen zijn zo onveilig als wat. Ik zou dan kiezen voor een usb stick (niet 100% veilig maar toch veiliger)
Ook bij een USB stick moet je gewoon een checksum gebruiken als controlemiddel, dus dat maakt vanuit het BIOS gezien technisch niet uit. Juist voor biossen en testutilities gebruik ik nog af en toe floppies, hoewel ook dat steeds minder wordt.

Een Asus BIOS waar ik laatst mee bezig was, had een ingebouwde flashutility die geen onderscheid maakte tussen USB, floppy of harddisk. Je kon dus gewoon van elke bron flashen. Voor zover dat bij MSI nog niet aanwezig is (mijn laatste MSI ervaring is alweer twee jaar geleden) lijkt me dat ook wel een handige feature. Dezelfde code kan dan meteen ook gebruikt worden voor backups van de CMOS profielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastercard
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 19:46
Maarten-NForce schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 16:09:
[...]

Al op enter gedrukt bij het woordje "auto"?
ja dan gebeurt er dus niets.. bij alle voltages heb ik geprobeerd op enter te duwen of gewoon een getal intypen, beide werkt niet

edit\\

heb het al gevonden.. moet de +/- toets gebruiken om het aan te passen, staat er ook onder zie ik nu "+/- Value"

maargoed beetje raar dat alle opties daarboven gewoon met enter werken en dat dan ineens weer niet maar misschien ligt het aan mij, heb nog niet zoveel biossen gezien :+

[ Voor 32% gewijzigd door mastercard op 21-03-2008 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Iets heel geks voor mobo lay-out:
Extra onboard geheugen: ~4MB voor bios files?

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
Eigenlijk alle overclockopties die in mijn DFItje zaten, zoals mem divider van < 1:1, op elk onderdeel de mogelijkheid tot absurde voltages zodat voltmods niet meer nodig zijn, enzovoort. (Hoewel mijn 975G/X wel een voltmodje moet op de northbridge).

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Maarten-NForce schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 19:07:
Iets heel geks voor mobo lay-out:
Extra onboard geheugen: ~4MB voor bios files?
Wat heeft het BIOS in deze context te maken met het fysieke bord?

Juist : niets.

offtopic:
nav DM van de user hierboven :
Het gaat om een BIOS , niet om een fysiek plankje.. Daar kan MSI Nederland niet veel aan doen gok ik zo.. Hoogstens feedback of input, maar meer ook niet.. Bordjes worden niet in NL in elkaar gezet :p

[ Voor 31% gewijzigd door sky- op 22-03-2008 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Goed initiatief om de mesnen er zo bij te betrekken :)

Voor m'n huidige DFI bord had ik een MSI, een K8N Neo2 Platinum. Over bios features had ik weinig te klagen, maar ik had liever een stabiele bios gehad. Ik heb op dat bord talloze flashes gedaan, elk bios had wel wat eigenaardigheden of mankementen. Uiteindelijk ben ik bij een versie van een paar maanden oud blijven steken omdat die tenminste niet bleef hangen als je tijdens het booten iets te vroeg op de Delete toets drukte :/

Features zijn leuk, maar stabiliteit en betrouwbaarheid zijn minstens zo belangrijk.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moederbord bios maken met vul opties moet toch geen probleem zijn.
Trouwens veel opties zijn er al maar niet actief in de bios.

Een overklokbord moet geen limiet hebben kwa voltage aansturing op onderdelen
Maar dan moet je wel een bord hebben die het ook aan kan kwa materiaal
En het spijt me dat is msi niet voor mij (ook de reden dat ik er van afgestapt ben)

De perfecte bord die ik gevonden heb en ook de laatste bord die gekocht heb is een
Gigabyte 965p ds3 versie 3,3 (alles instelbaar naar wensen) (raid is een drama)

Overklokken ben ik ook mee gestopt en maak nu alleen gebruik van laptops.
Verder veel succes aan msi toegewenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Raid is geen drama op de DS3 bordjes, hebben de beste chips erop zitten die er volgens mij onboard beschikbaar zijn. (Intel ICH9..) Ligt meer aan jezelf dan aan het moederbord dan.

De P35 mobo's gaan stukken beter dan de oude (maar vertrouwde) 965Ps..

Ik moet zeggen dat het voor mij een tijd geleden is dat ik MSI heb gehad, op het 939 socket en moet zeggen dat het wel goed werkte, maar toen ik de overstap maakte naar DFI was ik -destijds- daaraan verkocht.

Een van de voordelen van "dit" is dat het gewoon leuk is dat je eigen input kan geven, of er iets mee gedaan wordt is een tweede ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
sky- schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 19:45:
Raid is geen drama op de DS3 bordjes, hebben de beste chips erop zitten die er volgens mij onboard beschikbaar zijn. (Intel ICH9..) Ligt meer aan jezelf dan aan het moederbord dan.
De DS3's hebben niet via de Intel ICH9 controller raid alleen het onboard Gigabyte ding heeft dat en die laat soms wel eens te wensen over. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 19:51:
[...]

De DS3's hebben niet via de Intel ICH9 controller raid alleen het onboard Gigabyte ding heeft dat en die laat soms wel eens te wensen over. ;)
offtopic:
Jep maar als je raid wou draaien was je beter voor de DS4 gegaan met intel ICHx raid controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb onlangs een MSI moederbord gekocht en geïnstalleerd, en er is 1 ding wat niet overeenkomt met wat in de manual staat, dus wellicht gefixed worden in een bios update?het gaat namelijk om het volgende :

ik ben in het bezit van een MSI G31M2-FD V2 moederbord.
Voorheen gebruikte ik de onboard videokaart middels de VGA-poort(daarnaast is er ook een DVI poort beschikbaar). Vandaag heb ik een Sapphire HD3870 aangesloten maar echter, na installatie staat bij zowel gpu-z als de catalyst control center het volgende: ''current bus setting : PCI express 2.0 x8.'' De kaart is een x16 kaart en mijn moederbord ondersteunt tevens pci-e 16x.
In de manual staat het volgende :

When DVI Onboard function is supported, the PCI_E1 will be forced
downtrain to 8X bus width.(optional).

Depending on the type of add-in card installed in the PCI Express x16 connector
the DVI port will behave as described in below table.

No add-in card installed : Enabled
Non-video PCI Express x1 add-in card installed : Enabled
PCI Express x4, x8, or 16 add-in card installed: Disabled
ADD2 or MEC card installedL Disabled

De DVI poort zou dus in feite op disable moeten staan nadat ik de videokaart geïnstalleerd heb. In de bios kan ik ook nergens iets vinden over het aan of uitzetten van de onboard videokaart.

Herkent iemand dit? Ik hoop dat jullie de oorzaak weten. Ik weet dat het snelheidsverschil tussen x8 en x16 op dit moment verwaarloosbaar is maar toch vind ik dat het gewoon op x16 zou moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat ze mss eens iets doen aan snelheid van booten. mijn p35 neo doet er 40 sec over tot windows melding,is dus dikke minuut om vista op te starten.(e8200 en 2 gig ram,1 sata schijfje en 1 dvd schrijverke).de ventilator valt zelfs nog even stil tijdens booten wat ook "normaal" zou zijn.. "oude" pc van vriendin met asus mb met chipset van voor 945 tijd (?) en 4300 is bijna dubbel zo snel (beiden vista) . dus,als ik kan kiezen,geen msi meer ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
rimpeldinky schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 19:54:
hmm, per reeks moederborden een extra uitgave met cherrypicked chips, uitgebreidere bios opties, uitschakelbare ditjes en datjes... :9
Leuk voor de mensen met veel geld maar als dit ook met mainstream chipsets gebeurt, dan ben je al verplicht zo'n speciaal moederbord te kopen wil je een beetje overklokken. Dat is ook niet leuk voor de mensen op budget :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 15:05:
dat ze mss eens iets doen aan snelheid van booten. mijn p35 neo doet er 40 sec over tot windows melding,is dus dikke minuut om vista op te starten.(e8200 en 2 gig ram,1 sata schijfje en 1 dvd schrijverke).de ventilator valt zelfs nog even stil tijdens booten wat ook "normaal" zou zijn.. "oude" pc van vriendin met asus mb met chipset van voor 945 tijd (?) en 4300 is bijna dubbel zo snel (beiden vista) . dus,als ik kan kiezen,geen msi meer ....
Zet je PC op standby, waar Vista voor bedoeld is. Of zet anders iig RAID uit in de bios, dat scheelt ook tijd.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Super zeg dit _/-\o_

Als er een aantal dingen worden doorgevoerd ga ik alleen al om het principe een MSI moederbord als volgende kopen. Kan nu niet echt verbeteringen bedenken die nog niet zijn genoemd. Vooral Fancontrol en bioscontrol (voltages) in windows zit ik echt op te wachten. :)

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 20:41
Dit topic is ondertussen al 4 pagina's!

Nu zal ik bekennen dat ik ze niet allemaal heb doorgelezen hoor, maar ik heb toch nog even een ideetje gehad dat ik wil delen.

Probleem dat ik nu heb met mijn asus:
Ik draai een overclock van 30% met een c2d. Dat is natuurlijk erg leuk als ik spellen draai of iets dergelijks. Maar ik weet vaak van te voren al dat ik die snelheid waarschijnlijk niet ga gebruiken en een beetje ga internetten/ film kijken. Beetje zonde van de energie dus.

Nu heeft het bios wel profielen, maar je moet de bios in, profiel selecteren, saven en rebooten. Veels te veel gedoe dus.

Misschien zou het mogelijk zijn om tijdens het booten door een toets ingedrukt te houden een overclock profiel te laden. (misschien profiel selecteren+ snelle reboot) Dan kan je van te voren als gebruiker een beetje inschatten wat je wilt doen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:20

nFo

Doe voor de tweaker mainborden graag een:

Digital pmw, zo dat het geen oerwoud aan mosfets en elco's rond de cpu socket word.
En geen mosfets op de achterkant, wat Asus nog wel is doet.
Dus graag rond de cpu socket vrij houden, zodat je het goed kan isoleren.
Voor subzero temperaturen. :7
Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/news_images/2006/03/foxconn_digital_pwm_technology/article_img.jpg

En geef mij is een recente bios tools zoals: AMIBCP, CBrom32 of wat voor progamma's ze nu ook gebruiken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb geen idee of het kan, maar in de bios neerzetten hoeveel Watt het systeem trekt?
Desnoods met een tooltje in de bios om hem op 100% load te laten draaien en daarbij dan ook het aantal Watt, voltages etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dutch3men schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:44:
Ik heb geen idee of het kan, maar in de bios neerzetten hoeveel Watt het systeem trekt?
Desnoods met een tooltje in de bios om hem op 100% load te laten draaien en daarbij dan ook het aantal Watt, voltages etc.
Ik denk dat dat heel moeilijk wordt dat zou je het beste dat in de voeding moeten meten maar dan zal je iets moeten veranderen in de voedingen van tegenwoording.
Of je moet elk draadje dat naar het moederbord loopt na moeten meten hoeveel Watt het neemt maar dan nog zit je met je HD's en DVD's.
Ik denk dat ze daar al een mooie uitvinding voor hebben gedaan namelijk de multimeter. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Dutch3men schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:44:
Nee, dat wordt lastig. Je kunt eigenlijk niet alle onderdelen in één keer volledig belasten. Mijn inziens is het, het makkelijkste als je Ubuntu installeert en glxgears gaat draaien. Vervolgens de multimeter of energiemeter ertussen. Helaas stress je hiermee dan enkel de GPU en de videokaart. In Windows zou je uiteraard een CPU stress applicatie i.c.m. Fur Rendering Benchmark kunnen draaien :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-09 15:36
Powrskin schreef op zondag 23 maart 2008 @ 17:48:
Super zeg dit _/-\o_

Als er een aantal dingen worden doorgevoerd ga ik alleen al om het principe een MSI moederbord als volgende kopen. Kan nu niet echt verbeteringen bedenken die nog niet zijn genoemd. Vooral Fancontrol en bioscontrol (voltages) in windows zit ik echt op te wachten. :)
Fancontrol en voltages in windows kan je nu al (iig met mijn msi p7n platinum) via het dualcore center util van msi (maar ik doe het liever in de bios zelf) dus daar hoef je niet meer op te wachten.
Edit:
Het zou wel handig zijn als je de fanspeed ook bij een temp op max kan zetten. Bijv. cpu fan 100% bij core (dus niet cpu) temp 60 graden. Verder is het wel mooi dat je instellingen kan opslaan (2x) zoals bij mijn moederbord maar zodra je een nieuwe versie van de bios laat installeren zijn ze weg.

[ Voor 20% gewijzigd door luckyjan op 26-03-2008 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets dat mij steeds vaker gaat ergeren aan moderne PC's / moederborden is toch wel het stroomverbruik.

In het bios kun je soms niet eens alle extra controllers uitschakelen (zoals extra LAN poorten; Firewire controlers e.d.) maar wanneer je die extra functies niet gebruikt en in het bios uitschakeld blijft volgens mij nog gewoon rustig Vdd op de chips staan.
Sommige moederborden slurpen zomaar 30W; het zou leuk zijn als je via het bios ook écht de chips uit zou kunnen zetten, dat zou een zeer leuk voordeel geven qua stroomverbruik.

Ik heb nu nog wel eens de neiging gewoon een chip van een moederbord te solderen om het verbruik te drukken, maar bij mijn nieuwe spul doe ik dat eigenlijk liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Het moet toch mogelijk zijn om alleen chips op het moederbord met Sleep-functionaliteit toe te laten? In plaats van dat de chips constant op vol vermogen lopen (een firewire controller is al gauw 0.7W) staan ze altijd in sleep totdat ze geheugen toegewezen krijgen. Scheelt zo ontzettend veel in je verbruik...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ze nu eens terug naar basis gaan?

Een echte game heeft geen intressen in firewire en 20usb porten

Mijn nieuwe bord zal eerder deze functies moeten hebben.

4usb porten
s-ata aansluiting en raid opties
2xpci-e sloten sli en crossfire ondersteuning (zal wel niet gebeuren)
2x pci-e4x sloten
2x pcie-1x
dolby digital live of dts geluidskaart onbourd
Volledige voltage en bus aanpassing in het bios.

stroom besparing zie je concurent
http://www.gigabyte.com.t...4_des/tech_080104_des.htm

Eigelijk vind ik msi al fout bezig
Als je ook verdiept in de producten van je concurrent dan kom je ook al een stuk verder

Wij als tweakers kijken bij elke mobo fabricant voordat we een overklok bord gaan bestellen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

offtopic:
"Wij" als tweakers lezen de topic titel en zien dat het over een Bios gaat en niet over een fysiek moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat usb poorten terug moeten naar 4 stuks vind ik dus niet.. Ik gebruik er ook nog steeds genoeg..

- Toetsenbord
- Muis
- Webcam
- Printer

En dan zou je vol zitten. Waar prik je je externe hd in? Waar gaat die datakabel van je gsm / pda in? Waar komt die bluetooth stick? Waar komt de wireless lan usb stick? etc etc etc...

geen goed idee dus terug naar 4 poorten als je 't mij vraagt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Laatst online: 01-09 17:41

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik heb een P7N Diamond dus niet het minste bord en wat ik echt vervelend vind aan de BIOS van dit moederbord is, bijna alle voltages in het cell menu hebben integerwaarden en niemand weet echt wat ze betekenen! Dus hier had wel iets meer uitleg over gemogen, helemaal bij een moederbord van die prijsklasse en als ik zie dat de P7N Platinum wel gewoon normale voltages heeft, waarom dit moederbord dan niet? Beetje raar dus, maar ik denk dat verder alles wel genoemd is.

[ Voor 43% gewijzigd door DarkBlaze op 28-03-2008 13:23 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4 vind ik idd ook wat weinig, maar voor de rest wel eens met wat hij bedoelt met zijn post. Maar topic gaat idd over bios.
Wat misschien wél nog geimplementeerd kan worden in BIOS, is het handmatig toekennen van PCI-E lanes.
Op een moederbord met 16X PCI-E slot en een 4X PCI-E slot en voor de rest 1X slots, daar kan je geen grafische kaart 16X en een raid controller 8X op aansluiten, hoewel er voldoende PCI-E lanes beschikbaar zijn wat betreft chipset.
Ideaal zou zijn: alle slots 16X fysieke slots, waarbij in de BIOS alle beschikbare lanes kunnen toegekend worden door de gebruiker aan elk slot naar wens.
Of misschien minder extreem: 3 slots 16X fysiek en de rest 1X, wederom met naar wens lanes toekennen; dat staat je toe om 2 grafische kaarten en raid controller in te pluggen. Indien je dan enkel 2 grafische kaarten gebruikt kan je zeggen: eerste en 2de 16X fysiek slots beide 16 lanes, de 3de 16X fysiek slot hoeft niets. Indien daar ook nog raid controller bij moet zou je kunnen zeggen: eerste en 2de 16X fysiek slots beide 12 lanes (wat voldoende moet zijn voor grafische kaart), de 3de 16X fysiek slot 8 lanes.
Kortom: sowieso meer flexibiliteit en instelbaarheid voor de gebruiker wat betreft de PCI-E lanes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

"Wat misschien wél nog geimplementeerd kan worden in BIOS, is het handmatig toekennen van PCI-E lanes."

Interessant en een mooie aanhaling! Alleen, is dit niet een beperking van de chipset ? Maarja, misschien dat er chipsets in de toekomst zijn die dat kunnen en icm een nieuw BIOS zou dat wel super makkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 07:19
Ik heb recent een MSI P35 NEO 2 FIR gekocht, wat met dit moederbord niet werd meegeleverd is een SPDIF bracket. Ik vind dit nogal een gemis, het is namelijk nergens los te krijgen. Misschien iets om mee te nemen voor de toekomst?

Overigens heb ik hier ook een mail over gestuurd naar MSI tot op heden nog zonder reactie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Het lijkt mij inderdaad ook lastig om als mobo bakker de chipset aan te gaan passen, want (volgensmij) gaat dit via de chipset.
Anders zou je bij intel/nvidia/amd moeten zijn :P, maar misschien kan MSI er ook wel wat aan doen (hoop ik :) ).

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij sommige moederborden is het aantal lanes toch niet fixed per slot? Bijvoorbeeld moederborden met 2 keer 8 lanes op de 2 PCI-E 16X fysieke slots wanneer 2 videokaarten in gebruik zijn en wanneer er maar 1 videokaart in gebruik is 16 lanes op het eerste slot en 4 of 2 lanes (afh. van totaal aantal lanes ter beschikking) op het 2de slot. Ik weet nog goed dat er mensen waren die het spijtig vonden dat ze met een raid controller niet konden kiezen voor 2 keer 8 lanes (1 keer voor raid controller die dan volle bandbreedte ter beschikking heeft en 1 keer voor grafische kaart waar ze "maar" 8X niet erg vonden) ipv 1 keer 16 en 1 keer 4/2. Dacht dat de toekenning hiervan op BIOS-niveau gebeurde (danwel automatisch en niet handmatig te kiezen) en door moederbord fabrikant werd geïmplementeerd ipv door chipset fabrikant.

Maar ik kan me vergissen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de P7N met de integer values ben ik aan het checken. Ik kwam hier vandaag ook zelf achter. Mocht ik iets meer te weten komen dan laat ik het weten.

Voor de PCI-E lanes weet ik niet of het mogelijk is om dit aan te passen in de bios. Ik zal het bij mijn lijstje zetten om te kijken of je per slot het aantal lanes in kan stellen.

Verdere hardwarematige ideeen zijn ook genoteerd. Ik houd jullie op de hoogte van de feedback die krijg uit Taiwan.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2008 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 12:27:
Bij sommige moederborden is het aantal lanes toch niet fixed per slot? Bijvoorbeeld moederborden met 2 keer 8 lanes op de 2 PCI-E 16X fysieke slots wanneer 2 videokaarten in gebruik zijn en wanneer er maar 1 videokaart in gebruik is 16 lanes op het eerste slot en 4 of 2 lanes (afh. van totaal aantal lanes ter beschikking) op het 2de slot. Ik weet nog goed dat er mensen waren die het spijtig vonden dat ze met een raid controller niet konden kiezen voor 2 keer 8 lanes (1 keer voor raid controller die dan volle bandbreedte ter beschikking heeft en 1 keer voor grafische kaart waar ze "maar" 8X niet erg vonden) ipv 1 keer 16 en 1 keer 4/2. Dacht dat de toekenning hiervan op BIOS-niveau gebeurde (danwel automatisch en niet handmatig te kiezen) en door moederbord fabrikant werd geïmplementeerd ipv door chipset fabrikant.

Maar ik kan me vergissen hoor.
*
Bij mijn Asus p5b/p5k deluxe borden kan je het 2e x16 slot al aanpassen. Die kan op 1x/2x/4x. Als je 4x kiest heeft het x1 slot op het moederbord geen lane meer. Die zal dan niet werken. Pci-e lanes verdelen kan tot op zekere hoogte al. Als je het helemaal handmatig zou kunnen doen is helemaal ideaal natuurlijk :) Ik zou het zelf ook fijner vinden om het wat "eerlijker" te verdelen tussen de slots. Met pci-e 2.0 heb je dit probleem al minder omdat die chipsets vaak al meer lanes hebben. Dus misschien is het verdelen helemaal niet meer nodig. Die borden hebben al 16x/16x/8x bvb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 13:50:
Voor de P7N met de integer values ben ik aan het checken. Ik kwam hier vandaag ook zelf achter. Mocht ik iets meer te weten komen dan laat ik het weten.

Voor de PCI-E lanes weet ik niet of het mogelijk is om dit aan te passen in de bios. Ik zal het bij mijn lijstje zetten om te kijken of je per slot het aantal lanes in kan stellen.

Verdere hardwarematige ideeen zijn ook genoteerd. Ik houd jullie op de hoogte van de feedback die krijg uit Taiwan.
Mooi zo, ik hoop dat er wat duidelijkheid over komt want dit bord heeft veel potentiëel maar dit houd het een beetje tegen omdat het nu maar giswerk is. En dat er tegen de tijd dat ik mijn Q9450 heb er iets meer duidelijk is.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
Heb zelf o.a. een MSI p965 Neo-F
Paar zaken die beter kunnen:

- Uitgebreide fan instellingen voor de overige fans.
( Verder zowieso ondersteuning voor het aanpassen van de fan speeds van alle fans onder linux & windows )

- Energiezuinig, dat is misschien meer voor het Mobo design zelf, maar ik verbaas me erover hoe veel stroom een moederbord trekt in idle.

- Simpele simpele simpele bios upgrade via usbstick. Dan heb je gelijk cross platform support en hoeven Linux gebruikers niet achter te blijven. Floppies => Exit. Windows only => Exit.

- Uitlezen van Bios configuratie vanuit Windows & Linux. Kan erg handig zijn om inzicht in pc problemen te krijgen bij mensen die niet eens weten wat een Bios is.

- Uitgebreide Changelog bij nieuwe bios-versies.

Niets dan lof voor dit initiatief trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Had de vraag al eerder gesteld, denk dat je hem heb gemist, zou je daar misschien antwoord op kunnen geven? :)

Ik zelf ben namelijk erg benieuwd naar of we in de nabije toekomst ook uitgebreide EFI biossen mogen verwachten voor het AM2+ platform? bvb

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

- peter - schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 22:25:
Heb zelf o.a. een MSI p965 Neo-F
Paar zaken die beter kunnen:

- Simpele simpele simpele bios upgrade via usbstick. Dan heb je gelijk cross platform support en hoeven Linux gebruikers niet achter te blijven. Floppies => Exit. Windows only => Exit.
http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=108079.0 dit is mischien wat voor jouw en iedereen die via USB wil flashen, enige nadeel is dat het nu nog alleen op windows werkt maar het is al meer dan niets en is ontwikkeld door mensen op het officiele MSI forum. Ik gebruik hem zelf ook werkt super! op mijn K9N SLI Platinum en P7N Diamond.

[ Voor 35% gewijzigd door DarkBlaze op 29-03-2008 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Neem aan dat de MSI borden kunnen booten vanaf een usb stick? Want dan kan je toch gewoon je sick bootable maken met de wel bekende trucjes. En dan kan je elk dos flash programma gebruiken die er zijn. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

klopt, alleen met die tool is het nog makkelijker. Was ook maar een tip voor de mensen hoef je niet te prutsen met commandlines enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:07
mad_max234 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 13:50:
Neem aan dat de MSI borden kunnen booten vanaf een usb stick? Want dan kan je toch gewoon je sick bootable maken met de wel bekende trucjes. En dan kan je elk dos flash programma gebruiken die er zijn. :)
Mijn gigabyte bord is een kwestie van bin file op een USB stick zetten, opnieuw opstarten, F8 of F9 indrukken (geen idee, is lang geleden) en vervolgens de binfile selecteren vanaf de USB stick. Helemaal geen bootable USB stick nodig, geen flashprogramma, niks. Het zit gewoon ingebouwd in het gigabyte BIOS.

Wat mij betreft mogen alle fabrikanten, en dus ook MSI, dit implementeren. Scheelt echt zoveel gedoe als je een BIOS moet flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

_JGC_ schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 17:03:
[...]

Mijn gigabyte bord is een kwestie van bin file op een USB stick zetten, opnieuw opstarten, F8 of F9 indrukken (geen idee, is lang geleden) en vervolgens de binfile selecteren vanaf de USB stick. Helemaal geen bootable USB stick nodig, geen flashprogramma, niks. Het zit gewoon ingebouwd in het gigabyte BIOS.

Wat mij betreft mogen alle fabrikanten, en dus ook MSI, dit implementeren. Scheelt echt zoveel gedoe als je een BIOS moet flashen.
Inderdaad en dan heeft Gigabyte ook nog Dual BIOS wat altijd handig is als je eerste BIOS het niet doet :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trouwens nu we over bios chip hebben.
Soldeer die dingen niet aan het moederbord vast en maak het ook zo dat het er weer uit gehaald kan worden.
Niks is zo kut als een kapotte bios flash en geen anderen bios chip kan inprikken .
Denk me aan de tijd van de p2
Dooie asus p2b die gered heb met een msi bios chip voor een bx (gewoon uitwisselbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 18:08:
trouwens nu we over bios chip hebben.
Soldeer die dingen niet aan het moederbord vast en maak het ook zo dat het er weer uit gehaald kan worden.
Niks is zo kut als een kapotte bios flash en geen anderen bios chip kan inprikken .
Denk me aan de tijd van de p2
Dooie asus p2b die gered heb met een msi bios chip voor een bx (gewoon uitwisselbaar)
Even het topic lezen ;). Zie Terw_Dan in "MSI vraagt om bios feedback." en Verwijderd in "MSI vraagt om bios feedback." :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb nu zelf ook een MSI moederbord (de P35 Neo2-FR) en wat ik uitermate vervelend vind is dat het moederbord tot 2x toe reboot bij het opstarten als de stroom van de voeding geweest is. En aangezien ik dit meerdere keren per dag doe is dit zeer lastig en ook niet goed voor de harde schijf lijkt me.

Op een forum las ik dat dit opgelost ging worden vanaf BIOS versie 1.8 maar blijkbaar is het nog steeds niet opgelost. Blijkbaar is het een "functie" waarbij een aantal dingen getest worden maar dit wil ik niet hebben dus het zou fijn zijn mocht je dit kunnen uitschakelen :P

Verder: meer controle voor de ventilatorsnelheden (zoals al vaak genoemd) en liefst ook monitoring op alle fanheaders. Nu kan ik er maar enkele uitlezen en maar twee min of meer aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Hmm, dat doet mijn Gigabyte GA-P35-DS4 ook hoor (bios F12, nieuwste).
Volgens mij hebben alle P35 moederbord hier last van?

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 07:15
In de bios een soort memtest implenteren. Geengezeur meer met floppy's, boot usb sticks.'
Maakt het een stuk makkelijker :)

Wat een heel mooi ideetje is is om een soort self-diagnostic test te implenteren. Als je systeem het bijvoorbeeld niet doet dat je in de bios een test kan uitvoeren die kijkt wat er mis is. En zonodig ook feedback geeft.
Zoals ''You haven't installed an sound-card yet, you may try to enable the onboard soundcard in the bios menu. Go to ---> Advanced --> integrated --> Onboard sound [Enable]
''Detected you have two graphic cards, please disable the onboard graphic card as it can give conflicts on various operating systems, go to ---> advanced --> integrated --> Onboard graphics [Disable]

Daarbij zou je een geavanceerd error-log kunnen implenteren voor overclockers, zodat het makkelijk te achterhalen is waar iets fout gaat in het systeem. Dat er bijvoorbeeld komt te staan:

*CPU clock is now 2666Mhz 1:1
*memory clock is now 400mhz | Cas 4-5-5-8
*****Overclock failed, origninal settings loaded.*****
*Cpu Failed.
*memory failed
Zo kan je sowieso al veel makkelijker oorzaken van crashes achterhalen, en veel informatie geven aan de gebruiker.

Zorg ook dat als een overclock misgaat en de settings gereset worden, Dat niet alle instellingen weg gaan maar dat de cpu/mem gewoon op stock draaid maar de instellingen in de bios blijven staan. Zo hoef je niet alls opnieuw in te voeren. Maakt het ook een stuk makkelijker!

Dit soort dingetjes maken het leven een stuk makkelijker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoore
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-08 07:15
Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 13:50:
Tijdens mijn zoektocht naar een nieuw moederbord kwam ik dit topic tegen, echter blijkt het 'op de hoogte houden' niet echt gelukt, aangezien dit topic nogal verouderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

knoore schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 23:06:
[...]

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuw moederbord kwam ik dit topic tegen, echter blijkt het 'op de hoogte houden' niet echt gelukt, aangezien dit topic nogal verouderd is.
de EFI zal vanaf Q3 beschikbaar zijn voor de P45 planken. Momenteel zit er nu een standaard bios op, maar deze is te upgraden.

Voor wat betreft de biossen op MSI borden, kijk eens in deze review: reviews: P45-moederborden deel 2: MSI P45 Platinum
En deze is dan wellicht ook nog interessant: reviews: P45-moederborden deel 1: Gigabyte EP45-DQ6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 07:15
Terw_Dan schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 23:15:
[...]

de EFI zal vanaf Q3 beschikbaar zijn voor de P45 planken. Momenteel zit er nu een standaard bios op, maar deze is te upgraden.

Voor wat betreft de biossen op MSI borden, kijk eens in deze review: reviews: P45-moederborden deel 2: MSI P45 Platinum
En deze is dan wellicht ook nog interessant: reviews: P45-moederborden deel 1: Gigabyte EP45-DQ6
Toch zou een ingebouwde ''log en self diagnostic'' handig zijn. Die precies aangeeft(in mensentaal geen piepjes enzo) wat er allemaal fout én goed is in het systeem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Ik had niet lang geleden een inmiddels overleden Aopen moederbord die in correct Duits, Nederlands, Engels, Frans, Spaans, Italiaans, Grieks, Noors (of Zweeds), Chinees en Japans kon zeggen wat er met hem mis was door de PC speaker.

De foutmelding die hij gaf was overigens incorrect :P

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

NomadTitan schreef op maandag 23 juni 2008 @ 12:47:
[...]

Toch zou een ingebouwde ''log en self diagnostic'' handig zijn. Die precies aangeeft(in mensentaal geen piepjes enzo) wat er allemaal fout én goed is in het systeem ;)
Je hebt natuurlijk het DMI eventlog. Nu weet ik alleen niet zo uit mijn hoofd of die ook op moderne borden beschikbaar is, maar vroeger was dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wat ik aanbeveel is eenduidigheid, kies voor een waarde en blijf daar bij. Daarmme doel ik op de dual/quad pumped busjes enzo. Nou ken ik de MSI biossen niet goed, dus misschien heeft MSI er geen last van. Asus borden zijn/waren echter niet duidelijk wat dat betreft. De ene keer gebruikten ze de echte mhz (bijv fsb) en bij de andere hadden ze het alvast voor je vermenigvuldigt (x4/x2).
Dat is nogal verwarrend en maakt het lastiger om de geheugensnelheid uit te rekenen. Weet niet of meer mensen daar last van hebben, ik iig wel.

Kan de harddisk init niet terug gebracht worden naar 1 , als je de RAID controller enabled hebt ?
Nu is het nog zo dat en het bios en de Raid-controller beide de hdd's willen detecteren. Kan dat niet anders ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Laatst online: 14-09 23:23
Bij mijn MSI K9A2 Platinium kan ik bij de controller aangeven wat voor schijven het zijn. Moeten de schijven in IDE modus, dan detecteerd de bios voor mij (dan heb je geen raid op die controller!). Of ik zet de controller op raid modus. Dan moet ik buiten de bios om, de hardeschijven in een array zetten zodat je RAID 0,1,10 etc kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Laatst online: 15:25
Wat ik zelf mis bij mijn Asus bios, is de mogelijkheid als ik overclock om direct de frequentie en resultaten te zien voor fsb, geheugen, processor snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Terw_Dan schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 23:15:
[...]

Heb je misschien enig idee wanneer we dat voor amd kunnen verwachten?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 15:50
Heeft niet direct met verzoeken voor functies in toekomstige moederborden te maken, maar kwam zelf laatst m.b.t. de bios het volgende tegen bij de MS-7373 (K9AGM4):

* Bios update is alleen via LiveUpdate te downloaden, bij bijna alle andere MSI bordjes heb je tenminste nog een keus.tussen LU en de normale dos versie.

* Indien geen muis aangesloten geeft 't mainboard de melding 'No PS/2 mouse found, press F1 tot continue'. Ook niet uit te schakelen aangezien de 'Halt on Error' instelling nergens meer te vinden was.

Allebei geen grote problemen, USB muisjes van € 5,- eraan hangen en op één systeem even XP installeren om vervolgens via LU een dos bios update diskette te maken, maar zou op zich niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueArchon
  • Laatst online: 08:48
Ik weet niet of dit wel technisch mogelijk is, maar het zou leuk zijn indien je zelf kon tweaken aan de Cool'n'Quiet/EIST states, bijvoorbeeld het manueel instellen van voltages voor iedere state. Dit kan aan de ene kant handig zijn voor overclockers die toch C'n'Q/EIST willen houden, en is aan de andere kant ook weer handig voor mensen die een maximale energiebesparing of warmtereductie willen behalen (door bvb. de voltages van iedere state te verminderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Nielson schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:47:..
* Indien geen muis aangesloten geeft 't mainboard de melding 'No PS/2 mouse found, press F1 tot continue'. Ook niet uit te schakelen aangezien de 'Halt on Error' instelling nergens meer te vinden was.
Gebruik zelf een K9A2 CF-F, die doet dit ook. Godsgruwlijk irritant aangezien mijn G5 niet eens werkt met een usb -> ps/2 converter.

daarnaast zou ik graag het volgende zien:

-i.p.v. alleen memspeed bij standaard clocks ook memory divider laten zien op AMD systemen. Liefst zelfs de daadwerkelijke memspeed (bij een x2 3800+ stelt de "266" optie b.v. 250 oftewel /8 in). Of die memspeed nu berekend is met de huidige kloksnelheid of de ingevoerde snelheid maakt mij niet zoveel uit. Lijste met geheugenmulti's in de bios die gelinked zijn aan processor multiplier is hiervoor voldoende lijkt me (of "memmulti = [cpuspeed:memspeed]" round down to half numbers, wat NOGmooier is, omdat het met iedere nieuwe of aparte proc ook werkt)

-on-board functionaliteit ALTIJD uit kunnen schakelen (Audio/Lan/Sata/Pata/Com & USB poorten allemaal on/off functies geven. USB mag wel een submenu krijgen waar dit per poortenset instelbaar is als het kan)

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Laatst online: 14-09 23:23
Cio schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 16:35:
[...]
Gebruik zelf een K9A2 CF-F, die doet dit ook. Godsgruwlijk irritant aangezien mijn G5 niet eens werkt met een usb -> ps/2 converter.
Dan zou ik als ik jouw was snel een nieuwere bios erin flashen. Ze hebben het probleem al in de beta van v1.2 gefixed (http://msi-forum.de/thread.php?threadid=35790&page=1) en de final van v1.7 is al weer uit.

Waar ik mij als gebruiker aan erger is dat het AM2+ vlagschip moederbord (K9A2 Platinum) voor een overclocker qua opties diep triest is.
  • Slechte volt regeling.
  • Cool and Quiet werkt niet meer wanneer je met een Black Edition een hogere/lagere multiplier kiest.
  • Het is niet mogelijk om in de bios de fan snelheid in te stellen voor aansluitingen 2,3,4. Fan aansluiting 1 is wel instelbaar maar qua instellingskeuze is het diep triest (50%/75%/100%). Overigens is de CPU fan regeling prima.
  • En waar ik mij als overclocker het meest aan erger is, wanneer ik te ver overclock krijg je de melding dat de de computer zich hersteld heeft van een mislukte overclock. Echter kan ik deze melding niet voorbij komen met een USB toetsenbord omdat de usb controller nog niet geinitialiseerd is. Dus moet ik mijn PS/2 toetsenbord uit de kast halen en aansluiten zodat ik voorbij die melding en weer in de bios kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galileo84
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 00:59
Ik heb zelf een K9a2 cf met de nodige problemen, heb mijn systeem na twee maanden nog steeds niet stabiel en daarom zou het heel fijn zijn als de BIOS meer informatie gaf en evt meer testmogelijkheden had. Wat al vaak is langsgekomen is de mogelijkheid om te zien wat de auto settings precies zijn. Ook een wat uitgebreidere changelog bij een nieuwe bios zou zeer welkom zijn zodat je weet of een biosupdate evt je probleem zou kunnen oplossen. Verder is de manual in het geheel zeer summier en wat de bios betreft in het bijzonder. Er hoeft wat mij betreft geen volledig boek bij mijn mobo te zitten maar bijv online of op cd zou een uitgebreidere manual wel wat toevoegen.

• stefanschroen
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 12:34
Ik heb een vraagje:
m'n moederbord (de msi p55 gd65) heeft ongeveer 25seconden nodig om op te starten.
ik heb een ssd, deze start windows op in 13seconden.
is er een manier om de opstarttijd van de bios te verlagen naar b.v. 1sec
m'n laptop's moederbord doet er ook maar één seconde over...
ik zou graag erg snel willen opstaren, maar dat gaat dus niet echt als de bios er al 25 seconden over doet...
heeft iemand hier een oplossing voor? is het normaal dat het 25 seconden duurt?

btw ja quick boot staat aan.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Alle onboard dingen die je niet gebruikt uitzetten, vooral externe sata controllers kosten boottiid

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Laatst online: 10:46

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Bedankt voor de kick, zit ik even een topic uit 2006 door te lezen }:| .

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.